Outo pyyntö
Mun kaveri kutsu mut ensin häihinsä normaalisti vieraaksi. Ollaan tunnettu jo noin 7 vuotta. Sitten hetken päästä kysyi, voisinko kuitenkin auttaa siellä ruuan valmistuksessa ja tarjoilussa? Miten reagoisitte tällaiseen?
Kommentit (43)
häälahjaksi apulaisen häihin.
Jos ihan ulkopuolisen ammattilaisen ottaa, se on helposti 30e/tunti. Eri asia jos pyytää oman kaverin, mutta itse en kyllä semmoista tekisi.
tai älä mene ollenkaan
ellet sitten halua oikeesti auttaa
En varmaan reagoisi tuohon jälkimmäiseen pyyntöön lainkaan vaan pitäisin itseäni tavallisena häävieraana. Välttelisin siis vastaamasta.
Keitä muita olisi hommissa ja mitä se tarjoilu pitää sisällään? Jos porukkaa tarpeeksi ja ehtisi juhlimaankin, niin suostuisin, mutta jos ihan töihin vaan pitää ruveta, niin en lähtisi ilmaiseksi.
ja olisin imarreltu, että ihminen pitää minua niin läheisenä, että pyytää minua auttamaan häissään. Jos siis kyse on ystävästä.
Keitä muita olisi hommissa ja mitä se tarjoilu pitää sisällään? Jos porukkaa tarpeeksi ja ehtisi juhlimaankin, niin suostuisin, mutta jos ihan töihin vaan pitää ruveta, niin en lähtisi ilmaiseksi.
Miksi?
Paitsi, jos aikoo vain itse hyötyä ja laittaa muut hommiin... Riippuu mielestäni pyytäjästä. Jos on ihminen, joka tekisi saman vuoksesi, auttaisin ehdottomasti ilman korvaustakin!
lähettämällä kutsun ensin ja avunpyynnön vasta sitten, että olet kuitenkin ensisijaisesti kutsuttu vieraaksi eikä pelkästään työvoimaksi. Että olet vilpittömästi tervetullut, vaikka et lupautuisikaan auttamaan.
(Itse olen sitä mieltä, että pitäisi järkätä sen kokoiset juhlat joihin on varaa palkata työvoimaa ettei tarvi puolta juhlaväestä kinuta hommiin.)
Sen verran tiedän, et ruokapuoli pitäisi hoitaa, eli lämmittää ruuat ja laittaa esille, huolehtia juotavista. Kaksi meitä ilmeisesti olisi hoitamassa tätä asiaa.
Olen kahden vaiheilla: totta kai on ihana auttaa, mutta sitten tulee vaateongelma. Ei huvita juhlavaatteissa tehdä tuollaisia töitä, mutta jos kuitenkin sattuisin ehtimään juhlavieraiden joukkoon, ei olisi mukavaa olla tavallisissa vaatteissa. Enkä tosiaan omista kuin yhdet juhlavaatteet, eikä ole opiskelijana varaa ostaa toisia.
Mulla on vajaa viikko häiden jälkeen omat valmistujaiset ja entäs jos vaatteet menevät likaisiksi? En omista pesukonetta, eikä taloyhtiössäkään ole. Enkä ehdi vanhemmillenikaan pyykkiä pesemään.
Kaverini kyllä tietää nuo faktat. En nyt sitten tiedä...
mulle aikoinaan kävi niin, että mun koko lapsuusajan kaveri meni naimisiin. Niin hän pyysi mut tarjoilijaksi, mutta kutsui vieraaksi mun siskon, jonka kans ei oo ollu paljoakaan tekemisissä.. ihme hyypiö. En menny ollenkaan häihin, keksin tekosyyn, eikä menny siskonikaan, mutta kyllä tämän kaverin kans edelleen tekemisissä ollaan, muttei olla kerrottu todellista syytä häistä pois jäämiseen.
Sen verran tiedän, et ruokapuoli pitäisi hoitaa, eli lämmittää ruuat ja laittaa esille, huolehtia juotavista. Kaksi meitä ilmeisesti olisi hoitamassa tätä asiaa.
Olen kahden vaiheilla: totta kai on ihana auttaa, mutta sitten tulee vaateongelma. Ei huvita juhlavaatteissa tehdä tuollaisia töitä, mutta jos kuitenkin sattuisin ehtimään juhlavieraiden joukkoon, ei olisi mukavaa olla tavallisissa vaatteissa. Enkä tosiaan omista kuin yhdet juhlavaatteet, eikä ole opiskelijana varaa ostaa toisia.
Mulla on vajaa viikko häiden jälkeen omat valmistujaiset ja entäs jos vaatteet menevät likaisiksi? En omista pesukonetta, eikä taloyhtiössäkään ole. Enkä ehdi vanhemmillenikaan pyykkiä pesemään.
Voit varmaan pyytää essun, ettevät vaatteesi mene likaisiksi?
Minä autoin kaveria häissä, tai siis koko tyttöporukka auttoi. Ruoat tulivat hääpaikan puolesta, mutta me hoidimme esim. koristelun, plaseerauksen, lahjojen vastaanottamisen, ohjelman järjestämisen, alkumaljojen tarjoamisen jne. pienet oheishommat.
Mielestäni siitä ei ollut oleellisesti vaivaa, ja oli mukava auttaa kaveria. On hänkin auttanut meitä muita vaikka missä.
Jos et halua auttaa, sano se rehellisesti. Tyhmintä on suostua mutta kyräillä sitten juhlissa.
olla varma siitä, ettei tartte koko juhlia kökkiä keittiössä tekemässä hommia. Mutta jos tilanne olisi se, että menisin häihin enissijaisesti työvoimaksi, niin silloin pyytäisin siitä jotain korvausta. Varsinkin jos ei vielä kutsujen saapumiseen mennessä asiasta olisi sovittu tarkemmin. En nyt tiedä tietenkään ap:n suhdetta ystäväänsä, mutta minulle saattaisi tulla semmoinen tunne, että olen kutsuttuna vain, jotta voisin tehdä hommia. Siksi selvittäisin kuvion tarkemmin.
lähettämällä kutsun ensin ja avunpyynnön vasta sitten, että olet kuitenkin ensisijaisesti kutsuttu vieraaksi eikä pelkästään työvoimaksi. Että olet vilpittömästi tervetullut, vaikka et lupautuisikaan auttamaan.
(Itse olen sitä mieltä, että pitäisi järkätä sen kokoiset juhlat joihin on varaa palkata työvoimaa ettei tarvi puolta juhlaväestä kinuta hommiin.)
jotta ap ehtisi ilmoittaa pääsevänsä juhliin, eikä voisi sanoa, ettei pääse, kun pyydetään apuun...
vaan kunnon raatamiselta, jota ei tehdä juhlamekko päällä (vaikka olisi se essu). Juhlimaan ehtisit ruokailun jälkeen. Sittenkin pitäisi koko ajan vahtia juomapuolta. Montako vierasta on tulossa?
olette. Jos olette läheisiä ystäviä, ja kuulut sisäpiiriin, minusta sinun rooliisi häissä voi hyvinkin kuulua apuna oleminen, ja se on kunnia-asia.
Mutta jos olette enemmänkin tuttavia, voi tosiaan olla hieman ikävää, jos tuntuu, että sinut on pyydetty mukaan vain työvoimaksi.
Kutsussa on tilinumero ja tieto siitä, että häämatkalle pitäisi päästä. Sitten pyydetään muutamaa tuttua laittamaan ruuat, pari leipomaan, paria tarjoilemaan jne. eli naisvieraat toimii keittiössä ja tarjoilussa sekä tiskaamisessa, miehet ja morsiuspari saa rauhassa nauttia.
Ihanko me olemme kristittyjä vai onko islam uskontomme eli mikä se onkaan naisen paikka häissä?
mietin jo, miten huolehtia ylioppilasjuhlista, mutta nyt voinkin laittaa naisvieraille esiliinat esille ja ilmoitan onnittelujen jälkeen, että ruuanlaitto, tarjoilut ja tiskit odottavat. Kokevat olevansa läheisiä ihmisiä, kun luota järjestelyt heille.
jotta ap ehtisi ilmoittaa pääsevänsä juhliin, eikä voisi sanoa, ettei pääse, kun pyydetään apuun...
Tuliko avunpyyntö ennen vain jälkeen RSVP:n?
Ap:n kuvailema työ kuulostaa kyllä koko illan dutylta, jos vain kaksi hoitamassa.
8
Ja kaikki nämä vuodet sitä on juhlittu niiden lähimpien kanssa! Ja palkattu ulkopuolista apua tai pyydetty keittiöön kummin kaima avuksi.
mietin jo, miten huolehtia ylioppilasjuhlista, mutta nyt voinkin laittaa naisvieraille esiliinat esille ja ilmoitan onnittelujen jälkeen, että ruuanlaitto, tarjoilut ja tiskit odottavat. Kokevat olevansa läheisiä ihmisiä, kun luota järjestelyt heille.
häälahjaksi apulaisen häihin.
Tai sano suoraan, ettet usko ehtiväsi nauttia häistä tuolla määrällä hikistä keittiötyötä. Vähättele taitojasi keittiössä. Kysy voisivatko palkata opiskeliaystäväsi (jos löytyy) hääkeikalle. Jos heillä on tarkka budjetti voisitko tosiaan antaa lahjasi sen keikan.