Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohteliaisuuseroja suomalaisten ja ulkomaalaisten valilla.

Vierailija
24.04.2011 |

Naihin olen tormannyt eniten. Suomalainen mies ei ikina tarjoudu kantamaan naisen kantamuksia. Hyvin yleista on, etta nainen kantaa kassit/muut tavarat ja mies kavelee vierella kadet tyhjina. Ulkomaalainen mies aina ainakin tarjoutuu, yleensa ei kysy vaan ilmoittaa, "annas kassit mulle, niin ma kannan".

Suomalaiset eivat pida ovia auki takana kulkevalle, vaan se laimaytetaan pain nakoa. Oli sitten mies tai nainen. Myoskin rattaiden kanssa liikkuvia ei auteta. Ulkomaalainen aina aukaisee oven ja antaa takana olevan menna ensin, vaikka olisi siis itse ollut edella.

Syomassa ja juomassa ollessa, suomalainen ei koskaan tarjoa. Ja joka sentti lasketaan tasan. Ulkomaalainen tarjoaa, ja kieltaytyy jos koitat maksaa edes oman osasi.

Suomalainen emanta/isanta kutsuu vieraat syomaan, ja ottaa itse ruuan ensimmaisena, ja jattaa vieraat oman onnensa ojaan.

Saa jatkaa :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mikä vaivaa?

Vierailija
2/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdasta sen verran, että näinhän se on, mutta tuollainen ritarillinen kohtelu on itsestään selvää maissa, joissa tasa-arvon kanssa on vähän niin ja näin. Musta tuntuu monesti, että naiset haluaa tasa-arvoa, mutta kuitenkin saada myös ne rusinat pullasta ritarillisen kohteliaisuuden muodossa - tämä on asia, jota sietää pohtia itse kunkin!

Olen samaa mieltä siinä, että suomalainen tapakulttuuri ei ole järin kohteliasta ja joskus kärsin siitä. Itse opin hyvät käytöstavat vasta asuessani ulkomailla. Mulla on osittain näiden käytöstapojen hallinnan ansiosta itsevarma olo sosiaalisissa tilanteissa.

Suosittelen jokaiselle käytöstapojen pohtimista omalta kohdalta, ja etenkin siltä kannalta, mitä lapsille opetetaan.

Mulla ei ole varsinaiseen avauksessa esitettyyn kysymykseen mitään sanottavaa, mä en jaksa listata huonoja käytöstapoja. Se on niin ankeeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen voi tyytyä suihkuttamaan vahvantuoksuista deodoranttia peittääkseen likaisen paidan hienhajua.

Vierailija
4/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisissa suomalaispiireissä ap liikkuu, mutta en tunnistanut omia suomalaisia tuttujani tuosta.

Enkä tosin kaikkia "ulkomaalaisiakaan", heitä on (mun vaatimattoman kokemuksen mukaan) kuitenkin aika moneen junaan :)

Ehkä suurin ero on siinä, että suomalaisilla on suunnaton tarve arvostella muita (varsinkin maanmiehiään) ja korostaa omaa erinomaisuuttaan.

Vierailija
5/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hyvää päivänjatkoa" tmv kun suomalaisen suuhun ei kohteliaat fraasit useimmiten istu.

Vierailija
6/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta mennaan voimien ja kykyjen mukaan. Mies on useasti fyysisesti naista vahvempi. Paljon nakyy esim. raskaana olevia naisia kantamassa painavia kasseja, ja mies tyhjin kasin vierella. Eiko tasa-arvoa ole se, etta mies kantaa ainakin ne kassit, koska nainen kantaa heidan lapsensa?

Vierailija
7/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita esim. englanniksi sanotaanpaivittain.

Hyvaa paivanjatkoa: kuulosta tonkolta.

Please: ei edes ole kaannosta.

ja onhan naita.

Ylipaansa se ettei puhuta. Ettei sanota sanaakaan jollei ole tunnettu ainakin viitta vuotta. Small talk.

Vierailija
8/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suurin ero on siinä, että suomalaisilla on suunnaton tarve arvostella muita (varsinkin maanmiehiään) ja korostaa omaa erinomaisuuttaan.

Asiat vain nakee erilailla kaukaa tai pitkan ajan jalkeen, kuin lahelta ja koko ajan. Asioihin on tapana tottua, ja siksi niihin ei kiinnita huomiota. Yhta lailla suomalaiset haukkuvat ulkomaalaisia ja ulkomaita.

Vierailija
9/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennyt ihan överiks. Eli just tuo, että naisten pitää näyttää miehille olevansa ihan yhtä hyviä, ellei parempiakin kaikessa. Siinä sitten ihmetellään, kun joudutaan itse kantamaan kauppakassit eikä kukaan availe ovia. Täytyy myöntää, että junttilaa tämä peräPohjola tuntuu olevan.

Onneksi asunkin pääsääntöisesti ulkomailla, missä tapakasvatus on vielä kunniassa!

Vierailija
10/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkemyksiin, koska ystäväpiirissäni osataan kyllä olla kohteliaita ja muita huomioonottavia. Myöskin jos olen liikkeellä kaupungilla tai jossain, avataan minulle ovea tosi usein ja muutenkin tunnun tapaavan yleisesti kohteliaita ihmisiä. Kyllä joskus tulee tavattua niitä epäkohteliaita ja tapaan heitä myös ulkomailla.

Vierailija
11/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus sosiaaliluokasta. Suomessakin mutta vielä enemmän saatu kasvatus vaikuttaa. Ja ulkomailla myös. Yleisesti ottaenkaan en voi tehdä vertailuja. Britit ja saksalaiset ja jenkit ja ruotsalaiset ovat kenties olleet minun kokemuspiirissä kohteliaimpia naisille. He ovat aina availleet ovia ja niin edelleen.

Harva suomalainenkaan kuitenkaan käyttäytyy noin tökerösti, kuin ap kuvailee. Ainakin yli 25v keskuudessa, ainakin jos taustalla on vähintään lukiokoulutus ja sen päälle jotain ammattikorkeaa tai yliopistoa tms. Ja toisaalta taas yli 40-50v keskuudessa nuo alkeelliset käytöstavat ovat joka sosiaaliluokassa koulutuksesta huolimatta minusta olemassa myös suomalaisilla itsestään selvyyksinä.

Ja ainahan on parjattu, että nuoret ei osaa käyttäytyä tai kokevat käytöstavat kiusallisiksi ja vaikeiksi. Mutta ikä tuo kokemusta ja luonnollisuutta, ja taitoa tehdä asiat itsestään selvyytenä. Niin Suomessa kuin ulkomailla.

Vierailija
12/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen voi tyytyä suihkuttamaan vahvantuoksuista deodoranttia peittääkseen likaisen paidan hienhajua.

ei totta.

Vierailija
13/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka lapsiamme kasvatamme. Kyllä nuo ap.n mainitsemat asiat tulisi olla itsestään selvyys, tosin monta vuotta yksinhuoltajana ensin, en meinannut osata koskaan antaa miehelle kauppakasseja vaan halusin jääräpäisesti kantaa ne itse:D

Vierailija
14/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi.

Vierailija
15/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomalainen istuu täydessä bussissa niin hän yleensä näyttelee parhaansa mukaan ettei muka näe ketään eikä mitään ympärillään, ettei vain tarvitse tarjota omaa paikkaansa. Muissa Euroopan maissa paikka usein annetaan kohteliaasti, vaikka bussi tai metro ei oliskaan täynnä.Tämä tosi yleistä, kuljen joka päivä itse bussilla ja asunut muutamassa Eurooopan maassa.

Vierailija
16/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin junttia mieheltä, ettei mitään rajaa. Täydellinen turn off. Olen tasa-arvoinen nainen, mutta se kuuluu käytöstapoihin. Nuoruuden poikaystävälle huomautin heti alussa asiasta ja rakkauden huumassa tajusi yskän. Seitsemän vuoden suhteen ajan muisti aina avata oven. Se on jotenkin oletusarvo ja mulla ainakin oikein kiinnittää huomiota, jos mies lompsii ovista aina ensin. Se alkaa heti ärsyttämään. Näitä olen kohdannut jopa kolmekymppisissä, naimisissa olevissa insinööreissä ja ihmettelen, miten ne on edes vaimon saaneet.

Takkia mulle ei tarvi auttaa tai auton ovea avata. Mutta tuo ovista kulkeminen ensin... YÖKS!

Vierailija
17/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole koskaan ollut vieraana niin et isäntäperhe ottais ekana ruoan.En edes usko et tollasta tapahtuu ellei sit olla vain oman perheen kesken.HElsingissä ainakin ne on nimenomaan just ulkolaiset jotka kävelee kännykkä kädessä kun vaimo/nainen kantaa kassit ja vie lapset yms.

Ravintolassa on vanha perinne et kaikki maksaa itse eikä kukaan jää kiitollisuuden velkaan.

Vierailija
18/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avataanko teille auton ovi? Jos mies on jo autossa ja sinä olet menossa kyytiin,nouseeko mies ja avaa oven? En tarkoita pirssejä.

Mulle ei ole varmaan koskaan mies avannu auton ovea.

Vierailija
19/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole koskaan ollut vieraana niin et isäntäperhe ottais ekana ruoan.En edes usko et tollasta tapahtuu ellei sit olla vain oman perheen kesken.HElsingissä ainakin ne on nimenomaan just ulkolaiset jotka kävelee kännykkä kädessä kun vaimo/nainen kantaa kassit ja vie lapset yms.

Ravintolassa on vanha perinne et kaikki maksaa itse eikä kukaan jää kiitollisuuden velkaan.

Tarjoaminen voi tapahtua ihan vain hyvaa hyvyyttaan, tarjoamisen ilosta.

Vierailija
20/25 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sä surkea.