Kerro hauskin juttu uusavuttomuudesta!
Mä aloitan. Yks kaveri osti uuden mikron kun ei osannut pestä vanhaa likaista.
Kommentit (215)
Nälkäinen tyttö halusi keitettyä kananmunaa, joten muna kattilaan, kattila liedelle ja levy päälle. Jonkun aikaa odotteli miksei se ala edes kiehumaan, ja sitten jo itse hoksasi, että oli vesi unohtunut. En sanoisi uusavuttomuudeksi vaan oma-aloitteellisuudeksi, tyttö oli alle kouluikäinen. Nykyään osaa hyvin keittää munat ja tekee muutkin perheen ruuat kädenkäänteessä, oppinut kai kolmessa vuosikymmenessä jo kokkaamaan...
Mutta pannaanko keitetyt perunat kylmään vai kiehuvaan veteen?!? Miksi niitä veteen laittamaan, nehän on jo keitettyjä =)
Oikeasti, perunankeitosta voi esittää montakin kysymystä:
-Kuoritaanko perunat ennen keittämistä vai vasta sen jälkeen?
-Laitetaanko ne raa'at perunat kylmään veteen vai valmiiksi kiehuvaan? Ja mistä tietää, että vesi kiehuu? Vai riittääkö, että se on vain melkein kiehuvaa?
-Laitetaanko veteen suolaa?
Ja miksi ihmeessä perunasalaattia tehdessä ne perunat kuoritaan keittämisen jälkeen ja perunamuusia tehdessä ennen keittämistä?
Jos on akateeminen henkilö (jopa akateemikko), niin saattaa tarvita eksaktia tietoa, sinne päin ei riitä.Jos on tottunut mittaamaan keitetyn veden millilitroina pipetillä, niin ehkä loraus vettä on eri määrä kuin suurtalouskeittiössä käytettävä loraus.
mulla oli eräs kesämies, päälle 30 vuotias jo. Laittelin siinä sitten ruokaa ja pyysin häntä hakemaan kasvimaalta nipun tilliä. Toi sitten muutaman porkkanan varren...
Samanen heppu kysyi "miksi sulla on aivot jääkaapissa"? Ajattelin, että mitä se nyt alkoi vittuilemaan... Mutta ei, hän tosiaan luuli, että mulla on aivot jääkaapissa...Ne "aivot" oli punakaali. Näitä riittäisi tästä samaisesta kaverista vaikka millä mitalla.
Todellista UUSavuttomuutta on se, kun ei pärjää tietokoneiden kanssa. Siitä olisi tarinoita vaikka kuinka, ja urbaanilegendoja myös.
Olin kerran harjoittelemassa sairaalaosastolla. Sain siellä heti tietokonegurun maineen kun niin näppärästi kirjasin koneelle. Eräs hoitaja kysyi, voinko auttaa häntä tekstinkäsittelyohjelman kanssa. Hän halusi "nostaa tän tekstin ylemmäs". Hänellä oli word-dokumentti auki ja teksti alkoi sieltä sivun puolesta välistä. Ei ollut löytänyt toimintoa jolla "nostetaan teksti". No, neuvoin poistamaan turhat rivinvaihdot sieltä alusta.....
Olen minäkin auttanut jo edesmennyttä aivokirurgia kirjoittamisessa, kun hän ei ymmärtänyt miten se sivu liikkuu näytöllä (hän ajatteli, että siellä koneessa on joku arkkirulla). Ei tullut mieleenkään pitää häntä "uusavuttomana", vaan hän oli koko työuransa (mm. Harvardin yliopistossa) ajan kirjoittanut käsin aina väitöskirjasta lähtien ja toimistonaiset olivat kirjoittaneet ne tekstit puhtaaksi.
ajoi vasta vanhempana ajokortin. Lähti sitten ensimmäistä kertaa ajelemaan Tampereelta kohti Lappia, josta on kotoisin. Tarkastutti auton vielä naapurin miehellä, ettei tarvitse sitten huolehtia mistään. No ei päässyt edes 100km etiäppäin, niin piti jo pysähtyä ensimmäiselle huoltoasemalle.
Asteli huoltsikalle sisään ja pyysi työntekijää avuksi, kun nyt on joko bensa tai öljy loppu autosta ja hän ei tiedä kumpi mutta merkkivalo vilkkuu autossa.
"Rouvalla on sitten hätävilkut päällä" oli vastaus. Bensaa on ja oli vielä tarkastanut että oljyäkin on ja toivotellut turvallista matkaa :D.
mulla oli eräs kesämies, päälle 30 vuotias jo. Laittelin siinä sitten ruokaa ja pyysin häntä hakemaan kasvimaalta nipun tilliä. Toi sitten muutaman porkkanan varren...
Samanen heppu kysyi "miksi sulla on aivot jääkaapissa"? Ajattelin, että mitä se nyt alkoi vittuilemaan... Mutta ei, hän tosiaan luuli, että mulla on aivot jääkaapissa...Ne "aivot" oli punakaali. Näitä riittäisi tästä samaisesta kaverista vaikka millä mitalla.
Kun oltiin nuoria niin kaupunkilaiskaveri kysyi kissastani, että "miten tätä silitetään". No, plussaa tietenkin siitä että välittää asiasta eikä esim. ala miten vaan runnomaan, mutta miten vieraantunut oikeasti pitää olla jos kissan silittämiseenkin tarvitsee jonkin ohjekirjan.
Siskoni ihmetteli silmät pyöreänä, että voiko kahvipannun pestä tiskikoneessa.
Isä laittoi tiskikoneeseen tavallista fairya ja sai koneen pilalle.
Kumpaakaan noista pannuista ei saa pestä tiskikoneessa. Siis ainakaan MoccaMasteria.
Kun oltiin nuoria niin kaupunkilaiskaveri kysyi kissastani, että "miten tätä silitetään". No, plussaa tietenkin siitä että välittää asiasta eikä esim. ala miten vaan runnomaan, mutta miten vieraantunut oikeasti pitää olla jos kissan silittämiseenkin tarvitsee jonkin ohjekirjan.
Aika suloista. :D
pyöreänä, että voiko kahvipannun pestä tiskikoneessa.
Minulla on jonkinlainen luulo/käsitys siitä, ettei se olisi sille hyväksi, vaikka en keksikään järkeenkäypää selitystä miksi kahvipannun lasi haurastuisi tai mitään.
Mutta uusavuton en silti ole :)
Paistoin makaroonia, jauhelihaa, sipulia yms. Seuraavan kerran kun näimme, hän ihmetteli, miten sain makarooneista pehmeitä??
No kyllä minäkin haluaisin tietää, miten makaroneista saa paistamalla pehmeitä - minä olen aina keittänyt ne.
Isä laittoi tiskikoneeseen tavallista fairya ja sai koneen pilalle.Kumpaakaan noista pannuista ei saa pestä tiskikoneessa. Siis ainakaan MoccaMasteria.
Aika suloista. :D
Onhan se, ja nykyään on kyllä ihan ansioitunut kissanomistaja :)
Isä laittoi tiskikoneeseen tavallista fairya ja sai koneen pilalle.Kumpaakaan noista pannuista ei saa pestä tiskikoneessa. Siis ainakaan MoccaMasteria.
tuttuni luona parin päivän vierailulla. Minulta irtosi paidasta nappi,joten pyysin neulaa ja lankaa,jotta saan ommeltua sen takaisin. Yllätys,talosta ei löytynyt ainuttakaan silmäneulaa,eikä lankaa! Kolme lasta kuitenkin,että taitaa mennä vaatteet heti roskiin,jos vähänkin joku sauma ratkeaa.
Samainen tuttu pyöritteli silmiään,kun lupasin tehdä lapsille lettuja iltapalaksi. Hänellä kun ei ollut ohjetta ja eihän ilman ohjetta voi kukaan osata tehdä lettutaikinaa...
Paistoin makaroonia, jauhelihaa, sipulia yms. Seuraavan kerran kun näimme, hän ihmetteli, miten sain makarooneista pehmeitä??
No kyllä minäkin haluaisin tietää, miten makaroneista saa paistamalla pehmeitä - minä olen aina keittänyt ne.
No on kyllä aika uusavutonta jos ei itse osaa pastaansa paistaa. :D
Eihän siinä tarvitse mitään muuta kuin ruskistaa ensin pannulla rasva ja kuullottaa siinä hieman sipulia. Sipulin voi laittaa hetkeksi syrjään ja sitten vain makaronit kuumalle pannulle. Annetaan olla siinä kymmenisen minuuttia. Välillä käännellään ja loppuvaiheessa lisätään sipulit joukkoon. Tulee huomattavasti maukkaampaa kuin keittämällä.
Tämä sitten halusi pihveistä vähän ohuempia, ja yritti ensin KAULIA kaulimella, kunnes lopulta hermostui, ja alkoi nuijia sillä kaulimella niitä pihvejä :D
Lopputulos oli se, mitä halusikin... :)
Normaalisti perheen äiti teki kaikki ruuat ja kotityöt, ja tämä mies oli täysin avuton ihan missä vain, paitsi autoasioissa.
Eikö pihvejä nuijita ihan ravintoloissakin ohuiksi, vaikkakaan ei kaulimella? No jauhelihapihvejä harvemmin, mutta muita. Kaulitsemisesta en kylläkään ole kuullut. :D
Eiköhän tässä ollut pointtina se, että tyyppi yritti ensin KAULIA pihvit. Sitten vasta hermostuksissaan vahingossa teki oikein, eli nuiji.
Se oli edelliseltä ruokailulta jäänyttä keitettyä pastaa... Ei se kaveri näköjään ainoa uusavuton ole :)
huutonetissä, kun ei omista maalia ja pensseliä.
Leppävaaraan pari kilometria. Aina muistaa kehua miten on hyvä paikka asua, junarata vieressä ja Sello lähellä jne. Mutta sinne Selloon ei kuitenkaan pääse 2v lapsen kanssa jos ei ole autoa käytössä :)
Samainen tyyppi ei pääse sen ainokaisensa kanssa mummolaan 300km päähän junalla yksin lapsen kanssa vaan vanhempansa hakevat hänet junalla. Hyppäävät aamulla junaan, treffaavat tyttärensä kanssa Helsingin asemalla ja lähtevät seuraavalla junalla kohti mummolaa :)