Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsellani ei ole yhtään oikeaa ystävää

Vierailija
27.04.2011 |

8-vuotias, koulussa mahtuu mukaan porukkaleikkeihin useimmiten. Harrastuksissa on tuttuja jne. Kotiympäristössä ei ole kavereita. Yksi samalta luokalta asuu lähistöllä mutta ajaa lapseni useimmiten pois ja haukkuu myös koulussa jos yrittää hakeutua seuraan.

Lapsi tuntee täältä muita lapsia, mutta kukaan ei lähde ulos yleensä vaikka hakisikin. Toisaalta kukaan ei koskaan hae lastani ulos tms.

Tätäkö tämä on sitten lopun ikää? Vain muuttoko auttaa?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastasi ulkopuolisin silmin. Ehkä huomaat jotakin ja voit auttaa:)

Pääasia on ettet yhtään itse mollaa lastasi vaan hankit teille yhteisen harrastuksen vaikka musiikin tai maalaamisen jossain kurssilla. Ole itse energinen kaveri/äiti lapsesi kanssa ja kohota lapsesi itsetunto korkeuksiin.

Montako kertaa olet muuten sanonut lapsellesi miten KIVA hän on???

Tulet vielä hämmästymään!

Vierailija
42/80 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun heille kivasti ja kyselen kuulumisia. Tarjoan joskus jotakin pientä mutten mikään herkkujen syöttäjä ole kuitenkaan. Koitan pitää lelut ja pelit ajantasalla. En aja ketään pois ja sanon aina ett tervetuloa toistekin. Kuuntelen sivukorvalla lasteni juttuja ja olen opettanut olemaan vieraita kohtaan kohtelias. Tämä on auttanut ainakin sillai että kavereita on lähipiiristä riittänyt. Kaikkien vanhempia en tunne muuta kuin ulkonäöltä. Yritän tervehtiä kaikkia hymyhuulin.

Että työstä tääkin käy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lasket sisälle?

Vierailija
44/80 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla pitää olla jo itseohjautuva, mennä mukaan leikkeihin jne. Ei ole ketään tätiä työntämässä mukaan.

Meidän poika oli ihan suosittu eskarissa, sai kutsuja synttäreille ja oli monta kaveria. Eskariryhmä hajosi moneen eri kouluun ja nyt onkin ihan eri meininki. Synttärikutsuja ei ole tullut, poika leikkii aina välillä yksin pihalla ja on tullut vetäytyvämmäksi kuin oli :(

On hyvin kiltti ja hyvin herkkä poika. Jos jää kerran ulos leikistä ei enää mene toiste kysymään.

Olen yrittänyt keksiä kaikkea, saa jopa palkintoja siitä että uskaltautuu kysymään porukkaan mukaan. Kutsutaan myös muutamaa pojan mielestä kivaa tyyppiä meille jne.

Se muutos on vaan niin iso erityisesti herkkikselle. Poika myös välttelee määräilijöitä ja siksikin jää tietyistä jutuista ulos. Huoks*

En olisi arvannut, että tää on näin erilaista kuin eskarilaisen kanssa.

Onneksi ei kuitenkaan ole mitään kiusaamista ja tuntuu pääsevän mukaan jos vain rohkaistuu pyytämään.

Vierailija
45/80 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten luokat voi olla täynnä huonosti kasvatettuja lapsia. Vai ovatko nämä niitä ainoita joita lapsenne kelpuuttaisi kaverikseen?

Meillä lapset ovat kilttejä ja rauhallisia ja jokaiselta luokalta on löytynyt kivoja fiksuja ja rauhallisia lapsia kavereiksi sekä koulussa, että harrastuksissa.

En edes antaisi lasten luuhata noitten kiusaavien häiriköiden kanssa, mutta onneksi ei ole tarvinnut rajoitaa, koska lapseni tietävät itse millainen on reilu ja kiva kaveri.

Vierailija
46/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten luokat voi olla täynnä huonosti kasvatettuja lapsia. Vai ovatko nämä niitä ainoita joita lapsenne kelpuuttaisi kaverikseen? Meillä lapset ovat kilttejä ja rauhallisia ja jokaiselta luokalta on löytynyt kivoja fiksuja ja rauhallisia lapsia kavereiksi sekä koulussa, että harrastuksissa. En edes antaisi lasten luuhata noitten kiusaavien häiriköiden kanssa, mutta onneksi ei ole tarvinnut rajoitaa, koska lapseni tietävät itse millainen on reilu ja kiva kaveri.

Onko tosiaan niin, että koulussa vaihtoehto on "häiriköt" tai ei ketään?

Vierailija
47/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei tykkää kiroilusta, kiusaamisesta ja jolla on vähän kavereita koulussa.

Mutta kun se lapsi ei ole aina niin fiksu KOULUSSA.

Me vanhemmathan ei olla siellä näkemässä lasten arkea...

Tiedän että ihana lapseni ei jaksa kiinnostua leikeistä, joita ei halua leikkiä ja että osaa olla kavereille aika inhottava ja saa siitä tappelun aikaan ja kotona sitten esittää uhria. Sain kerran sivusta seurata tällaista ja tiedän kyllä että ei aina ole niin mustavalkoista...

Nyt vaan yritetään tsempata, ettei toimintamalli jää huonoksi..

Vierailija
48/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei tykkää kiroilusta, kiusaamisesta ja jolla on vähän kavereita koulussa. Mutta kun se lapsi ei ole aina niin fiksu KOULUSSA. Me vanhemmathan ei olla siellä näkemässä lasten arkea... Tiedän että ihana lapseni ei jaksa kiinnostua leikeistä, joita ei halua leikkiä ja että osaa olla kavereille aika inhottava ja saa siitä tappelun aikaan ja kotona sitten esittää uhria. Sain kerran sivusta seurata tällaista ja tiedän kyllä että ei aina ole niin mustavalkoista... Nyt vaan yritetään tsempata, ettei toimintamalli jää huonoksi..

Ihanan järkevä äiti!

Joka ymmärtää, että ne omatkin lapset käyttäytyvät eri tilanteissa eri tavoilla kuin kotona.

Ja että mikään ei ole mustavalkoista.

Kumpa kaikki ajattelisivat näin avarakatseisesti.

Vierailija
49/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi on vain osa-aikaseurallinen. Hakee jotain ulos, viihtyy seurassa puoli tuntia ja tulee kotiin. Kun tuli kiintiö täyteen. Että voi olla että toiset kypsyy tollaseen ulos hakijaan.

t. erään yksinäisen äiti

joka ei tykkää kiroilusta, kiusaamisesta ja jolla on vähän kavereita koulussa. Mutta kun se lapsi ei ole aina niin fiksu KOULUSSA. Me vanhemmathan ei olla siellä näkemässä lasten arkea... Tiedän että ihana lapseni ei jaksa kiinnostua leikeistä, joita ei halua leikkiä ettei toimintamalli jää huonoksi..

Vierailija
50/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa tällainen 5v poika. Toinen lapsistani kelpaisi seuraksi, toisen ajaa pois. Tai ajoi. Sanoo nuoremmalle lapselleni suoraan että sä et tänne tule, sä oot tyhmä ja mä en tykkää susta. Joskus kun nuorempi lapsi meni leikkeihin mukaan, ei antanut koskea mihinkään leluihin jne.

Nyt olen säännöt tehnyt selväksi. Vanhempikaan lapsi ei tämän pojan kanssa leiki. Meillä ei kiusata ja syrjitä. Piste.

Kiusaajapojan vanhemmat ei piittaa mitään. Onhan heidän kullanmurullaan oikeus valita.

Vierailija
51/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun tapasi toimia on huono. Opetat myös itse lapsillesi syrjimistä. vaikeista tilanteista ei vaan aina poistuta, ne on hoidettava.

Tässä olisi sinun lapsillesi oiva tilaisuus opettaa sosiaalista pärjäämistä. Vanhempi lapsi voisi sanoa "kiusaajalle", että leikii hänen kanssaan kunhan velikin saa osallistua. Siinä lapsesi saisi hyvää mallia aikuusuutta varten.

Eli vaikka sinusta kasvatat nyt hyvin lapsiasi minusta voisit kasvattaa vielä paremmin.

Ajattele edes asiaa. Oma vihasi puskee esiin.

Vierailija
52/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun pelin sääntöjä ei opeteta, ja viidakon lait jää voimaan. Onko niin vaikea edes yrittää opettaa reiluutta muita kohtaan?

Kiusaajapojan vanhemmat ei piittaa mitään. Onhan heidän kullanmurullaan oikeus valita.

Vierailija
53/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pikkuveli ei pääse mukaan. No, sitten "pääsee" muttei saa koskea mihinkään eikä tehdä mitään.

Tämä kun toistuu päivästä toiseen, ja pienempi on pahalla mielellä, niin kyllä. OMA VIHA ALKAA NOUSTA PINTAAN. Ja isompikin lapsi on sitä mieltä että kaveri on epäreilu ja ilkeä.

t. 52

Tässä olisi sinun lapsillesi oiva tilaisuus opettaa sosiaalista pärjäämistä. Vanhempi lapsi voisi sanoa "kiusaajalle", että leikii hänen kanssaan kunhan velikin saa osallistua. Siinä lapsesi saisi hyvää mallia aikuusuutta varten.

Oma vihasi puskee esiin.

Vierailija
54/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun tapasi toimia on huono. Opetat myös itse lapsillesi syrjimistä. vaikeista tilanteista ei vaan aina poistuta, ne on hoidettava. Tässä olisi sinun lapsillesi oiva tilaisuus opettaa sosiaalista pärjäämistä. Vanhempi lapsi voisi sanoa "kiusaajalle", että leikii hänen kanssaan kunhan velikin saa osallistua. Siinä lapsesi saisi hyvää mallia aikuusuutta varten. Eli vaikka sinusta kasvatat nyt hyvin lapsiasi minusta voisit kasvattaa vielä paremmin. Ajattele edes asiaa. Oma vihasi puskee esiin.

Minä yritän myös opettaa lapsiani selviämään tilanteista, kuten tämäkin vastaaja.

Minä neuvon omia lapsiani mitä kannattaa sanoa joissain tilanteissa. Esim. tässä tapauksessa sanoisin: "Sinä voit sanoa Kallelle, että sinä et halua jättää pikkuveljeä leikeistä ulos. Kerro Kallelle, että leikit mielellään hänen kanssaan, jos hän ottaa kaikki mukaan leikkiin."

MInä olen oikeasti välillä aika yllättynyt siitä, miten hyvin lapseni tekevät mallin perässä ja sanovatkin mallin mukaan. Ottavat mielellään neuvot huomioon (lapset 6 ja 4).

Ja yhtä yllättynyt olen siitä, että uusissa tilanteissa lapseni eivät todellakaan tiedä, mitä voisi sanoa, jotta tilanne raukeaisi.

Esim. eilen kertoi, kuinka päiväkodissa ei enää leiki Villen kanssa, koska Ville leikkii ikävällä tavalla. Kyselin tarkemmin, että mitä tapahtui, ja kertoi että Ville lainaa tavaroita mutta ei sitten palautakaan.

Kysyin, mitä hän itse teki. Kertoi, että ei mitään. Se on ok, mutta yritin myös opettaa miten voi sanoa napakasti oman tahtonsa. Että hänestä ei ole enää kiva lainata tavaroitaan, jos niitä ei palauteta. Harjoittelimme tätä kotona roolileikkinä.

Vierailija
55/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut, että jos lapsi on lapsellinen eikä saa kulkea pitkin kyliä ja omaa käytöstavat, niin sellainen on suositumpien lasten silmissä nörtti jonka kanssa ei leikitä. Sen sijaan pitää käyttäytyä huonosti niin saa kavereita ympärilleen.

eli nykylapset , ainakin meidän alueella, saa mennä ja tulla jo hyvin pieninä miten haluavat. jos 4v ajelee alueeella itsekseen ja keskenään pyörillä, menet toisten pihoille ja roikkuvat leikkikentällä itsekseen

itse en siihen ole antanut omalleni lupaa, nyt 6v saa olla harjoitella itsenäistä menemistä sovitulla alueella.

mutta siksi ei kelpaa toisten mukaan, kun ei voi mennä miten toiset, eli haluan tietää missä lapseni on, no kun ei nyt lennosta voikaan menna x luokse sisälle, niin siihen jää omani..

en ymmärrä miten nykyään lapset saa mennä miten haluaa, eikä vanhemmat edes tiedä kenen luona lapsensa on.

ulso päästävät heti klo 16 ja kotiin sit illalla klo 20, eikä mitään tietoa missä 5-7v on tuon ajan

mielestäni tuo on järkyttävää

Vierailija
56/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitteko kirjoitusta lainkaan? Isompi lapseni sanoo JOKA IKINEN KERTA että pikkuveli on otettava mukaan, ettei saa jättää ketään leikeistä ulkopuolelle. Olen opettanut toimintatapoja ja mitä voi sanoa.

Sitten hänet "otetaan" mukaan mutta naapurin poika syrjii ja sättii minkä ehtii. Mitä tälle voi tehdä, kun sanoo että ei tykkää Villestä ja ville on tyhmä. Mikään sanominen lasteni puolelta ei auta.

t. 52?

Vierailija
57/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut, että jos lapsi on lapsellinen eikä saa kulkea pitkin kyliä ja omaa käytöstavat, niin sellainen on suositumpien lasten silmissä nörtti jonka kanssa ei leikitä. Sen sijaan pitää käyttäytyä huonosti niin saa kavereita ympärilleen.

eli nykylapset , ainakin meidän alueella, saa mennä ja tulla jo hyvin pieninä miten haluavat. jos 4v ajelee alueeella itsekseen ja keskenään pyörillä, menet toisten pihoille ja roikkuvat leikkikentällä itsekseen itse en siihen ole antanut omalleni lupaa, nyt 6v saa olla harjoitella itsenäistä menemistä sovitulla alueella. mutta siksi ei kelpaa toisten mukaan, kun ei voi mennä miten toiset, eli haluan tietää missä lapseni on, no kun ei nyt lennosta voikaan menna x luokse sisälle, niin siihen jää omani.. en ymmärrä miten nykyään lapset saa mennä miten haluaa, eikä vanhemmat edes tiedä kenen luona lapsensa on. ulso päästävät heti klo 16 ja kotiin sit illalla klo 20, eikä mitään tietoa missä 5-7v on tuon ajan mielestäni tuo on järkyttävää

Kerrotko, missä on tuollaista meininkiä? Mikä kaupunki/lähiö?

Vierailija
58/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekös jos tapoja ei ole. Tuon ikäiset kasvattavat toisiaan, ja aikuiset puuttuvat arjesta lähes täysin. Päiväkodin ja eskarin tädit on käytännössä ainoat aikuiskontaktit päivän aikana. Illat luurataan pitkin kyliä keskenään. En päästä 6-vuotiastani yksin kylille minäkään.

ulso päästävät heti klo 16 ja kotiin sit illalla klo 20, eikä mitään tietoa missä 5-7v on tuon ajan

mielestäni tuo on järkyttävää

Vierailija
59/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitteko kirjoitusta lainkaan? Isompi lapseni sanoo JOKA IKINEN KERTA että pikkuveli on otettava mukaan, ettei saa jättää ketään leikeistä ulkopuolelle. Olen opettanut toimintatapoja ja mitä voi sanoa. Sitten hänet "otetaan" mukaan mutta naapurin poika syrjii ja sättii minkä ehtii. Mitä tälle voi tehdä, kun sanoo että ei tykkää Villestä ja ville on tyhmä. Mikään sanominen lasteni puolelta ei auta. t. 52?

Toimit varmaan juuri niin hyin kuin tuossa

tilanteess voi.

Riippunee ehkä siitä, kuinka paljon isoveli haluaa leikkiä naapurin kanssa. Ehkä voit olla vähän mukana leikeissä ja sanoa naapurilapselle, että et pidä siitä että tämä haukkuu pikkuveljeä. No varmaan näin olet tehnytkin.

Sanoisin vielä kaikkien kolmen lasten kuullen, että "Ville käyttää rumaa kieltä, koska ei vielä ole oppinut ilmaisemaan pahaa mieltään muuten".

Kokeile?

Näin tulisi selväksi kaikille, että Ville on se jossa on "vikaa" (=hän ei osaa käyttäytyä hyvin). Ja että Villen käytöksessä ei ole mitään, mitä kannattaisi matkia. Omissa pojissasikaan ei ole vikaa, vaikka Ville heitä haukkuu.

Jos energiaa riittää vielä pidemmälle, niin voit tuon edellä olevan lauseen lisäksi yrittää (vaikka pitkin hampain) keksiä Villestä jotain positiivista: "Mutta on Ville tosi kiva, että sä osaat leikkiä noin kivasti x leikkiä meidän poikien kanssa."

Kehut auttavat kummasti :)

Vierailija
60/80 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kerrostalo- että omakotitalolähiössä.

Kerrotko, missä on tuollaista meininkiä? Mikä kaupunki/lähiö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan