Lempihevosesi nuoruudestasi ja millä tallilla kävit?
Mä aloitin Husön tallilla Sipoossa tunnit vuonna 1997. Lemppari oli Mink. :)
Kommentit (389)
en ole ratsastanut 4 vuoteen. eli sipoossa yhdessa pikkutalissa aloitin ratsastuksen ja lemppari oli Timi ja se oli mun hoitoheppa.
Kotimäen ponitalli Liedossa, Staffan ja Frida jäivät mieleen samoin Danske.
kanssa ratsastetaan fridalla ja staffanilla. Joskus 80-luvulla:DD
ja lemppariheppa oli Felix. Joskus vuonna -95 tai siinä main tuli käytyä.
noin 1978... sitten Hoggaisten ratsastuskoulu Paraisilla; En muista nimiä.. oli heinille allerginen shettis Pan ja ihana musta Verona- olisko ollu jonkun yksityinen..
Tämä ketju on ihana- tämä kertoo kuinka syvällä sydämessä hevosmuistot ovat, kuinka tärkeitä olivat nuoruudessa:) Ja joku on niin mäntti että pilkkaa vielä...
Kysymys; kuinka moni ratsastaa vielä??? MInä!Oi n. 10v tauko, yhtä ihanaa, ehkä jopa vieläkin rakkaampi harrastus on tänä päivänä....
Ja pollen nimi oli muistaakseni Niko. Väisäsen Riitan tallilla käytiin myös.
työ&perhe ovat pitäneet kiireisenä. Ajattelin että viimeistään kun kuopus on 6v alkaisin taas 'vuokraamaan' tms pienen ratsastuskouluköpöttelyn jälkeen. Mulle tosin riittäisi ihan hevosmiestaitojen harjoittaminen, eli ratsastus ei ole se pääasia...
siellä suosikkeja oli Kvick ja King. Pääkaupunkiseudun talleista tutuksi tulivat myös Leppävaara, Fokker oli kivoin, ja Kilon talli. Parkanossa käytiin paljon, suosikkejani olivat Rolokke Barbara, Siboney, Djufvanäs Angel ja V.V. Afrodite. Parkanossa oli aina niin hauskaa, joskus oikein harmittaa että näin aikuisena harvoin saa tuntea sellaista vapaudentunnetta kuin siellä silloin. Kävin Parkanossa useilla leireillä 1987 - 1991. Terveisiä kaikille tutuille!
[Mulla on nää heppojen nimet ihan hukkuneet vuosien varrella muistista, luettelepa lisää jos oot 80-luvulla käynyt Parkanossa, niin fiilistellään hetki... =) t. se 80-luvulla parkanossa käynyt
Silloin siellä oli isoja poneja Amanda, Amandan varsoja (Angel, muita en muista), Helina, Kinnie, Kinette, Episse, Epillon...Ei ihan kamalan hyvin muista itsekään.
Kesällä ponit olivat ihan ok kunnossa kun pääsivät laitumelle. Jaanan aikaan ne olivat myös hyvin koulutettuja. Talvileireillä tilanne oli kyllä toinen :(
Jaana oli hommissa siihen aikaan kun tuli käytyä Parkanossa. Aah, kesäleirit! Muistatko että siellä olisi ollut ori nimeltä Papillon?
Eipä ne ponit kyllä Jaanan kouluttamia olleet, J&P vaan aluks osti koulutettuja poneja ja sitten myöhemmin kouluttamattomia...
Papillon siellä oli ja Tasso ja Brantshammar Julius, Herkules, Dumix ja Rosenway :) . Ja liuta tammoja tietty, siittolahan se periaatteessa oli aluksi.
Aikuisena vasta tajusi, miten huonosti siellä pidettiin ja pidetään poneja. Mutta hienoja eläimiä ne olivat. Erityisesti Amanda
Joo, ei mikään erityisen hyvä talli. Mutta minkäs teet kun oli melko lähellä eikä mikään superkallis. Yllätyin että on vielä toiminnassa (piti äsken googlata).
Mulla on nää heppojen nimet ihan hukkuneet vuosien varrella muistista, luettelepa lisää jos oot 80-luvulla käynyt Parkanossa, niin fiilistellään hetki... =)
t. se 80-luvulla parkanossa käynyt
Siellä oli ainakin Cindie, Cindy Lane, Sariba, Yellow, Anisette, Mounette, Lucy, Kinnie, Myrtel, Amanda, Angel, Amelie, Helina, Barbara, Moxie. Noi nyt tuli ekana mieleen. ja tietty hirvee liuta shettikisä! Skelberry, Silhouet, Tora, Pyret, Noortje, Nanda, Ballerina, Zorrina. Ihania kaikki.
Hauska ja halpa paikka se oli sillon 80-luvulla, millainenkohan on nykyään?
Aikuisena vasta tajusi, miten huonosti siellä pidettiin ja pidetään poneja. Mutta hienoja eläimiä ne olivat. Erityisesti Amanda
Joo, ei mikään erityisen hyvä talli. Mutta minkäs teet kun oli melko lähellä eikä mikään superkallis. Yllätyin että on vielä toiminnassa (piti äsken googlata).
Mulla on nää heppojen nimet ihan hukkuneet vuosien varrella muistista, luettelepa lisää jos oot 80-luvulla käynyt Parkanossa, niin fiilistellään hetki... =)
t. se 80-luvulla parkanossa käynyt
Siellä oli ainakin Cindie, Cindy Lane, Sariba, Yellow, Anisette, Mounette, Lucy, Kinnie, Myrtel, Amanda, Angel, Amelie, Helina, Barbara, Moxie. Noi nyt tuli ekana mieleen. ja tietty hirvee liuta shettikisä! Skelberry, Silhouet, Tora, Pyret, Noortje, Nanda, Ballerina, Zorrina. Ihania kaikki.
Hauska ja halpa paikka se oli sillon 80-luvulla, millainenkohan on nykyään?
Ihan tuttuja osa on, ja noi pikku shettikset oli ihan huippuja. Mä opettelin ratsastaan Ballerinalla!
Ihan viimeisinä vuosina kun kävin Parkanossa siellä oli sellainen tosi iso työhevonen. Muistan sen siitä että se näytti pikkutytöstä jättiläiseltä. Mut kiltti se tais olla. Ihania muistoja tulee mieleen. Tahtoo ratsastaan!
t. se 80-luvulla Parkanossa ratsastanut
Kaikki nämä muistuu mieleen!
sanottiin (jos oikein muistan) Junskuksi? Oli oikein osaava hevonen ja iso kuin mikä, mutta pisti ponityttöjä tunnilla 6-0, muka laiskotteli. Poni-Haassa oli myös ihana "Rasse" (Rasmus?), muistaakseni puoliarabialainen ja pehmeä istuttava. Miten näitä muistoja nyt tuleekaan... Musta "Sputte" (Sputnik) on jäänyt myös mieleen. t. Poni-Hakalainen 70-luvulta (on niistä ajoista sitten kauan!) p.s. Vieläkö Poni-Haka toimii?
Muita?
En ole itse koskaan ratsastanut. Hengailin tallilla ratsastavien kavereiden mukana silloin joskus 70-luvulla. Omistajalla oli koira, taisi olla saksanpaimenkoira?
http://www.majoran.org/
Hevoset ja Ponit
sivu alas ja klikkaa
Muistatteko vielä Leppävaaran entisiä opetushevosia!
:)
siellä hoitoponini MrEd :) myös :D
Minäkin kävin Lappeenrannassa Hubsin talleilla, olisko se ollut 90-luvun alkua? Molemmin puolin tallin muuttoa rakuunanmäeltä raviradan kupeeseen kuitenkin. Hauskoja aikoja, mieleen muistuu ainakin Balmoral eli Ralli (pilkullinen) ja shetlanninponi Olivia.. Voi miksi en muista enempää :D??
Kuka muistaisi? Tai tietääkö kukaan, mikä on meno ko. tallilla nykyään?
Siinä oli ainakin paikka jossa hevosia kunnioitettiin, joskus enemmän kuin ratsastajia. Esim. potkiminen oli kielletty ja jos niin teki kerrankin kiellon jälkeen, sai taluttaa ponia kentän ympäri lopputunnin. Oikein!
Satulaa tai kuolaimia ei käytetty. Aloittelijoita ponit veivät mennen tullen, mutta osaavammat saivat aikaan pohkeenväistöä, laukanvaihtoa ym. Aika hyvin ilman kuolaimia. Osaavia poneja, siis.
Ihana paikka muutenkin, ei vaan taida olla enää hengissä.
Koivusalon tallilla 80-luvun lopussa: Lux, Tytti, Pauliina...Mikäs tuon Brantshammar Shirleyn lempinimi oli, muistan Baretkan mut ei taida olla sama heppa... Seinäjoelta: Lolita, Chiquita ja Manolito eli Maukka. Nurmossa myös Manunkylän tallilta: Micole, Sälli ja Robin Hood.
Nurmossa (Seinäjoen kyljessä) ja lemppareitani olisivat Espe Camilla, Brantshammar Shirley, Tytti ja monet muut... Kävin myös Seinäjoella Törvänän tallilla ja siellä lempprini oli Lolita III ja Servus. Oi noita aikoja...Jotka muuten olivat 1980-luvun puoliväli.
Muistaako kukaan Emir hevosta?
Siellä on tosiaan kiva henkilökunta, opettajat olivat aivan mahtavia. Muistan ainakin Kaisan (?) ja Santun ja sitten sen miehen (oli mulla alkeiskurssin opena kun olin jotain 8-9v.). Vähän vanhempina laukattiin aina sitä Keinukallion mäkeä ylös, kivet vaan lenteli.. :)
En kyllä muista omistajaa muuta kuin näöltä, mutta oli meille aina tosi ystävällinen.
Soukassa ratsastin 80 -luvun puolessavälissä
Taisi olla virallinen nimi Lounaisrannikon ratsastuskoulu.
Lemppariponi oli Bonbon, eli "Nami"
Muita en muista, siitä on niin kauan jo aikaa, enkä viihtynyt tallilla kovin pitkään. Mukava ope vaihtoi toiseen talliin, ja tilalle tuli kauhea akka, joka huusi ja haukkui tunneilla. Meni fiilikset koko touhuun.
Kaverilla oli heppa Pedersenin (tms.) tallilla. Vähän Kirkkonummesta Hankoon päin. Hepan nimi oli Hans eli "Hansu".
Eipä ne ponit kyllä Jaanan kouluttamia olleet, J&P vaan aluks osti koulutettuja poneja ja sitten myöhemmin kouluttamattomia... Papillon siellä oli ja Tasso ja Brantshammar Julius, Herkules, Dumix ja Rosenway :) . Ja liuta tammoja tietty, siittolahan se periaatteessa oli aluksi.
Kyllä mun mielestä se oli Jaana. Tietysti osa oli jo ratsukoulutettuja tullessaan.
No ensinnäkin suurin osa niistä omista myytiin. ja ne harvat jotka jäi jäljelle, oli aika kehnosti koulutettuja. Jaana varmaan jo totutti ne satulaan ja siihen että joku tulee selkään, mut jos mietin vaikka jotain Episseä ja Epillonia, niin eihän ne mitään osannu, hyvä kun laukan saivat nostettua.
80-luvun puolella Pietilän ponitalli, jossa ihanaakin ihanampi lehmänkirjava shettis Quantis (ja jossain vaiheessa varsansa Suffeli - mikä persoona!). 90-luvulla Jaakkolan islanninhevostalli (joka ei kylläkään silloin vielä kulkenut tuolla nykyisellä nimellä), rakas hoitsuni lempeä Tonto (Tornado), höpsö velikulta issikka Aku (Donald Duck) ja tietysti legendaarinen Pullero-poni (August), jonka joku muistaa varmaan jo Alvan tallin ajoilta, vuodelta miekka ja kivi.