Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnusta anonyymina: Miten väärinkäytät sosiaalitukia/oletko työttömänä omasta tahdostasi?

Vierailija
30.04.2011 |

Senhän täytyy kuitenkin olla hyvin yleistä. Haluaisin siis kuulla niitä tarinoita ja perusteita, joilla sallitte itsellenne moisen käytöksen.

Itse tiedän yhden, joka kotona eikä ole kiinnostunut työnteosta ollenkaan ja on sen suoraan myöntänyt.

Lisäksi tiedän yhden, joka tekee pimeänä töitä puolet vuodesta ja nostaa samalla tosi korkeita ansiosidonnaisia tukia (puolet vuodesta kovapalkkaisessa kausiduunissa).

Tunnen myös perheen, jossa äiti ja isä "eronneet", jotta äiti saa yh-tuet, asumislisät, sossurahat.

Näistä huijareista kukaan ei ole yhteiskunnasta syrjäytynyt, vähäosainen, päihteiden käyttäjä tai vaikuta ulkoisesti "elätiltä".

Varsinkin tämä "eronnut" pariskunta ja ansiosidonnaista väärin perustein nostava elävät korkealla elintasolla, ovat hyvin rahaorientoituneita ja tarkkoja ulkoisista asioista.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta hyvä hakija se, joka esiintyy iloisena ja innostuneena ja puhuu hyvin, ja huono hakija se, joka sanoo suoraan havaintonsa työllistymisensä esteistä ja on näin ns. väärällä asenteella liikkeellä?

Vierailija
22/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Ja oikeasti, kyllä ne nk "lusmut" äkkiä oppii tuntemaan : )

ainakin esitin tosi aktiivista ja kiinnostunutta, mulla oli usein mukana printtejä työpaikoista ja pyysin neuvoja työhakemuksiin, joita olin myös printtaillut mukaan. Eipä tainnut työkkärin täti tajuta, että se oli pelkkää silmänlumetta :D Olin tosi innostunut hänen ehdottamistaan työpaikoista - kun tiesin, etten tule saamaan niitä kuitenkaan. Mulla on koulutus alalle, jossa sillä paperilla ei juurikaan ole merkitystä, vaan kokemuksella ja suhteilla, joita kumpaakaan ei ollut. Eli hain kyllä koko ajan töitä, mutta oli helppo hakea, kun tiesin ettei mua kutsuta edes haastatteluun :D Tultiin tosi hyvin toimeen työkkäritädin kanssa ;)

Kyllä se työkkärin täti "oikeasti" näki kuinka aktiivinen olet, toivottavasti työttömyytesi ei pitkity, voit vaikka joutua kursille, johon kuuluu pakollinnen työharjoittelujakso. Voisi mennä suunnitelmasi aivan sekaisin. Itsellä kokemusta jo lähes 30 vuotta, ja paljon on hakijoita nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se työkkärin täti "oikeasti" näki kuinka aktiivinen olet, toivottavasti työttömyytesi ei pitkity, voit vaikka joutua kursille, johon kuuluu pakollinnen työharjoittelujakso.

Vierailija
24/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta hyvä hakija se, joka esiintyy iloisena ja innostuneena ja puhuu hyvin, ja huono hakija se, joka sanoo suoraan havaintonsa työllistymisensä esteistä ja on näin ns. väärällä asenteella liikkeellä?

..ainakin hän on analysoinnut tilannettaan ja miettinyt työllistymisen esteitään, se nimenomaan on meidänkin työtämme. Pahimpia, valitettavasti, ovat korkeastikoulutetut "besser wisserit", jotka luulevat ettei meillä ole heille mitään annettavaa. Ääni kellossa muuttuu, kun työttömyys pitkittyy vaikeasti työllistyväksi, valitettavaa, mutta totta.

Vierailija
25/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin minimiäitiyspäivärahalla (olin opiskelija) ja mies oli opiskelija, saimme toimeentulotukea. Vanhempani auttoivat meitä taloudellisesti ja laittoivat joka kuukausi pienen summan rahaa pankkitililleni (en muista tarkkaa summaa, mutta olisiko nykyrahassa n. 150 euroa). En kertonut tätä rahasummaa fattaan, vaikka se kai olisi pitänyt kertoa, koska se oli säännöllistä tuloa. En tosin ollut itse sitä pyytänty eikä siitä koskaan keskusteltu, kuinka kauan sitä rahaa vanhemmiltani saan, mutta oletin sen jatkuvan koko sen ajan, kun olen äitisylomalla, ja niin se jatkuikin.

Se oli siis huijaus, mutta mielestäni aika pieni enkä tunne suurta syyllisyyttä sen vuoksi, vaikka muuten vastustan toimeentulotuki - huijareita. Mutta ehkä tuon oman, mielestäni lievän huijauksen vuoksi pystyn myös jotenkin ymmärtämään jotain huijauksia, en kuitenkaan kaikken räikeimpiä.

Vierailija
26/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia, valitettavasti, ovat korkeastikoulutetut "besser wisserit", jotka luulevat ettei meillä ole heille mitään annettavaa. Ääni kellossa muuttuu, kun työttömyys pitkittyy vaikeasti työllistyväksi, valitettavaa, mutta totta.

Vierailija
27/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeakoulutetut voisi olla vähän ylimielisiä tms joutuessaan työttömäksi, mutta kyllä mä olen ainakin kokenut, ettei työkkärin tädit ihan täysin käsitä, mitä milläkin tutkinnolla on tarkoitus, vaikka töitä on toki haettava laajasti. Markkinoinnin ihmiselle tarjotaan jatkuvasti tilintarkastusta ja jos kelpoisuusvaatimuksena on hyvä taito kielessä X, ei kai sitä oikein reippaalla asenteella voi korjata (vaikka haluaisikin...)

Vierailija
28/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan väärinkäyttänyt sosiaalitukia, päinvastoin. Olen ollut hakematta minulle kuuluneita tukia erinäisistä syistä. Tämä on tutkimustenkin mukaan paljon yleisempää kuin tukien väärinkäyttö.

mutta olen jättäytynyt yhteiskunnan ulkopuolelle, en hae niitäkään tukia, joita todennäköisesti saisin. Liian nöyryyttävää, olen kerran nuoruudessani hakenut ja se riitti sillä saralla. Kohtelu oli sellaista, että hyvä kun tunsi itsensä ihmiseksi.

Vierailija
29/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamme 2 kk päästä ulkomaille. En halunnut etsiä töitä täksi ajaksi, muutenkin on tarpeeksi hommaa kun etsii asuntoa, järkkää papereita ja selvittää asioita. Uudesta asuinpaikasta kyllä etsin töitä.

Miehen palkalla eletään, lapsilisä ainoa tukiraha mitä saadaan.

Vierailija
30/48 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei voi yhteiskunnan tuilla elää kovinkaan

"rahaorientoituneesti". Palkkatulotkaan eivät meinaa riittää koko ajan kallistuvassa Suomessa.

Tiedän lähes koko elämänsä työttömänä eläneen naisen, joka esittää rikasta perijätärtä ulkopuolisille. Oikeasti hän elää KELA:n tukien ja asunnossa pimeästi asuvien avomiesten rahojen varassa. Vaatteet ovat hienot ja kultturelleja harrastuksia löytyy. En silti ikinä haluaisi itselleni tuollaista elämää! Hän kertoilee leveästi matkoistaan K-Eurooppaan, mutta oikeasti kyyhöttää pari päivää jossain mökillä k-Suomessa.

Liikuttavaa, minkälaisen keinotodellisuuden joku on itselleen rakentanut.

Ja aina on pelko siitä, että joku posaa sinut.

Vierailija
31/48 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemassa ruokaa vaikka tilillä on rahaa ja pakastimessa ruokaa.

Vierailija
32/48 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vinkeistä!

Vierailija
33/48 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

provoilla ja herättää keskustelua. Jos täällä nyt iltaisin on vähän hiljaisempaa, eikä mitään virikettä sulle, niin mene hyvä ihminen muille palstoille äläkä nostele vanhoja ketjuja onnettomilla tekosyillä.

Vierailija
34/48 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niitä tukia edes voi väärinkäyttää.

Silloin kun meillä oli tosi vaikea jakso (olin työttömänä mutten oikeutettu työttömyysturvaan ja mies sairastui pitkäksi aikaa vakavasti - suuret sairaala- ja lääkelaskut plus tulojen putoaminen kelan perusrahalle) niin ei meille herunut mistään pennin pyörylää. Olin tuolloin tosi katkera yhteiskunnalle, kyllä niitä veroja on sen verran paljon maksettu, eikä ikinä väärinkäytetty yhtään mitään niin ei mistään apua saanut!

Vierailija
35/48 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. "asutaan" muualla että saa rahaa. työttömyys usein elämäntapa, ei edes vaihtotehto joillekkin. tehdään töitä pimeänä (mm myyntihommia) ja kaikenlaista. eräs äiti pyysi 18-v tytärtään "muuttamaan " omaan asuntoon kun ei saanut tästä enää rahaa vaan päinvastoin, tyttären työtulot pienensivät äidin tuloja. halusi silti että tytär asuisi kotona vaikka kirjat oli muualla.

Vierailija
36/48 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo kansalaispalkka on kyllä ihan vihoviimeinen systeemi. Siinä nöyryytettäisiin meitä rehellisiä työttömiä työnhakijoita, jotka ovat kouluttautuneet ja hakevat oman alansa töitä. Ansiosidonnaista saavat ovat usein jo ison siivun valtion verorahoista maksaneet ja tulevaisuudessa on tarkoitus maksaa lisää.

Esim. Jos minulla ammattitutkinto, työkokemusta 10v. Nyt olen työttömänä tehtaan sulun/firman konkurssin takia, haen töitä ja mahd. kouluttaudun siinä samalla. Olenko silloin samalla viivalla kouluttautumattoman ja kokemattoman työtä hakevan kanssa?

Vierailija
37/48 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ei tarvii olla kun hakija, niin rahaa tulee. selkeästi ei kokemusta työttömien elämästä. hyvä jos rahaa ruokaa.

Vierailija
38/48 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sain 200e syntymäpäivälahjaksi käteistä. Enkä myöskään sitä, että muutamiin laskuihini olen saanut apua vanhemmiltani. Saan siis työkkärituen lisäksi toimeentulotukea ja kaikki lasketaan, ihan kaikki. Sillä 411.3e pitäisi selvitä opintolainoista,vaatteista, laskuista ja ruuasta. Varastin myös vessapaperirullan vanhemmiltani jouluna... Sossun haukat nyt kimppuun...

Vierailija
39/48 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta käyttää väärin vähän aikaa että saan elämän mallilleen.

Vierailija
40/48 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni käytännössä asuu luonani, mutta on kirjoilla veljensä kanssa. Saan minimikodinhoidon tuen, asumistuen ja lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen. Odotan yhteistä lastamme, la marraskuussa.

Sitä ennen olisi tarkoitus muuttaa virallisesti yhteen, koska tarvitsemme muutenkin isomman asunnon. Sitten voin sanoa hyvästit asumistuelle yms. Tiukkaa tulee olemaan, miehen tulot verojen jälkeen n.1800e.