Olenko juntti kun mielestäni suomalaisen ei tarvitse osata englantia eikä puhua sitä Suomessa?
Itse ymmärrän englantia, mutten puhu sitä eikä ole tarkoitusta opetellakaan.
Jos joku puhuttelee minua Suomessa englanniksi, vastaan suomeksi, ymmärsi puhuttelija tai ei.
Kommentit (60)
kuin muidenkaan vieraiden kielten taito. Yleissivistykseen kuuluu osata oma äidinkieli.
Et esim. pysty opiskelemaan monta ainetta. Englannin sujuva taito kuuluu tänä päivänä yleissivistykseen. Miten olet voinut koulussa missata sen...? Minun kouluaikanani jokainen joutui lukemaan sitä vähintään 7 vuotta. Vai etkö vaan oppinut?
Englannin opiskelu EI ole Suomessa pakollista. Voi kouluttautua ihan yliopissa asti osaamatta sanaakaan englantia.
eli jos tekisit samaa työtä (yliopistolla) kuin minä et varmasti saisi yhtä pätkää pidempää pestiä.
Ehkä jossain perusduunissa (tyyliin ruoakaupan kassa) pärjäää ilman englantia.
Monessa maassa vastataan ulkomaalaiselle omalla kielellä osasi tämä ulkomaalainen kyseistä kieltä tai ei.
Suomalaisetkin kehuvat kuinka oli ystävällisiä ihmisiä siellä ulkomailla kun jaksoivat auttaa vaikka ei yhteistä kieltä ollutkaan.
Suomeksi vastaaminen vieraskieliselle on kyllä melkoisen töykeää. Voisithan vain opetella sanomaan englanniksi "anteeksi, en puhu englantia" ja vastata sillä.
ja nekin jotka opiskelevat, opiskelevat usein muutaman kurssin.
Amerikkalaiset opiskelevat sankoin joukoin etenkin espanjaa ja britit ranskaa. Eri asia sitten osaavatko niitä, vai eivät.
Jos et halua opiskella mandariinikiinaa, hindiä tai espanjaa on englannilla pärjättävä. Suomessa ei ole välttämätöntä osata englantia mutta työnhaussa, opiskelupaikan haussa jne. siitä voi olla hyötyä.
Lisäksi on kiva ymmärtää suurinta osaa televisio-ohjelmista ilman tekstitystäkin. Läheskään kaikkea ei suomenneta.
On vähän junttia puhua vain suomea.
Englannin opiskelu EI ole Suomessa pakollista. Voi kouluttautua ihan yliopissa asti osaamatta sanaakaan englantia.
siis yliopistossa asti
läheskään kaikissa ei.
Itse ymmärrän englantia, mutten puhu sitä eikä ole tarkoitusta opetellakaan.
Jos joku puhuttelee minua Suomessa englanniksi, vastaan suomeksi, ymmärsi puhuttelija tai ei.
Amerikkalaiset opiskelevat sankoin joukoin etenkin espanjaa ja britit ranskaa. Eri asia sitten osaavatko niitä, vai eivät.
Lukiossa on vieras kieli oppiaineena, useimmiten joko espanja tai ranska. Yliopiston paasyvaatimuksena on vieras kieli.
ei ole edes mahdollista opiskella vieraita kieliä. Kaikissa yliopistoissa ei myöskään ole mitään vieraan kieln vaatimusta. Ja jos onkin niin usein riittää muutaman vuoden opiskelu. Totuus on että amerikkalaiset osaavat todella huonosti vieraita kieliä.
Lukiossa on vieras kieli oppiaineena, useimmiten joko espanja tai ranska. Yliopiston paasyvaatimuksena on vieras kieli.
ei ole edes mahdollista opiskella vieraita kieliä. Kaikissa yliopistoissa ei myöskään ole mitään vieraan kieln vaatimusta. Ja jos onkin niin usein riittää muutaman vuoden opiskelu. Totuus on että amerikkalaiset osaavat todella huonosti vieraita kieliä.
mahtuu kaikenlaista mutta esim. Ivyt suosittelevat kahta vierasta kielta. Jos ei jostakin syysta ole opiskellut kielia H.S:ssa niin joutuu sen tekemaan yliopistossa.
Unohdat myos sen seikan etta USA ei ole mikaan homogeeninen valtio, taalla on paljon muualta tulleita joilla on kotikielena muu kuin englanti.
Jos englantia pitäisi osata, niin eikö englantilaiset sitten osaa mitään muita vieraita kieliä?
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että nykyään monet yliopistokurssit luennoidaan englanniksi. Aikoinaan taisteltu mahdollisuus käydä kaikki kouluasteet omalla äidinkielellä on haudattu kaikessa hiljaisuudessa.
Vanha ketju, mutta vastataan silti. Junttiuden määritelmä täyttyy kirkkaasti.
Epäkohteliasta ja rasistista ulkomaalaisia kohtaan. Perusjuntti.
Fuck me dear, but I feel offended when waiting staff in many restaurants in Helsinki try to serve me in English. I'm a paying customer in my home country, and I expect to get service in the official language of this country. In fact, I'd be okay with Swedish, if the inconsiderate, linguistically obtuse waiter for some ridiculous reason is unable to learn a few simple phrases in Finnish.
I dislike Helsinki these days, because everyone seems fine with service in poor English.
Vierailija kirjoitti:
Fuck me dear
With pleasure.
Ei se nyt välttämättä ole junttiutta, mutta jos olet alle 40 v, on outoa jos et yhtään osaa englantia.
Itse olen 48v ja puhun sujuvasti. Ihan vain kouluenglannista on taitoni lähtöisin. Nykyään työpaikoilla, ainakin pk-seudulla, on aika yleistä että englantia puhutaan.
miksi vaivaudut edes vastaamaan, jos sua ei ollenkaan kiinnosta ymmartaako kuulija vai ei? Ja miten on mahdollista ymmartaa muttei puhua ollenkaan? Onko sulla vaan huono itsetunto etka uskalla puhua, vai miten toi kaytannossa ilmenee?