Miten tukea ystävää, jolla on itsetunto aivan nollissa?
On ollut koulukiusattu yksinäinen ja itsetunto aivan olematon koko ikänsä. Pelkää ihmisä ja omien sanojensa mukaan huono ihmisten kanssa. Minä olen ainut ystävänsä ja on vähitellen alkanut uskoutua kuitenkin koko ajan peläten, että ystävyytemme katkeaa.
Välillä on todella raskata kuunnella juttujansa, mutta jos mä nyt käännän selkäni, niin hän varmasti musertuu täysin. Mitkään kehut tai kiitokset eivät tunnu auttavan, kokee itsensä todella negatiivisesti. Miten tukea?
Kommentit (2)
Muista ensin, että et voi olla ystäväsi terapeutti. Jos et jossain vaiheessa kuunnella, niin sano se suoraan tai keksi joku kohtelias tekosyy, jolla pidät hetken taukoa, sillä jos itse joutuu koko ajan kuuntelemaan toisen murheita, niin siihen voi mennä hermot.
Juuri joku harrastaminen voisi olla hyvä keino. Ylipäätään tekeminen: yleensä lehtien tapahtumakalentereita ym. selaamalla voi löytää tekemistä, joko ilmaista tai maksullista, joka voi olla mukavaa ja hauskaa. Sellaista, että pääsee keskittymään olemiseen ja sen mukavuuteen, ei siihen, että mitä muut ajattelevat.
Ja sitten henkilöstä riippuen, joko suora puhe siitä, että hänen pitäisi oikeasti opetella näkemään asioita eri tavalla tai epäsuorampi vihjailu siitä, että hänen kannattaisi yrittää päästä puhumaan asioista jonnekin ihan oman hyvinvointinsa vuoksi, voi myös ravistaa vähän. Voi olla, että nuo jutut, joita hän toistaa, ovat sellainen osittain tiedostamaton asia, eikä hän hahmota, kuinka vahvasti ne näkyvät ulospäin.
Yritä olla luotettava. Yritä keskustelle saada hänet löytämään ne piirteet itsessään, joista itse pitää. Siis koita saa ystäväsi itse nimeämään ne, sillä se ei auta, että sinä luettelet omasta mielestäsi ihania piirteitä ystävässäsi. Kannusta liittymään muiden joukkoon. Järjestä vaikkapa joku tilanne, jossa olisi teidän lisäksenne yksi muu, vaikka joku toinen kaverisi. Kannusta uuteen tai vanhaan jo jääneeseen harrastukseen, johonkin sellaiseen jossa voisi olla hyvä tai huomata oppivansa uutta.