Onko täällä ketään, jolla oikeasti tiukkaa rahasta?
Millaista se on? Olen itse autuaasti unohtanut opiskeluajan tiukat ajat, kun välillä sai loppukuusta keksiä mitä ihmeellisimpiä ruokalajeja kaapeista löytyvistä aineksista. Joskus taisin elää sokeripaloillakin.
Eli muistanpa kuitenkin mitä se oli..Näemmä.
Kommentit (52)
Tuleeko lisää velkoja vai kitkutteletteko vähällä ruoalla?
Joutuu aika tarkkaan miettimään mitä milloinkin voi ostaa. On tää tietysti AIKA PALJON parempi kuin satanen kuussa kolmelle. Mä en ymmärrä miten sillä voi selvitä???
niin hamstrataan pakastimeen kaikkea -50% lihoja ym., että on jotain syötävää ainakin lapsille jos ei itselle kun tilit on nollilla aina viikko tai kaks ennen palkkapäivää.
Semmosta että esim. ei voi ostaa kerralla isompaa määrää jotain tarpeellista vaikka sen saisi huomattavasti edullisemmin kun ei ole niin paljoa rahaa. Mitään mahiksia ei ole säästää.
Pienempi lapsista joutui matkustamaan vauvankaukalossa 1v8kk ikäiseksi saakka kun ei pystytty hankkimaan turvaistuinta.
Ja minä olen erittäin säästäväinen ihminen, että ei ole siitä kiinni.
Mitä pakollisia menoja noin paljon????? Palkat kumminkin keskitasoa, jos jää käteen nettona 1500euroa/aikuinen.
Täälläkin kolmihenkinen perhe jolla jää vapaaseen käyttöön menojen jälkeen 200-400e ja oikein hyvin pärjätään!
Joskus jää palkasta enemmänkin käteen kun satanen, mutta silti liian vähän. Ostan halvalla ruuat. Ja onneks on kultaiset vanhemmat jotka omasta tahdostaan auttavat tiukan paikan tullen. Kun en kehtaa heiltäkään rahaa pyytää.No, tämä tilanne on aika uusi meidän perheelle, kattellaan nyt rauhassa mihin suuntaan kehittyy. Toivottavasti parempaan:)
mies opiskelee, opintolainaa ei otettu. minä työttömänä, muita tuloja elatusmaksu ja lapsilisä ja toimeentulotuki. mitään juoksevia kuluja ei oikeastaan ole paitsi netti 18e/kk, ei ole autoa, kännyköissä prepaid liittymät..
Joka penni menee lainanlyhennyksiin, laskuihin ja ruokaan. Lapsia on kaksi. Kyllä täytyy sanoa, että ahdistaa välilä aika tavalla. Tätäkö tää loppuelämä sitten on, kitkuttelua palkkapäivästä toiseen..
Ei ole varaa " yllätyshiihtolomamatkoihin tai uusiin huonekauluihin" tuosta vaan. asuntolainaa on 90.000 ¿ ja bruttotulot mulla 2500 ¿ ja miehellä 2700 ¿. Siitä verot pois ja asumiskulut, niin ei sitä nyt niin hirveästi jää...
Vaatteita ostellaan alennusmyynneistä. Säästetään aina jotain isompaa hankintaa varten. Esim. kesällä ostettiin uusi farmariauto.
ja mielestäni tullaan hyvin toimeen. Ei tarvi pahemmin miettiä mitä ostaa tai näin. Lainaa lyhennämme asuntoa 550,- autoa 450,- ja opintolainaa + kulutusluottoa yhteensä 200,- Yhtiövastike 160e/kk.
miehen palkasta jää laskujen ja vuokran jälkeen parisataa euroa kuussa, vähän riippuen mikä kuukausi kyseessä, mulla tuloina lapsilisä ja hoitotuki. En voi mennä töihin koska lapsi on liian sairas päiväkotiin/päivähoitoon yleensäkin, omaishoidon tukea en saa koska kunnalta on rahat loppu...
koko lapsilisä ja hoitotuki menee lääkkeisiin, eikä edes riitä jos joutuu paljon ostamaan(ne lääkkeet kun riittää eri aikoja, joitain pitää ostaa kuukausittain, jotkut kestää 6viikkoa jne) sillä osa lapsen lääkkeistä on ei-korvattavia myös silloin kun ne on reseptillä. Ja ensi vuoden alusta taas tulee ne omavastuutkin :( mä varmaan lopetan syömisen sitten että ne saa maksettua
Meillä 3 henkinen perhe jonka nettotulot n. 1700-1800e/kk ja hyvin ollaan pärjätty vaikka ei aina säästöön jääkään.
Talolaina ja autolaina maksettavana.
mies tienaa nettona 2000e ja lainaan 1500e " köyhiä" . Täällä tuntuu olevan paljon sellaista porukkaa liikkeellä.
ja jos sossun kynnys on liian korkea niin mun mielestä turha valittaa.
Nimenomaan ylimitoitettu laina meillä onkin. Talokauppiaan kustareitten ja muiden mukaan lainaa talonrakentamiseen olis tarvinut vähemmän ja siks ryhdyttiin koko hommaan. Kaikki kustarit heitti hevonpyllyä! Nyt lainaa melko paljon ja vielä kun haettiin sille korkokatto, niin erä nousi huomattavasti. Ja tässä ollaan.. Talo on uus ja hieno, mutta milläs tätä maksellaan. Tilanne toki paranee, kun minäkin palaan äitiyslomalta työhön.
Ei ole sitten tullut mentyä toista kertaa.
Meillä ei tulot lähelläkään 3000/kk mutta silti rahat riittää HYVIN elämiseen, asuntoon, autoon ja ruokaan. Jää jopa säästöönkin ja matkustellaan.
Kai se on aika paljon kiinni siitä mihin ne rahansa laittaa eikä siitä miten paljon sitä saa.
Vierailija:
Meillä 3 henkinen perhe jonka nettotulot n. 1700-1800e/kk ja hyvin ollaan pärjätty vaikka ei aina säästöön jääkään.
Talolaina ja autolaina maksettavana.
kun katsoo mitä ostaa, joskus kyllä yllättävän menon sattuessa on loppukuukausi tiukempaa. Mutta kaurapuuro päiviä ei ole toistaiseksi tarvinnut pitää. Mutta toisaalta olisi IHANAA jos ei aina tarvis miettiä kaupassa mihin rahat riittää ja valita sitä halvinta vaihtoehtoa....
100 euroa kuussa. Kolmihenkinen perhe...Huoh, mun olis kai aika mennä sinne sossuun jo, mutta ylpeys kun ei vieläkään tahdo antaa periksi.