Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lapselle omasta lusikastasi ruokaa? Lasista juomaa?

Vierailija
02.05.2011 |

Oletko tarkka karies tartunnasta?

Mä yritän olla ja ottaa päähän miehen ja mummien tyyli pitää mua hysteerisenä tämän takia.

Eikö tämä nyt ole ihan perusjuttu?

Ärsyttää kun tiedän, että kun en ole paikalla päsmäröimässä(heidän mukaansa) he tekevät tuota aina.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienenä laittanut suuhunsa muita kuin omia lelujaan? Onko ollut päiväkodissa/muussa hoidossa?

Jos on, niin hoitaja on voinut esim. nuolaista omia sormiaan ja tehdä sen jälkeen lapselle voileivän. Tai lapsi on ylipäätään voinut koskea johonkin, jossa on ollut toisen ihmisen sylkeä ja laittaa sitten sormensa suuhunsa.

Mutta kuka on niin pätevä ja kekseliäsettä pystyy selittämään, miten nyt 10-vuotias esikoisemme on tuon hirveän bakteerin saanut!?

Vierailija
22/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhammatkin sen jo muistavat kun asia selitettiin. Lapset nyt 8v, 7v ja 6v eikä kellään reikiä ja bakteerikoe 2 vuotiaana puhdas karieksesta.

Mutta annan heidän keskenään juoda retkellä samasta pillimehusta tai mehupullosta.

Suulle ei lapsia meillä suudella, se kuuluu vain vanhempien väliseen kanssakäymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti siis #32.

Vierailija
24/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin tosi hyvin hampaiden harjauksen ja xylitolin ottamisen syömisen jälkeen.

Vierailija
25/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se kannatti, kukaan ei ollut saanut tartuntaa 2 v iässä vaikka minulla on bakteeria suussani paljon.

Vierailija
26/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienenä laittanut suuhunsa muita kuin omia lelujaan? Onko ollut päiväkodissa/muussa hoidossa?

Jos on, niin hoitaja on voinut esim. nuolaista omia sormiaan ja tehdä sen jälkeen lapselle voileivän. Tai lapsi on ylipäätään voinut koskea johonkin, jossa on ollut toisen ihmisen sylkeä ja laittaa sitten sormensa suuhunsa. Ehkä voisi sanoa, että ei ole syytä paniikkiin; joku äiti kuitnekin ottaa tämän sydämelleen ja stressaa ihan tosissaan tästäkin. Lienemme yksi esimerkki siitä, että aina ei mikään oma toiminta riitä. :)

Mutta kuka on niin pätevä ja kekseliäsettä pystyy selittämään, miten nyt 10-vuotias esikoisemme on tuon hirveän bakteerin saanut!?

lelujen nuoleskelusta ei oikein voi enää sanoa, mutta tosi tarkkoja oltiin ylipäätään, mitä suuhun meni infektioherkkyyden takia.

Vierailija
27/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tarkka estääkseni kariestartunnan. Olen onneksi yh, joten ei tuosta tarvise kenenkään kanssa kinata. Isovanhemmat ovat toimineet jo omien lastenssa kanssa samoin.

Vierailija
28/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anneta meidänkään lapsille tietoisesti mitään, missä on toisen ihmisen suu käynyt. Eivät keskenäänkään saa juoda samasta mukista, eivät syödä samoilla ruokailuvälineillä tai samasta hedelmästä/jäätelöstä. Suulle ei lapsia suukotella, vain poskille ja otsalla. Lasten ruuat pilkotaan aina puhtailla ruokailuvälineillä.

Hammasharjat ym. on pyritty pitämään riittävän korkealla, etteivät pääse kokeilemaan äidin tai isin harjaa salaa. Isompi (4v) kyllä jo ymmärtää asian, niin hyvin hammaspöpöistä häntä on valistettu. Hampaiden harjaus aamuin illoin ja xylitol-tuotteet päivän aikana ovat itsestään selvyys.

Kariesbakteereista ei ole osoitettu olevan mitään hyötyä ihmiselle. Haittavaikutuksia näyttäisi sen sijaan olevan muitakin kuin "vain" hampaiden reikiintyminen. Itse haluamme suojata lapsiamme mahdollisimman pitkään. Saavat toki tartunnan jossain vaiheessa, mutta bakteerien määrällä ja tartuntaiällä on vaikutusta reikiintymiseen. Viimeistään seurustelun aloittaessa saanevat tartunnan...

T: lääkärivanhemmat, jotka eivät pidä suojelemista nipottamisena

Mua aina pidetään nipottajana, mutta tämä on asia jossa en anna periksi. Syy siihen on että mulla aivan hirveän huonot hampaat ittelläni ja olisi tosi kiva jos lapseni eivät tarvitsisi kärsiä reikiintyneistä hampaista, kivuliaista juurihoidoista jne. mitä olen itse joutunut kärsimään.

Vierailija
29/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole hyvä juttu ollenkaan, mutta toisaalta mulla ei ole koskaan ollut kariesta tai reikiä suussa. Hampaat on edelleen hammaslääkärin mukaan kuin pienellä tytöllä. Myös lapsella hyvät hampaat. Mutta tosiaan, aikuisten ja lasten pitäisi syödä ja juoda omilla vempeleillään, sillä bakteerikanta joka tapauksessa on erilainen.

Olen todella tarkkana, ettei kukaan muu yritä syödä samalla lusikalla lapsen kanssa. Ja välillä joku miehen puoleinen sukulainen on loukkaantunut. Omassa lapsuudenperheessäni reikiä taitaa olla vain kahdella sisaruksella (lapsia 7). Miehen puolella kaikilla on reikiä. Yäk :/

Vierailija
30/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla lusikalla ei syödä, mut samasta mukista olen antanut maistaa, ja sehän on melkein sama juttu. Kaksivuotias lapseni myös tykkää pussailla suulle (itse pussaan häntä aina poskelle) ja mä en ehdi edes väistää noita pusuhyökkäyksiä, joten pussailkoon. ;) Pienempänä myös varasteli innoissaan haarukoita pesukoneesta ja pöydän päältä, kun ei itse vielä saanut omaa haarukkaa. Ne olivat suussa salamannopeasti, joten aika ihme jos mitään ei ole hänelle tarttunut.

Vierailija
31/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Viimeistään seurustellessa saanevat tartunnan...

Mikäli olet välttynyt kariestartunnalta kouluikään saakka, et sitä luultavasti saa mistään jos hoidat huolella hampaasi. Suun terve bakteerikanta estää pitkälti karieksen tulon varttuneemmalla lapsella.

Vierailija
32/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttuu myös samasta lusikasta ja se voi olla kariesta pahempi juttu. Hyvin yleinen bakteeri vanhoilla ihmisillä.

Vierailija
33/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoin tahdoin samalla lusikalla syöttämistä on toki hyvä ja helppo välttää, mutta kyllähän noita kontakteja nyt sattuu ihan tavallisessa elämässä.

Esimerkki: meillä kävi tuttavaperhe, jonka 2-v. otti vauvamme tutin, käytti sitä suussaan ja laittoi saman tien vauvamme suuhun. Ei siinä ehtinyt aikuinen kauheasti tekemään. :) Olisi oikeasti aika kamalaa, jos tämän takia nyt pitäisi menettää yöunet.

Sukulaisperheen 1-v. kuopus taas kuulemma kaivaa roskiksista isosisarustensa syömiä purkkia ja laittaa niitä suuhunsa.

Että ottakaa nyt hyvänen aika vähän iisimmin. Kariekselta pystyy aika hyvin välttymään ihan arkijärkisellä hampaiden hoidolla. Eikä mahdollinen reikäkään mikään maailmanloppu ole!

Vierailija
34/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella (9kk) on aina oma lusikka. Ja tulee olemaan oma mukikin. En pussaile tarkoituksella suulle.

Samat säännöt ovat myös miehelle ja mummeille.

Toisaalta olen kyllä antanut lapsen tutkia hampaitani jonkun kerran, koska ne nyt tuntuvat kiinnostavan ihan kamalasti kun omia tulee.

Vierailija
35/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juomaa voin antaa samasta lasista.

Vierailija
36/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miks en antais?

Vierailija
37/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta avatusta pullosta tai metallitölkistä kyllä voin antaa, koska siinä kaatokulma on vähän erilainen. Samoin ravintolan puolen litran lasit pestään paljon paremmin kuin lasit kotioloissa ja ne ovat paljon suurempiakin, joten toiselta puolen lasia voin antaa hyvinkin.

Vierailija
38/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nappailee meidänkin mukeja ja haarukoita jne. Pussailee myös suulle, ja tunkee sormia suuhuni...

Hammashygienisti lohdutti, että jos ja kun me kaikki hoidamme hyvin hampaitamme, eli pesemme aamuin illoin ja otamme ruuan päälle xylitolia, niin kariesbakteeri neutraloituu tässä aika hyvin.

Meillä on molemmilla myös melkoisen hyvät hampaat.

Vierailija
39/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Viimeistään seurustellessa saanevat tartunnan...

Mikäli olet välttynyt kariestartunnalta kouluikään saakka, et sitä luultavasti saa mistään jos hoidat huolella hampaasi. Suun terve bakteerikanta estää pitkälti karieksen tulon varttuneemmalla lapsella.

Riski tartuntaan on toki pienempi nuorilla/aikuisilla kuin pikkulapsilla. Mutta myös aikuisiällä suun bakteerikanta vaihtelee (sairastelu, ant.hoidot ym.) ja sen suojaavan bakteerikannan ollessa poikkeutilanteessa heikoilla, voi kariestartunnan saada myös aikuisiällä.

Vierailija
40/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttuu myös samasta lusikasta ja se voi olla kariesta pahempi juttu. Hyvin yleinen bakteeri vanhoilla ihmisillä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helikobakteeri

"Helikobakteeritartunta saadaan yleensä syljen mukana lapsuudessa vanhemmilta tai isovanhemmilta"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi