Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lapselle omasta lusikastasi ruokaa? Lasista juomaa?

Vierailija
02.05.2011 |

Oletko tarkka karies tartunnasta?

Mä yritän olla ja ottaa päähän miehen ja mummien tyyli pitää mua hysteerisenä tämän takia.

Eikö tämä nyt ole ihan perusjuttu?

Ärsyttää kun tiedän, että kun en ole paikalla päsmäröimässä(heidän mukaansa) he tekevät tuota aina.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täällähän jonkun mielestä on sairasta sekin, että lapselle annetaan pusuja suulle. Meillä pussataan ja syödään omilla ruokailuvälineillä. Koskaan en ime tuttia puhtaaksi (yök, kuka niin tekee?), mutta jäätelöä on kyllä yhdessä syöty (tosin lapsi sai ensin ja minä jämät) :)

meinaa ettei IKINÄ suut tai suussa käyneet lasinreunat tai aterimet kosketa toisiaan.. Onneks mulla tuskin lienee sitä kariesbakteeria itelläkään kun ei ole koskaan ollut reikiä.

En vain ehdoin tahdoin haluaisi bakteereja viljellä. Emme esim. syö yhteistä jäätelöä, en ime tuttia puhtaaksi, emme syö samalla lusikalla. Pussamme kyllä ihan huulille, emme käytä hengityssuojaimia... Tämä kun on asia josta mainitaan vähän joka paikassa jossa hampaiden hoidosta puhutaan. ap

sairasta pussata suulle. Miksei poskelle riitä?

Ja joo, mitä hemmetin samasta syömistä se on, jos vanhempi syö lapsen jälkeen samasta. Kyllä minäkin niin teen, mutten anna lapsen syödä omastani.

t: se joka ei anna ehdoin tahdoin isompienkaan syödä toisten jämiä.

Vierailija
2/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pesen lasten hampaat aamuin illoin ja syötän xylitoli-pastilleja.

Joo, olen samaa mieltä miehesi ja mummien kanssa: hysteeristä, ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan omasta lusikasta ja pussailen suulle mutta pesen lasten hampaat aamuin illoin ja syötän xylitoli-pastilleja.

on kuitenkin kivempi, jos niitä reikiä alkaa kehittyä vasta toisella kymmenellä.

t: 40 ja kohta saa tekarit laittaa

Vierailija
5/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anneta meidänkään lapsille tietoisesti mitään, missä on toisen ihmisen suu käynyt. Eivät keskenäänkään saa juoda samasta mukista, eivät syödä samoilla ruokailuvälineillä tai samasta hedelmästä/jäätelöstä. Suulle ei lapsia suukotella, vain poskille ja otsalla. Lasten ruuat pilkotaan aina puhtailla ruokailuvälineillä.

Hammasharjat ym. on pyritty pitämään riittävän korkealla, etteivät pääse kokeilemaan äidin tai isin harjaa salaa. Isompi (4v) kyllä jo ymmärtää asian, niin hyvin hammaspöpöistä häntä on valistettu. Hampaiden harjaus aamuin illoin ja xylitol-tuotteet päivän aikana ovat itsestään selvyys.

Kariesbakteereista ei ole osoitettu olevan mitään hyötyä ihmiselle. Haittavaikutuksia näyttäisi sen sijaan olevan muitakin kuin "vain" hampaiden reikiintyminen. Itse haluamme suojata lapsiamme mahdollisimman pitkään. Saavat toki tartunnan jossain vaiheessa, mutta bakteerien määrällä ja tartuntaiällä on vaikutusta reikiintymiseen. Viimeistään seurustelun aloittaessa saanevat tartunnan...

T: lääkärivanhemmat, jotka eivät pidä suojelemista nipottamisena

Vierailija
6/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan omasta lusikasta ja pussailen suulle mutta pesen lasten hampaat aamuin illoin ja syötän xylitoli-pastilleja.

on kuitenkin kivempi, jos niitä reikiä alkaa kehittyä vasta toisella kymmenellä.

t: 40 ja kohta saa tekarit laittaa

t. 14, jota on pussailtu suulle ja syötetty samasta lusikasta ja jolla ei ole ikinä ollut yhtään ainoaa reikää. Ikää 35v.

Vierailija
7/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna lasten maistaa toisensa lusikoista tai mukeista.

Olen ollut tosi tarkka tässä asiassa, ja välillä saanut ihmettelyjä osakseni.

Lapsilla ei kuitenkaan ole ainuttakaan reikää hampaissaan. Ovat jo isompia.

Vierailija
8/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en myöskään pussaile suulle.

5 lasta

Vierailija
9/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna eikä mieskään, lapsella on omat ruokailuvälineet ja oli jo maisteluvaiheessa.

Isovanhemmille asia on vähän vaikeammin ymmärrettävä; äitini ei syötä samoilla ruokailuvälineillä lastenlapsia, anoppi kyllä on yrittänyt.

Pienillehän se karies helpoiten tarttuu, pakkoko sitä on erikseen yrittää tartuttaa?

Vierailija
10/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä pussaile suulle.

Minua on väitetty hysteeriseksi, en välitä.

Minulla on tarpeeksi reikiä ollut aina, tällä hetkellä niitä taitaa olla 9 joita ei voi porata.

Suulle pussailu ja samasta lusikasta syöttäminen eivät ole lääke siihen, ettei niitä reikiä myöhemmin tulisi.

Vierailija
11/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan joskus vesihuikkaa omasta lasista, katson kyllä että juodaan eri kohdasta (auttaneeko tuo sitten). Mies ei ole edes yhtä tarkka kuin minä, hänellä tosin ei ole reikiä eikä siis varmaankaan ko. bakteeria.

Vierailija
12/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset jo isoja ja onhan se ollut hankalaa, mutta mun mielestä kannattavaa.

Inhottavinta on, kun yksi lapsista ei jaksa syödä esim. jätskiä, niin eihän sitä voi antaa toiselle lapsellekaan.

Vierailija
13/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. sen takia, että isäpuoli tilsi lapselle ruokaa omalla haarukallaan, enkä antanut sitä ruokaa lapselle ollenkaan. Kielsin siskoani antamasta jäätelöä omalta lautaseltaan omalla lusikallaan, ottihan se sisko nokkiinsa mutta ehkä hänkin joskus tajuaa.. tai sitten ei.

22

Vierailija
14/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedon mukaan alle 3-vuotiaan ei tulisi saada mitään toisen suusta eikä mitään karkkia. Lapsen hammaskiille ei vielä tarpeeksi kova.

Tiedän, että iät ja ajat niin tehty ja suomalaisten hampaat olleet huonot. Karies todellakin tarttuu jos sitä on antajassa!

Eikö sinua pitäisi enemmän ärsyttää se ettet ole tarpeeksi napakasti sanonut asiasta? Googlaa mustaa valkoisella ja pidä pääsi jo lapsesi takia:)

Vierailija
15/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut 1-2 -vuotiaiden kanssa vielä aika tarkkana tuosta, isompien kanssa lipsutaan. Esim. meillä voi olla retkellä yhteinen juomapullo. Mutta olen silti sitä mieltä, että mummien ja kumminkaimantuttujen täytyy pitää omat bakteerinsa itsellään, se on eri asia kerätä niitä kaikilta kyliltä kuin vain oman perheen kesken. Omalta perheeltä kuitenkin melko helposti tarttuu ihan vahingossakin (lapsi nappaa pöydältä väärän mukin vesihuikkaa hakiessaan tms.) Eli itse en enää isomman kanssa nipota, mutta nipotan kyllä jos joku perheen ulkopuolinen yrittää omalla lusikallaan antaa lapselle jotain.

Vierailija
16/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hampaissani ainakin 30 paikkaa (ihan oikeasti). Jo teini-ikään ehtineillä kolmella lapsellani ei ole kenellekään ainoatakaan. Uskon karies-bakteerin välttämisen olevan yksi tärkeimmistä syistä tähän.

Vierailija
17/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi 10 v, ei reikiä.

Vierailija
18/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä jonkun asiantuntijan suulla, niin menee paremmin läpi.

Vierailija
19/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pystyy selittämään, miten nyt 10-vuotias esikoisemme on tuon hirveän bakteerin saanut!? Ikinä ei kenenkään lusikka, tutti, ruoka, mikään (!) ei mennyt toisen suusta hänen suuhun, ei kuolapusuja, ei mitään! SILTI: 4-vuotiaana hänellä oli pari pientä reiän alkua! Tsadaa, mmiten on mahdollista? Kukaan ei taatusti ollut tarkempi eikä kenenkään perheenjäsenet/muut sukulaiset tietoisempia asiasta.

Vierailija
20/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei pidetä tämän takia nipona, sillä myös omat vanhempamme ovat olleet tarkkoja tässä asiassa :).

Mulla ei (ilmeisesti hyvin suurella todennäköisyydellä) ole itsellä kariesbakteeria. Siksi en etenkään yöaikaan aina jaksanut samantien pestä vauvan käsiä, kun hän työnsi ne minun suuhuni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä