Lempihevosesi nuoruudestasi ja millä tallilla kävit?
Mä aloitin Husön tallilla Sipoossa tunnit vuonna 1997. Lemppari oli Mink. :)
Kommentit (389)
[Mulla on nää heppojen nimet ihan hukkuneet vuosien varrella muistista, luettelepa lisää jos oot 80-luvulla käynyt Parkanossa, niin fiilistellään hetki... =) t. se 80-luvulla parkanossa käynyt
Silloin siellä oli isoja poneja Amanda, Amandan varsoja (Angel, muita en muista), Helina, Kinnie, Kinette, Episse, Epillon...Ei ihan kamalan hyvin muista itsekään.
Kesällä ponit olivat ihan ok kunnossa kun pääsivät laitumelle. Jaanan aikaan ne olivat myös hyvin koulutettuja. Talvileireillä tilanne oli kyllä toinen :(
Aikuisena vasta tajusi, miten huonosti siellä pidettiin ja pidetään poneja. Mutta hienoja eläimiä ne olivat. Erityisesti Amanda
Joo, ei mikään erityisen hyvä talli. Mutta minkäs teet kun oli melko lähellä eikä mikään superkallis. Yllätyin että on vielä toiminnassa (piti äsken googlata). Mulla on nää heppojen nimet ihan hukkuneet vuosien varrella muistista, luettelepa lisää jos oot 80-luvulla käynyt Parkanossa, niin fiilistellään hetki... =) t. se 80-luvulla parkanossa käynyt
Siellä oli ainakin Cindie, Cindy Lane, Sariba, Yellow, Anisette, Mounette, Lucy, Kinnie, Myrtel, Amanda, Angel, Amelie, Helina, Barbara, Moxie. Noi nyt tuli ekana mieleen. ja tietty hirvee liuta shettikisä! Skelberry, Silhouet, Tora, Pyret, Noortje, Nanda, Ballerina, Zorrina. Ihania kaikki. Hauska ja halpa paikka se oli sillon 80-luvulla, millainenkohan on nykyään?
Leireillä ei ole koulutettua opettajaa ja ne yli kakskymppiset ponit juoksee vuokrausleirejä. Settikset heittelee pikkulapsia ja paikat ihan rempallaan. Ei hyvä... Muutama vuosi sitten tuli muutama poni jostain ulkomailta, mutta onkohan edes koulutettuja. Vähääkään asioista tietäviä ei päästetä edes tallille ja leirejen yläikäraja on 16v. Varusteetkin on kuin keskiajalta.
Jaana sai potkut joskus -95 (???) Tuon jälkeen kaikki kiva kiellettiin ja paikassa ei ole ollut laadukasta opetusta. Aina on ollut joku amatööriope. Pirjo pyörii valittamassa tallilla ja niiden Ellu tyttö. Samat 80-luvulla syntyneet ponit juoksevat vielä leireillä ja sairaat seisovat laitumella. Muutama nuorempi on. Leireillä käy lähinnä ymmärtämättömiä pikkulikkoja jotka ovat vain onnessaan vanhoista pommin varmoista poneista. Itse olin 90-luvun alussa ja ehdoton suosikki oli Halita. Nykyään Halita on niin lihava, että selkä ja jalat ovat paskana. Siksi sitä ei juurikaan enää käytetä.
Jydenin ja monet muut. Adorator oli mun ensimmäinen hoitohevonen, siitä jo monet tutut saattavat tunnistaa =D. Oman hevosen nimeä en uskalla kertoa, siitä tulisi jo varma tunnistus...
Jyväskylän seudulla aloitin ratsastuksen Ysitien lemmikissä ja siellä suosikkini oli Maritza. Myöhemmin Tiinan ponitallilla Taru-Leija. Nämä suunnilleen vuosina 90-96.
Ollintallilla Mäkkylässä käyneelle.
[Mulla on nää heppojen nimet ihan hukkuneet vuosien varrella muistista, luettelepa lisää jos oot 80-luvulla käynyt Parkanossa, niin fiilistellään hetki... =) t. se 80-luvulla parkanossa käynyt
Silloin siellä oli isoja poneja Amanda, Amandan varsoja (Angel, muita en muista), Helina, Kinnie, Kinette, Episse, Epillon...Ei ihan kamalan hyvin muista itsekään.
Kesällä ponit olivat ihan ok kunnossa kun pääsivät laitumelle. Jaanan aikaan ne olivat myös hyvin koulutettuja. Talvileireillä tilanne oli kyllä toinen :(
Jaana oli hommissa siihen aikaan kun tuli käytyä Parkanossa. Aah, kesäleirit! Muistatko että siellä olisi ollut ori nimeltä Papillon?
Sulka ja Apollo oli lempparit :-)
Joo, tottakai muistan Alfan, Elegantin, Kalifin, Betonin, Jydenin ja monet muut. Adorator oli mun ensimmäinen hoitohevonen, siitä jo monet tutut saattavat tunnistaa =D. Oman hevosen nimeä en uskalla kertoa, siitä tulisi jo varma tunnistus...
Ihan eka poni, jonka selässä istuin, oli Mars, sellainen musta, sen karsina oli pääovesta heti oikealle, oikealla käytävän päässä. Mars taisi olla yksityinen myöhemmin. Samassa rivissä oli näitä pieniä poneja, joista yksi vei mua kerran p*akasan päällekin:-)
Masteria hoidin sitten myöhemmin, 80-luvun puolivälissä, se muutti myöhemmin Ruotsiin.
mutta Soukassa lemppariponi oli Jakke! Muita,joita muistan oli juuri Rolf, Dragon, Kille (Gilbert), Pyssy, Rontti, Porkkana, Freddy jne.
Hevosista suosikiksi muodostui Petteri. Opettajat olivat joskus aika tylyjä, mutta Saarasta tykkäsin. Aikuisena en varmaan tallia olisi valinnut, mutta lapsena piti käydä siellä, minne bussilla pääsi.
Paljon myöhemmin kävin Husössä, joka olikin kaikin puolin mukavampi paikka.
toimii edelleen ja on kasvanut aikas suureksi ratsastuskouluksi. Paikkaa pyörittää nykyään Crissen lapset Suski ja Pontte. Kesällä alkaa suuri talliremontti. Meillä on kotona jo kahdessa polvessa kyseisen paikan ratsastajia ja hoitajia :)
t. se 70-luvun ponihakatyttö
p.s. kiva kuulla, että paikka on perheen hallussa; Chrisse oli aivan huippu ope!
Millitalli Ylöjärvellä.
Basti, Viekku, Meeku, Tupu, Sally
Oripään tallilla Bartel, Bartzu
Siellä taitava Jepa Idman opetti meitä nappisilmiä.
Jepan kuuluisin oppilas on Kyra Kyrklund.
Siellä oli poneja esim, Nessu, Nalle joka taitaakin vielä elää (yli 30v), Lulu, se pippurinen russponi jolla minä aina sain ratsastaa.
Hevosista Genner ja Spider muistuu nyt näin ekana mieleen.. Niistä pidin kun nehän oli "oikeita" hevosia. : )
t. se Zodiakista kyselevä.
Tuusulassa Tirrasen talli, siellä tuli käytyä :)
Vieteri oli ihana suomivanhus, Bags, Niko, mukavia ratsastettavia harrastelijalle, Niko komiakin :)
Onko muita siellä käyneitä?
Kävin siellä leirillä parina kesänä. Onko muita siellä käyneitä? Ihan järkyttävää silloin se meininki! Ja opetuksen taso oli järkyttävä... Oli meillä onneksi todella hauskaa siellä :)
En enää muista hevosten nimiä, mutta sen muistan, että siellä oli yksi täyshullu ruuna, joka sekä pukitteli selässä että potki ja puri harjatessa.
Oma polle oli,mutta kun tallilla aloin käymään 90-luvun alkupuolella hakemassa lisäoppia tunneilla, niin tämmöisiä muistan: Judy,Toffee,Manta,Topi,Iiti,Antenni,Gambit,Tupla-Orpo,Heres,Lucy,Blackie,Zodiak,Kalle,Anitra,Afrodite yms yms...Zodiak ja Toffee lemppareita :)
Suuri osa näistä ihanista hevosista kuoli kauheassa tallipalossa lokakuussa -97 :(
Tuusulassa Tirrasen talli, siellä tuli käytyä :) Vieteri oli ihana suomivanhus, Bags, Niko, mukavia ratsastettavia harrastelijalle, Niko komiakin :) Onko muita siellä käyneitä?
vai olikohan se palo 2001? ei vanha enää muista..mutta tässä niille,keitä asia koskettaa :
Minä aloitin Tapiolassa v.88. Lempiponit vuosien varrella siellä oli Kvick, Focus, Indian ja hevoset Emil ox, Colorado, Sirius.
Ruskeasuo eli Keskustalli tuli myös tutuksi ja siellä lempparit vuosien varrella olivat Lambay Justin, Kevin Keegan, Rurik, Depeche, Paddy Murphy, Pontus (joku mainitsi) oli ihan jees :), Gobelin eli Koppu, Irish Gusty ja Owenabue Tim.
Hienoja muistoja :)
ne hepat oli ainakin aika karseessa kunnossa... mun muistaakseni se oli stall hagelund. muistan ku sinne oltiin myyty hevonen nimeltä mr. ed (eetu), maailman kiltein polle ja siellä se ylipitkine kavioineen näykki kun yritti silittää :/