Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnusta anonyymina: Miten väärinkäytät sosiaalitukia/oletko työttömänä omasta tahdostasi?

Vierailija
30.04.2011 |

Senhän täytyy kuitenkin olla hyvin yleistä. Haluaisin siis kuulla niitä tarinoita ja perusteita, joilla sallitte itsellenne moisen käytöksen.

Itse tiedän yhden, joka kotona eikä ole kiinnostunut työnteosta ollenkaan ja on sen suoraan myöntänyt.

Lisäksi tiedän yhden, joka tekee pimeänä töitä puolet vuodesta ja nostaa samalla tosi korkeita ansiosidonnaisia tukia (puolet vuodesta kovapalkkaisessa kausiduunissa).

Tunnen myös perheen, jossa äiti ja isä "eronneet", jotta äiti saa yh-tuet, asumislisät, sossurahat.

Näistä huijareista kukaan ei ole yhteiskunnasta syrjäytynyt, vähäosainen, päihteiden käyttäjä tai vaikuta ulkoisesti "elätiltä".

Varsinkin tämä "eronnut" pariskunta ja ansiosidonnaista väärin perustein nostava elävät korkealla elintasolla, ovat hyvin rahaorientoituneita ja tarkkoja ulkoisista asioista.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja saan ansiosidonnaisen päivärahan, ei muita tukia.

Pätkätöitä on luvassa

Vierailija
2/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän yhden, joka kotona eikä ole kiinnostunut työnteosta ollenkaan ja on sen suoraan myöntänyt.

ja hei, ei tämä ole mitään tukien väärinkäyttämistä. Ei se työttömyyskorvaus ole tarkoitettu vain työnarkomaaneille, vaan kaikille työttömille, myös niille, jotka eivät kärsi tilanteesta henkisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsikossahan viitattiin väärinkäytön lisäksi työttömänä vapaaehtoisesti oleviin.

Työttömyyskorvaus ei todellakaan muuten ole tarkoitettu elämäntapavaihtoehdoksi sille, ettei huvita tehdä töitä. Miksi työttömiltä muuten edellytettäisiin työnhakua ja työllisyyskoulutuksiin osallistumista (valitettavasti liian vähän).

Kansalaispalkka olisi tähän muutos ja ei yhtään pöllömpi vaihtoehto itse asiassa. Kaikki saisi 700e/kk teki töitä tai ei. Ja muita tukia ei heruisi.

Vierailija
4/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä väärin sosiaalitukia. Otan vastaan ne tuet, joihin olen oikeutettu, mutta esim toimeentulotukea en ole hakenut (vaikka varmaan olisinkin oikeutettu) sillä en sitä koe tarvitsevani ja jätän sen niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Olen äitiyslomalla, mutta taustalla olen työtön. Nyt alkaa olla aika suunnitella työelämään palaamista ja olenkin siis lähetellyt hakemuksia ja yhteen haastatteluun sainkin jo kutsun. Jos ei tärppää, niin sitten koitan etsiä jotian muuta työtä. Eli jos jään työttömäksi, niin en ole sitä silloin omasta halustani vaan koitan tehdä kaikkeni, jotta saisin töitä.

Vierailija
5/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen kyllä töitä mutta toistaiseksi vain oman alani koska olen ansiosidonnaisella ja jos lähden esim. kaupan kassaksi jouduttaisiin ostamaan toinen auto + lasten hoitomaksut niin tappiolle jäätäisiin. Lisäksi haen vain kotipaikkakunnalta tai lähiseudulta eli en ole toistaiseksi valmis pitkään työmatkaan (kolme alle kouluikäistä lasta).

Lisäksi yhdellä lapsista niin paljon sairauksia että voi olla ettei selviäisi tavallisessa päiväkodissa vaan joutuisivat ehkä antamaan meille kotiin hoitajan lapsille.

Erityisen innokas en ole töitä hakemaan mutta jos alani paikan saan niin lähden töihin heti kun lasten hoito on järjestynyt. Mielestäni on vähän rajoilla onko tilanne ok mutta perustelen lasten edulla sen että olen kotona tyytyväisenä työttömänä. Ja toisaalta jos lapsille kuitenkin tulisi kotiin oma hoitaja niin parempi että se olen minä.

Vierailija
6/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalitukien väärinkäyttö kylläkään ole "hyvin yleistä". Mistä ap tuollaista vetäisit? Sosiaalitukien valvonta on tiukkaa, ja aikamoinen tyyppi saa olla, että niitä ylipäänsä pystyy käyttämään väärin. En jaksa uskoa, että esimerkiksi vale-erot olisivat kovin yleisiä. On myös aika paksua väittää, että ansiosidonnaisella saisi korkean elintason. Jos jonkun ansiosidonnainen on todellakin hulppeaa palkkaa vastaava, niin silloin on tulot olleet töissä ollessa jo erittäin korkeat.

Vierailija
7/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse oli siitä että kesäkaudella tehdään töitä urakkapalkalla 15h/pv, jolloin tulot silloin ovat hyvät ja verot maksetaan.

Talvella tämä riittää 2000e ansiosidonnaiseen, jonka LISÄKSI tehdään verottomana pimeästi töitä veroja maksamatta. Sillä saa korkean elintason.

Mikähän tässä oli paksua?

Ansiosidonnainen on työttömille tarkoitettu, ei harmaan talouden työntekijöille.

Vierailija
8/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan väärinkäyttänyt sosiaalitukia, päinvastoin. Olen ollut hakematta minulle kuuluneita tukia erinäisistä syistä. Tämä on tutkimustenkin mukaan paljon yleisempää kuin tukien väärinkäyttö.

Vierailija
9/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse oli siitä että kesäkaudella tehdään töitä urakkapalkalla 15h/pv, jolloin tulot silloin ovat hyvät ja verot maksetaan.

Talvella tämä riittää 2000e ansiosidonnaiseen, jonka LISÄKSI tehdään verottomana pimeästi töitä veroja maksamatta. Sillä saa korkean elintason.

Ansiosidonnainen on työttömille tarkoitettu, ei harmaan talouden työntekijöille.

ansiosidonnaiselle päivärahalle, vaatii yli puolen vuoden työt.

Vierailija
10/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä sieltä työnantajasuunnsta tulevaa eli heidän täytyy lopettaa pimeän työn teettäminen. TOTTA KAI aika moni tekee pimeästi, jos saa siihen mahdollisuuden...

Vierailija
11/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden kesäkausi alkaa aikaisin ja loppuu myöhään. Siitä tulee puoli vuotta.

ansiosidonnaiselle päivärahalle, vaatii yli puolen vuoden työt.

Vierailija
12/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa ja vaihdettiin kuulumisia ja hän ihan suoraan myönsi sanoneensa itsensä irti työpaikasta kun ei työ huvittanut.

Nyt oli sitten ollut työttömänä jo ainakin 2vuotta, eikä mitään ihmeellisiä suunnitelmia työelämään paluuseen.

Lisäksi tiedän muutaman muunkin, jotka eivät käy töissä kun "ei huvita". Minusta jokainen voi tietysti sellaisen ratkaisun tehdä jos elää vaikka kumppaninsa siivellä tai on tarpeeksi varakas muuten elättämään itsensä. Työttömyystukea taas ei pitäisi saada jos työttömyys on oma valinta.

Tukihan on tarkoitettu väliaikaiseksi ja tarkoitus on ihmisen työllistyä uudelleen.

Tunnen myös yhden rouvan, joka ei halua tehdä työtä, mutta hän ei myöskään nosta tukia vaan ihan rehellisesti elää miehensä elätettävänä.

Itse koen että olen todella onnekas, kun en ole päivääkään joutunut olemaan työttömänä.

Ikinä en voisi vapaa ehtoisesti heittäytyä työttömäksi ja yhteiskunnan elätettäväksi, moraali ei yksinkertaisesti antaisi periksi.

Vierailija
13/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tilanne, että olen ihan omasta tahdostani työttömänä. En todellakaan halua töihin tällä hetkellä, enkä vielä varmaan pitkiin aikoihin. Haluan mieluummin olla lasten kanssa kotona. Ei ole enää niin pieni kuitenkaan kukaan, että saisin kotihoidotukea.

Alussa kun kotihoidontuki loppui, nostin työttömyyspäivärahaa. Sieltä kun sitten oikeesti alettiin patistella kurssille jne... niin sanouduin irti koko työkkäristä enkä ole sen koommin nostanut työttömyyskorvauksia. Nyt kun mietin, olisin alunperinkin voinut olla ilman noita työttömyyskorvauksia.

Mitään muitakaan tukia en saa enkä ole kyllä hakenutakaan. Elän (ja elätän lapsenikin) ihan muilla tuloilla. Mutten millään laittomuuksilla :D

Vierailija
14/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hei, ei tämä ole mitään tukien väärinkäyttämistä. Ei se työttömyyskorvaus ole tarkoitettu vain työnarkomaaneille, vaan kaikille työttömille, myös niille, jotka eivät kärsi tilanteesta henkisesti.

Lain mukaan työttömyysturva on vastikkeellista, se lankea kuin manulle illallinen. Pitää olla hakijana meillä, ja osoittaa olevansa halukas lähes mitä tahansa työtä. Ja oikeasti, kyllä ne nk "lusmut" äkkiä oppii tuntemaan : )

Vierailija
15/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsikossahan viitattiin väärinkäytön lisäksi työttömänä vapaaehtoisesti oleviin.

Työttömyyskorvaus ei todellakaan muuten ole tarkoitettu elämäntapavaihtoehdoksi sille, ettei huvita tehdä töitä. Miksi työttömiltä muuten edellytettäisiin työnhakua ja työllisyyskoulutuksiin osallistumista (valitettavasti liian vähän).

Kansalaispalkka olisi tähän muutos ja ei yhtään pöllömpi vaihtoehto itse asiassa. Kaikki saisi 700e/kk teki töitä tai ei. Ja muita tukia ei heruisi.

sitten esim yh:n kohdalla? Että 700€:llä maksais vuokran ja elättäis pienen lapsen. Sekään kun ei aina ole itsensä päätettävissä,miten tällaiset asiat elämässä menee.

Vierailija
16/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeasti, kyllä ne nk "lusmut" äkkiä oppii tuntemaan : )

Vierailija
17/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten esim yh:n kohdalla? Että 700€:llä maksais vuokran ja elättäis pienen lapsen. Sekään kun ei aina ole itsensä päätettävissä,miten tällaiset asiat elämässä menee.

pitäisi tietenkin huomoida myös lapset, tosin en tiedä miten se on mietitty järjestettävän. ja tottakai aina pitäisi olla myös jonkinlainen toimeentulotuki, mutta se olisi sitten enemmänkin täydentävää tukea. Jos yh saisi 1400 eur, niin eikö sillä jo saisi vuokran maksettua ja lapsen elätettyä - saisi siis saman rahan kuin nytkin.

Vierailija
18/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en suostu muuttamaan miesystäväni kanssa yhteen asumaan, koska näin saan enemmän rahaa elämiseen. Eikä rahaa nytkään ole yhtään liikaa. Miesystäväni on työtön.

Vierailija
19/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Ja oikeasti, kyllä ne nk "lusmut" äkkiä oppii tuntemaan : )

ainakin esitin tosi aktiivista ja kiinnostunutta, mulla oli usein mukana printtejä työpaikoista ja pyysin neuvoja työhakemuksiin, joita olin myös printtaillut mukaan. Eipä tainnut työkkärin täti tajuta, että se oli pelkkää silmänlumetta :D Olin tosi innostunut hänen ehdottamistaan työpaikoista - kun tiesin, etten tule saamaan niitä kuitenkaan. Mulla on koulutus alalle, jossa sillä paperilla ei juurikaan ole merkitystä, vaan kokemuksella ja suhteilla, joita kumpaakaan ei ollut. Eli hain kyllä koko ajan töitä, mutta oli helppo hakea, kun tiesin ettei mua kutsuta edes haastatteluun :D Tultiin tosi hyvin toimeen työkkäritädin kanssa ;)

Vierailija
20/48 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kohta 10 vuotta eli heti valmistuttani pätkätyö-työttömyyskierteessä, enkä todellakaan omasta halustani ja vielä vähemmän laiskuuttani. Olen luopunut monesta asiasta keskittyäkseni työnhakuun tai työntekoon, eikä näistä juuri ole palkittu muutoin kuin samanlaisia silpputöitä tarjoamalla. On aina joku syy, ettei tehtävääni voida vakinaistaa, ja uskon, että minua on jonkun kerran myös syrjitty epäasiallisin perustein. Happamia kommentteja ja alkeellisen tason neuvoja kyllä satelee. Yllättävän moni sanoo koulutetulle kohtuunuorelle ihmiselle, että voisit vaikka netistä katselle hyviä työpaikkoja tai itse kysyä töitä jostain. No enpä olekaan tätä itse vielä keksinyt... Työttömyys on viedä mielenterveyteni, itsekunnioitukseni ja elämäniloni se on jo saanutkin.

Sorry tiukkis asenne näin vappuna, mutta joo, vastaus kysymykseesi on, että en ole käyttänyt sosiaalitukia väärin, enkä voi siis kertoa siitä esimerkkiäkään.