Lapset,joita vahditaan oikeasti,eivät huku.
Kommentit (79)
ei käännä lasta vedessä selälleen vaan lapsi jää vatsalleen veteen ja siten hukkuu :(
Mikä on paras ja turvallisin lasten pelastusliivi uimataidottomalle?
ja lapsi tippuu esim. veneestä tai laiturilta veteen niin liivit pitää pinnalla vaikka olisi kasvot veteen ja sitten siitä vanhemmat nostaa äkkiä ylös. Jos ei liivejä, niin lapsi uppoo syvälle
Miten selitätte sen, että joskus lapsi on pystynyt hukkumaan jopa pesuvatiin sisätiloissa?
Voi kun te lapsettomat olette niin suloisen optimistisia! Ja te ylihuolehtivaiset, lapsianne valjaissa kuljettavat kyllä tarkkaan tiedätte, kuin kauhean rasittavaa se on niin fyysisesti kuin henkisesti.
lapsia on meillä useampi eikä meillä kotona sisälläkään jätetty koskaan saaveihin/ vateihin vesiä, joihin olisi lapsi voinut kaatua ja hukkua.
Ilmeisesti jotkut vain ovat toisia tarkempia, huolellisempia ja ennakoivampia näisä asioissa. Liika varovaisuus ei veden äärellä olla koskaan pahaksi. Se voi jopa pelastaa.
jos ollaan veden äärellä niin lapsi ei pääse 20m johonkin suuntaan
sitä, ettei niitä hukkumisia tapahdu enempää.
Esim. uimarannalla tuntuu että olen ainoa vanhempi joka vahtii pieniä lapsia.
Toiset vanhemmat antavat alle 3-vuotiaidenkin leikkiä itsekseen rantavedessä ja itse keskittyvät lähinnä ottamaan aurinkoa ja seurustelemaan kavereidensa kanssa.
Vahinkoja tietysti voi sattua vaikka kuinka hyvin lapsia valvoisi. Kaikkea ei voi estää eikä kaikkeen hoksaa varautua, mutta riskejä voi pienentää.
Vai saako rantaan mennä aina vain yhden kanssa kerrallaan? Mitä jos toinen on metrin päässä oikealla ja toinen metrin päässä vasemmalla? Katsot vasemmalle, ja sillä aikaa oikealla oleva lähtee juoksemaan? Juokset perään, mutta mitä tekee vasemmalla oleva?
Ymmärtäkää nyt, että huomion herpaantuessa sekunnitkin voivat riittää siihen, että onnettomuus ehtii tapahtua. En ole tavannut sellaista ihmistä, jonka huomio ei ikinä koskaan milloinkaan muutamaksi sekunniksi herpaantuisi.
"lapsia on meillä useampi eikä meillä kotona sisälläkään jätetty koskaan saaveihin/ vateihin vesiä, joihin olisi lapsi voinut kaatua ja hukkua.
Ilmeisesti jotkut vain ovat toisia tarkempia, huolellisempia ja ennakoivampia näisä asioissa. Liika varovaisuus ei veden äärellä olla koskaan pahaksi. Se voi jopa pelastaa."
Täällä kouluikäiset kulkevat kouluun venesataman ohi.
Pitäisikö heitäkin vahtia?
Myös koululaiset on lapsia ja voivat hukkua.
Uimataito ei pelasta, jos tippuu laiturilta.
Kuopus lähtee syksyllä kouluun ja minä lähden 7.00 töihin, joten koulumatkan hän kulkee yksin.
Nytkin kaverin kanssa ulkona ja ilmoitti isälleen, että hyvä ettet voi tulla ulos, kun me halutaan olla rauhassa.
Asiat ei ole niin mustavalkoisia.
Toki on totta, että monet vahtii pieniäkin lapsia tosi huonosti.
Uimataito ei pelasta, jos tippuu laiturilta.
No miksei pelastaisi?
"Vai saako rantaan mennä aina vain yhden kanssa kerrallaan? Mitä jos toinen on metrin päässä oikealla ja toinen metrin päässä vasemmalla? Katsot vasemmalle, ja sillä aikaa oikealla oleva lähtee juoksemaan? Juokset perään, mutta mitä tekee vasemmalla oleva?
Ymmärtäkää nyt, että huomion herpaantuessa sekunnitkin voivat riittää siihen, että onnettomuus ehtii tapahtua. En ole tavannut sellaista ihmistä, jonka huomio ei ikinä koskaan milloinkaan muutamaksi sekunniksi herpaantuisi."
Minä tein näin, kun olin usein rannalla neljän alle 6-vuotiaan kanssa:
- Rantaan mennään niin, että touhu on 100-prosenttisesti valvovan aikuisen hallinnassa.
- Valvontaa ei voi herpaannuttaa hetkeksikään: valvoja seisoo vedessä polvia, reisiä myöten, korkeintaan noin metrin päässä leikkivistä lapsista, siellä missä hukkumisvaara on todellisin, eli useimmiten syvimmällä olevien lasten luona
- UImataidottomilla, jotka eivät ole taitoa vielä oppimassakaan, on yllään pelastusliivit ja hattu ja he leikkivät vesirajassa.
- Muille voi laittaa käsivarsikellukkeet, ne eivät estä uinti harjoituksia.
- Jo uimakoulua käyvät voivat olla pelastusetäisyydellä ilman uima-apuja.
- Lapsille teroitetaan, tehdään täysin selväksi jo ennen rannalle menoa, että rannassa on toteltava, mitä aikuinen sanoo.
- Jos ei totella, lähdetään pois. Piste.
Nyt lapset ovat jo isompia ja hyviä uimaan kaikki.
rannalle tosiaan pitäisi mennä useamman pienen lapsen kanssa. Tottakai yksi ehtii hukkua sillä välin kun äiti juoksee toisen perässä. Sehän on itsestäänselvää ja sen vuoksi pitää olla mukana aikuinen per lapsi. Ellei sitten halua ottaa riskiä mutta se on sitten ihan oma valinta.
Periaatteessa käyttäydymme rannalla tähän tapaan, kuin ohjeistit, MUTTA:
- Rantaan mennään niin, että touhu on 100-prosenttisesti valvovan aikuisen hallinnassa.
-> Valitettavasti mikään asia maailmassa ei ole koskaan 100-prosenttisesti yhden ihmisen hallinnassa. Tämä on fakta, jolle ei voi mitään.
- Valvontaa ei voi herpaannuttaa hetkeksikään: valvoja seisoo vedessä polvia, reisiä myöten, korkeintaan noin metrin päässä leikkivistä lapsista, siellä missä hukkumisvaara on todellisin, eli useimmiten syvimmällä olevien lasten luona
-> Tämä on niin ikään mahdottomuus. Valvonta herpaantuu. Ihmisen aivot ovat sellaiset. Keskittymisemme ei ole 100-prosenttista juuri milloinkaan, vaikka kuinka tahtoisimme. Ja vaikka keskittyisimme pääosin 99% lapsiin, niin vaikka pään vieressä pörräävä paarma herpaannuttaa valvonnan (mahdollisesti ratkaisevaksi) hetkeksi.
- UImataidottomilla, jotka eivät ole taitoa vielä oppimassakaan, on yllään pelastusliivit ja hattu ja he leikkivät vesirajassa.
-> Toteutettavissa, olen kylläkin käyttänyt muun laisia turvavälineitä.
- Muille voi laittaa käsivarsikellukkeet, ne eivät estä uinti harjoituksia.
-> Toteutettavissa ja käytössä.
- Jo uimakoulua käyvät voivat olla pelastusetäisyydellä ilman uima-apuja.
-> Mikä on pelastusetäisyys? Minkä verran se jättää lapselle liikkumavaraa? Meillä uimakouluikäinen saa olla lähietäisyydellä napaan asti syvässä vedessä ilman välineitä, ja itse olen häntä syvemmällä. Järven rannassa on kuitenkin huomioitava, että saattaa olla kuoppia, äkkisyviä, jne.
- Lapsille teroitetaan, tehdään täysin selväksi jo ennen rannalle menoa, että rannassa on toteltava, mitä aikuinen sanoo.
-> Toteutettavissa ja käytössä.
- Jos ei totella, lähdetään pois. Piste.
-> Toteutettavissa ja käytössä. Auttaa kuitenkin vain jälkikäteen; jos ei tottele vaan lähtee menemään vaikka syvemmälle, niin vaaratilanne voi syntyä tästä seurauksesta riippumatta.
Pysyn kannassani. 100% tarkasti ei voi vahtia useampaa lasta.
rannalle tosiaan pitäisi mennä useamman pienen lapsen kanssa. Tottakai yksi ehtii hukkua sillä välin kun äiti juoksee toisen perässä. Sehän on itsestäänselvää ja sen vuoksi pitää olla mukana aikuinen per lapsi. Ellei sitten halua ottaa riskiä mutta se on sitten ihan oma valinta.
on vähän sellaisia, että "aijaa, enkö sais mennä rannalle useemman lapsen kanssa, onko se muka mun vika jos yksi niistä hukkuu", siis että ikään kuin se lapsen hukkuminen ei haittaa, jos kukaan ei syytä ja voi järkeillä, ettei se ollut oma vika. Kun kuitenkin jos menee useamman pienen lapsen kanssa uimaan ja yksi päättääkin olla tottelematon ja juosta jonnekin pusikkoon niin ihan hyvin joku toinen ehtii sillä välin hukkua. Ja tämän olisi ihan hyvin voinut estää.
3- lapsiset perheet voivat mennä rannalle yhden aikuisen kanssa jos aikuinen haluaa ottaa tietoisen riskin. Eihän sitä kukaan voi estääkään. Kun fakta on se, että riski jonkun hukkumiselle on suurempi jos aikuisia on vain 1 kappale per kolme lasta.
mäkin ajan pyörällä ilman pyöräilykypärää, jos vahingossa kaadun ja lyön pääni niin en voi ainakaan väittää, ettenkö olisi tiennyt riskejä.
sataprosenttisesti, mutta jos tavoite on sataprossaa eikä sudenkorentojen anneta hämätä, niin aika turvallisesti uinti sujuu (tai tarpeeksi turvallisesti.
Todella, lapsia valvova aikuinen voi saada vaikka aivoinfarktin ja hukkua itse veteen ja niin lapset jäävät ilman valvontaa.
Ja ehdottoman tottelevaisuuden vaatimus asettaa lapset oikeaan mielentilaan. Liika hilluminen ja varomattomuus vedessä on jo etukäteen pannassa.
uimaan, kun pelisäännöt ovat selvät eikä sooloilua sallita.
Ettekö te muut ole kuulleet tottelevaisista, kuuliaisista lapsista.
Meidän perheessä sellaista käytöstä edellytetään. Huono käytös on poikkeus, josta palataan takaisin hyvään käytökseen. Kiltteyteen.
Kiltteys on cool. Kiltteys ja rakkaus pitävät maailman ja ihmissuhteet koossa. Kiltteyteen kuuluu kuuliaisuus omille hoivaajille.
Mutta mieheni ei, joka voi mennä mökin laiturille uimataidottomien lasten kanssa ilman pelareita. Mä en halua, että lapset menee laiturille lainkaan. Ei ole lasten paikka mun mielestä. Onkia voi rannaltakin. Mä olenkin tällainen hysteerikko, josta mies aina valittaa. Eikä se ole kivaa, kun ajattelen vain lasteni turvallisuutta :((