Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkeä yli kolmikymppisenä yrittää ryhtyä graafikoksi tai muuten taiteelliselle alalle?

Vierailija
28.04.2011 |

Jos siis useaan vuoteen ei ole harrastanut piirtämistä tai kuvataiteita? Periaatteessa olen ihan lahjakas, mutta tajunnut sen vasta nyt, enkä koskana oikein ole lahjaani käyttänyt. En ole todellakaan mikään huippuhyvä kuvataiteilija, mutta ainakin lähtökohtaisesti ihan yhtä hyvä kuin moni ammatissa toimiva. Onko mitään järkeä haaveilla?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman muuta voit vaihtaa alaa. ala on monipuolinen, vaihtoehtona myös lehtien graafikot sekä myös IT-talot. Graafikoita on paljon käyttöliittymäsuunnittelijoina.

Ja hyvät saa aina töitä, ihan alasta riippumatta. Ei välttämättä helppoa, mutta ei kai mitään syytä ole mikset menestyisi.

Vierailija
22/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi sinua kiinnostaa, taidegraafikkona vai mainosgraagikkona toimiminen. Täällä on näköjään monella sekaannusta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle kävi niin, että minä synnyin ja häneltä jäi aikanaan lukio kesken. Tuossa kolmikymppisenä hän sitten kävi uusiksi sen lukion, kirjoitti ylioppilaaksi ja jatkoi siitä suhteellisen luonnollisesti ammatillisiin opintoihin, jotka hänen kohdallaan olivat tuo taidekoulu.

Kyllä hän harrasti aika aktiivisesti, kokeili ja kehitti erilaisia tekniikoita, just grafiikkaa, veistosmenetelmiä ja tietty sitä perusmaalausta ja piirtämistä myös. Kävi erilaisilla kesä- ja muilla lyhytkursseilla jne. Ja tietty nämä perinteiset kansalaisopistot jms. Mutta tottakai harrastus on aina eri asia kuin tosissaan piskeleminen tai ammattilaistyö.

SAnon edelleen, että taiteilijana voi kyllä ihan hyvin kehittyä vanhempanakin, mutta työtä se vaatii ja pitkäjänteisyyttä. Eikä sillä juuri rikastu.

Vierailija
24/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyri taiteilijaksi, vaan jotenkin tienaamaan leipäni luovalla työllä. Lähinnä se olisi sitten mainosgraafikon hommia (ne kai ei tee mainoksia ainoastaan, eikä pelkkää suunnitteluhommaa kuitenkaan). Graafikotkin tekee niin monenlaista hommaa...

ap

Vierailija
25/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet jotain uniikkia tai sulla jo asiakkaat niin silloin kannattaa.

Vierailija
26/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafikon homma lyhyellä koulutuksella on kaukana luovasta. Ne on ne Aalto-yliopiston (Taikin) käyneet jotka suunnittelee ja tekee luovaa duunia, muut väkertää niiden visioita tietokoneen ääressä.

Plus että graafikoita on koulutettu todella paljon liikaa. Itse olen opiskellut graafikoksi 10 vuotta sitten. Meidän 15 ihmisen ryhmästä ehkä 5 tekee alan töitä.

Vierailija
27/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se on ainoastaan yleisnimitys tuolle ammatille.

En pyri taiteilijaksi, vaan jotenkin tienaamaan leipäni luovalla työllä. Lähinnä se olisi sitten mainosgraafikon hommia (ne kai ei tee mainoksia ainoastaan, eikä pelkkää suunnitteluhommaa kuitenkaan). Graafikotkin tekee niin monenlaista hommaa...

ap

Vierailija
28/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafikon homma lyhyellä koulutuksella on kaukana luovasta. Ne on ne Aalto-yliopiston (Taikin) käyneet jotka suunnittelee ja tekee luovaa duunia, muut väkertää niiden visioita tietokoneen ääressä.

Plus että graafikoita on koulutettu todella paljon liikaa. Itse olen opiskellut graafikoksi 10 vuotta sitten. Meidän 15 ihmisen ryhmästä ehkä 5 tekee alan töitä.

Miksi ei lyhyellä koulutuksellakin VOISI tehdä luovaa työtä? Eihän se luovuus koulutuksesta ole kiinni? Tietty Taikista tulee ulos luovaa väkeä, kun sinne ei oikein muut pääse, mutta voi luovia tyyppejä olla muuallakin.

Mitä nuo muut kymmenen sitten työkseen tekee, jos ei alan hommia? Toimitko itse graafikkona?

Asun itse asiassa ulkomailla, eli Suomen tilanne ei täällä päde suoraan, vaikka on täälläkin graafikoita ja vastaavia varmasti liikaa.

ap

Vierailija
29/34 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuolla alalla on tosi huono työtilanne, ei ehkä kannata. Tietysti jos uskot keksiväsi jotain tosi omaperäistä, jolla myyt itsesi, niin go for it!

Vierailija
30/34 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun kiitos että vastasit! Oikeastaan mietin lähinnä sitä, että voinko enää tässä iässä onnistua saamaan aikaan sellaista jälkeä, jota kehtaa muillekin näyttää. Pitäisi ottaa selvää, millaisia koulutuksia tän ikäisille on. Mitä graafikon koulutus ylipäätään pitää sisällään? Kuuluuko siihen taidehissaa tms.? Siis jos joku tietäisi...

ap

Vierailija
31/34 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän noin kai työllisty, jos ei oikeasti ole tyrkyllä visioineen joka paikassa?

Mutta titenkin, jos huvikseen haluaa opiskella niin se on eri asia.

Vierailija
32/34 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä sellaista muuta työkokemusta, johon graafinen suunnittelu sopisi hyvin. Uskon sen avaavan uusia työmahdollisuuksia. Jos siis pääsen koulutukseen. Mulla on taiteellinen puoli ruosteessa, en ole ehtinyt viime vuosina juuri piirustelemaan.

Vierailija
33/34 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim Aalto-yliopisto/ Taideteollinen korkeakoulu, siellä annetaan graafisen suunnittelun "korkeinta" opetusta Suomessa.

Koulutus on vaativaa ja kestää vuosia, ja joo, taidehissa kuuluu oppiaineisiin.

Nykyään taidetaan suunnitella tietokoneilla enemmän kuin kynällä ... Jotkut erikoistuu suunnittelemaan uusia kirjasinmalleja, toisista tulee taittajia, kuvittajia tai lomakesuunnittelijoita, jotkut tekee julisteita, joillakin animaation tekijöillä on graafikkotausta.

Itseluottamuksessasi ei tunnu olevan vikaa, kun katsot jo nyt olevasi lähtökohtaisesti yhtä hyvä kun monet alaa opiskelleet ja ammatissa toimivat. Ikä ei ole este.

Vierailija
34/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ryhdyin graafiselle alalle kunnolla 29veenä freetöiden kautta. Sitä ennen olin tehnyt aivan muun alan töitä. Toki taustalla oli kuvataiteen koulutus, mutta olinkin kiinnostunut enemmän graafisesta suunnittelusta ja kuvittamisesta kuin perinteisestä taiteesta, mutta kehitin itseäni, ja nyt olen ollut 5v alalla, palkkalistoilla design toimistoissa ja edelleen kysytään töiden lomassa freelance-töihin.

Usko unelmiisi, ja kehitä itseäsi. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uutta ammattia.