Häävieraista - OV
Ihan oikeasti mammat: jos teille tulee kutsu häihin ja kutsussa sanotaan, että juhlat ovat aikuisille jne. eli siis määritellään, että lapset eivät voi tulla niin ihan tosissaanko te alatte vänkäämään kutsujalle että eikö meidän lapset kuitenkin vois tulla?
Eikö nyt normijärjellä ajateltuna kutsu kerro, mitä kutsuja tahtoo ja sen mukaan mennään oli kyse häistä tai mistä tahansa sukujuhlasta tai synttäreistä? Ei mulle tulis ainakaan mieleen ruveta vääntämään lapsista jotain merkillistä arvokeskustelua kutsujan kanssa.
Ajattelen, että no, ei sitten lapsia näihin geimeihin ja toiminta jatkuu siltä pohjalta. Minulla itsellänihän on vapaa valta ilmoittaa kutsujalle, jos kutsu siis on v.p., tulenko vai enkö tule, eikä päätöstä tarvitse sen kummemmin perustella. Jos paheksun kovasti, voin olla menemättä ja that's it.
Ei tuosta nyt tarvitse kolmatta maailmansotaa aloittaa.
Kommentit (77)
oikein kestoaihe :)
Omat häät on jo pidetty aikaa sitten, ja silloin kutsuttiin vieraat perheineen. Muu ei tullut edes mieleen. Itse en ole vielä ollut häissä joihin olisi kutsuttu vain perheen aikuiset. Mutta muissa juhlissa kyllä, lähinnä synttärijuhlia sekä joitain valmistumisjuhlia.
Mutta täytyy sanoa että jos nyt "vanhana" olisin menossa naimisiin, pitäisin ns. aikuishäät. Ja pienet sellaiset. Vain hyvät ystävät, ei muita.
Mun mielestä jokainen saa pitää sellaiset juhlat kuin haluaa, oli ne sitten häät tai mitkä tahansa juhlat. En voi ymmärtää sitä että joku loukkaantuu siitä että lapsia ei kutsuta. Siihen voi oikeasti joskus olla ihan käytännön syitäkin. Enkä usko että kukaan jättää lapset kutsumatta ilkeyttään...tai loukatakseen jotakuta.
Kyllä on ongelmat pieniä jos tällaisesta asiasta joku voi nostaa haloon.
jos juhlien järjestäjä ei tuntisi miestäni eikä sen takia kutsuisi kuin minut. Minulle on oikeasti tärkeää mennä nimenomaan häihin perheenä. Tupareihin esim. voi mennä yksinkin.
Se mikä on mukavaa kutsujalle ei aina ole sitä kutsutulle ja jos kutsuja ei ota ollenkaan huomioon kutsumiaan vieraita, siitä voi päätellä, ettei ole oikeasti edes tervetullut sinne.
Kyllähän häät merkitsevät paljon ihmisille. Mutta ei minua kiinnosta ns. tuntemattomien ihmisten häät, vaan läehisten ihmisten. Miksi pitää väkipakolla kutsua ihmisiä joita ei häihinsä edes kaipaa, miksei voi kutsua vain niitä oikeasti läheisiä jotka juhlaan haluaa ja jotka sinne oikeasti haluvat tulla. Eikö tämä ole kaikki voittavat tilanne, jos heittää hyvästit pakko kustua se ja se -jattelulle, ja kustuu vaan ne oikeasti tärkeät. Saa juhliin vaan ne ketkä haluaa, ja kenenkään ei tarvitse huokailla että taas tuli jonkun kaukaisen pikkuserkun häihin kutsu.
jos juhlien järjestäjä ei tuntisi miestäni eikä sen takia kutsuisi kuin minut. Minulle on oikeasti tärkeää mennä nimenomaan häihin perheenä. Tupareihin esim. voi mennä yksinkin. Se mikä on mukavaa kutsujalle ei aina ole sitä kutsutulle ja jos kutsuja ei ota ollenkaan huomioon kutsumiaan vieraita, siitä voi päätellä, ettei ole oikeasti edes tervetullut sinne.
Kyllähän häät merkitsevät paljon ihmisille. Mutta ei minua kiinnosta ns. tuntemattomien ihmisten häät, vaan läehisten ihmisten. Miksi pitää väkipakolla kutsua ihmisiä joita ei häihinsä edes kaipaa, miksei voi kutsua vain niitä oikeasti läheisiä jotka juhlaan haluaa ja jotka sinne oikeasti haluvat tulla. Eikö tämä ole kaikki voittavat tilanne, jos heittää hyvästit pakko kustua se ja se -jattelulle, ja kustuu vaan ne oikeasti tärkeät. Saa juhliin vaan ne ketkä haluaa, ja kenenkään ei tarvitse huokailla että taas tuli jonkun kaukaisen pikkuserkun häihin kutsu.
Eli ottaa huomioon kutsuttavat vieraat. Kun kerran tiedän että siskoni on miehensä kanssa eron partaalla ja että he tappelevat takuuvarmasti jossain vaiheessa iltaa, jätän siis miehen kutsumatta. Tai kun tiedän että yksi ystävä ei todellakaan saa mitään kuria tai otetta lapsiinsa, jätän heiltä lapset kutsumatta. Ja kun tiedän että enoni vaimo on alkoholisti ja meillä on viinitarjoilu, jätän vaimon kutsumatta.
Näinkö?
Ei vähempää vois kiinnostaa mennä sellaisen ihmisen häihin, jota en tunne. Mitä varten kukaan edes viitsii kutsua tuntemattomia ihmisiä häihinsä?! Suurin osa häistä on uskomattoman tylsiä, jos tulee kutsutuksi ihan ulkopuolisena, puolison siivellä. Meillä mies saa mennä yksinänsä työkavereitten, vanhojen opiskelukavereitten, harrastuskavereiden yms. häihin, jos minä en niitä tunne tai ole koskaan edes tavannut, vaikka kutsu koskisi minuakin. Samaten minä menen yksin sellaisten ihmisten häihin, joita mies ei tunne.
En mä menisi yksin kenenkään juhliin jos juhlien järjestäjä ei tuntisi miestäni eikä sen takia kutsuisi kuin minut. Minulle on oikeasti tärkeää mennä nimenomaan häihin perheenä. Tupareihin esim. voi mennä yksinkin.
Se mikä on mukavaa kutsujalle ei aina ole sitä kutsutulle ja jos kutsuja ei ota ollenkaan huomioon kutsumiaan vieraita, siitä voi päätellä, ettei ole oikeasti edes tervetullut sinne.Kyllähän häät merkitsevät paljon ihmisille. Mutta ei minua kiinnosta ns. tuntemattomien ihmisten häät, vaan läehisten ihmisten. Miksi pitää väkipakolla kutsua ihmisiä joita ei häihinsä edes kaipaa, miksei voi kutsua vain niitä oikeasti läheisiä jotka juhlaan haluaa ja jotka sinne oikeasti haluvat tulla. Eikö tämä ole kaikki voittavat tilanne, jos heittää hyvästit pakko kustua se ja se -jattelulle, ja kustuu vaan ne oikeasti tärkeät. Saa juhliin vaan ne ketkä haluaa, ja kenenkään ei tarvitse huokailla että taas tuli jonkun kaukaisen pikkuserkun häihin kutsu.
ala-asteelta asti. Minä menin naimisiin nuorempana ja perustin perheen. Kaverini vietti sinkkuelämää kauemmin. Vihdoin sitten löysi miehen ja tuli hääkutsu.
Tietenkin lapseton kutsu. Ei, ei voinut vastasyntynyttä ottaa matkaan. "Etkö voi jättää sitä jollekin hoitajalle ja onhan niitä korvikkeita. Kumma kun susta on tullut noin tylsä, että oot niin lapsissa kiinni. Mieheskin kohta jättää sut ku et oo ees nainen enää. Jos ite teen lapsia niin aion kyllä pitää oman elämän"
Jätin menemättä häihin.
Kaverini sitten sai esikoisensa ja kylläpä se oli erikoinen. Sitä olisi pitänyt käydä katsomassa ja hoitamassa ja lahjalistaa tehtiin jopa ristiäisiin ja minua pyydettiin kummiksi. Kieltäydyin kumminkunniasta. Ei vain jotenkin mennyt minun päähäni ajatus, että minun lapseni olivat jotenkin vähempiarvoisia ja nyt hänen lapsensa olisi pitänyt olla meidän kaikkien kavereidenkin elämänsisältö.
Hänestä tuli pikkuhiljaa entinen ystävä. En jaksanut niitä kutsuja synttäreille, nimppareille, metrijuhliin yms.
Jos ei meidän lapset häntä kiinnostaneet aikoinaan niin miksi minua pitäisi hänen lapsensa kiinnostaa.
että juhlien järjestäjät päättävät haluavatko he aikuisten tai kokoperheen juhlat. Ja niinkin hassusti minä luulin, että jos järjestää kemut vain aikuisille, niin kaikki eivät aina pääse tulemaan ja se vain on kaikkien osapuolten hyväksyttävä.
Nyt olen tässä kuitenkin oppinut, että jos järjestää vääränlaiset juhlat niin ystävät saattavat loukkantua verisesti. Onneksi olen jo naimisissa, enää en tohtisi häitä järjestää.
Kutsuimme siskoni, mutta emme miestään (en pidä siitä äijästä). Veljeni tuli kahden isomman lapsensa kanssa, vaimonsa ja kuopus jäivät kutsumatta. Miehen siskon perheestä tulivat sisko ja tyttärensä, siskon mies ja pojat jäivät kutsumatta. Miehen isän äiti kutsuttiin, mutta ei isän isää, koska tämä on älytön jankkaaja. Jne.
Saimme häät, joissa oli vain meille tärkeitä ihmisiä.
ala-asteelta asti. Minä menin naimisiin nuorempana ja perustin perheen. Kaverini vietti sinkkuelämää kauemmin. Vihdoin sitten löysi miehen ja tuli hääkutsu.
Tietenkin lapseton kutsu. Ei, ei voinut vastasyntynyttä ottaa matkaan. "Etkö voi jättää sitä jollekin hoitajalle ja onhan niitä korvikkeita. Kumma kun susta on tullut noin tylsä, että oot niin lapsissa kiinni. Mieheskin kohta jättää sut ku et oo ees nainen enää. Jos ite teen lapsia niin aion kyllä pitää oman elämän"
Jätin menemättä häihin.
Kaverini sitten sai esikoisensa ja kylläpä se oli erikoinen. Sitä olisi pitänyt käydä katsomassa ja hoitamassa ja lahjalistaa tehtiin jopa ristiäisiin ja minua pyydettiin kummiksi. Kieltäydyin kumminkunniasta. Ei vain jotenkin mennyt minun päähäni ajatus, että minun lapseni olivat jotenkin vähempiarvoisia ja nyt hänen lapsensa olisi pitänyt olla meidän kaikkien kavereidenkin elämänsisältö.
Hänestä tuli pikkuhiljaa entinen ystävä. En jaksanut niitä kutsuja synttäreille, nimppareille, metrijuhliin yms.
Jos ei meidän lapset häntä kiinnostaneet aikoinaan niin miksi minua pitäisi hänen lapsensa kiinnostaa.
Tavallaan ymmärrän sinua, mutta toisaalta olisit voinut yrittää ymmärtää, että lapseton ihminen ei todellakaan ymmärrä itsestäänselvästi, että vastasyntynyttä ei voi jättää hoitajalle ja korvikkeelle noin vain. Tai että kuinka tärkeitä ne omat lapset vanhemmilleen on. Lapseton ihminen näkee vastasyntyneen vauvan häissä vain mahdollisena kirkossarääkyjänä ja haluaa ymmärrettävästi eliminoida tämmöiset "riskitekijät" tärkeästä hetkestään. Ja sitten kun tämä ihminen sai oman lapsen, käsitti hän monet asiat lapsenhoidosta. Tökerösti hän on asiaa aikanaan kommentoinut ja ymmärrän kyllä harmistuksesi, mutta on aika surullista että olet kantanut kaunaa yksistä häistä vuosikausia. Ilmeisesti kaverisi on pitänyt sinua itselleen tärkeänä ihmisenä jos kerran on kummiksikin pyytänyt.
Ja vinkki: häihin voi yhdistää myös lomailun, eli jos häät lauantaina, niin ajelee jo perjantaina ko. paikkakunnalle ja lähtee vasta sunnuntaina. Siinä voi käydä katsomassa ko. paikan/lähialueen nähtävyyksiä. Jos lapset mukana, niin heillekin kivaa käydä vaikkapa Naantalissa Muumimaailmassa tai Ähtärin eläinpuistossa tai Linnanmäellä samalla(mitä lähellä onkaan). Ja jos häät syrjässä missä ei mitään erityistä ole, niin yleensä joku kotieläinpiha tmv. löytyy. Samoin paluumatkastakin voi tehdä HAUSKAN, eli pysähtyy pariin otteeseen uimassa/jätskillä ja ottaa RENNOSTI sen reissun. Ja vaikka häihin olisi kutsuttu vain toinen, niin mikään ei estä koko perhettä lähtemästä sinne suunnalle, toinen vanhemmista+lapset voivat viettää kivan päivän jossakin lähellä kun toinen vanhemmista häissä.
Varmasti hauskaa käyttää noin 1000 e/viikonloppu yhteiseen "häämatkaan", mutta aika kalliiksihan tuo tulee kesän mittaan. Lastenhoitaja on vieraalla paikkakunnalla hankala löytää eikä lapsiperheellä yleensä ole pohjatonta lompakkoa. Tosin varmasti hääpari ymmärtää, jos kertoo häälahjan sijaan ostaneensa kaikille lapsille rannekkeet Linnammäelle.
ilmoitetaan että päästäänkö vai ei, piste. Yleensä kutsujan puolelta alkaa vääntäminen sitten näistä lapsenvahti ongelmista. Ja ehdottelu, että jos vain toinen meistä tulisi. Molempien osalta voin sanoa, että kumpaakaan ei kiinnosta lähteä häihin "yksin" ja jättää muu perhe pois, siksi, ettei lapset ole tervetulleita.
Omiin häihimme kutsuttiin kaikki perheineen ja he itse saivat päättää, millä kokoonpanolla tulevat. Nuorin juhlissa mukana ollut oli muutaman viikon ikäinen vauva, sovitettiin istumapaikat niin, että vauvanvaunut sai pöydän päätyyn niin, että pääsi helposti kulkemaan. Jotkut tuli kaikkinen lapsineen, jotkut ottivat vapaan puolisosta ja lapsista, jotkut tuli yhden lapsen kanssa. Mutta saivat itse valita, kaikki olivat tervetulleita koko perheen voimin.
yrittää olla etiketeistä selvillä. Miehelle tuli kutsu häihin vain hänen nimellä. Hän ei halunnut lähteä yksin.
Häissä oli ollut vieraat perheineen ja kutsu oli kaikille lähtenyt vain yhden ihmisen nimellä.
Me olimme ainoat, jotka luuli, että kutsu oli vain miehelle, emmekä alkaneet kysellä, että saako vaimo ja lapset tulla.
Hääpari suuttui meille kun emme tulleet.
Ihan oikeasti mammat: jos teille tulee kutsu häihin ja kutsussa sanotaan, että juhlat ovat aikuisille jne. eli siis määritellään, että lapset eivät voi tulla niin ihan tosissaanko te alatte vänkäämään kutsujalle että eikö meidän lapset kuitenkin vois tulla?
Eikö nyt normijärjellä ajateltuna kutsu kerro, mitä kutsuja tahtoo ja sen mukaan mennään oli kyse häistä tai mistä tahansa sukujuhlasta tai synttäreistä? Ei mulle tulis ainakaan mieleen ruveta vääntämään lapsista jotain merkillistä arvokeskustelua kutsujan kanssa.
Ajattelen, että no, ei sitten lapsia näihin geimeihin ja toiminta jatkuu siltä pohjalta. Minulla itsellänihän on vapaa valta ilmoittaa kutsujalle, jos kutsu siis on v.p., tulenko vai enkö tule, eikä päätöstä tarvitse sen kummemmin perustella. Jos paheksun kovasti, voin olla menemättä ja that's it.
Ei tuosta nyt tarvitse kolmatta maailmansotaa aloittaa.
lapsettomissa häissä, enkä kyllä ole ollut pätkääkään kiinnostunut syystä, kun kutsutut ovat ilmoittaneet jäävänsä pois. Totta puhuen en ole moiseen törmännyt esim. naimisiin.infossakaan.
Tässä vaiheessa alkaa kaason/morsion vänääminen. Ai ette tule, kun ei lapsen pääse, kyllä olette niin niissä ipanoissa kiinni, että ihan kamala katsoa ja sääliä, kun koko elämä on pelkkää lastenhoitoa. Kyllä se mieskin kyllästyy, kun ei ikinä ilman lapsia missään jne.
Jokainen kutsuja saa pitää ihan minkälaisia juhlia vaan haluaa, mutta onko järkeä pitää juhlia joissa vieraita ei huomioida?
Juhlan tekevät juhlittava ja juhlijat. Ilman jomman kumman osapuolen osuutta homma ei toimi. Ihanteellista olisi jos molemmat osaisivat ottaa toisensa huomioon.
Kutsuimme siskoni, mutta emme miestään (en pidä siitä äijästä). Veljeni tuli kahden isomman lapsensa kanssa, vaimonsa ja kuopus jäivät kutsumatta. Miehen siskon perheestä tulivat sisko ja tyttärensä, siskon mies ja pojat jäivät kutsumatta. Miehen isän äiti kutsuttiin, mutta ei isän isää, koska tämä on älytön jankkaaja. Jne.
Hatunnosto teidän sukulaisille, jos eivät tuollaisesta luokittelusta vetäneet herneitä nenään. Kyllä minäkin jätin esim alkoholisti-enon kutsumatta, mutta kaikki perheet kutsuimme kokonaan, on sitten heidän itsensä päätettävissä, ketkä tulevat häihimme.
vaikka tuossa joku sellaista yrittää väittää.
Hatunnosto teidän sukulaisille, jos eivät tuollaisesta luokittelusta vetäneet herneitä nenään. Kyllä minäkin jätin esim alkoholisti-enon kutsumatta, mutta kaikki perheet kutsuimme kokonaan, on sitten heidän itsensä päätettävissä, ketkä tulevat häihimme.
meni juuri naimisiin ja kutsui vain ne sukulaiset jotka oikeesti halusi=)itse kutsuin vain kaverit ja veljeni ja mies kaverit+siskonsa=)Parempi oli jättää koko muu suku kokonaan pois,koska en ois jaksanut sitä marinaa miksi tuo kutsuttiin ja minua ei=)Mutta itse kunnioitan hääparin toivetta ja jos ei päästä paikalle,niin pistän esim.s-lahajakortin ja kortin postiin=)muistan jotenkin.
jotka vetää herneet nenään siitä ettei heidän lapsia ole kutsuttu häihin.
Sillä mennään että se joka pitää häät päättää minkälaiset niistä tulee.
Meidän lapset ovat olleet häissä ja me ollaan miehen kanssa oltu häissä kaksin. Lisäksi yhden ainoan kerran kävi niin että yksi lapsista tuli kipeäksi hääaamuna ja mies ei millään voinut jättää lapsia mun äidin hoivaan, äitini tuli siis meille ja mä menin yksin.
Itse muistan lapsuudesta häitä kuinka ihania ne oli ja muistan hyvinkin pieniä yksityiskohtia häistä, kun olin 4 vuotias jne jne, mutta pelkästään 10 vuodessa, milloin itse menin naimisiin tähän päivään mennessä on hinnat noussut moninkertaisesti. Nykyään tuntuu olevan sääntö kuin poikkeus että on uusiperheitä. Ennen pystyi kutsumaan ystäväpariskunnan, nyt on sun ja hänen ja meidän lapsia ja paketissa on yhtäkkiä 10 henkeä.
Mä olen onnellinen joka ikisestä kutsusta joka meidän postilaatikosta tipahtaa ja jos lapset eivät ole tervetulleita otetaan se aikuisten menona. Ihan kiva se on välillä mennä miehen kanssa jonnekin kaksisteenkin.
Mun mielestä on vähän erikoinen ratkaisu pitää lapsettomat häät, koska tosiaan monet mieltävät häät perhejuhliksi. Juhlitaanhan siinä uuden perheyksikön perustamista.
sen sijaan minusta ei ole ollenkaan pitää aikuistne juhlia. silloin ne usein ovat esim. illalla ja on kutsuttu vain ystäviä.
siksi, ettei lapsia kutsuta. Korkeintaan harmittaa kun ei pääse läheisen ihmisen häihin kun ei saa lapsenvahtia. Kyllä ne yleensä on morsiamet, jotka suuttuu kun vieras ei pääse tulemaan kun ei ole lapsenvahtia.
Meille on käynyt näin ja olen kuullut todella törkeitäkin kommentteja morsiamilta kun olen ilmoittanut, että emme pääse, koska emme saa lapsille turvallista lapsenvahtia.
jotka vetää herneet nenään siitä ettei heidän lapsia ole kutsuttu häihin.
Sillä mennään että se joka pitää häät päättää minkälaiset niistä tulee.
Meidän lapset ovat olleet häissä ja me ollaan miehen kanssa oltu häissä kaksin. Lisäksi yhden ainoan kerran kävi niin että yksi lapsista tuli kipeäksi hääaamuna ja mies ei millään voinut jättää lapsia mun äidin hoivaan, äitini tuli siis meille ja mä menin yksin.
Itse muistan lapsuudesta häitä kuinka ihania ne oli ja muistan hyvinkin pieniä yksityiskohtia häistä, kun olin 4 vuotias jne jne, mutta pelkästään 10 vuodessa, milloin itse menin naimisiin tähän päivään mennessä on hinnat noussut moninkertaisesti. Nykyään tuntuu olevan sääntö kuin poikkeus että on uusiperheitä. Ennen pystyi kutsumaan ystäväpariskunnan, nyt on sun ja hänen ja meidän lapsia ja paketissa on yhtäkkiä 10 henkeä.
Mä olen onnellinen joka ikisestä kutsusta joka meidän postilaatikosta tipahtaa ja jos lapset eivät ole tervetulleita otetaan se aikuisten menona. Ihan kiva se on välillä mennä miehen kanssa jonnekin kaksisteenkin.