Laittaisitko vauvallesi korvakorut?
Eli siinäpä se kysymys olikin :) Haluaisin kuulla puolesta ja vastaan keskustelua, kun olen jo pitkään miettinyt laitattavani korvakorut vajaan vuoden ikäiselle tyttövauvalle.
Mitä mieltä av mammat on tästä? Joissain maissahan korvikset pistetään jo lastenlääkärin vastaanotolla ihan vastasyntyneelle. Kuitenkaan korviksista ei mitään varsinaista hyötyä ole (muuta kuin, että pienellä vauvalla korvat on helpompi pitää puhtaana verrattuna esim. kouluikäiseen korvien näprääjään), vaan ne on ihan esteettinen juttu.
Esikoiseltani leikattiin aikanaan kosmeettinen "uloke" nukutuksessa. Kyse siis oli pelkästään kosmeettisesta jutusta ja leikkaus tehtiin, kun lapsi oli vajaan kahden vuoden ikäinen. Päätöksen leikkauksesta tein minä ja lapsen isä. Mietin silloinkin jo pitkään esteettisen leikkauksen eettisyyttä niin pienelle ihmiselle. Kuitenkin leikkauksesta jäi paljon pienemmät arvet, kun se tehtiin ajoissa ja kirurgin mukaan "uloke" olisi saattanut vielä iän myötä kasvaakin. Tehtiin siis päätös lapsemme puolesta ja lapsi meni leikkaukseen.
Kommentit (83)
hävettäisi näyttää ihmisille että olen antanut lävistää vauvani korvia...
Muakin nimenomaan hävettäisi. Ja hävettäis mennä sinne lävistäjälle..
Kuinka itsekäs voi ihminen olla! Mua ihan raivostuttaa ap:n kaltaiset ihmiset. Haluat lävistää vauvasi korvat ihan vain siksi, että se on söpöä. Vauvasi ei korvakoruista välitä, se ei niitä halua ja lisäksi lävistäminen sattuu! On myös olemassa riski, että lävistys repeää tai tulehtuu. Vauvallesi aiheutuu sinun mielihalustasi pelkkää kipua ja harmia. Mutta väliäkös sillä, kunhan vauva on söpö ja naisellinen?!
laitetaan tytöille jo laitoksella korut,en tiedä tapaa.Suomessahan koru ammutaan-naps-sekunti ja se on siinä..meiän vauvaa usein katottiin kun ei ollut korviksia =)kulttuurikysymys,joten älkää vouhottako
Tietääkö kukaan muuten oikeasti jotain lasta, jonka korva olisi repeytynyt korvakorun takia?
lasta, joka olis saanut korvikset ennen kouluikää. Sen sijaan oon nähnyt elämäni aikana monta repeytynyttä korvanlehteä, en tosin tiedä, missä ikävaiheessa on se on repeytynyt. Mutta eiköhän se nyt ole jokaiselle selvää, että pieni lapsi osaa varoa niitä korviksia, joten vahinko on todennäköisempi. Motoriikkakin on heikompi ja mm. itse pukeminen on hakusessa.
Suomessahan koru ammutaan-naps-sekunti ja se on siinä..
En haluaisi tuottaa pienintäkään kipua vauvalleni tahallisesti (ja se kyllä sattuu, vaikka olisi Emlaakin, lastani ainakin sattui toinen puoli). Enkä voi ymmärtää, että joku haluaa. Minun vauvaltani jouduttiin leikkaamaan kireä kielijänne (suihkepuudutus minun pyynnöstäni, muuten ei olisi laitettu mitään) ja sekin tuntui jo ihan kamalalle, vaikka leikkaamiselle oli hyvät perusteet ja vaikka vauvaa ei edes sattunut.
Ja koululaiselle ON helpompi laittaa! Osaa jo itsekin varoa niitä, ettei tartu mihinkään, osaa itse pyöritellä niitä ja kertoa, jos jotain kipua on. Oma koululaiseni (8v) oli ainakin erittäin tarkka uusien korviksiensa kanssa, eikä mitään ongelmaa ollut.
Suomessahan koru ammutaan-naps-sekunti ja se on siinä..
että parina iltana annoin särkylääkettä, ja se putsaaminen sattui noin 4 viikkoa. Että oikeesti vauvalleko? Ihanko vauvan etu mielessä vai?
Tuosta repeytymisriskistä:
oma lapseni on hyvin rauhallista laatua. Kuvittelisin, että esim. puoli vuotta koruja pidettyään, niitä ei tarvitsisi enää jatkuvasti pitää korvissa, vai? Tai ainakin myöhemmässä iässä niitä koruja voisi pitää silloin, kun haluaa ja ottaa pois silloin kun haluaa.
Itse ainakin pidän koruja vain silloin tällöin. Suurimman osan ajasta olen ilman eikä korvat mene umpeen. Pisimmillään olin melkein vuoden ilman koruja ja silti sain korut takaisin reikiin ilman ongelmia.
oma lapseni on hyvin rauhallista laatua. Kuvittelisin, että esim. puoli vuotta koruja pidettyään, niitä ei tarvitsisi enää jatkuvasti pitää korvissa, vai? Tai ainakin myöhemmässä iässä niitä koruja voisi pitää silloin, kun haluaa ja ottaa pois silloin kun haluaa.Itse ainakin pidän koruja vain silloin tällöin. Suurimman osan ajasta olen ilman eikä korvat mene umpeen. Pisimmillään olin melkein vuoden ilman koruja ja silti sain korut takaisin reikiin ilman ongelmia.
Miks sun pitää väkisin laittaa ne korut sille lapselle yrittää selitellä tällä asiaa parhain päin?
Mikset voi ODOTTAA että lapsi on vähän vanhempi? Miten se sinua haittaa, jos lapsella EI OLE KORUJA vähään aikaan?
Jätä ne pienet ja söpöt korvat nyt rauhaan.
oma lapseni on hyvin rauhallista laatua. Kuvittelisin, että esim. puoli vuotta koruja pidettyään, niitä ei tarvitsisi enää jatkuvasti pitää korvissa, vai? Tai ainakin myöhemmässä iässä niitä koruja voisi pitää silloin, kun haluaa ja ottaa pois silloin kun haluaa.Itse ainakin pidän koruja vain silloin tällöin. Suurimman osan ajasta olen ilman eikä korvat mene umpeen. Pisimmillään olin melkein vuoden ilman koruja ja silti sain korut takaisin reikiin ilman ongelmia.
Miks sun pitää väkisin laittaa ne korut sille lapselle yrittää selitellä tällä asiaa parhain päin?
Mikset voi ODOTTAA että lapsi on vähän vanhempi? Miten se sinua haittaa, jos lapsella EI OLE KORUJA vähään aikaan?
Olen jo moneen kertaan asian selittänyt: haluan punnita hyviä ja huonoja puolia ennenkuin teen päätöksen. Olen löytänyt paljon tietoa korujen puolesta. Minuun ei uppoa tuo itsemääräämisoikeus ja hurjan kauhea kipu. En tiedä miksi, mutta minusta se vaan vaikuttaa jotenkin liioitellulta.
Sen sijaan, jos vaikkapa vastasyntyneelle laitetaan korut joita se pitää taaperoikään saakka ja sitten korut otetaan pois (pahimmaksi kaudeksi) ja laitetaan vain silloin tällöin (vappuna ja uutena vuotena :D ) ja vihdoin kouluiässä lapsi voisi pitää koruja sillä tapaa kuin haluaa, niin mitä pahaa siinä olisi? Minua kiinnostaa nimenomaan vaihtoehto. Joo, tiedän, että jotkut äidit varmaan tuijottaa minua puistossa kuin pahintakin kiduttajaa ja lapseni silpojaa. Se on kieltämättä huono puoli tässä. Varsinkin, kun en siltikään tajuaisi edes hävetä. Mutta, jos laitan korut nyt, niin ne voisivat "toipua" rauhassa ja voisin ottaa ne myöhemmin pois. Ilmeisesti pienen lapsen korvissa reijät eivät kovin herkästi umpeudu? Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Sen sijaan, jos vaikkapa vastasyntyneelle laitetaan korut joita se pitää taaperoikään saakka ja sitten korut otetaan pois (pahimmaksi kaudeksi) ja laitetaan vain silloin tällöin (vappuna ja uutena vuotena :D ) ja vihdoin kouluiässä lapsi voisi pitää koruja sillä tapaa kuin haluaa, niin mitä pahaa siinä olisi?
Ei kukaan voi kirjoittaa tosissaan tällaista.
Ei tuossa tarinassa muuten ole mitään päätä eikä häntää.
Sen sijaan, jos vaikkapa vastasyntyneelle laitetaan korut joita se pitää taaperoikään saakka ja sitten korut otetaan pois (pahimmaksi kaudeksi) ja laitetaan vain silloin tällöin (vappuna ja uutena vuotena :D ) ja vihdoin kouluiässä lapsi voisi pitää koruja sillä tapaa kuin haluaa, niin mitä pahaa siinä olisi?
että et välitä lapsellesi kivusta sen takia, että haluat koristella häntä, vaikka ihan hyvin voisit odottaa siihenkin ikään, kun lapsi haluaa korvikset. Vauva- tai taaperoikäinen lapsi ei itse halua tai osaa kaivata korviksia, vaan laitat ne nimenomaan itseäsi varten. Se musta on outoa.
jo ihan siitä syystä että häpeisin silmät päästäni jos mun vauvani olis reijitetty....kokisin koko ajan tarvetta selitellä miksi olen toiminut niin hölmösti!
Olen jo moneen kertaan asian selittänyt: haluan punnita hyviä ja huonoja puolia ennenkuin teen päätöksen. Olen löytänyt paljon tietoa korujen puolesta. Minuun ei uppoa tuo itsemääräämisoikeus ja hurjan kauhea kipu. En tiedä miksi, mutta minusta se vaan vaikuttaa jotenkin liioitellulta.
Sen sijaan, jos vaikkapa vastasyntyneelle laitetaan korut joita se pitää taaperoikään saakka ja sitten korut otetaan pois (pahimmaksi kaudeksi) ja laitetaan vain silloin tällöin (vappuna ja uutena vuotena :D ) ja vihdoin kouluiässä lapsi voisi pitää koruja sillä tapaa kuin haluaa, niin mitä pahaa siinä olisi? Minua kiinnostaa nimenomaan vaihtoehto. Joo, tiedän, että jotkut äidit varmaan tuijottaa minua puistossa kuin pahintakin kiduttajaa ja lapseni silpojaa. Se on kieltämättä huono puoli tässä. Varsinkin, kun en siltikään tajuaisi edes hävetä. Mutta, jos laitan korut nyt, niin ne voisivat "toipua" rauhassa ja voisin ottaa ne myöhemmin pois. Ilmeisesti pienen lapsen korvissa reijät eivät kovin herkästi umpeudu? Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Mitä järkeä on laittaa vauvan korviin korut, joita kuitenkin aikoo käyttää vain vappuna ja juhannuksena? Ei mitään järkeä koko touhussa. Laittakaa ne lävistykset sitten, kun tyttö on koululainen ja hän ne itse haluaa.
Vauvan korvan muoto voi sitä paitsi muuttua paljonkin lapsen kasvaessa, jolloin reiät onkin tulevaisuudessa ihan väärässä kohtaa. Tosi nättiä.
esikoistani, ja kun kerroin tästä ketjusta miehelleni, hän pöyristyi. Että VAUVALLE korvikset.
jotain muuta kivaa sille lapselle ja unohda noi koruhömpötykset nyt heti alkuunsa.
Hanki vapuksi ja juhannukseksi jotain muuta kivaa sille lapselle ja unohda noi koruhömpötykset nyt heti alkuunsa.
Vaikka pinni tukkaan.
vanhin tyttöni sai korvikset 6v, kun oli itse valmis ja halusi niitä. nuoremman tyttöni(2v) mummu haluaisi hirmuisesti laittaa neidille ulkomailla korvikset. sanoin ettei onnistu, koska se on aikuisen toive, ei lapsen oma!!
Kaikki mainitsemasi asiat (rokotukset, ruoka, uskonto, harrastukset) ovat ihan eri kategoriassa kuin korvakorut. Niissä asioissa on välttämätöntäkin tehdä valintoja lasten puolesta - poikkeuksena korkeintaan harrastukset. Ne ovat myös asioita, joilla on ihan oikeasti merkitystä lapsen elämän kannalta.
Korut taas ovat pelkkää ulkoista koristelua. Lapsen pitää itse saada päättää, haluaako hän koristella itseään huvin vuoksi vai ei. Olet todella ajattelematon ja itsekäs, jos aiheutat pienelle lapsellesi täysin turhaa kipua ja hankaluuksia.
Mutta lienet jo päätöksesi tehnyt, kun siitä täällä jankkaat. Surku vauvallesi. Toivottavasti sinulla on hyvä mieli sitten, kun hän avuttomana itkee kipuaan eikä ymmärrä, mistä on kyse.