"Läheltä piti" -tilanne suojatiellä, lähtisitkö viemään asiaa eteenpäin?
Eli kyseessä oli autoilija, joka ei pysähtynyt suojatien eteen, vaikka aivan hyvin olisi ehtinyt. Pieni osuma tuli laukkuun, ei henkilövahinkoja. Autoilija nousi autosta tarkistamaan etulyhtynsä ja samalla avautui ronskilla otteella jalankulkijaa syyttäen. Todistaja ja rekkari löytyy, tilanne päivänselvästi autoilijan syy.
Mitä tehdä? Tekisitkö rikosilmoituksen? Kokemuksia kellään?
Kommentit (118)
väistää jalankulkijaa, hiljattain ajokoulussa istuneena on vielä tuoreessa muistissa. Muuten mielestäni pakolliset kertausharjoitukset liikennesäännöistä ei olis pahitteeksi vaikka 10- 15 vuoden välein..
mutta kävelijän toivoisi myös ymmärtävän sen ettei vauhdissa oleva auto välittömästi pysähdy.
näin toki auton, joka oli silloin ainakin 30-40 metrin päässä. Tyhmänä luulin, että se pysähtyy antamaan tietä kuten liikennessäännöt sanoo. Ei sit pysähtynyt :(ap
Kumpi on helpompi/vaivattomampi/nopeampi pysäyttää auto vai jalat? Kyllä siinä kaikki nopeammin pääsee kun yksi auto nopeasti sujahtaa ohi kuin, että jäätäisiin arpomaan, että meneekö tuo nyt vai antaako se tietä vai mitähän tässä tapahtuu.
On kuule vähän enemmänkuin yksi auto liikenteessä. Ja ne aiheuttavat hieman enemmän pienhiukkas- melu- ja co2päästöjä kun kävelijät. Että en todellakaan kannata autojen ehdoilla tapahtuvaa liikennesuunnittelua.
NOPEUSRAJOITUS, jos auto oli tosiaan 30-40 m päässä eikä pysähtynyt??
mutta kävelijän toivoisi myös ymmärtävän sen ettei vauhdissa oleva auto välittömästi pysähdy.
että vaikka laki on jalankulkijan puolella, jalankulkija on aina häviäjä jos auto tulee päälle. Että ei niin kauhean innokkaasti kannata sinne suojatielle rynnätä, koska lain mukaan auton on väistettävä.
Tässä tapauksessa toki autoilija käyttyäytyi todella tökerösti, jos ap oli jo puolessa välissä suojatietä. Jospa hän ei huomannut sinua ja pelästyi kuollakseen ja sen takia oli niin töykeä? En yritä puolustella autoilijan käyttäytymistä, mutta ihan luonnollinen reaktio tuollaisessa tilanteessa. Olen itse ajanut pari pientä kolaria, jossa vain autoihin on tullut vaurioita. Ensimmäinen tunne on järjetön kiukku, johtuen pelästyksestä.
Ei tästä maailmasta löydy autoilijaa joka pysähtyisi jokaisen suojatien eteen. Olen 100% varma
Minä pysähdyn vaikka jokaisen suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa tai selvästi on tulossa suojatielle. Viimeisen vuoden aikana on käynyt varmaan pari kertaa, että en ole huomannut antaa tietä. Eli olet tuosta 100%:sta oikeassa :D
Lisää kaltaisiasi autoilijoita! Suomessa on niin itäeurooppalainen ajokulttuuri että hirvittää.
Vai tulitko vihreällä valolla ja auto ei väistänyt?
Muuten sun on varmaan turha viedä mihinkään eteenpäin, koska eihän auton alle kannata kävellä. Ottaa päähän käelijät jotka kuvittelee, että on pakko antaa tietä. Paljon enemmän tuottaa "vaivaa" pysäyttää auto yhden kävelijän takia kuin kävelijän odottaa se yksi auto. Ruuhka on sit eri asia, silloin monet antaa tietä.rukoilee
Ei tästä maailmasta löydy autoilijaa joka pysähtyisi jokaisen suojatien eteen. Olen 100% varma
Itse olet ihan siinä omassa pienessä päässäsi tulkinnut että täällä olisi vaadittu pysähtymään jokaisen suojatien ettn. Ääliö taidat vain olla. Luetun ymmärtämiseen kannattaisi satsata lisää resurseja. Joltain kansalisopistolta löytyy siihenkin jokin kirjekurssi. Suosittelen osallistumaan :DD
Kumpi on helpompi/vaivattomampi/nopeampi pysäyttää auto vai jalat? Kyllä siinä kaikki nopeammin pääsee kun yksi auto nopeasti sujahtaa ohi kuin, että jäätäisiin arpomaan, että meneekö tuo nyt vai antaako se tietä vai mitähän tässä tapahtuu.
Turha lähteä mittailemaan, että kenelle on vaivattomampaa tai vaivalloisempaa, kun laki on yksiselitteinen.
Mutta onneksi te persut saatte kohta päättää...
ei taida ap:llä olla paljon kokemusta itsellään autolla ajamisesta (silloin ei kävelisikään autojen alle suin päin).
Eli mikä on tämä "KAUPUNKIRAJOITUS", se kun voi olla 30, 40, 50 km/h, ja noilla on kaikilla suuri ero... ainakaan 50km/h ei todella kannata mennä auton eteen jos se on 30 m päässä!
että miten siellä teillä kävelee.
Voi ihan miettiä että kumpi voittaa auto vai jalankulkija.
Vie eteenpäin! Noita riittää niin paljon. Yhteydenotto poliisilta saattaisi saada sen miettimään edes hetken aikaa.
Itse huidon ja huudan niille, koska usein en ehdi saada rekkaria ylös.
Ihmiset eivät tajua, että suojatien edessä pitää ANTAA TILAA, jos ihminen on tulossa ylittämään.
ei taida ap:llä olla paljon kokemusta itsellään autolla ajamisesta (silloin ei kävelisikään autojen alle suin päin).
Eli mikä on tämä "KAUPUNKIRAJOITUS", se kun voi olla 30, 40, 50 km/h, ja noilla on kaikilla suuri ero... ainakaan 50km/h ei todella kannata mennä auton eteen jos se on 30 m päässä!
ap
On kuule vähän enemmänkuin yksi auto liikenteessä. Ja ne aiheuttavat hieman enemmän pienhiukkas- melu- ja co2päästöjä kun kävelijät. Että en todellakaan kannata autojen ehdoilla tapahtuvaa liikennesuunnittelua.
[/quote]
johtui noista meluhaitoista ja hiilidioksidipäästöistä! Kuskin aivot oli varmaan niin pakokaasun sumentamat, kun oli kaupungissa ajellut jo pidempään, ettei huomannut ap:ta. Tai ap oli niin melusaasteen rasittama, ettei ymmärtänyt väistää autoa.
Miksi jo lapsesta asti opetetaan katsomaan vasemmalle, oikealle ja kerran vielä vasemmalle???
eli ap ei ainakaan taida olla pk-seudulta.
Olen ihmetellytkin (ja ain aihmettelen miehen kanssa) muualla Suomessa "junteissa" olevaa tapaa, että siellä kävelijät tosiaan kävelee suojatielle yhtäkkiä vain katsomatta ollenkaan. SE hirvittää meitä aina todella.
Esim. vieraspaikkakuntalaisella on toki muutakin häiriötä, kun pitää seurata liikennettä, yrittää seurata karttaa/navia, miettiä missä on, ketä pitää väistää jne. Ja toki huomioida suojatietkin.
Mutta ei tosiaan ole pk-seudulla tapana että suojatielle astutaan noin vain suoraan, eli tuo tapa mikä muualla vallitsee ei ole terveellinen.
Vaikka autoilijan pitääkin pysähtyä ja antaa tietä suojatielle tulevalle, ei autoilija edes pysty ennakoimaan, jos jalkakäytävää suoraan kävelevä ythäkkiä astuukin suojatielle - normaali suojatielle aikomista osoittava liikehdintä on että suoajtien edessä katsotaan kuitenkin tuleeko autoja.
että miten siellä teillä kävelee.
Voi ihan miettiä että kumpi voittaa auto vai jalankulkija.
Kannattaa sitten kassajonossa miettiä, päästätkö minut suosiolla edelle, sillä takuulla kyllä voitan, jos lähdetään voimia mittelemään.
Ja veikö meidän Tutti-Jarmeli lelun teidän Nico-Petterin kädestä? Ei kauheasti kannata parkua, meidän Tuttis on nääs aika paljon skrodempi - on ihan ok, että se ottaa sen, minkä haluaa.
Kuiva tie, 50 km/h
Auto pysähtyy 28 m päähän siitä kun kuski on havainnut esteen edessä.
Jos ap siis arvioi, että auto oli 30-40 m päässä (miten tarkka arvio on voinut olla?) niin liinat kiinni-jarrutuksessa auto olisi pysähtynyt juurikin ap:n laukkuun.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/152/pysahtymismatka.swf
Minä pysähdyn vaikka jokaisen suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa tai selvästi on tulossa suojatielle. Viimeisen vuoden aikana on käynyt varmaan pari kertaa, että en ole huomannut antaa tietä. Eli olet tuosta 100%:sta oikeassa :D