Miksi oi miksi pitää tulla vauvaperheeseen kylään räkäisen lapsen kanssa??
Vituttaa. Mulla on 4 kk vanha vauva, keskosena syntynyt enkä todellakaan kaipaa sille mitään flunssia!!
Kaveri soitti tulevansa kylään lapsiensa kanssa. Se ei riitä, että lapset juoksevat ympäriinsä kuin mielipuolet, suttaavat ja lääppivät tavaroita nuhaisilla ja likaisilla käsillään (kahvipöydän jälkeen).. Sen lisäksi lapset olivat räkätaudissa! Ei pahassa, mutta yskivät ja nenä vuosi räkää jota sitten välillä käytiin niistämässä. Vauvan leluja piti räpeltää kielloista huolimatta.
Nyt saa sitten miettiä milloin tuo oma lapsi on flunssassa...
Tiedän, etten lastani voi suojella niiltä, mutta tässä onkin nyt puhe siitä, että mua ärsyttää hirveesti, kun flunssasta ei voi mainita etukäteen jolloin voisin päättää voivatko vierailla ja otanko sen riskin. Törkeää! En mäkään mee jossain oksennustaudissa tietentahtoen kylään!
Kerran aiemminkin kyseinen kaveri oli näin kylässä, ettei maininnut lapsensa flunssasta, joka oli silloin todella paha! lapsi ryysti nenäänsä ja söi sieltä valuvaa räkää kielellään.. Välillä pyyhittiin enimmät hihaan. Onneksi oma vauvani ei ollut silloin kotona vaan oli miehen kanssa anoppilassa.
Kommentit (62)
Usein vaan ystävät soittelevat, että he tulevat kylään. Välillä valehtelen olevani itse muualla kun en heitä kotiini halua.
ap
kantapään kautta kysymään aina, että oletteko kunnossa. Meillä oli myös aikoinaan korvakierrettä ja rasitti aivan suunnattomasti, jos meille tuli / me mentiin kylään eikä kaveri kertonut että heillä ollaan melko sairaana.
Muistahan jatkossa kysellä, siten pääset helpoimmalla ja säästyt jatkuvalta harmilta!
Musta on noloa kysellä, mutta ehkä sitten on pakko.. Mun mielestä kuuluu ihan käytöstapoihin, ettei kyläillä kipeänä, ainakaan vauva/lapsiperheissä! Aikuisilta sen vielä jotenkin ymmärrän jos flunssaisena kyläillään siitä mainitsematta, koska aikuiset osaavat varoa tartuttamasta toista.. joskin fiksua se on silloinkin ilmoittaa, että olen kyllä flunssassa, mutta jollei se haittaa niin voidaan tavata..
No, tuo kaverini on joissakin muissakin asioissa törppö, että toisaalta ihan hänen tyylistään..
ap
että jos vuotamatonta hetkeä odottaa niin tapaamiset voi unohtaa. Ehkä sun ei kannata kutsue teille ketään, jos ei vauvan leluihin saa koskea...
Oma vauvani joutui 2 viikon ikäisenä sairaalaan, kun joku älypää kaveri tai sukulainen oli tullut katsomaan vauvaa sairaana. En tiedä kuka, mutta me ei vauvan kanssa oltu liikuttu mihinkään kotoa.
Ei oikeasti ollut mukavaa katsoa, kun oma pieni vauva on eristyksessä, antibioottitiputuksessa ja puolen tunnin välein tungetaan nieluun letku, jolla imetään limaa.
Muakin ärsytti silloin kun esikoinen oli pieni. Mutta nyt ku esikoinen on 3 ja nuoremi 1 ja molemmat käyvät töissä, niin harvemmin on itselläkän mahdollisuus nähdä kavereita, joita on muutenkin vähän. Yritän kyllä muistaa itse mainita jos ollaan oltu taudissa tai räkä valuu. Se räkä kyllä valuu keväällä ja syksyllä koko ajan, mutta mainitsen siitä aina, vaikka mua itteä ei enään haittaa jos meille tullaan nuhaisena :)
Mut siis ymmärrän, eli kannattaa kysyä vaan :)
Mä myäs inhoon sellaista toimintaa, ettei ajatella kun niitä omia räkänokkia.
Jep, on ihan totta, että taudin kuin taudin voi saada mistä vaan, MUTTA se ei tarkoita sitä, että tieten tahtoen tarvitsee altistaa jollekin taudille.
Lapsilla nyt aina nenä vuotaa, että jos vuotamatonta hetkeä odottaa niin tapaamiset voi unohtaa. Ehkä sun ei kannata kutsue teille ketään, jos ei vauvan leluihin saa koskea...
Ei mun lapsilla nenä vuoda aina, missä on ne lapset, joilla vuotaa?
Ja vaikka sitten vuotaiskin aina, niin miksei voi sanoa, että nenä vuotaa, saadaanko silti tulla? Pienen vauvan kanssa tavallinenkin flunssa voi olla tosi rankka, sekä äidille että vauvalle.
Minä, minä, minä.
Meillä poika sairastui pienenä kun en kysellyt vierailta ennen tuloa onko flunssaa yms.
Tästä opin ja kysyin muutaman kerran joten nyt vieraat jo itse sanovat jos ovat räkätaudissa etteivät tulekaan käymään.
Lisäksi nuo lapsen lelut kannattaa ennen muiden lapsien tuloa pistää piiloon. Tosiasia on että pienet lapset lääppii, kuolaa, koskettelee jos näkee jonkun mielenkiintoisen lelun.
ja tänne tullaan niitä haukkumaan!Kannattais varmaankin ihan selkeesti ilmaista kantansa niin ehkäpä kukaan ei tule flunsassa tai nuhaisena kyläilemään...oisko vaikka "sori mut nyt ei sovi,jospa sitten kun tervehdytte"tai jotain..ei varmaan elämää helpota jos täällä avautuu asiasta johon vaan itse voi vaikuttaa...
että jos vuotamatonta hetkeä odottaa niin tapaamiset voi unohtaa. Ehkä sun ei kannata kutsue teille ketään, jos ei vauvan leluihin saa koskea...
uskomatonta välinpitämättömyyttä. Ei ihmekkään että kakaroidesi nenä vuotaa aina, jos noin välinpitämättömästi asiaan suhtaudut. Varmaan raahaat ehdoin tahdoin ne mukanasi kylään, vaikka paikassa olis mikä tauti hyvänsä.
Voisinpa vaikka lyödä vetoa, että olet vesirokonkin "käynyt hakemassa" ihan tahallaan, sellaistakin urpoutta jotkut harrastavat.
Mutta siis, mä en myöskään ymmärrä tuota, että viedään räkäiset tai jopa yrjötautist lapset kylään (tämäkin tullut todistettua).
Vois vähän miettiä ja varsinkin silloin jos tietää, että kyläilypaikassa on pieni vauva tai esim korvakierteinen lapsi. Joskus tosiaan voisi tuijottaa johonkin muualle kuin omaan napaan.
Itse olen jo oppinut tiettyjen kavereiden kohdalla, että kannattaa tosiaan aina kysyä, että olettehan terveitä.
Ekalla kerralla tuntuin itsestä typerältä ja epäkohteliaalta, mutta sitten totesin, että jos ei heillä itsellään kohteliaisuutta olla tulematta kipeänä niin sitten on kysyttävä.
Oma vauvani joutui 2 viikon ikäisenä sairaalaan, kun joku älypää kaveri tai sukulainen oli tullut katsomaan vauvaa sairaana. En tiedä kuka, mutta me ei vauvan kanssa oltu liikuttu mihinkään kotoa. Ei oikeasti ollut mukavaa katsoa, kun oma pieni vauva on eristyksessä, antibioottitiputuksessa ja puolen tunnin välein tungetaan nieluun letku, jolla imetään limaa.
On ihan hyvin voinut taudin tuoda sieltä tullessaan. VArsinkin jos et ole huomannut kenenkään olleenkipeä. En usko, että olette olleet 2 viikkoa molemmat eristyksissä kotona.
uskomatonta välinpitämättömyyttä. Ei ihmekkään että kakaroidesi nenä vuotaa aina, jos noin välinpitämättömästi asiaan suhtaudut. Varmaan raahaat ehdoin tahdoin ne mukanasi kylään, vaikka paikassa olis mikä tauti hyvänsä. Voisinpa vaikka lyödä vetoa, että olet vesirokonkin "käynyt hakemassa" ihan tahallaan, sellaistakin urpoutta jotkut harrastavat. Mutta siis, mä en myöskään ymmärrä tuota, että viedään räkäiset tai jopa yrjötautist lapset kylään (tämäkin tullut todistettua). Vois vähän miettiä ja varsinkin silloin jos tietää, että kyläilypaikassa on pieni vauva tai esim korvakierteinen lapsi. Joskus tosiaan voisi tuijottaa johonkin muualle kuin omaan napaan. Itse olen jo oppinut tiettyjen kavereiden kohdalla, että kannattaa tosiaan aina kysyä, että olettehan terveitä. Ekalla kerralla tuntuin itsestä typerältä ja epäkohteliaalta, mutta sitten totesin, että jos ei heillä itsellään kohteliaisuutta olla tulematta kipeänä niin sitten on kysyttävä.
Mitä vanhempi lapsi, sen pahempi rokko on. Tai odota teini-ikää niin kamala tauti.
Kyllä, me pidettiin oikein tartutusbileet aikanaankaveriporukalla. Mukana myös mm lääkäriäiti ja sairaanhoitajaäiti.
Anna sä vään lapsesi sairastaa sitten vesirokko teininä tai aikuisena.
Oma vauvani joutui 2 viikon ikäisenä sairaalaan, kun joku älypää kaveri tai sukulainen oli tullut katsomaan vauvaa sairaana. En tiedä kuka, mutta me ei vauvan kanssa oltu liikuttu mihinkään kotoa. Ei oikeasti ollut mukavaa katsoa, kun oma pieni vauva on eristyksessä, antibioottitiputuksessa ja puolen tunnin välein tungetaan nieluun letku, jolla imetään limaa.
On ihan hyvin voinut taudin tuoda sieltä tullessaan. VArsinkin jos et ole huomannut kenenkään olleenkipeä. En usko, että olette olleet 2 viikkoa molemmat eristyksissä kotona.
Eikä hän ollut missään vaiheessa kipeä. Minä ja vauva ei poistuttu kotoa, koska olin niin huonossa kunnossa.
Jos vieras on käymässä tunnin, ei hänestä välttämättä huomaa että on esim. kurkku kipeä. Vai näetkö sinä aina päällepäin, onko joku sairas?
uskomatonta välinpitämättömyyttä. Ei ihmekkään että kakaroidesi nenä vuotaa aina, jos noin välinpitämättömästi asiaan suhtaudut. Varmaan raahaat ehdoin tahdoin ne mukanasi kylään, vaikka paikassa olis mikä tauti hyvänsä. Voisinpa vaikka lyödä vetoa, että olet vesirokonkin "käynyt hakemassa" ihan tahallaan, sellaistakin urpoutta jotkut harrastavat. Mutta siis, mä en myöskään ymmärrä tuota, että viedään räkäiset tai jopa yrjötautist lapset kylään (tämäkin tullut todistettua). Vois vähän miettiä ja varsinkin silloin jos tietää, että kyläilypaikassa on pieni vauva tai esim korvakierteinen lapsi. Joskus tosiaan voisi tuijottaa johonkin muualle kuin omaan napaan. Itse olen jo oppinut tiettyjen kavereiden kohdalla, että kannattaa tosiaan aina kysyä, että olettehan terveitä. Ekalla kerralla tuntuin itsestä typerältä ja epäkohteliaalta, mutta sitten totesin, että jos ei heillä itsellään kohteliaisuutta olla tulematta kipeänä niin sitten on kysyttävä.
Mitä vanhempi lapsi, sen pahempi rokko on. Tai odota teini-ikää niin kamala tauti.
Kyllä, me pidettiin oikein tartutusbileet aikanaankaveriporukalla. Mukana myös mm lääkäriäiti ja sairaanhoitajaäiti.
Anna sä vään lapsesi sairastaa sitten vesirokko teininä tai aikuisena.
Katsos kun mun lapset on rokotettu sitä vesirokkoa vastaan, niin ei tarvitse sairastaa sitä ollenkaan. Eikä myöskään myöhemmin vesirokosta johtuvaa vyöruusua.
Joten et todellakaan ole mikään älykkö kun olet tuollaisen V*ttumaisen taudin lapsillesi ehdoin tahdoin hakenut.
Niin ja sen lisäksi, että vesirokko on ikävä tauti sairastaa kutinoineen ja mahdollisine arpineen, niin siitä voi saada myös erittäin ikävät jälkitaudit. vuodessa 10 lasta joutuu suomessa sairaalahoitoon vesirokon takia. Ja sinä "hyvänä äitinä" hait sen lapsellesi ihan ehdoin tahdoin. Onnea ja menestystä.
Itse kun en ole niin hygieeninen. Tai tavallaan olen aina ajatellut omien lateni kohdalla, että antaa tulla vaan kaikki taudit. Se vahvistaa.
Meillä lapset on olleet aina melko perusterveitä ni en ole osannut edes ajatellut, että oman lapseni nenän vuotaminen tms. voisi olla jotakin vakavaa.
Mutta tulipahan tämäkin asia taas opittua av:lla ja aion jatkossa sitten pitää parempaa huolta siitä, että ei mennä räkäsen lapsen kanssa minnekään.
Meidän vauva joutui myös 2kk iässä nuhan takia sairaalaan vuorokaudeksi kun ei röörit kerta kaikkiaan pysyneet kotikonstein auki. Vauvalla oli siis ns. tavallinen nuha vain mutta pienillä sekin voi olla paha asia. Senpä takia en todellakaan tunkeutuisi kenenkään pikkuvauvaperheen luo kylään edes pienessä nuhassakaan. Sen vastustukyvyn sairastamalla ehtii kyllä hankkia sitten isompanakin. Vauvoille niitä tauteja on turha tulla ehdoin tahdoin tartuttamaan.
kun ajattelee vielä sitäkin, että monessa taudissa sitä jo tartuttaa eteenpäin, ennenkuin itsellä on edes oireita! esim. juuri tuo vesirokko on sellainen.
Toiseksi, ainakaan rintamaidolla oleva vauva ei kovin helposti sairastu flunssaan. Toki äidille se saattaa helposti kai tarttua. Mutta luultavasti ap sun on ihan turhaa murehtia nyt tuollaista ennenkuin kukaan on oikeasti sairastunut.
Sä oot ajatellut, että vaikka sun lapsilla nenä valuu, se ei ole mitään tarttuvaa???
Itse kun en ole niin hygieeninen. Tai tavallaan olen aina ajatellut omien lateni kohdalla, että antaa tulla vaan kaikki taudit. Se vahvistaa.
Meillä lapset on olleet aina melko perusterveitä ni en ole osannut edes ajatellut, että oman lapseni nenän vuotaminen tms. voisi olla jotakin vakavaa.
Mutta tulipahan tämäkin asia taas opittua av:lla ja aion jatkossa sitten pitää parempaa huolta siitä, että ei mennä räkäsen lapsen kanssa minnekään.
Mä en enää kutsu lapsiperheitä kylään. Tavataan kahviloissa tai puistoissa. Joskus pyydän sieltä puistosta meille kylään, jos lapset on terveen tuntuisia.