Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko vauvallesi korvakorut?

Vierailija
28.04.2011 |

Eli siinäpä se kysymys olikin :) Haluaisin kuulla puolesta ja vastaan keskustelua, kun olen jo pitkään miettinyt laitattavani korvakorut vajaan vuoden ikäiselle tyttövauvalle.

Mitä mieltä av mammat on tästä? Joissain maissahan korvikset pistetään jo lastenlääkärin vastaanotolla ihan vastasyntyneelle. Kuitenkaan korviksista ei mitään varsinaista hyötyä ole (muuta kuin, että pienellä vauvalla korvat on helpompi pitää puhtaana verrattuna esim. kouluikäiseen korvien näprääjään), vaan ne on ihan esteettinen juttu.

Esikoiseltani leikattiin aikanaan kosmeettinen "uloke" nukutuksessa. Kyse siis oli pelkästään kosmeettisesta jutusta ja leikkaus tehtiin, kun lapsi oli vajaan kahden vuoden ikäinen. Päätöksen leikkauksesta tein minä ja lapsen isä. Mietin silloinkin jo pitkään esteettisen leikkauksen eettisyyttä niin pienelle ihmiselle. Kuitenkin leikkauksesta jäi paljon pienemmät arvet, kun se tehtiin ajoissa ja kirurgin mukaan "uloke" olisi saattanut vielä iän myötä kasvaakin. Tehtiin siis päätös lapsemme puolesta ja lapsi meni leikkaukseen.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustettaisiinpa tyttöjen mahdollisuuksia valintoihin myös merkityksellisemmissä sukupuoleen liittyvissä identiteettikysymyksissä näin innokkaasti.

Mutta toisaalta miksi tämä olisi ihan merkityksetönkään asia?

Vierailija
22/83 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea koko viestiketjua koska voin kuvitella, että täältä löytyy läjäpäin huutelijoita, joiden mielestä korvalävistykset ovat suunnilleen saatanasta ja ympärileikkaukseen verrattava silpominen.

Mutta oma mielipiteeni on, että korvakorut vauvalla on ok. Itse en vauvalle laittaisi ihan jo hygieniasyistä (meillä molemmat lapset ovat olleet kovia puklailemaan ja tavaraa on ollut ympäri päätä). Mutta minusta korvareiät ei ole mikään sellainen juttu, että sitä pitäisi pantata aikuisuuteen saakka. Siksipä meidän 4-vuotiaalle laitettiin korvalävistykset kun hän oli niitä monta kuukautta toivonut. Minusta tuo 4 vuotta on ihan hyvä ikä koska lapsi ymmärtää jo olla hipelöimättä korua likaisilla käsillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään nyt tiistaina laitattamassa reilu vuoden vanhalle tytölle korvikset.

Laitto meni hyvin, tytön ilmekkään ei värähtänyt. Nyt on nätit napit korvissa. Kannattaa laittaa pienelle, isompana ois varmasti sattunut.

Vierailija
24/83 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme aikaisemmin maassa, missä lähes kaikilla tyttövauvoilla oli synnärillä laitetut sirot kultaiset "timantti-" tai helminapit korvissa.

Ajan myötä tuohon tottui ja sitä alkoi pitää normaalina. Ei pistänyt silmään, eikä korvisten näkeminen aiheuttanut negatiivistä reaktiota.

Keskustelin asiasta yksityissairaalan lastenklinikan johtavan ylilääkärin kanssa ja hänen asenteensa oli myos neutraali. Hän vain totesi, ettei erikseen kannusta vanhempia, mutta ei myöskään estele -se on vanhempien oma päätös. Hän myös sanoi, ettei ole kertaakaan koko 25-vuotisen uransa aikana törmännyt ongelmiin, kuten tulehduksiin, vauvan korvisten kanssa

(Ihan omaa spekulaatiota, mutta olisiko niin, että kullalle altistuminen alusta lähtien pienentää allergiariskiä? Suomessa reiät saa isompana, jolloin keho eri tavalla voi alkaa hylkiä vierasta materiaalia ja eikö ensikorvikset Suomessa ole yleensä jotain kirurgin terästä, eikä 18 karaatin laadukasta kultaa, kuten ulkomailla. Johtuukohan materiaalivalinnasta ja rei'ittämisen myöhäisestä ajankohdasta myös niin yleiset tulehdukset -ainakin mun lapsuudenperheessäni jokaisella tytöllä massiiviset tulehdukset ensikorvisten myötä. Toinen iso ero on myös se, että Suomessa reiät laittaa vain joku tavis, joka on sattunut saamaan työpaikan kultasepänliikkeestä ja luvan käyttää rei'ityskonetta -edellisessä asuinmaassani korvikset laittoi erikoissairaanhoitaja sairaalan steriilissä tilassa).

Tässä aika perinteinen kuva vauvasta korvisten kanssa, eli tältä tyttövauvat näyttivät edellisessä asuinmaassamme:

http://diamondstudearringsss.com/wp-content/uploads/2011/08/Baby-Earrin…

Tyttövauvat olivat yleensä nättejä kuin posliininuket isoilla silmillä, pitkillä ripsillä ja korkkiruuvikiharoilla. Korvikset ei erikseen pistänyt silmään ;)

Sen sijaan kalju, isopäinen suomalaisvauva retro- ja unisex-vaatteissaan olisi makaaberi näky korvisten kanssa. Ei vain kuulu kulttuuriimme ja hyvä niin.

Vierailija
25/83 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on pienenä lapsena laitettu korvakorut lastenlääkärin kehotuksesta. Vauvasta asti ollut korvatulehduksia, putkia laitettu josta ei ollut apua, sairaalan lastenlääkäri ehdotti korvakorujen laittoa ja siihen loppuivat korvatulehdukset. Tosin tästä jo yli 35 vuotta.

Mites teidän lapset joilla korvakorut vauvasta asti, onko ollut tulehduksia ?

Tai onko muita kelle laitettu korvikset samasta syystä ?

Vierailija
26/83 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oksettaa. Entäpä jos kuitenkin antaisitte lapsen kasvaa siihen ikään, että osaa itse päättää, haluaako reiät korviinsa vai ei.

T: Eräs joka ei halunnut, eikä tule koskaan haluamaan.

Vierailija
27/83 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ne korvikset niin vakava juttu ole. Itsekkin olen miettinyt sitä. Päädyin kuitenkjin odottamaan, että lapsi itse haluaa reijät korviinsa, koska kyseessä on lävistys ja päädyin ajattelemaan, että kukin saa itse päättää oman kehonsa lävistämisestä. En pidä kuitenkaan korviksia niin vakavana asiana, vaan ihan hauskat ja söpöt ovat tytöllä.

Ei ne pienet napit vauvan korvissa niin kovin vakava asia ole. Ja saahan ne aina poiskin.

Vierailija
28/83 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmaan kehottavat ottamaan pois, kun on niin vaikea vahtia ettei kukaan revi noita korvista.. Kai se on päiväkotikohtaista-

Vierailija
29/83 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vauvoilla tosi rumat.

Vierailija
30/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en näe itse mitään syytä miksi pitäisi.

Vierailija
31/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tämä nyt syntyy. Haluaisin ne reiät jo ristiäisiin, mutta en tiedä että onko se sitten jonkun mielestä liian aikaista..

Luulen että tulen laittamaan ne kuitenkin.

Vierailija
32/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mun mielestä lapsen ulkonäkö ei ole niin tärkeä juttu, että se menisi lapsen mukavuuden edelle. Korvakorujen laitto kuitenkin ottaa kipeää ja ne voivat esim. tarttua johonkin. Mun mielestä lapselle laitetaan korut sitten, kun hän itse niitä tahtoo ja on siinä iässä, että ymmärtää esim. varoa niitä.

Teen osan töistäni lasten kanssa, ja olen huomannut, että lapsia kiinnostaa ulkonäköseikat aivan äärimmäisen vähän, elleivät aikuiset heille opeta sitä kiinnostusta. Mun mielestä lapsuuden pitäisi olla huoletonta aikaa. Kun ihminen alkaa kiinnostua ulkonäöstään, alkavat myös ulkonäköpaineet. Näitä eivät lapset kaipaa.

Vierailija
33/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaako reikiä ja minne niitä haluaa

Vierailija
34/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisoikeuksiin, myös lasten, kuuluu oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen.

Vierailija
35/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko niitä laittaa jo vauvalle?

Vierailija
36/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kuvitella rei'ittäväni omienkin tyttöjen korvat. Mutta en ehkä ihan vauvana, mutta parivuotiaalle jo.

Vierailija
37/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis vauvalla söötti sellanen napakoru, kun se napa on niin söötisti pullollaan muutenkin..

Vierailija
38/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttöjen korvat rei'itetty 4-9 kk iässä, tyttöjä meillä on 3.

Vierailija
39/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joku haluaa aiheuttaa kipua vauvalle, kun ei vauva siitä itse mitenkään hyödy. Mistä sitä tietää, vaikka tytöstä tulisi oikein ns. poikatyttö eli ei edes haluaisi korviksia pitää?

Ja ihan pieni juttu ei ole sekään, että vaikka reikien laitto lienee yleensä ihan iisi juttu, aina on niitä ihmisiä (kuten minä), joilla ne reiät ei parane vaan märkii vaan, kunnes korvikset poistetaan (nuorena kokeilin reikiä, laitettiin useamman kerran ja eri tavoilla ja huolella hoidin jne., mutta ei vaan onnistunut ikinä).

Vierailija
40/83 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen ison tatuoinnin selkään. Joku käärme tai vastaava. Olis tosi söpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi