Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko todella 14-15 vuotiaan jättää viikonlopuksi yksin kotiin?

Vierailija
08.05.2011 |

voiko?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ei voi jättää.

Enkä myöskään jätä.

Vanhemmat on vastuussa jos jotain tapahtuu.

Muut tekee niin kuin haluavat ja ottavat sitten vastuun asiasta.

Täällä ns.kiltit tytöt äänessä.

Todellisuus on se että teinit kokeilee tupakkaa ja alkoholia. Osa soittaa musiikkia liian kovalla.

Meillä kuopus 15v. poika.

En jättäisi häntä nyt enkä myöhemminkään.

Lastensuojelun mielipide on ettei saa jättää koska ei saa antaa tilaisuuksia.

Vierailija
42/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Jos tuon ikäinen on yksin kotona viikonlopun ja jotain sattuu, on lastensuojelu hyvin nopeasti kimpussa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija11927391 kirjoitti:

Vanhaan ketjuun vastausta..

Meidän naapurissa 14-15v teini useasti "yksin" vkloppuna kotona. Tai siis ei yksin vaan tuossa ramppaa semmonen n.10-15 teinin lauma niinä iltoina. Eivät ryyppää, muuta meluavat pihalla ja kadulla yötä myöten.

Meinasin, että sanon tämän äidille asiasta, kun häntä näen ja teineiltä olen pari kertaa kysynyt, että milloin vanhempi tulossa kotiin niin vastaus on etteivät tiedä.."ehkä ihan kohta". ( olisi ollut kiva ensin puhua vanhemman kanssa, jos hän luottanut teiniin, että on kunnolla kun on itse pois..) No vierustontin naapuri olikin nyt viimeeksi (onneksi) soittanut poliisit tuosta meluamisesta.(Tässä vaiheessa, kun poliisit tuli olivat jo kyllä hiljaa koska mieheni oli heille taas käynyt sanomassa, että nyt pitää olla hiljaa.) Naapuri myös sanoi, että häke teki lastensuojeluilmoituksen asiasta, koska tuon ikäinen jatkuvasti yksin ja häiriköi koko naapurustoa kavereineen.

Harmittaa ehkä vähän kun olisi ollut varmaan reilua ensin puhua teinin vanhemmalle, mutta toisaalta ehkä tuo lasu ilmoitus pistää teininkin ajattelemaan..ja äidin.

Aiheellinen lasu ja tehkää uudestaan jos tarve.

Tiedän tapauksen ja teini huostaanotettiin.

Syy:Jatkuva yksin jättäminen ja vanhemmat ei taipuneet siihen ettei jätetä yksin.

Vierailija
44/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom! Jos tuon ikäinen on yksin kotona viikonlopun ja jotain sattuu, on lastensuojelu hyvin nopeasti kimpussa!

Tää on totta koska se vastuu on siihen asti kunnes täyttää 18v.

Asumisesta vastuu koko ajan vaikka olisi jo 18v. ja aiheuttaa häiriöntuottoilmoituksen.

Itse teen lasun jos näen että jätetään yksin.

Toki vanhemmat voi olla hyvin mielin koska kuulemma täällä sanotaan että saa jättää yksin.

Vierailija
45/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat jätti mun siskon ja oikein kiellettiin soittamaan maalle.

No sisko järjesti isot bileet, ylimääräistä porukkaa talo täynnä.

Talo sotkettu, tavaroita varastettu, tuhon jälki melkoinen.

Siskon kaveri soitti poliisit yöllä.

Tuohon aikaa ei lasuja tehty.

No soitin su ilta äidille kun tulin isön luota. Johan tuli kiire pois mummolasta.

Oikeasti ihan oikein mun äidille, eipä enää jättänyt.

Vierailija
46/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin 15-vuotiaana yli 500km päähän kotoa opiskelemaan koska halusin tiettyyn kouluun joita on Suomessa vain yksi.

Jos 14-15v ei pärjää viikonloppua yksin niin on pahasti vikaa kasvatuksessa.

Sä olet niin väärässä.

Tilastojen mukaan 50 prossaa tuon ikäisistä on kokeillut alkoholia.

Ja kuinka moni tupakkaa ja sit sisällä se vasta turvallista onkin.

Vierailija
47/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä että ne ketkä jättää yksin niin voi sitä selityksen määrää.

Ihan kun syyllisyys painaisi.

Tosin toivon ettei minulle kerrota asiasta. En halua joutua välikäteen ja miettiä että onko lasu tehtävä.

Älkää siis purkautuko asiasta ulkopuolisille.

Jos jotain tapahtuu niin myös kuulija kokee syyllisyyttä asiasta.

Vierailija
48/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tuolla, jos jotain sattuu? Tuon ikäisiä asuu yksinkin ja ammattikoulun asuntoloissa. Toki lastensuojelun asia, jos alkoholi, rikollisuus, häiriö mukana ja joku ilmoituksen tekee. Muuten nyt saa yksin olla, kun lapsen ehdoilla ja on ruokaa ja vanhempi puhelimen päässä.

Vierailija
49/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää yksin 14-15 -vuotiasta viikonlopuksi. Piste.

Vierailija
50/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun voi jättää, toista taas ei. Suurin osa kyllä pärjää ja moniin voi luottaakin tuon verran. 

Vierailija
51/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella oli parasta olla viikonloppuisin yksin kotona kun silloin äiti+miesystävä olivat ryyppäämässä ja huutamassa pitkin yötä muualla. Söin pussipastaa, leipää ja suklaata ja pelasin ja katsoin telkkaria päivät pitkät. Lämmitin takkaa puilla. Serkun kanssa oltiin yötä mökillä saaressa kaksin teltassa kun oltiin jotain 11-13v. Soudettiin sinne itse, kalastettiin ja tehtiin nuotio. Saareen toki näki mökiltä ja taisi olla kännykät matkassa. Kyllä tuon ikäiset pärjää ihan hyvin kunhan ruokaa on. Toki jos on taipumuksia ryypätä niin en silloin antaisi olla yksin. N28

Vierailija
52/53 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenkiintoista huomata, että teineihin ei luoteta enää samalla tavalla kuin silloin, kun itse olin yläasteikäinen reilu 10 vuotta sitten.  Nyt 16-vuotias serkkuni ei ole koskaan ollut yötäkään yksin kotona, vaan isovanhempamme pyydetään tarvittaessa hänen seurakseen. Olen tästä joskus jutellut isovanhempiemme kanssa ja heidänkin mielestään serkkuni on liian nuori olemaan yksin, mutta he menevät hiljaiseksi kun muistutan, että minä olin ollut jo 14-vuotiaasta lähtien useinkin yksin viikonloppuja eikä sitä kukaan koskaan ihmetellyt tai kauhistellut. Ja serkkuni on samanlainen kuin minä teininä, tunnollinen ja hänellä on pieni ja luotettava kaveripiiri. Tietysti teinien maailma on tässä välissä muuttunut, mutta silti tämä asennemuutos on yllättänyt minut.

Vierailija
53/53 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsekin olin 16 kun olin muutamassa Tampereelle lukion perässä en halunut asuntolaan joten osin 2 ja oli hyvä opetella 14-15 olla viikon loppun yksin kotona

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä