Puistokäyttäytymisen ABC - tässä helppoja perussääntöjä.
Olen nelilapsisen perheen äiti ja opettaja ammatiltani. Vuosien mittaan olen täällä stadissa törmännyt puistoissa aika vinkeisiin tapauksiin. Maalaisjärki on osalla äideistä hukassa, eikä ilmeisesti mitään hajua niistä perussäännöistä, joita leikkipuistoissa on tapana noudattaa.
Tässä on ihan perusasioita. Toki on paljon tulkinnanvaraisia "hienosääntöjä" ja paikkakohtaista variaatiota, mutta kun nyt edes nämä olisivat hanskassa:
1) Leiki ja anna muiden leikkiä. Puiston yhteisiä leluja ei hamstrata kaikkia itselle, eikä niitä saa viedä kotiin mukanaan. Luulisi olevan päivänselvää, mutta yllättävän moni ajattelee, ettei sen niin väliä ole, jos Nico-Petteri kerran HALUAA ottaa tämän kaivurin kotiin...
2) Jos lapsesi haluaa jotain toisen leikistä, opeta häntä kysymään kauniisti, saisiko lainata lelua. Jos ko. lelu on puiston yhteinen, eikä toinen lapsi sitä ihan välttämättä tarvitse, pyyntöön on tapana suostua. Toisten kädestä ei tavaraa oteta!
3) Tavaroiden, kivien, hiekan, käpyjen ja keppien heittely toisten päälle on kiellettyä. Yhteisiä leluja ei myöskään rikota tahallaan. Railakas leikki on ok, muiden satuttaminen ei.
4) Aikuisten tapana on tervehtiä puistoon tullessaan muita, siellä jo olevia aikuisia. Ei tarvitse kätellä tai esittäytyä, mutta normaali kohteliaisuus tekee yhdessäolosta mukavampaa, eikö vaan?
5) Puistossa SAA käydä kahdenkeskisiäkin keskusteluja ja normaalilla sosiaalisella vaistolla varustettu ei tuppaudu kahdenkeskiseen, matalalla äänellä käytyyn keskusteluun osalliseksi. Mutta muutoin tapana on, että keskusteluihin pääsee mukaan ja ihmisille ollaan ystävällisiä. Tulokas voi olla vaikka kuinkakin mukava ihminen - ja keskusteluyhteydestä on vain etua, jos lapset haluavat leikkiä keskenään tai heille tulee kärhämää. Sydänystäväksi ei tarvitse heittäytyä, mutta kaikkien kanssa voi tulla toimeen.
6) Muiden lapsille SAA sanoa NÄTISTI, jos he töpeksivät. Usemman lapsen äiti ei välttämättä ole paikalla eri puolilla puistoa leikkivien lastensa äärellä... Käsiksi ei saa käydä kuin hätätilanteessa eikä huutaminen ole ok.
7) Kaikkien kanssa ei tarvitse leikkiä, mutta ketään ei saa syyttä syrjiä. Jos lapsi haluaa toisten leikkiin mukaan, häntä voi opettaa pyytämään sitä: "saanko tulla leikkiin mukaan?" Siihen on tapana myöntyä,jos leikki ei mene ihan mönkään tulijan vuoksi. Siinäkin tapauksessa voi sanoa nätisti jotain tyyliin "me leikitään tämä kahdestaan loppuun, mutta aloitetaan sen jälkeen uusi leikki yhdessä".
8) Puistoissa ei ole pääsääntöisesti sallittua tupakoida tai pissittää koiraa, joskin tässä voi olla puistokohtaisia eroja. Juu: olisi tietysti kätevää ulkoiluttaa koirakin samalla reissulla, mutta kun a) puistossa on allergisia lapsia ja b) puistossa on arkoja lapsia ja c) koira on silti eläin, jonka käytöstä yllättävissä tilanteissa ei voi 100-prosenttisella varmuudella ennakoida.
9) Roskaaminen ja eväiden kylväminen maastoon houkuttaa paikalle rottia ja muita ikäviä rosmoja. Jos jaksat tuoda puistoon jotain, jaksat varmasti kuskata roskat sieltä poiskin. Lapset oppivat ennen kaikkea muiden esimerkistä...
10) Erilaisuus on rikkautta. Vaikka tässä nyt on listattu käytössääntöjä, niiden puitteissa voi toki olla erilainen, leikkiä eri tavoin. Kunhan samalla kunnioittaa muiden tapoja ja tarpeita...
Kommentit (167)
keskimäärin oleilla sulassa sovussa?
En ole tavannut häiriötekijöitä, tosin en ole mikään aktiivitarkkailijakaan.
Olen puistoissa lasteni kanssa.
Se, äiti, joka laskee myös liukumäestä.
Muuten oikein hyvät ohjeet minun mielestäni! Hyvä ope!
noista ap:n säännöistä poikkeava erilaisuus ei kyllä leikkipuistossa ole rikkautta, vaan jotain ihan muuta.
No, sen verran löysäisin, että jotkut vanhemmat voivat olla ujoja luonteeltaan, eivätkä saa tervehdittyä muita, joten tälle olisi hyvä löytyä ymmärrystä.
Kaikki pitää ottaa haltuun ja pyöriä sun pillis mukaan.
Mihin se "erilaisuus on riukkautta" sulta unohtui?
Tervehtiminen ja hymy tulkitaan usein seksuaalisen kiinnostuksen osoitukseksi Suomessa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin. En edes halua tietää mitä muuta liikkuu ihmisen päässä, joka tulkitsee tervehdyksen näin. Olemme vielä aika perämetsästä tapakulttuurin suhteen.
Harvassa ovat ne hyvätapaiset ihmiset, jotka ystävällisesti tervehtivät tuttuja ihmisiä sekä naapureitaan.
mun pitää puistossa tervehtiä ihmisiä, jos he eivät tervehdi minua?
"noi"? Näyttää pahalta kyllä.
;-) ap
Toisaalta, voisit yllättää heidät iloisesti. Ketjussa on jo perusteluja sille, miksi puistoon olisi syytä mennä avoimella ja ystävällisellä asenteella. Yhteispeli ja kohteliaisuus helpottavat lasten leikkejä ja lisäävät aikuisten viihtyvyyttä.
ap
Mutta jos menemme lasten kanssa vaikkapa siinä isossa puistossa hiekkalaatikolle jossa on jo lapsi äidin tai isän kanssa, kyllä minä jotenkin vanhemman huomioin. Joko hymyllä tai sanomalla hei. Paikka- ja tilannekohtaista tämäkin on. Pitää vain osata vaistota milloin tilanne vaatii tervehdyksen.
oli oikein hyvä lista.
Kiitos ap:lle, toivottavasti voidaan kaikki noudattaa näitä yhteisiä ohjeita.
Toisaalta, voisit yllättää heidät iloisesti. Ketjussa on jo perusteluja sille, miksi puistoon olisi syytä mennä avoimella ja ystävällisellä asenteella. Yhteispeli ja kohteliaisuus helpottavat lasten leikkejä ja lisäävät aikuisten viihtyvyyttä.ap
Entäs jopa herkkuja?
Olen aiempinä kesinä törmännyt äiteihin joiden mielestä puistossa ei missään nimessä saa syödä omia eväitä ja jäätelön syönti on jo rikos josta sietäisi kivittää!
Minusta puistossa saa syödä eväitä ja jos meillä ei satu olemaan mukana niin tottakai pienet kyselee että miksei ole meille ja että on nälkä. Sitten sovitaan että otetaan esim. huomenna itsekin eväät mukaan.
Hyvin usein tulee närkästynyttä kommenttia siitä että meillä on eväät. "Kun meidän Maijallakin nyt haluttaa voileipää ja pillimehua. Olisi hyvä jos tekin söisitte ihan kotona niin ei tarvitsisi kuunnella tuota kitinää".
Jos meillä on vaikka voileipää, hedelmää ja keksiä sekä mehua useamman tunnin puistoreissulla mukana niin olemmeko velvollisia jakamaan eväät kaikkien kinuavien pienokaisten kanssa? Sitäkin jotkut äidit tuntuu olettavan...
laatia tällaisen listan ilman, että se olisi esim. työtäsi. Itse en jaksaisi edes kiinnostua niin, että moiseen ryhtyisin. Saati, että pitäisin itseäni niin täydellisenä, että vahtaisin haukkana muiden tekemisiä. Myös tietty suhteellisuudentaju ei olisi pahasta - asiat on aina suhteutettava...
Jos puistossa on lapsi, joka lyö helposti toisia, on suuri edistys, että lapsi vain nykäisee lelun toisen kädestä. Tällaista ei oikeasti saa karsittua kaikilta lapsilta pois, vaikka kuinka nalkuttaisi 24 h ja millaista lapsen kasvattamista se sitten on.
Yritän tässä ehkä sanoa, että puhut LAPSISTA, et voi edes olettaa, että he osaisivat - tai edes tarvitsisi - aina käyttäytyä. Lapsille pitää sallia tietty luolamiesmäinen käyttäytyminen. Tietysti rajat siinäkin.
Tiedän muutamia opettajien lapsia... oi ja voi. Kyllä on heillä vaikea raivata paikkansa tässä yhteiskunnassa.
Kaikki pitää ottaa haltuun ja pyöriä sun pillis mukaan. Mihin se "erilaisuus on riukkautta" sulta unohtui?
opettajamaisuutta tunnustan tuossa olevan. Mutta toisaalta: noi tekevät puistoilusta paljon mukavampaa kaikille. Ei kyse ole MINUN säännöistäni, vaan YLEISISTÄ perussäännöistä. Vai minkä sinä noista itse kiistät -ja millä perustein?ap
nenän edestä. Ei heillä ole muuta tekemistä, kun eivät työtänsäkään voi tehdä kotiäitinä. Pakkohan sitä on pukata listoja ja yrittää järjestää muiden elämää. Tosiasia on että niitä kesälomarahoja tarvitsisi ne jotka työtä tekee eikä äitiyslomalla lorvivat. Sitten menevät lomalle heti syksyn tultua, kun kesä on oltu "töissä". Ehkä pukkaavat uutta lasta uuniin ja jatkavat lomarahojen pumppaamista. Laativat lisää pihasääntöjä...
Jotain rajaa sentään. Näiltä pitäisi mielestäni ottaa virka pois.
laatia tällaisen listan ilman, että se olisi esim. työtäsi. Itse en jaksaisi edes kiinnostua niin, että moiseen ryhtyisin. Saati, että pitäisin itseäni niin täydellisenä, että vahtaisin haukkana muiden tekemisiä. Myös tietty suhteellisuudentaju ei olisi pahasta - asiat on aina suhteutettava... Jos puistossa on lapsi, joka lyö helposti toisia, on suuri edistys, että lapsi vain nykäisee lelun toisen kädestä. Tällaista ei oikeasti saa karsittua kaikilta lapsilta pois, vaikka kuinka nalkuttaisi 24 h ja millaista lapsen kasvattamista se sitten on. Yritän tässä ehkä sanoa, että puhut LAPSISTA, et voi edes olettaa, että he osaisivat - tai edes tarvitsisi - aina käyttäytyä. Lapsille pitää sallia tietty luolamiesmäinen käyttäytyminen. Tietysti rajat siinäkin. Tiedän muutamia opettajien lapsia... oi ja voi. Kyllä on heillä vaikea raivata paikkansa tässä yhteiskunnassa.
Kaikki pitää ottaa haltuun ja pyöriä sun pillis mukaan. Mihin se "erilaisuus on riukkautta" sulta unohtui?
opettajamaisuutta tunnustan tuossa olevan. Mutta toisaalta: noi tekevät puistoilusta paljon mukavampaa kaikille. Ei kyse ole MINUN säännöistäni, vaan YLEISISTÄ perussäännöistä. Vai minkä sinä noista itse kiistät -ja millä perustein? ap
nenän edestä. Ei heillä ole muuta tekemistä, kun eivät työtänsäkään voi tehdä kotiäitinä. Pakkohan sitä on pukata listoja ja yrittää järjestää muiden elämää. Tosiasia on että niitä kesälomarahoja tarvitsisi ne jotka työtä tekee eikä äitiyslomalla lorvivat. Sitten menevät lomalle heti syksyn tultua, kun kesä on oltu "töissä". Ehkä pukkaavat uutta lasta uuniin ja jatkavat lomarahojen pumppaamista. Laativat lisää pihasääntöjä... Jotain rajaa sentään. Näiltä pitäisi mielestäni ottaa virka pois.
Turhaan siellä kiukuttelet, minulla ei ole virkaa.
Toistan: mikä tässä niin sinua ja kaltaisiasi kirpaisee? Mietipä motiivejasi haukkua minua sen sijaan, että puhuisit asiasta.
ap
Puistot pitäisi kieltää ja lakkauttaa kokonaan. Kaikille omat pihat ja vastuu niiden siisteydestä. Loppuisi tuollainen kitinä.
muutamasta kommentista päätellen aika tarpeellinenkin. Näköjään vieläkin tässä metsäläisten maassa on ihmisiä, joiden mielestä toisen ihmisen tervehtimisessä nolaa itsensä jos toinen ei vastaa. Oletteko peikot tulleet ajatelleeksi, että se on se toinen ääliö joka siinä nolaa eikä se tervehtijä? Ja tuon yhden isän kommentti siitä, etten haluakaan tutustua kehenkään oli myös melko outo. En minäkään halua välttämättä sen kummemmin mutta kyllä nyt samassa puistossa seisovaa ihmistä pitää tervehtiä, ainakin sen kerran. Jos tuijottelee vain taivaalle eikä vastaa tai ole kuulevinaan niin se siitä sitten, ensi kerralla en tervehdi.
Onko teiltä oikeasti jäänyt joku kehitysvaihe väliin vai miten tämä sosiaalinen kanssakäyminen on joillekin niin vaikeaa?
Minä en kyllä noutada sinun sääntöjäsi...
Minä kyllä tupakoin ja heittelen natsani sinne minne tykkään...
Minä en kyllä tervehdi ketään, siinähän nolaa itsensä...
Kukaan ei kyllä leiki minun lapseni leluilla...Voi koittakaa nyt ottaa jo se aikuisen rooli, voitte mykät muuten kohta huomata että vieraus lisää vihaa...
Odotankin näiltä tulenkantajilta sellaista käytöstä metsäläisille että he sivistyneinä tervehtivät ensin niin metsäläisen on helpompi vastata takaisin.
Vaan monesti menee niin ettei kukaan tervehdi ketään. Tämä on sitä tervehtimisen kaksinaamaisuutta. Jokainen pallokorva odottaa ensimmäistä tervehtimistä.
Jos se on teille niin tärkeää niin miksi ette tervehdi ensin?
Minä tervehdin aina ensimmäisenä. Ymmärrän hyvin pointin mitä tuo isä haki kritiikillään. Se on taivaan tosi. Harva teikäläisistäkään tervehtii mikäli ei tervehditä ensin. Te odotatte sitä ja kun ette saa sitä, mollaatte av:lla.
Blaablaablaa
On siinä meillä ope.
Eikö aurinko paista puistoosi?
Virka tai ei, asia ei muutu mihinkään. Voit olla sen lisäksi myös suuri emävale.
Ei minua kirpaise mikään. Ihmettelen vain koko ketjun olemassa oloa. Onko se sinua varten?
Kyllä me muut osaamme käyttäytyä puistoissa ja ei meidän päivä mene pilalle, jos joku tupakoi tai ei tervehdi. Sellaisen yli pitäisi päästä, aikuisiahan tässä ollaan.
Lähes jokainen on sitä mieltä että oma lapsi ei saa leikkiä muiden leluilla, mutta antaa silti heidän lelunsa muiden käyttöön?
Miksi siis pitää pyytää lupa? Vastaus on aina kyllä ja hymyilyllä. Lapsi saattaa olla erimieltä asiasta. Laatimasi lista ei opeta sietämään erilaista käytöstä leirissäsi. Laatimasi lista ehkäisee konfliktejen syntymistä, jotka ovat sosiaaliselle kehitykselle äärimmäisen tärkeitä.
Laatimaasi listaa noudattaen leirissäsi ei synny päivälle tapahtumia ja ongelmia joihin löytyy monia ratkaisuja.
Laatimasi lista on paska ja pitkälti curlingia.
- Se toinen ope
- Loneranger
Mut onko reilua verrata aikuista 1,5-vuotiaaseen puhekyvyttömään lapseen joka ei vielä edes käsitä että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin hän itse? (siis ihan oikeasti ei käsitä
Ilman muuta vanhempi lapseni tietää ettei toisten leluja oteta luvatta eikä niitä otakaan. Hänellä on lupa leikkiä meidän omilla merkityillä leluillamme. 1,5-vuotias taas harjoittelee aivan muita taitoja siellä puistossa ja niissäkin on jo tekeminen (älä ota kädestä! Ei saa vetää kaveria hiuksista! jne. jotenkin tuntuu pahalta, jos saa koko ajan vain olla kieltämässä lasta, niinkuin helposti käy, jos alkaa rankimman kaavan kautta noudattamaan jotain ihmeellistä puistoetikettiä, jossa jo omaa olemassaoloaankin saa pyydella anteeksi ja ensiksi tulleelta kysytään lupaa saman ilman hengittämiseen ja samalle hiekkalaatikolle tulemiseen.)
Mutta turvallisuus on mielestäni tärkein asia puistossa. Sen jälkeen toisten huomioon ottaminen. Sosiaaliset taidot opitaan ikätason mukaisesti ja omasta mielestäni ihan pieniltä leikki-ikäisiltä ei voi edes olettaa, että he kyselevät lupia jokaisen lelun kohdalla. On myös suotavaa, että isompi lapsi, joka jo osaa kysyä toisen lelua lainaksi, leikkii lainalelulla nätisti eikä hajota toiselta lapselta lainaamaansa lelua.
Itse en näe mitään syytä kieltää lapsiani lainailemasta leluja hiekkalaatikolla ja korostan aina sitä että toisen omaisuudesta on aina eri tavalla vastuussa kuin omastaan.
Odotankin näiltä tulenkantajilta sellaista käytöstä metsäläisille että he sivistyneinä tervehtivät ensin niin metsäläisen on helpompi vastata takaisin.Vaan monesti menee niin ettei kukaan tervehdi ketään. Tämä on sitä tervehtimisen kaksinaamaisuutta.
Tuomitsevat heti jos ei tervehdi, mutta eivät itsekään. Tervehtiminen on valtataistelua. Ja ap:n lista on tarkoitettu "vääräuskoisille". Ap on silti hellyyttävän naivi tapaus. En usko että hän on sielultaan paha.
Tämähän oli vain provo eikös?
Pienessä kaupassa tervehdin aina myyjää, koska todennäköisesti tapaan hänet uudestaankin. En tietenkään asiakkaita, koska en tule olemaan heihin missään kontaktissa tästä eteenpäin.
Jos koet, että käyt puistossa vain kerran ja et näe noita muita äitejä ja lapsia enää koskaan, niin siitä vaan. Mutta yleensä esim. taloyhtiössä tervehditään naapureita, koska näitä tavataan usein. Kaikki eivät näin tee, koska eivät ilmeisesti halua millään tavalla tuntea tai tutustua naapureihinsa ja teeskentelevät ohikulkiessaan, että nämä ovat ilmaa. Mielestäni se on epäkohteliasta, tietynlaista suomalaista metsäläisyyttä, jota puolustetaan nykyään siksi, koska esim. isoissa taloyhtiöissä vaihtuvuus on suurta ja kaikkia naapureitaan ei voi tuntea.
Minusta vain oli liikuttavaa, kun muutin jättimäiseen taloyhtiöön opiskeluvuosinani ja vanha 80-vuotias mies tervehti minua hattuaan nostaen tietämättä, olinko todella naapuri vai vain vierailija.
Niin, tervehtimällä yleensä saadaan sille toiselle hyvä mieli, arvokas olo. On mukavaa, kun huomioidaan ja tunnustetaan, että tuossa on olemassa oleva ihminen, jota silloin tällöin näen.