Kohteliaisuuseroja suomalaisten ja ulkomaalaisten valilla.
Naihin olen tormannyt eniten. Suomalainen mies ei ikina tarjoudu kantamaan naisen kantamuksia. Hyvin yleista on, etta nainen kantaa kassit/muut tavarat ja mies kavelee vierella kadet tyhjina. Ulkomaalainen mies aina ainakin tarjoutuu, yleensa ei kysy vaan ilmoittaa, "annas kassit mulle, niin ma kannan".
Suomalaiset eivat pida ovia auki takana kulkevalle, vaan se laimaytetaan pain nakoa. Oli sitten mies tai nainen. Myoskin rattaiden kanssa liikkuvia ei auteta. Ulkomaalainen aina aukaisee oven ja antaa takana olevan menna ensin, vaikka olisi siis itse ollut edella.
Syomassa ja juomassa ollessa, suomalainen ei koskaan tarjoa. Ja joka sentti lasketaan tasan. Ulkomaalainen tarjoaa, ja kieltaytyy jos koitat maksaa edes oman osasi.
Suomalainen emanta/isanta kutsuu vieraat syomaan, ja ottaa itse ruuan ensimmaisena, ja jattaa vieraat oman onnensa ojaan.
Saa jatkaa :)
Kommentit (25)
Helsingin keskustassa ainakin tervehditään aina ja vaihdetaan kohteliaasti muutama sana, juostaan avaamaan ovea vaunuille yms.
Toisaalta tällä seudulla asuu korkeasti koulutettua ja mukavaa väkeä.
Avataanko teille auton ovi? Jos mies on jo autossa ja sinä olet menossa kyytiin,nouseeko mies ja avaa oven? En tarkoita pirssejä. Mulle ei ole varmaan koskaan mies avannu auton ovea.
ulkomaalaisen kanssa. Vielakin avaa auton oven ja vetaa tuolin esiin ravintolassa.
Yhden kerran taalla USAssa olen saanut oven nenilleni kun venalainen nainen seilasi siita ensin.
Olen hyvännäköinen nainen ja tässä pari esimerkkiä viime viikolta.
Tiputin juomapullon kädestäni Stockan edessä, kun aloin laittaa aurinkolaseja päähäni. 3 miestä ryntäsi nostamaan sitä takaisin minulle.
Olin parkkihallissa menossa ovea kohti.
Olin n.15m päässä ovesta, tuntematon mieshenkilö jäi odottamaan ja pitämään minulle ovea auki.
Toivotti samalla hyvää huomenta.
Itsellä ainakin positiivisia kokemuksia suomalaisista miehistä, noin niinkuin kohteliaisuuden takia!:)
Olen hyvännäköinen nainen ja tässä pari esimerkkiä viime viikolta. Tiputin juomapullon kädestäni Stockan edessä, kun aloin laittaa aurinkolaseja päähäni. 3 miestä ryntäsi nostamaan sitä takaisin minulle. Olin parkkihallissa menossa ovea kohti. Olin n.15m päässä ovesta, tuntematon mieshenkilö jäi odottamaan ja pitämään minulle ovea auki. Toivotti samalla hyvää huomenta. Itsellä ainakin positiivisia kokemuksia suomalaisista miehistä, noin niinkuin kohteliaisuuden takia!:)
ihmisen ulkonaosta. Kaikilla on oikeus kanssaihmisten kohteliaisuuteen.
Ainoastaan tervehtimättömyys kuuluu suomalaisuuteen :)
täällä trvehditään esim. Hississä kaikkia, tuttuja ja tuntemattomia. Aina toivotetaan hyvää jatkoa myös hissistä poistuttaessa.
Lapsetkin osaavat tämän.