Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi ymmärtää, miten kokoomuksella on näin suuri kannatus?!?

Vierailija
19.04.2011 |

Haluavatko ihmiset kokea kuuluvansa johonkin tiettyyn ryhmään/puolueen kannattajiin, vai miksi niin moni on äänestänyt kokoomusta? Ymmärrän, jos kyseessä on yrittäjä tai oikeasti suurituloinen, mutta sitä on vaikea ymmärtää, että miksi keskiluokkaan kuuluva ihminen äänestää kokoomusta?!?

Tässä taloustilanteessa, kun työntekijöitä irtisanotaan ja on irtisanottu suuria määriä, tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että kokoomuksen kannatus on noin suuri...

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin kokoomusta, koska ilman yrittäjien etujen ajamista suomessa ei voida pitää edes nykyisen kaltaista hyvinvointiyhteiskuntaa yllä. Mulle on aivan käsittämätöntä, että täällä on prukkaa, joka elää tuilla ja toivoo yhteiskunnan hajoavan.. Siis onko nämä ihmiset käyneet edes peruskoulua? Melkein toivoisi sen yhteiskunnan hajoavan, koska eipähän enää makseltaisi tukia kenellekään sen jälkeen..

Jos yritysten verotusta kiristetään ja kiristetään, yrittäminen ei kannata ja työtä ei ole. Sillä yrityksethän ne sen työn luovat. Ilmeisesti ihmiset eivät ymmärrä, että työpaikkojen luonti tarkoittaa sitä, että yritystoiminta kasvaa. Ei valtio voi mitään työtä tekaista kenellekään muuten kuin julkista sektoria ja byrokratiaa kasvattamalla.

Persut jotenkin luulevat, että Suomi voisi menestyä jonain omana suljettuna saarenaan.. Ja näinhän asiat eivät ole. Jos ulkomaankauppaa ei ole, ei ole Suomessa hyvinvointia, että repikää siitä. Persut ja SDP hallituksessa ilman kokoomusta olisi elämäni pahin painajainen.

Vierailija
102/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin kokoomusta, koska ilman yrittäjien etujen ajamista suomessa ei voida pitää edes nykyisen kaltaista hyvinvointiyhteiskuntaa yllä. Mulle on aivan käsittämätöntä, että täällä on prukkaa, joka elää tuilla ja toivoo yhteiskunnan hajoavan.. Siis onko nämä ihmiset käyneet edes peruskoulua? Melkein toivoisi sen yhteiskunnan hajoavan, koska eipähän enää makseltaisi tukia kenellekään sen jälkeen..

Jos yritysten verotusta kiristetään ja kiristetään, yrittäminen ei kannata ja työtä ei ole. Sillä yrityksethän ne sen työn luovat. Ilmeisesti ihmiset eivät ymmärrä, että työpaikkojen luonti tarkoittaa sitä, että yritystoiminta kasvaa. Ei valtio voi mitään työtä tekaista kenellekään muuten kuin julkista sektoria ja byrokratiaa kasvattamalla.

Persut jotenkin luulevat, että Suomi voisi menestyä jonain omana suljettuna saarenaan.. Ja näinhän asiat eivät ole. Jos ulkomaankauppaa ei ole, ei ole Suomessa hyvinvointia, että repikää siitä. Persut ja SDP hallituksessa ilman kokoomusta olisi elämäni pahin painajainen.

että suomi jotenkin olisi tai jäisi yksittäiseksi saarekkeeksi.

Oletkohan tietoinen Ruotsin tilanteesta ja sen kytköksistä EU:hun?

Tarvitseeko sitä olla EU:ssa ihan välttämättä, kun muut maat nyt sattuvat olemaan? Rahaliitot ja muut EU:hun liittyvät asiat ovat asioita erikseen.

Ruotsissa on asiat kohtuullisen hyvin, ilman että joutuvat takaamaan jotain Kreikan lainoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo 24 vuotias ole kerennyt töitä tekemään edes vuosia. Ensimmäisestä koulusta valmistunut 18 vuotiaana. Sitten ehkä tehnyt töitä muutaman kuukauden tai mennyt uudestaan kouluun kolmeksi vuodeksi. Tämän jälkeen hän on ollut 21. Ja uusi koulu heti perään. Eli 24. Miten hän on siinä välissä töitä tehnyt? Ehkä tämän syksyn ja talven?

Minä tunnen erään naisen 37 vuotias, joka on opiskellut itselleen 12 ammattia ja elättää itsensä opintotuella. Töitä hän ei halua tehdä. Opiskelee vain.

Hemmetisti töitä tarkoittaa muutakin kuin sitä itse työtä.Kun jo asenne on pätkätöihin ei lähde ja silti ruikuttaa ettei töitä saa niin syy on vain ja ainoastaan hänen itsensä. Ottakoot vastuun OMASTA elämästään eikä syyttäisi muuta "kurjuudestaan"

En muuten usko hetkeäkään että on 2-3 vuotta joka ammattia opiskellut =) Varmasti näitä työkkärin kursseja perä perään.

Vierailija
104/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä 24 vuotiaana inhottaa kokoomuksen ajama politiikka ja se mitä he ovat saaneet aikaan työmarkkinoilla. Minulla on 3 ammattitutkintoa ja pakko hakea taas neljättä, koska alle 25 vuotiaiden on pakko hakea kouluun tai töihin. Töitä en saa. Alle 4kk töitä en ala tekemään niistä ei kerry eläkettäkään. Näillä pätkähommilla työllistetään ihmisiä ja tuilla elätetään ihmisiä. Se on rassaavaa, kun isänä koen että pitäisi tulevaisuuttakin suunnitella ja miettiä missä se lapsi kasvatetaan.

Kokoomusko sulta on työt vienyt. Kokoomusko on kehittänyt pätkätyöt hei halloo lupaako persut tai demarit sulle vakinaista työtä. Nyt en kyllä ymmärrä. Kotonako sinun pitäisi maata ja saada hyvää työttömyyskorvausta..tämähän on nimenomaan demarien ratkaisu. Kai sinä ymmärrät että, yritykset ei eikä uskalla palkata vakinaisia, jos niiden toimintaa ei tueta.Työllisyys paranee ja säilyy vain jos yrityksemme voivat hyvin jota myös kokoomus kannattaa.

sulle vakinaisen työn.

Olin 4kk hommissa, jo alussa luvattiin virkaa. Vaan sain monoa heti 4kk tultua täyteen. Työvoimatoimistosta olen kuullut että pätkähommiin pitää tyytyä ja saan karenssia jos en ota vastaan hommia. Voitte varmasti kuvitella millaisen vapauden opiskelu ja pieniopintotuki tuo tuon paskabyrokratian rinnalle.

Se on rennompaa ja vähemmän stressaavaa.

Toivon tosiaan teiltä vanhemmilta ihmisiltä järkeä päätöksissänne. Älkää äänestäkö kokoomusta. Teette meidän nuorten elämästä helvettiä. Olisi niin mukavaa tehdä töitä ja maksaa asuntolainaa (jos sitä saisi) suunnitella elämää, kuten tekin olette varmasti tehneet.

NYT TEETTE ELÄMÄSTÄMME HELVETTIÄ JA MONEN MUUN NUOREN ELMÄSTÄ. Multa on menny kaksi hyvää ystävää autokolarissa, humalassa ajoivat vailla tulevaisuutta. Mitäs sitä nuorimies muuta tekee, kun ei ole kunnon töitä joilla suunnitellaan perheen tulevaisuutta. Kyllä pätkähommilla ryyppäämisensä elättää.

Äänestin persuja. Nyt tämä muuttuu ja te vanhat haaskat te tulette antamaan meille tasa-arvoisen aseman. Se mikä aikuisille kuuluu. Loppuu nuorten kyykyttäminen ja virastoissa juoksuttaminen. Minä henkilökohtaisesti en hanki neljättä ammattitutkintoa. Joka kerta, kun tulen työkkäristä tyhjin käsin, niin tekisi mieli painua ryyppäämään ja juomaan ne vähäisetkin rahat perheeltä. Sitä en vielä tee.

Aika saa näyttää. Äänestäkää vaan kokoomusta, tuhoatte yhden sukupolven jos toisenkin.

3x amis 2 lapsen vihainen isä.

Vierailija
105/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks kokoomus ei aja minimipalkkaa? Sillähän tuloloukot lähtisi oikeudenmukaisesti.

Ei vaan maahanmuuttajien ottamista tänne orjapalkoilla. Että rikkaan pussi pullistuisi.

No siksi, että silloin niitä duuneja, joista työnantajan ei kannata maksaa kuin alle minimipalkan, ei synny ollenkaan. Minimipalkan korottaminen ei poista vaan lisää tuloloukkuja.

Vierailija
106/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivät töitä saa vaikka hakevat ja hei et sinäkään menisi siivoamaan alle 1400 bruttopalkan jos sinulla on koulutus. kokoomus on ajanut elämisen kustannukset niin korkeiksi ettei pienellä palkalla voi enää elää suomessa. haluaisitko itse tehd rankkaaa työtä plus miinus nolla tuloille? en minäkään.

monet nuoret ovat vastoin tahtoaaan työttöminä ja syrjäytyvät vaikka hakevat esim varsinais-suomessa kymmeniin ja kymmeniin töihin, täällä ei ole töitä!! ei siitä voi rankaista??

Kaikki eivät saa töitä HETI, eivätkä välttämättä edes tietyltä alalta. Kannatankin järjestelmää, jossa tuetaan uudelleenkouluttautumista ja työllistymistä erilaisilla harjoitteluilla eli pysytään työelämässä käytännössä kiinni eikä jäädä kotiin tuilla makoilemaan. Minua hävettää, että joku voi tosissaan sanoa, että 1400 euron palkalla en menisi siivoamaan. En menisikään, jos järjestelmä antaa saman rahan kotona makoilemalla. Siksi en haluakaan tuollaista järjestelmää. Haluan järjestelmän, jossa rahan eteen on tehtävä jotakin. Haluan järjestelmän, joka tukee työllistymistä ja työtöntä mutta joka ei anna sitä rahaa ilmaiseksi vaan sen eteen on tehtävä töitä. En maksa veroja vain, jotta pari muuta ihmistä voisi verorahoillani lusmuilla lopun elämäänsä tai että joku 24-vuotias voisi kieltäytyä pätkätöistä, kun ne ovat niin rasittavia. Itse tein pätkätöitä vuoteen 2008 asti eli olin tuolloin 34-vuotias. Olen varma, että vakinaisen työpaikan sain, koska minulla oli runsaasti työkokemusta eikä yhtään työttömyyspätkää välissä. Kyllä, minä olen tehnyt töitä alle 1400 euron bruttopalkalla. Yhden 4 kuukauden pätkän toimin toimistosihteerinä eräässä pienessä yrityksessä ja palkkaa sain 4500 markkaa kuukaudessa. Tämä pätkä osui vuodelle 1999. Olin melkein 10 vuotta aiemmin saanut enemmän palkkaa kesätöistä (5000 markkaa rikkaruohojen kitkemisestä), mutta ei ollut varaa valittaa. Vuonna 2002 (10 vuotta sitten) palkkani oli 1500 euroa kuukaudessa. En pitänyt itseäni pienipalkkaisena vaan onnekkaana, koska työpätkäni kesti tuolloin 6 kk. Niin, ja tein koulutustani vastaavaa työtä ja olen korkeakoulutettu.

Pakko ihmetellä, miten hemmoteltuja ihmisiä täällä palstailee. Oikeasti.

Mitä taas tulee siihen, että Kokoomus on ajanut elinkustannukset korkeiksi... Ettäkö inflaatiokin on Kokoomuksen syy? Suosittelen opiskelemaan hiukan taloustiedettä, ennen kuin menet liikoja syyttelemään yksittäistä puoluetta inflaatiosta.

Jos nuori on työtön, häntä pitää rohkaista opiskelemaan uusi ammatti tai etsimään töitä toiselta alalta. Ja kyllä, siitä rangaistaan, jos ei ole halua/kykyä/keinoja löytää itselleen työtä eikä opiskelupaikkaa. En voi sietää ajatusta siitä, että nykynuorille pitäisi antaa kaikki ilmaiseksi. Teen töitä nuorten parissa ja puolet ikäluokasta saa kotoa aivan kaiken vielä 18-vuotiainakin. Ei ole tarvinnut käydä kesätöissä, ei tarvitse maksaa vaatekuluja, ruokakuluja, ei edes tupakkaa, kun vanhemmat maksavat kaiken. Monet ovat saaneet kesätyöpaikan mutta jättävät menemättä, kun eivät jaksa nousta niin aikaisin. Vanhemmat hyväksyvät tämän, kun täytyyhän nuorten levätä...

Minä olen tosiaan tehnyt töitä 15-vuotiaasta lähtien joka ikinen kesä. Tein töitä myös esim. lukioaikoina joulu- ja talvilomilla ja yliopistoaikoina viikonloppuisin. Yhtään kesälomaa en viettänyt koko opiskeluaikana, ja pätkätyövuosinani aloin viettää kesälomia vasta vuodesta 2005 lähtien (31-vuotiaana). 16 vuotta olin siis elänyt ilman varsinaista lomaa (pätkätöiden välissä saattoi olla viikon palkaton loma)

Niin, kannatan kyllä tietynlaista tukijärjestelmää, sellaista, joka on väliaikainen eikä mikään elämäntapa. Inhoan nykynuorten vanhempia, jotka ovat kasvattaneet lapsistaan paitsi aloitekyvyttömiä, myös totaalisen hemmoteltuja lökäpöksyjä, joilta ei löydy alkeellisintakaan työmoraalia. Tuilla vaan pitäisi saada elää. Eihän kukaan voi vaatia, että tekisi jotain huonopalkkaista duunia. Kyllähän sitä ihan heti pitää sen 3000 euron palkan saada ja vakinainen työsuhde kanssa. Niin, ja työtehtäviä ei saa sitten olla liikaa, ne eivät saa olla sottaisia eikä kukaan saa komennella. Työt ei saa alkaa liian aikaisin, klo 9 olisi hyvä ja perjantaisin töiden pitäisi päättyä jo klo 14...

Lopuksi, Kokoomus on ainoa puolue, joka ei jatkuvalla syötöllä hyysää tuilla eläviä laiskamatoja. En tarkoita tässä sairaita ja vammaisia vaan ihan terveitä ihmisiä, joiden pitäisi vaan päästä elämässä helpommalla omasta mielestään...

Vierailija
107/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kuitenkin tajuan, että omaa oksaa siinä sahataan. Minulle kokoomus ja persut ovat yhtä kaukaisia vaihtoehtoja.

Vierailija
108/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomi jotenkin olisi tai jäisi yksittäiseksi saarekkeeksi.

Oletkohan tietoinen Ruotsin tilanteesta ja sen kytköksistä EU:hun?

Tarvitseeko sitä olla EU:ssa ihan välttämättä, kun muut maat nyt sattuvat olemaan? Rahaliitot ja muut EU:hun liittyvät asiat ovat asioita erikseen.

Ruotsissa on asiat kohtuullisen hyvin, ilman että joutuvat takaamaan jotain Kreikan lainoja.

Ruotsi on paljon rikkaampi kuin Suomi. Se on kerryttänyt vaurauttaan satoja vuosia, kun taas Suomi on ollut maatalousyhteiskunta, kunnes jatkosodan jälkeen alkanut jälleenrakennus ja sotakorvaukset kehittivät maamme tosinopeasti teollisuusyhteiskunnaksi.

Ruotsissa on paljon merkittäviä luonnonvaroja ja sen eteläiset osat ovat paljon tuottavampia kuin meidän kälyinen maatalous.

Ruotsin teollisuus on monipuolisempaa, meidän seisoo kahdella jalalla - metsä- ja elektroniikkateollisuuden varassa. Ruotsilla on paljon suuryrityksiä, meillä on oikeastaan vain Nokia ja muutama pienempi.

Suomi on hyvin riippuvainen ulkomaankaupasta ja pieni maa. Euroopan kokoinen markkina-alue, vapaan liikkuvuuden, vakaan valuutan ja matalien korkojen edut ovat merkittävät.

Ja Ruotsi ui tässä välillä tosi syvissä vesissä, mutta tulevaisuuden näkymät ovat nyt toki paremmat.

Vierailija
109/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan ymmärrä, että olet hankkinut itsellesi koulutuksen allalle, jolla ei ole töitä useita kertoja peräkkäin. Ensimmäisen kerran vielä ymmärränkin. Sen jälkee olisi pitänyt kouluttautua alalle, jolta töitä myös saat!!! Sehän ei ole Kokoomuksen vika, että ihmiset hakeutuvat väärille aloille tai eivät ole valmiita töyn perässä muuttamaan.

Työttömänä 24 vuotiaana inhottaa kokoomuksen ajama politiikka ja se mitä he ovat saaneet aikaan työmarkkinoilla. Minulla on 3 ammattitutkintoa ja pakko hakea taas neljättä, koska alle 25 vuotiaiden on pakko hakea kouluun tai töihin. Töitä en saa. Alle 4kk töitä en ala tekemään niistä ei kerry eläkettäkään. Näillä pätkähommilla työllistetään ihmisiä ja tuilla elätetään ihmisiä. Se on rassaavaa, kun isänä koen että pitäisi tulevaisuuttakin suunnitella ja miettiä missä se lapsi kasvatetaan.

Olin 4kk hommissa, jo alussa luvattiin virkaa. Vaan sain monoa heti 4kk tultua täyteen. Työvoimatoimistosta olen kuullut että pätkähommiin pitää tyytyä ja saan karenssia jos en ota vastaan hommia. Voitte varmasti kuvitella millaisen vapauden opiskelu ja pieniopintotuki tuo tuon paskabyrokratian rinnalle.

Toivon tosiaan teiltä vanhemmilta ihmisiltä järkeä päätöksissänne. Älkää äänestäkö kokoomusta. Teette meidän nuorten elämästä helvettiä. Olisi niin mukavaa tehdä töitä ja maksaa asuntolainaa (jos sitä saisi) suunnitella elämää, kuten tekin olette varmasti tehneet.

NYT TEETTE ELÄMÄSTÄMME HELVETTIÄ JA MONEN MUUN NUOREN ELMÄSTÄ. Multa on menny kaksi hyvää ystävää autokolarissa, humalassa ajoivat vailla tulevaisuutta. Mitäs sitä nuorimies muuta tekee, kun ei ole kunnon töitä joilla suunnitellaan perheen tulevaisuutta. Kyllä pätkähommilla ryyppäämisensä elättää.

Äänestin persuja. Nyt tämä muuttuu ja te vanhat haaskat te tulette antamaan meille tasa-arvoisen aseman. Se mikä aikuisille kuuluu. Loppuu nuorten kyykyttäminen ja virastoissa juoksuttaminen. Minä henkilökohtaisesti en hanki neljättä ammattitutkintoa. Joka kerta, kun tulen työkkäristä tyhjin käsin, niin tekisi mieli painua ryyppäämään ja juomaan ne vähäisetkin rahat perheeltä. Sitä en vielä tee.

Aika saa näyttää. Äänestäkää vaan kokoomusta, tuhoatte yhden sukupolven jos toisenkin.

Vierailija
110/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotellaan ihan nyt rauhassa vaan seuraavat 4 vuotta! Kokoomuksen tämän kertainen "vaalivoitto" oli liki 3% kannatuksen lasku ja 7 menetettyä eduskuntapaikkaa. Tällä vaalihäviöllä "voittivat" kultamitalin. SDP hävisi vaaleissa prosentuaalisesti saman verran kuin kokkarit, paikkoja menettivät 3 kpl. Tämä vaalitappio riitti hopeaan. Ainoastaan pronssi VOITETTIIN JYTKYLLÄ. Eli siis odotellaan rauhassa 4 vuotta, kuten jo sanoin. Mitä odotellaan? Odotellaan että Kokoomus "voittaa" seuraavissa vaaleissa lisää ja saa itselleen 15% kannatuksen. Kyllä se sieltä tulee tuokin antijytky, kun Kataisen lammasmainen idiootinhymy näkyy seuraavat vuodet lehdissä ihan pääministeritittelin alla :D :D Katainenhan on ollut koulussa kutosen oppilas ja se jotenkin näkyy. Naamasta ja muutenkin. Soini taas on kirjoittanut laudaturin paperit ja SEKIN jotenkin näkyy ja kuuluu :)

Vierailija
111/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harmaa talous on lisääntynyt" - Lähde ja miten asiaan puututaan? Erilaisia lakimuutoksia on tehty ja valmisteilla

Eli et ole huomannut samaa, etkä allekirjoita samaa? Sinun mielestäsi ongelmaa ei siis ole? Maassamme on n. 30 000 virolaista työmiestä rakennustyömailla töissä, joista 200 maksaa veroja Suomeen.

"köyhyys on lisääntynyt" - Suhteellinen köyhyys. Miten köyhyys poistetaan, Jakamalla aina vaan lisää rahaa? Mistä? Vai ehkä sittenkin parantamalla yritysten toimintaedellytyksiä ja siten lisätä työpaikkoja?

Köyhyyttä poistetaan tehostamalla tukimalleja siihen suuntaan, että ne mahdollistavat paremmin tuen rinnalla kulkevan osa-aikaisen tai pätkittäisen työnteon. Tällä hetkellä meillä on sellainen tukimalli ja -rakenne, ettei siinä rinnalla ole kannattavaa ottaa vastaan töitä - työnteon pitää kannattaa aina.

Muuttamalla toimeentulotukea haettaessa sitä, ettei lapsilisää oteta huomioon perheen varallisuutena.

Mistä sinä ajattelit lisää työpaikkoja "luoda"? Jos Kokoomuksen yrityspolitiikkaa ajattelit tässä yhteydessä kiittää, niin katsopa uudelleen pienyrittäjien asemaa ja "kannustimia" kokoomuslaisen politiikan ansiosta. Korotukset alv:iin rokottaisivat juuri pienyrittäjien alv-tilityslaskuja kuukausittain (niiden kanssa on toisilla nyt jo hankalaa; osa yrittäjistä kierrättää alv-maksujaan toisen omistamansa firman sisäänostolaskujen kautta). Kokoomuslainen aluepolitiikka kaiken uuden yritystoiminnan keskittämisestä keskusta-alueille tuo huomattavia lisäkustannuksia pienyrittäjien liiketoimintaan tehden siitä vähemmän kannattavaa.

"tuloerot kasvavat" Taantuman myötä tuloerot ovat laskeneet. Ja sitä paitsi mitä pahaa on tuloeroissa, verottaja kun kuitenkin kiittää?

Niin; taantuman myötä. Rikkaiden osakkeiden kurssi notkahti hieman Euroopan pankkikriisin seurauksena. Hallituksen tekemää politiikkaa se ei ollut. Let's make this clear.

Mitä pahaa on tuloerojen kasvussa? Näin voi kysyä vain sellainen kokoomuslainen, joka ei ole koskaan kyseenalaistanut omaa oikeana pitämäänsä politiikkaa. Katso, miten asioita tehdään jenkeissä; mitä siellä on seurannut suurista tuloeroista ja miten siellä hoidetaan esimerkiksi aluepolitiikka niiden seurauksena.

No sanotko että millä sitten on ja miten se toteutetaan? Niin ja paljon se maksaa ja miten rahoitetaan?

Perustulomalli yhdistettynä negatiiviseen verotukseen siten, että työn vastaanottaminen on AINA kannattavaa. Omaishoidon tuet huomattavasti paremmiksi; siten, että vammaisille ja vanhuksille kotihoidosta tulee merkittävä vaihtoehto laitoshoidon rinnalle.

Järkevästi toteutettuna ei maksa sen enempää kuin nykyinenkään malli, sillä tuottamatonta byrokratiaa saadaan purettua ja työtä tekevien määrää lisättyä, koska työn tekeminen on jälleen kannattavaa.

Tulonsiirroilla rahoitetaan; tuloverotusta ei (tod.) pitäisi keventää, jos peruspalvelut halutaan varmistaa.

Vielä muuta kysyttävää?

Vierailija
112/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muuta kysyttävää?

Vierailija
113/147 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muuta kysyttävää?

Mistä luot ne työpaikat?

Suomessa on paljon esimerkiksi hoivatyöaloilla, jokainen voi kohdata paremmin toisen ihmisen ja ottaa yhteisvastuuta toisen ihmisen yksinäisyydestä.

Suomalainen innovatiivisuus myös luo ja synnyttää uusia työpaikkoja, kunhan pienyrittäjien kulut pidetään kohtuullisina (vrt. kokoomuslainen aluepolitiikka ja alv-korotussuunnitelmat, jotka molemmat haittaavat pienyrittäjyyttä).

Vierailija
114/147 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöt ovat turhauttavia juu, mutta miten muuten ajattelit päästä kiinni työelämään? En käsitä ollenkaan! Olet niin nuorikin. Jos sulla on kolme ammattitutkintoa, et olisi edes ehtinyt tehdä kunnolla töitä missään välissä.

Olin yliopiston kautta täysipäiväisessä ja vaativassa harjoittelussa: Jouduin pitämään samanaikaisesti huolta monesta isohkosta projektista, joissa oli melko suuria rahasummia kiinni, minkä lisäksi jouduin tekemään tarkkaavaisuutta ja erityistä huolellisuutta vaativaa ajattelutyötä. Sain bruttopalkaksi alle 1000 euroa kuukaudessa, eli tuntipalkkani oli alle kuusi euroa. Pestini kesti alle neljä kuukautta.

Tästä huolimatta tein työni hyvillä mielin ja innoissani. Se avasi minulle monia uusia ovia työelämässä. Sen avulla sain pian myös vakituisen työpaikan, josta tosin myöhemmin itse irtisanouduin.

Sinunkin kannattaisi kokeilla vaikka vuoden tai parin ajan erilaisten pätkätöiden tekemistä ja unohtaa siksi ajaksi huolesi eläkkeiden kertymisestä. Pari vuotta on loppujen lopuksi todella lyhyt aika ihmisen elämässä, joskus 20 vuoden päästä tuskin muistat edes niitä, mutta niistä saatua kokemusta et saa mistään muualta. Et työkkäristä, et koulun penkiltä. Edes persut eivät sitä sinulle pysty mistään taikomaan.

Paras lapsuudenkaveri on suomen kielen opettaja. Hän on ollut pätkätöissä jo 7 vuotta. Kokemusta on karttunut siis paljon! Virkaa ei ole vielä saanut. Hän lähti opiskelemaan toista alaa. Opettajille ei löydy virkoja. Kevään tai syksyn pätkiä löytyy. Hänellä siis myös kaksi lasta ja sama tilanne kuin minulla. Haluaisi pankilta lainaa ja asettua aloilleen. Etelä-Suomi ei anna mahdollisuuksia vaikka hänkin muutti pohjoisesta.

Ei ole helppoa akateemisillakaan. Tuossa vieressä istuu ja naureksii virheilleni. Kirjoitusvirheilleni siis. Kumpikaan meistä ei ole tehnyt virheitä elämässään. Molemmat yritetään tosissaan saada töitä ja asettua aloilleen. Hän tosin äänesti vasemmistoa ja minä persuja.

Ystävä lohdutti että tämä helpottaa vielä. Kun tulee tilaa.

Minä en usko siihen. Luulen että kansalaiset ovat korvattavissa. Olemme herrojen käyttötavaraa.

Vierailija
115/147 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa olen usein pohtinut kuin aloittaja, ja muutamia syitä suosiolle "keksinyt":

MIELIKUVAT:

1. mielikuva menestyksestä. ihmiset haluavat samaistua menestyjiin. Ihminen haluaa mieluummin kuulua niihin, jotka esim. nyt pääsiäisenä hakevat ruuat Stokkan herkusta. Vai haluaako joku oikeesti olla köyhä, kouluttamaton, sivistymätön juntti, joka syö Alepan tarjouslaarista vanhaksi mennyttä makkaraa??? Ei halua ei! Kokkareilla on hyvä meininki, elämä on kivaa ja on rahulii ja paremminvointia ja voitontansseja ja shamppanjaa ja työ on mielekästä ja se vie mennessään. Työ ei ole mitään mummojen peppujen pesua, sitä varten voidaan tuoda halpatyövoimaa ulkomailta, vaan kokoomuksen kannattajan työ on itsensätoteuttamista ja siitä saa kunnolla rahulii... c'moon, kokoomus on mahtava.

2. Mielikuva työväen puolueesta. Ovat saaneet läpi ajatuksen, että kokoomus on rehellisen työtätekevän kansalaisen puolella laiskoja kattoonsylkijöitä vastaan. Työ, työ, työtä, työtä, työn, työksi, työssä työstä työtyötyötyötyötyö... tätä slogania on hoettu ja hoettu ja siitä on häivytetty kaikki yhteiskunnallinen ajattelu. Tällainen ajattelukuvio menee monelle työnsankarille läpi. Ihminen, joka on on väsynyt "raatamaan" ja haluaa saada työstään asianmukaisen korvauksen on hyvin inhimillinen. Tämä työn retoriikka vaan ihan totaalisesti unohtaa ja kieltää todelliset yht. kunnalliset ongelmat ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja sen, ettei kenenkään ihmisen unelma ole tulla kattojensylkijäksi, vaan kyseessä on syrjäytyminen, OSATTOMUUS. Työ-sanaa hokemalla on häivytetty keskustelusta kaikki muut ulottuvuudet. Ja saatu asiat näyttämään kovin yksinkertaisilta. Suurin osa veroista ei suinkaan mene kattoon syljeskelijöille, vaan hyvinvointivaltion ylläpitoon: opettajille, lääkäreille ym. kokoomuksen kannattajille itselleen. Kokoomusta äänestävät eivät oikeasti näe yhteiskuntaa tarpeeksi laaja-alaisesti, erityisope ei ymmärrä että hän tarvii myös ne oppilaat voidakseen olla opettaja, tk-lääkäri tarvii ne verovaroin hyysättävät potilaansa voidakseen olla lääkäri ja yritykset, esim. pikavippiyritykset tarvitsevat ne huono-osaiset asiakkaansa... Kokoomus etunenässä syyttää persuja populismista, mutta kyllä kokoomuksen viimeaikojen retoriikka on täyttä populismia.

3. mielikuva hyvinvoinnista. Kokoomuksen kannatus perustuu konservatiiviseen ajatukseen, että hyvinvointi= rahaa ja materiaa. Nykyisin on kuitenkin paljon evidenssiä, että onni ei löydy oravanpyörästä. Mitä enemmän tuotetaan, sen enemmän tarvitaan verovaroja (työikäiset nääntyy töissä/ylitöissä ja seurauksena lapset ja vanhukset ja kelkasta pudonneet hoidetaan verovaroin...) ja sen enemmän tarvitaan luonnonvaroja ja energiaa (ydinvoimaa...). Tällainen malli on ihmisen sielun kannalta kestämätön ja siksi niin monet ovat täysin rikki ja sisältä tyhjiä ja ainut ajatus joka pyörii päässä on, että mä olen nää rahulit tienannut, nää on mun, mä haluun tienata lisää, mä haluun kuluttaa lisää, yes, tää on mahtavaa, mahtava tunnelma...mä en haluu maksaa veroja ollenkaan, koska nää on mun! Mutta kokkareiden retoriikassa tämä on HYVINVOINTIA JA AINUT TIE MIHIN BUSSI VIE

Ja ihan yleinen juttu vielä: raha ja ostaminen on hirmu kivaa, oikeesti. Se turruttaa ja vie ajatukset pois elämän perimmäisistä kysymyksistä... kyllä moni vaan niin paljon mieluummin oikeesti tekee töitä ja kuluttaa, kuin että vähän down shiftaisi ja viettäisi aikaa enemmän esim. lasten kanssa. Lasten kanssa oleminen on tylsiä rutiineja kun taas "kokoomuslainen" työelämä on hektinen ja innostava ja sitten voi taas ostaa illalla jotain kivaa ja valittaa kun joutuu elättämään verorahoilla laiskat kotona makaavat pierutkin..

Vierailija
116/147 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroilla maksetaan myös koulutus, päivähoito, terveydenhoito, teiden ja ympäristön kunnossapito jne. Vituttaa, että julkiset palvelut ovat menneet niin surkeiksi. Vaaleja edeltävällä viikolla kuulin, että lapseni joutuu siirtymään lähipäiväkodista pois, kun ei ole tilaa. Samalla viikolla istuin terveyskeskuksessa 4,5 tuntia kipeän lapsen kanssa. Vaalikeskusteluissa ei paljon uhrattu puheaikaa julkisille palveluille.

Julkinen puoli ei ole "mennyt" surkeaksi kyllä se on aina ollut surkea. Muistan kun olin lapsi ja sain korvatulehduksen. Äiti meni heti aamusta jonottamaan vuoroa lääkärille ja soitti iltapäivällä terveysasemalta kotiin, että nyt isä voisi tuoda, vuoro on tunnin kuluessa.

Lääkäripula on kärjistyneempi, ei ole resursseja, hankintamenot on ajettu alas ja ajat menevät monien viikkojen, kuukausien päähän (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla).

- koulutetaan lääkäreitä lisää. Mutta se ei käy, koska lääkärit itse haluavat että heistä on pula, jotta palkkataso pysyy korkeana ja he menevät lakkoon kuten takavuosina.

Vierailija
117/147 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin kaikista voi tulla mitä ne vaan itse haluaa ja viitsii. Silloin kaikki voivat olla kauniita ja rohkeita

Vierailija
118/147 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuule, on aivan eri asia tehdä hienoa "KUTSUMUSTYÖTÄ", kuten tutkimustyötä pätkissä

A)omien valintojen vuoksi

B) samalla onnellisena siitä, että työtaidot kehittyvät

c) aika optimistisena ja toivoen, ellei oman suuren älynsä tuntien olla peräti 100% varma siitä, että saa hyvän tuttkijanviran tms.

d) saaden kuitenkin KÄTEEN sen tonnin JOKA kuussa, joka riittää säästäväisne perheenkin elämään, vaikka toinen vanhempi olisi kotivanhempi

KUIN

Tehdä fyysistä rankkaa duunia pätkissä

a)koska työnanataja haluaa kusettaa kaikki tukirahat valtiolta, mitä voi

b) koska työnantaja haluaa epävarmuuden avulla kyykyttää työntekijöitä, jotka ovat jo täysinoppineita mestareita OMALLA ALALLAAN, kuten siivouksessa

c) Tietäen, että tilanne ei miksikään muutu, vaan on ikuisesti tuomittu tekemään epävarmaa pätkäduunia

d) Kun joutuu tekemään joka työpätkästä selvityksen byrokratialle ja peritään tukia takaisin tai niitä lakkautellaan, eikä tilille jää JOINAKIN KUUKAUSINA pennin hyrrää.

JA ITSE OLEN AKATEEMINEN KUTSUMUSTYÖLÄINEN; ymmärrään OIKEITA työläisiä silti erittäin hyvin! Ei meijjän hommat ole TYÖTÄ!

Vierailija
119/147 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointi ei ole puolueista kiinni. Turha kitistä. (Äänestin kyllä itsekin, persuja). Mutta tosiasia on, että suomalaisilla on paska asenne. Toisaalta, jos ei tee töitä, on luuseri, samaan aikaan taas toisaalta tietyissä ammattiryhmissä on arvostus aivan nollassa, ja vain siksi, että niistä hommista saa pientä palkkaa. (Eihän kukaan tuosta hommasta mitään viitsi maksaa, kuka tahansa voi homman hoitaa). jos nyt ajattelee vaikka siivoajia, moni ei itse siihen hommaan ryhtyisi, koska ovat "liian hienoja". Siivoojat ovat sitäpaitsi juntteja, ja tyhmiä eikö vain ;)

Yleensä rankimmista töistä maksetaan vähiten. Mutta sehän on duunarin oma vika, tyhmä kun on. Jos omaisi vähänkään älyä, olisi kouluttautunut, päässyt kevyempiin duuneihin ja tienannut enemmän.

Tällaisessa ilmapiirissä on siis hyvä jättäytyä elämään tuilla, jäät kotiin tai menet "paska"duuniin, olet jokatapauksessa luuseri.

Työntekoon on muutenkin ihme asenne. Työn aito arvostaminen on rankasti miinuksen puolella. Eli toisin sanoen työtä arvostetaan negatiivisella tavalla. Kotonamakaavat ovat laiskoja paskoja, minä raadan niska limassa vastuullisessa työssä, ja toiset vaan elää minut työlläni. Jep, jep. Ehdottaisin, että joskus vaan olisitte tyytyväisiä siihen että SAATTE tehdä töitä, eikä TARVITSE maata kotona. Tämä asenne kuitenkin niin, ettei niitä, jotka siellä kotona joutuvat olemaan, halveksita tai voivotella. Se ei muuta mitään. Pahentaa vaan.

Vierailija
120/147 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo 24 vuotias ja aina siirtynyt uuteen ammattioppilaitokseen, kun on valmistunut edellisestä. Hän on itse ilmoittanut että työnsaanti on liian vaikeaa ja opiskelu on hänelle se "juttu".

Mitenhän pitkään ihminen voi elättää itsensä opiskelemalla opintotukien varassa?

Saako opintotukia elämänsä loppuun saakka?

Hänellä on useita ammattitutkintoja. Lyhyitä kurssejakin on käynyt mm. vartijan, konduktöörin, siivoojan. Sitten löytyy viherrakentajan perustutkinto, levyseppä-hitsaajan pätevyydet, rekkakortti ja ilmeisesti pätevyydet ajaa busseja ja rekkaa.

Nyt hän aikoo lähteä inttiin.

Ei tuollainenkaan ole mielestäni tervettä. Vältellä töitä ja hankkia pätevyyksiä erilaisille aloille, eikä koskaan työskentele niissä.

Töihin on kuulemma liian hankala päästä ja tukia on vaikea saada? Hän itse kokee kelassa ja sossussa käynnit vastenmielisinä.

Eikö ammattikouluissa yleensä luoda suhteet näihin työpaikkoihin, vai mikä on tilanne nyt?

Ainakin aikoinaan pääsi heti töihin sinne missä oli työharjoittelijana.

Tuntuisi että koulut ovat eriytyneet työelämästä kovasti ja ovat vain keino saada nuoria pois tukien ääreltä pienemmälle opintotuelle.

Ystäväni tosin välttelee työntekoa ja on eräänlainen ikuinen opiskelija. Onko tälläisiä nuoria aikuisia paljonkin maassamme. Kuormittavat oppilaitoksia ja elävät loisina opintotuella?

En tiedä ehkä tämä on kokoomuksen syytä. Alle 25 vuotiaiden tukiahan on leikattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän