Vl-äidin äitienpäivälupaus
Olen vl-äiti (vanhoillislestadiolainen) ja ihan puhtaalla omalla tunnolla värjään hiukseni En koe siinä mitään väärää. toiset ottaa permanentin ja muuttaa sillä hiustensa väriä. Minä peitän harmaat värjäämällä hiukseni. Minua aina tuijotetaan että miltä sen tukka nyt näyttää. Seuroissa näkee monia ihmisiä jotka tekee samoin. Tiedän paljon ystäviä jotka värjäävät tukkaansa ja istuvat silti seurapenkissä. Mutta taas joku polttaa päreensä ihan kuin siitä etten enää hanki yhtään lasta. Minulla on oikeus jo tässä vaiheessa elämää ajatella hiukan itseänikin olenhan elämästäni 20v joko odattanut tai imettänyt lastani vuoro vuosin… nyt on muun aika.
Kommentit (46)
itse erosin koko liikkeestä kun halusin ehkäisyn enkä enempää lapsia.. tekopyhyys kukkii näemmä taas. Täällä pohjosessa on tod. tiukat rajat joka asialle, ei täällä olisi pystynyt värjään hiuksia/ehkäisemään/käyttämään edes huulikiiltoa.
Ja kaiken sen eroamisesta johtuvan paskan kestäneenä halveksin teitä jotka muka elätte lestoina, mutta toimitte salassa toisin.
itse erosin koko liikkeestä kun halusin ehkäisyn enkä enempää lapsia.. tekopyhyys kukkii näemmä taas. Täällä pohjosessa on tod. tiukat rajat joka asialle, ei täällä olisi pystynyt värjään hiuksia/ehkäisemään/käyttämään edes huulikiiltoa. Ja kaiken sen eroamisesta johtuvan paskan kestäneenä halveksin teitä jotka muka elätte lestoina, mutta toimitte salassa toisin.
Kaksinaamaisuus on yhä yleisempää.
En aio enää synnyttää, ainakaan muutamaan vuoteen. Meidän lapsiluku on nyt tässä ja se on hyvä. Ollaan kumpikin tätä mieltä ja näin yhdessä päätetty. Meille sopii näin eikä siinä ole kellään nokan koputtamista.
kuinka elätte itsenne kanssa ja opetatte lapsianne uskon mukaan jos itse teette vastoin uskon "oppeja". Kuinka voitte opettaa lapsianne ettei saa ehkäsitä jos itse ehkäisette, ettekö tajua millaiseen elämään itse tuomitsette lapset vaikka tekopyhinä elätte itse? Hävettää puolestanne. Erotkaa reilusti ry:stä ja kantakaa vastuunne, oksettavaa toimintaa!!!
Läheisesi uskovat sinun joutuvan helvettiin. Eikö se häiritse sinua?
Palstoilla liikkuu näitä provoja!!!
Onko ehkäisyn synti siis kumottu?
Tahdomme ottaa vastaan kaikki lapset, lapsi on Jumalan lahja. Taivaan Isä on elänmän ja kuoleman Herra. Jokainen uskovainen äidin elämä on Herran kämmenellä eikä sitä elämän pituutta ihminen ikinä voi muuttaa.
olisi hyvä että se näkyis muussakin kuin lapsimäärässä..
kuinka elätte itsenne kanssa ja opetatte lapsianne uskon mukaan jos itse teette vastoin uskon "oppeja". Kuinka voitte opettaa lapsianne ettei saa ehkäsitä jos itse ehkäisette, ettekö tajua millaiseen elämään itse tuomitsette lapset vaikka tekopyhinä elätte itse? Hävettää puolestanne. Erotkaa reilusti ry:stä ja kantakaa vastuunne, oksettavaa toimintaa!!!
Missä sanotaan että ehkäisevä vl-äiti opettaisi lapsilleen ettei saisi ehkäistä? Kyllä minä ennemminkin luulen että opetetaan ottamaan vastuu omasta elämästään ja jaksamisesta. Jos on itse käynyt sen vaikean polun ja päätynyt ehkäisemään, haluaa varmasti että omat lapsensa aikanaan pääsisivät helpommalla. Minä ainakin haluan edelleen ehkäisevänäkin kuulua liikkeeseen ja ehkä pikkuhiljaa yrittää muuttaa ilmapiiriä suvaitsevammaksi ja erilaisuutta sietävämmäksi. En minä allekirjoita kaikkia mahdollisia keksittyjä sääntöjä ihan vain sillä perusteella että "uskovainen ei halua". Ja tiedän että meitä on paljon ja me voidaan pikkuhiljaa saada tämä liike terveempään suuntaan.
Lestadiolaisuudessa tarvittaisiin raikasta opetusta uskon perusasioista ja vähemmän niistä elämäntapajutuista. Mitä vastuun kantamista muka on lähteä lätkimään? En ymmärrä.
Minua on aina ihmetyttänyt, miksi lestadiolaisten pitää toimia maallikkojäsentensä päättämien konsensussääntöjen mukaan, joilla ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Ja jos joku rikkoo näitä keskittyjä sääntöjä vastaan, kuten käyttää korvakoruja, ei pääse taivaaseen? Ette kai tuota usko itsekään?
on, että vl-perheissä lapset jätetään KESKIMÄÄRÄISTÄ aikaisemmin pitkiksikin ajoiksi hoitoon (esim.alle 2-vuotias viikoksi jne.) mikä "epäuskoisissa" perheissä ei kovinkaan hyväksyttävää(tavallista.
Onko joku kuullut että enää ei korvakorutkaan olis synti rauhanyhdistyksellä?
että värjäämistä pidetään syntinä "koska Juamlan luomaa ulkonäköä ei ole lupa muuttaa" - mutta permanentti on sallittu.
Permanentin sallimista pn perusteltu sillä etät "se hoitaa hiuksia, eikä tukka likaannu yhtä nopeasti".
Olen vl-äiti (vanhoillislestadiolainen) ja ihan puhtaalla omalla tunnolla ... etten enää hanki yhtään lasta. Minulla on oikeus jo tässä vaiheessa elämää ajatella hiukan itseänikin olenhan elämästäni 20v joko odattanut tai imettänyt lastani vuoro vuosin… nyt on muun aika.
Minäkin haluaisin, mutta en uskalla.
Ole vain oma itsesi.
Mä en ole vielä kokenut tarpeelliseksi värjätä hiuksiani, olen muutenkin aika luomu :)
Mutta enpä olisi vuosi sitten arvannut nykyistäkään elämäntilannetta, ja että meilläkin ehkäistään.
Missä ap asut? Meidän ry:llä ei näy värjättyjä hiuksia tai sitten en ole osannut katsoa :))
VL, ES
Itse olen kolmen lapsen äiti ja voin sanoa, että rankkaa on ollut eikä enempää lapsia tule. Kuinka lestadiolaiset jaksavat kymmenenkin lapsen kanssa? eikö heitä ollenkaan väsytä ja rasita pikkulapsiarki?
tiedän muutamia sinkkunaisia ~30v jotka värjää hiuksiaan. Ei heitä kukaan tuomitse. Muutenkin suuremmat siionit ovat suvaitsevampia. Saa elää jokainen omaa elämäänsä.
Palstoilla liikkuu näitä provoja!!!
Tahdomme ottaa vastaan kaikki lapset, lapsi on Jumalan lahja. Taivaan Isä on elänmän ja kuoleman Herra. Jokainen uskovainen äidin elämä on Herran kämmenellä eikä sitä elämän pituutta ihminen ikinä voi muuttaa.
Itse olen kolmen lapsen äiti ja voin sanoa, että rankkaa on ollut eikä enempää lapsia tule. Kuinka lestadiolaiset jaksavat kymmenenkin lapsen kanssa? eikö heitä ollenkaan väsytä ja rasita pikkulapsiarki?
Minulla on kolme lasta 5, 3 ja 1, nyt ehkäisy käytössä lapsen vaikean sairauden takia. Pojalla on rankat hoidot ja enemmän joutuu oleman sairaalassa kuin saa olla kotona.
Minä viihdyn kotona lasten kanssa mainiosti, meillä on oikeasti mukavaa :) Itse asiassa viihdyn nykyisin paremmin kun on kolme lasta, kuin mitä yhden kanssa.
Meillä on ehkäisy käytössä siihen saakka että saadaan sairastelut sairasteltua pois. Meni siihen sitten vuosi tai viisi vuotta.
Lapsia haluan ehdottomasti lisää ja heitä ottaisinkin vaikka heti, mutta minulla on raskausaikana niin paljon pahoinvointia (henkistä ja fyysistä) että olisi suorastaan hullua nyt hankkiutua raskaaksi.
Kyllä, mutta myös jo olemassa olevaa elämää on suojeltava. On tärkeämpää että olet äiti jo olemassa oleville lapsillesi kuin että saat koko ajan lisää lapsia etkä jaksa/pysty heitä hoitamaan.
vl
Mee värjään hiukset, jos se nyt on niin tärkeää. Kyllä asenteesi jo paljastaa, että mikä olet.
Miksipä ei uskovainenkin äiti saisi kaunistautua ja iloita omasta itsestään?