Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen HIRVEÄ läksyjen määrä. Vahtiminen väsyttää minutkin

Vierailija
19.04.2011 |

Mielestäni 1-luokkalaisella on kamalasti läksyjä. Yhden päivän läksyt ovat esim.

1 sivu matikankirjasta ( 16 laskua)

1 sivu luettavaa aapisesta (1 tarina) siitä on tehtävä referaatti omin sanoin.

Mun mielestä tuo on paljon ja matikka menee ihan ok mutta tuo referaattien päivittäinen kirjoittelu tuottaa jo enemmän tuskaa. Tuon ikäinen kirjoittelee aika lyhyitä lauseita, mutta jos lauseet ovat liian lyhyitä esim. 3-4-sanaa, tulee sanomista opettajalta.

Laskuja tekee itse, mutta kirjoitustehtävissä haluaa mun istuvan vieressä. Uskon puute iskee tosi nopeasti hänellä.

Miten muilla?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4-sanan lauseista tulee sanomista että ovat liian lyhyitä ja yksinkertaisia. Että pitäisi kertoa yhdessä lauseessa enemmän asiasta monipuolisemmin.

Mun mielestä on hyvä että ekaluokkalainen kirjoittaa edes jonkunlaisia lauseita. Lisäksi isot kirjaimet, pisteet,pilkut ym. on myös jo käsittelyssä.

Joku sanoi että tekniikassa on vikaa jos menee yli tunti. Tehtäviä ei voi olla liikaa?

Open kans keskustelu ei hyödytä on koitettu. Haastetta kuulemma pitää olla.

ap.

Ja opelle riittää että se on tehty, ei siis vaadi romaania.

Vierailija
2/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että oikeasti kirjoittamisessa on tärkeintä tiiviys, ei se että lause on tarpeeksi pitkä.

Upeimpia sanataitureita ovat ne, jotka kykenevät ilmaisemaan itsensä lyhyesti. Eivät ne, jotka vääntävät piiiitkää tajunnanvirtaa. Kielenkäytössä erittäin oleellista on tajuta erilaiset sanojen nyanssit yms.

Tietenkin pitää olla välimerkit oikein.

5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenikin joutui ekalla tekemään tuon määrän läksyjä, emmekä edes tulleet tuota pitäneeksi mitenkään paljona. Puolisen tuntia siihen meni yleensä aikaa.

Ok, tosin lapseni osasi lukea ja kirjoittaa ja laskea tosi hyvin kouluun mennessään, mutta jos erkalla kotityöt ovat sitä tasoa, niin eikös sitten pitäisi olla normaaliluokalla varsinkin...?

Vierailija
4/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koulu nykyään tuollaista? Itselläni ei ole vielä kouluikäisiä lapsia, mutta omasta lapsuudestani muistan, että ekalla luokalla vasta opeteltiin kirjaimet ja sitten lukemaan. En todellakaan osannut kirjoittaa lauseita.

Oma lapseni (5-vuotias) kirjoittaa jo jotain, mutta ei kai TARINOIDEN kirjoittaminen voi vielä ensimmäisellä luokalla olla mikään vaatimus.

Missä päin Suomea olette? Vai asutteko ulkomailla?

Vierailija
5/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan läksy on matikasta kotitehtävä-laatikko (n. 1/4 sivua). Äidinkielessä joku tarina ja sen alla oleviin kysymyksiin tulee pystyä vastaamaan (siis sanallisesti, mitään ei joudu kirjoittamaan). Lisäksi joka päivä pitäisi lukea 15 minuuttia että lukutaito kehittyy, saa lukea mitä vain. Ja tämä siis tokalla. Toki matikassa tulee enemmän läksyä jos ei ehdi tehtäviä tehdä tunnilla, oma poikani on aina ehtinyt.

Ekalla luokalla sama tahti, joskin lukuläksyt olivat paljon lyhyempiä. Eli kuulostaa aika karulta tuo ap:n lapsen läksymäärä.

Vierailija
6/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan kokeisiin kuulustelen, mutta läksyt tekee jokainen itse. Siinähän nuo ovat oppineet vastuun läksyistä kantamaan itse.

Vierailija
7/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laskuja oli (enkuksi) pari sivua, luettavaa suomeksi, luettavaa enkuksi, kaksi sivullista enkun kielioppitehtäviä, sitten vielä suomen kielioppitehtäviä jne.

Tämä oli minusta paljon, saattoi mennä pahimmillaan kolme tuntia kahlata tämä määrä läpi.

Vierailija
8/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oo ikinä ymmärtäny tota läksy villitystä... eikö se nyt jo riitä että ne lapset tankkaa niitä asioita tunti tolkulla koulussa... sit ku työ elämään siirtyy niin sitten jankataan että työ asiat pitää jättää töihin... ei tajuu ei

Vierailija
9/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laskuja oli (enkuksi) pari sivua, luettavaa suomeksi, luettavaa enkuksi, kaksi sivullista enkun kielioppitehtäviä, sitten vielä suomen kielioppitehtäviä jne.

Tämä oli minusta paljon, saattoi mennä pahimmillaan kolme tuntia kahlata tämä määrä läpi.

ainakin meidän koulussa panostetaan todella paljon sujuvaa kieleen molemmilla 'ykköskielillä', mikä tarkoittaa sitä että läksyjä on ja vanhempien aktiivisuus (ja kielitaito)on tarpeen...

Vierailija
10/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrälle tuo kuullostaa. Matikan laskuja todella paljon, joskin tietenkin vaikuttaa se, millaisia laskuja on. Mutta että referaatti ekaluokkalaiselle?! Eihän tuon ikäinen osaa, kun just hätäseen kirjaimia ja parin sanan lauseita tuottaa kirjalliseen muotoon. Sitte pitäs ymmärtää lukemansa niin, että tekee referaatin. Kuullostaa siltä, että opettaja ei nyt ihan tiedä mitä tekee todella paljon vaadittu pieniltä koululaisilta.

Vierailija
11/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokaluokkalaisen äiti polleana esitti istuvansa lapsen vieressä tekemässä läksyjä tämän kanssa.

Joku äiti kommentoikin, että eikös me olla jo oma peruskoulu käyty.

Onko lapsilla jotain keskittymisongelmaa, ellei pysty läksyjä tekemään itse? Nehän ovat kertausta koulussa opetetuille asioille.

Vierailija
12/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kaikkialla on tällaista, mutta lapsen opettaja on todella kunnianhimoinen ja vaativa. Apua ei saa kysyä, ja jos kysyy hän tokaisee että 'nyt vähän oma-aloitteisuutta'.

Oma-aloitteisuutta kai tuo vaatisikin että tekee 1-luokan keväällä jotain 4-luokan tehtäviä. Huoh.

ap.

Onko koulu nykyään tuollaista?

Missä päin Suomea olette? Vai asutteko ulkomailla?

Vierailija
13/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai puhutaanko nyt ulkomailla asuvista lapsista? Ei Suomen peruskoulussa ekaluokkalaiselta vaadita pitkien lauseiden, tai tekstien kirjoittamista, ekaluokalla vasta opetellaan lukemaan ja kirjoittamaan. Lapsi oppii ensin lukemaan ja vasta sitten kirjoittamaan, vieraan kielen opiskelu aloitetaan yleensä 3. luokalla. Ja en todellakaan ymmärrä miksi läksyjen tekemistä pitää vahtia. Se on lapsen työ on hoitaa omat kotitehtävät, ei niitä kotitehtäviä vanhempia varten anneta.

Vierailija
14/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut aina se vanhempi, joka jaksaa opettajalle ilmoitella moisesta. Mun pojalla on joka vuosi ollut hyvät ja pätevät opettajat, mutta joka toinen vuosi on osunut joku läksyhirmu kohdalle.

Ekalla läksyjä tuli niin paljon, että poika teki niitä joka päivä 2 tuntia. Välillä rupes menemään jo ihan itkuksi, kun oli ensin koulussa 5-tuntisen päivän ja sitten vielä perään teki 2 tuntia läksyjä. Läksyt saattoi olla tätä luokkaa:

2 sivua matikkaa, 2 sivua äikkää + opettele Maamme-laulu ulkoa

Mietin kauhuissani, että kuinka kauan ne luokan maahanmuuttajaoppilaat tekivät läksyjä (heitä kun oli puolet luokasta).

Valittelin asiasta, joka ehkä hiukan helpotti asiaa.

Sitten tokalla oli ihan ok määrä läksyjä, niihin meni noin puoli tuntia joka päivä.

Sit kolmannella tuli kolmas uusi pätevä ope, jonka kanssa läksyjä tuli niin hirveästi, että joka päivä meni läksyissä klo 19 tai 20 asti. Mietin jo vakavissani, että joudun jättämään pianoharrastuksen pois, koska poika ei enää koskaan ehtinyt uloskaan ja pianotuntipäivänä (pianotunti on puoli tuntia ja sekin tällä Leppävaarassa, joten matkoineenkaan ei mennyt kuin tunti) ei ennen nukkumaanmenoa ehtinyt aina läksyjä tekemään.

Taas valittelin isoon ääneen läksyistä ja ne ehkä vähän väheni, mutta sitten tuli kokeita tilalle. Ei ole ainuttakaan kolmannen luokan kirjojen tehtävää, jota poika ei olisi tehnyt eikä ole ainuttakaan aluetta kolmannen luokan kirjoista, jota ei olisi ollut pojan kokeessa.

Tässä on ollut äitikin aika kovilla, kun suoraan sanottuna en millään itsekään tahtoisi läksyjen perään katsomista joka hemmetin ilta klo 20 asti.

Neljännellä poika vaihtoi koulua ja sitä myötä taas ope vaihtui ja taas on normaalia elämää! Ihanaa.

Ei ole mulla ainakaan lukiossakaan ollut noin rankkaa, että olis pitänyt miettiä harrastusten poisjättöä läksyjen takia.

Katso kellosta vähän, että kauanko noihin läksyihin menee. Jos jatkuvasti rupeaa menemään yli 1,5 tuntia, niin mä ainakin ottaisin kyllä yhteyttä opettajaan (ja olen siis ottanutkin).

Vierailija
15/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toka luokkalainen jolla on noin 2h joka päivä ollut läksyjä. Ekalla luokallakin.

Tällä, joka nyt ekalla, on läksyjä noin 5 minuuttia/per päivä.

Yltiöpäisellä läksyjen annolla on tapettu kiinnostus kouluun tuolta vanhemmalta. Eikä edes ole kovasti taitavammaksi tullut kun tuo löysemmällä päässyt.

Ehkäpä kirjoittaa paremmin, mutta löysemmällä päässyt laskee paremmin.

Vierailija
16/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä av:lla aina vastataan, kuten joku jo vastasikin, että mä liioittelen. Voi kun liioittelisinkin. Lisäksi lapsi ei enää pidä opettajastakaan joka aina vastaa ilkeästi ja tylysti kun jotain koittaa kysyä.

Oppilaat kokevat, että siltä ei voi kysyä, ei uskalla

ap.

Vierailija
17/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni rinnakkaisluokka sai jo ensimmäisellä luokalla paljon läksyjä. Pieneltä tunnolliselta 7-vuotiaalta saattoi mennä illassa kaksi tuntia läksyjen tekoon, eikä kyseessä ollut mikään erityisluokka, vaan tavallisen ala-asteen ensimmäinen luokka.

Tyttöni, joka oli samassa koulussa mutta eri rinnakkaisluokalla, sai paljon vähemmän läksyjä, koska luokilla oli eri opettajat.

Kannattanee tiedustella opettajalta tuota läksyjen määrää ja syytä siihen.

Vierailija
18/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ole oma-aloitteinen :-)

Vierailija
19/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opelle riittää että se on tehty, ei siis vaadi romaania.

Ei kannata ruveta itse niitä sanelemaan, koska siitä aukeaa vain sitten loputon suo: Lapsen pitää ennen kaikkea ekalla ja tokalla oppia koulunkäyntitaitoja.

5

Vierailija
20/21 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Manu asui metsässä. Siellä seikkaili hirvi. Oli metsän kansan juhlat ja kaikki oli iloisia' tms.