Äidit, neuvojanne kaivataan (pulloruokinta asiaa)
Hei!
Olen suunnitellut mieheni siskolle tervetuliais-kemuja muutaman viikon päähän, mutta nyt on kohdalle tullut melkoisen iso ongelma.
Ennen hienosti pullostakin (äidinmaitoa ja vastiketta silloin tällöin) syönyt poikamme, ei suostu enää syömään pullosta. Ihan normaali ainun muovituttinen pullo on käytössä ja jostain syystä poikamme on päättänyt ettei suostu siitä enää syömään. Oli siis tarkoitus että poika menisi mummulaan hoitoon siksi illaksi/ehkä myös yöksi, koska en halua poikamme olevan täällä kun paikalla on ihmisiä jotka ottavat alkomahoolia. Itse olen luultavasti ihan selvä, kun toisen täytyy olla seuraavanapäivänä ajokunnossa ja muutenkin reippaana jotta jaksaa hoitaa poikaa :)
Nyt siis on se uhka, että joudun tämän illanvieton peruuttamaan, koska enhän minä voi lasta antaa hoitoon, jos ei se raukka suostu muuta syömään kuin tissiä... :/
Olen myös miettinyt, että jos maidontuotantoni loppuisi, mitä tekisin?? Miten saisin pojan syömään kun tissistä ei vaan tulisi mitään!?
Eilenkin koitin huijata poikaa siten, että annoin ensin tissiä ja sitten sujautin pullon suuhun ja auta armias mikä slaaki siitä tuli :/ ajattelin että jos saisin pojan totutettua syömään pullostakin niin elämä tietysti muutenkin helpottuisi, kun pääsisin jälleen joskus silloin tällöin rakkaan harrastukseni pariin, kun iskä voisi antaa pullosta pakastettua maitoa..
Poika siis nyt reilu 3kk..
Apuva :(
T. Avuton äiti :D
Kommentit (20)
Meillä ihan sama tilanne nimittäin ja kaikki konstit on yritetty. 3 kk vauva söi alkuun pullostakin mutta joskus reilu kuukausi sitten teki lakon. Olemme yrittäneen eri pullosortteja lukuisia, eri asennoissa jne. Ei auta. Eipä tästä paljoa sulle apua tainnut olla muuta kuin vertaistukea :)
iässä. Ostettiin luonnonkumisia tuttiosia, erilaisia pulloja, syötettiin kun oli jo kova nälkä tai kun oli vähän vain nälkän. Ei auttanut. 4 kk iästä lähtien on silti syönyt NUK:in nokkamukista. Niitä myydään ihan prismassa. Ja kerran kun oltiin elokuvissa mummu syötti lusikalla maidot, oli hidasta mutta mummu ei halunnut nokkamukia antaa.
Tuon ikäisen syöttäminen nokkamukista menee niin että annetaan maidon tulla jatkuvalla syötöllä mukista, ei niin että annetaan hörppäyksiä, muuten menee ilmaa mahaan.
Toivotaan että saataisiin joku ratkaisu tähän, olisi sääli alkaa vieraille soittelemaan, et hei, ei me voidakkaan pitää niitä juhlia, kun meidän poikaa ei voi laittaa hoitoon, tai sitten mun pitää mennä mukana :D
no mutta meillä on kyllä aikaa sitten myöhemminkin juhlia, mutta miehen sisko on tosiaan juuri muuttamassa tänne takaisin ja sitä olisi kiva ollut juhlistaa...
Hittolainen :/
Ap
jos haluat käydä jossain ilman vauvaa niin sen opettelu vois olla hyväksi. Ei se vauva välttämättä ota ollenkaan enää pullosta kun on niin päättänyt, meillä kävi niin :)
Meidän tyttö, nyt jo puoli vuotta, syö hienosti pullosta kun itse en ole paikalla vaan esim. mummi syöttää. Mutta kun äiti koittaa pulloa tarjota niin tyttö vaan naureskelee ja tahtoo tissiä =D Voisitte siis koittaa suostukuu pulloon jos vaikka isi antaa ja itse olet joko poissa tai ainakin piilossa...
ja voithan sinäkin olla alkuun paikalla ja sitten lähteä vauvan kanssa. Meillä oli sama tilanne muutama vuosi sitten, ja ei saatu poikaa millään juomaan uudestaan tuttipullosta, vain tissi kelpasi.
Vasta n. 7-8kk iässä oppi juomaan nokkamukista niin hyvin, että maidon sai annettua illalla siitä. Nyt kahden muun lapsen jälkeen, joiden kanssa imetys ei onnistunut, olen onnellinen, että sain imettää poikaa reilu vuoden vanhaksi. Niin minullakin jäi monet kekkerit kokonaan väliin tai sitten häippäsin, kun alkoi olla nukkumaanmenoaika muutenkin - sori, mutta sellaista se on pienen vauvan kanssa, hänen ehdoillaan joutuu menemään.
Niin iskä kuin mummukin, mutta heittäytyy oikeen ramaattiseksi ja oikeen kakoo ja kyökkii, eikä maitoa saa "pakkosyötettyä" kun korkeintaan 30ml :D
Eilen meinaan olin kampaajalla pari tuntia ja mummu oli sillävälin poikaa katsomassa, onneksi olin just antanut tissiä ennenkuin lähdin, ettei nyt ihan kamala nälkä ollut. Oli tosiaan syönyt pullosta ehkä 25ml ja sekin oli suuren työn takana :D
Ap
ja voithan sinäkin olla alkuun paikalla ja sitten lähteä vauvan kanssa. Meillä oli sama tilanne muutama vuosi sitten, ja ei saatu poikaa millään juomaan uudestaan tuttipullosta, vain tissi kelpasi.
Vasta n. 7-8kk iässä oppi juomaan nokkamukista niin hyvin, että maidon sai annettua illalla siitä. Nyt kahden muun lapsen jälkeen, joiden kanssa imetys ei onnistunut, olen onnellinen, että sain imettää poikaa reilu vuoden vanhaksi. Niin minullakin jäi monet kekkerit kokonaan väliin tai sitten häippäsin, kun alkoi olla nukkumaanmenoaika muutenkin - sori, mutta sellaista se on pienen vauvan kanssa, hänen ehdoillaan joutuu menemään.
mutta mihin minä nyt omasta kotoani häippäisin?
miehen siskolla myös tosi vähän tällä paikkakunnalla ystäviä ja siksi olisi kiva olla paikalla..
Eikä siinä muuta ongelmaa ole, kuin se etten halua pitää lastani paikassa missä otetaan alkoholia. Se kun ei ole lasten paikka.
Ap
eikö oikeasti voi edes lapsen ensimmäiseksi vuodeksi unohtaa ryyppäämiset ja haihattelut? Eihän vuosi ihmisen elämässä ole yhtään mitään!!
Ei minunkaan esikoiseni syönyt pulloa enää 4kk täytettyään, sitten vain olin sopivin väliajoin saatavilla. Imetin 13 kk.
Toinen vauvani on nyt kohta 8 kk, eikä ole ikinä pulloa huolinut, eikä sekään haittaa yhtään. Meillä lähinnä tarve olisi ollut satunnaista, jos nälkä tulee just sillon, kun äiti onkin asioilla tms. Mutta aina voi ottaa vauvan mukaan, tai pitää huolen, että ei poistu 2-3 tuntia pidemmäksi aikaa. Tätä lastanikin imetän niin kauan kuin hän haluaa.
Minä olen ollut jatkuvasti raskaana/imettänyt vuoden 2008 alusta, eli jo kolme ja puoli vuotta, eikä vielä ole tullut tarvetta unohtaa lapsen parasta...
Saan varmaan kauheat haukut, mutta minä en kyllä ymmärrä, miksi et voisi olla lapsen kanssa paikassa, jossa joku juo. Jos siellä nyt ei ihan älyttömiksi äidytä, riehuta ja tapella, niin mikä siinä on ongelma? Ei normaali alkoholinkäyttö (ja tällä tarkoitan jopa hieman humaltavaa, muttei örveltävää) nyt niin älyttömän vaarallista ole. Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin älyää, että humalaisiakin on olemassa. Jos sinä olet lapsen kanssa ja olet selvä, niin eikös se muka riitä?
Ihme hienostelua. Mutta kukin tavallaan.
Saan varmaan kauheat haukut, mutta minä en kyllä ymmärrä, miksi et voisi olla lapsen kanssa paikassa, jossa joku juo. Jos siellä nyt ei ihan älyttömiksi äidytä, riehuta ja tapella, niin mikä siinä on ongelma? Ei normaali alkoholinkäyttö (ja tällä tarkoitan jopa hieman humaltavaa, muttei örveltävää) nyt niin älyttömän vaarallista ole. Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin älyää, että humalaisiakin on olemassa. Jos sinä olet lapsen kanssa ja olet selvä, niin eikös se muka riitä? Ihme hienostelua. Mutta kukin tavallaan.
Ei kai tässä viinasta ole kyse vaan siitä, että se vauva ei välttämättä ole tervetullut kutsuille.
eikö oikeasti voi edes lapsen ensimmäiseksi vuodeksi unohtaa ryyppäämiset ja haihattelut? Eihän vuosi ihmisen elämässä ole yhtään mitään!!
Ei minunkaan esikoiseni syönyt pulloa enää 4kk täytettyään, sitten vain olin sopivin väliajoin saatavilla. Imetin 13 kk.
Toinen vauvani on nyt kohta 8 kk, eikä ole ikinä pulloa huolinut, eikä sekään haittaa yhtään. Meillä lähinnä tarve olisi ollut satunnaista, jos nälkä tulee just sillon, kun äiti onkin asioilla tms. Mutta aina voi ottaa vauvan mukaan, tai pitää huolen, että ei poistu 2-3 tuntia pidemmäksi aikaa. Tätä lastanikin imetän niin kauan kuin hän haluaa.
Minä olen ollut jatkuvasti raskaana/imettänyt vuoden 2008 alusta, eli jo kolme ja puoli vuotta, eikä vielä ole tullut tarvetta unohtaa lapsen parasta...
Mutta mielestäni minä juuri nimenomaan sanoin ETTEN AIO ITSE OTTAA??
Mikä mahtoi olla epäselvää. ja kyllä, olin itsekkin lähes 1,5 vuotta raskaana ennen kuin lapsen vihdoin saimme, koska tuli välissä kohtukuolema.
Lapsen parasta ajattelen sillä, etten anna hoitoon jos ei pulloa huoli enkä todellakaan halua poikaa kotona pitää, koska kaikki kuitenkin olemme ihan aikuisia ihmisiä ja osalle vieraista (valitettavasti) juhlimiseen sisältyy juominen vaikka itse en alkoholia tarvitse pitääkseni hauskaa.
Ps. mistä mahdoit päätellä että olen kovinkin nuori? Siksi koska minulla on vielä jonkinlainen sosiaalinen elämä? (Vaikkakin hyvin harvoin :D )
Ap
Saan varmaan kauheat haukut, mutta minä en kyllä ymmärrä, miksi et voisi olla lapsen kanssa paikassa, jossa joku juo. Jos siellä nyt ei ihan älyttömiksi äidytä, riehuta ja tapella, niin mikä siinä on ongelma? Ei normaali alkoholinkäyttö (ja tällä tarkoitan jopa hieman humaltavaa, muttei örveltävää) nyt niin älyttömän vaarallista ole. Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin älyää, että humalaisiakin on olemassa. Jos sinä olet lapsen kanssa ja olet selvä, niin eikös se muka riitä?
Ihme hienostelua. Mutta kukin tavallaan.
Kun mielestäni ei lasten kuulu katsella aikusiten ryyppäämistä, itse olen joutunut lapsena katsomaan äitini runsasta alkoholin käyttöä ja muistan kuinka ahdistavaa se oli. Haluan tarjota lapselleni erilaisten lapsuuden. Vaikkei hän välttämättä mitään vielä tajuisikaan.
Illan suunnitelmissa on myös karaoken laulantaa, niin olisi se vähön tunnelmaa latistavaa, jos tarvisi pojan nukkumaan mentyä alkaa hyssyttelemään, ettei poika herää...
Ap
haluatko nyt jonkun pokaalin kun olet niin saakelin erinomainen äiti?
kikka kolmosia tämän asian suhteen? mitä muuta voisi kokeilla? :)
Ap
Mulla poika joi pullosta ihan parikuisena, mutta sitten juuri tuossa iässä alkoi hylkiä pulloa. Eikä sitten millään ilveellä eikä keneltäkään suostunut sitä pulloa ottamaan. Joi kaiken maitonsa rinnasta yhdeksänkuiseksi, jolloin sain vihdoin ja viimein juomaan nokkamukista. Tietysti, jos imetys olisi ollut pakko lopettaa aikaisemmin, olisi varmaan parin vuorokauden huudon jälkeen pulloa ottanut. Kun ei kuitenkaan ollut pakko, en halunnut kokeila dramaattisia keinoja.
Toivotaan nyt, että tuo luonnonkumi tepsisi..
Mutta jos ei auta, niin ei voi mitään. Minun täytyy sitten vain jäädä juhlista pois poikamme kanssa ja mennä vaikka anoppilaan luo itsekkin yöksi..
Kun en minä raaskisi juhlia peruakkaan, koska miehen sisko on järjestänyt minulle vaikka mitä viimeisen parin vuoden aikana (polttarit, oli kaasona häissämme ja auttoi minua paljon illan aikana ja järjesti minulle vauvakutsutkin...) Ja nyt olisi mielestäni MINUN vuoroni järjestää hänelle jotain kivaa.. Tuntuu vain epäreilulta että minä olen aina se ketä saa ja hän se ketä joutuu sen eteen tekemään :D Jos ymmärrätte..
Ap
Eiköhän se lapsi juo pullosta kun kunnolla nälkä tulee. Nykyään ei vaan kokeilla sitä kikkaa... että annettaisiin lapsen olla, kunnes syö. Ei tuon ikäinen nälkään kuole. Eri asia sitten, onko nuo bileet sen arvoiset, että pakotat lapsesi niiden takia pullolle.
Eikö niitä bileitä sitten mitenkään voi pitää viinatta tai niin vähällä viinalla, ettei örvelöitä taatusti tule? Miksi johonkin kivaan tarvitaan aina viinaa???
Eiköhän se lapsi juo pullosta kun kunnolla nälkä tulee. Nykyään ei vaan kokeilla sitä kikkaa... että annettaisiin lapsen olla, kunnes syö. Ei tuon ikäinen nälkään kuole. Eri asia sitten, onko nuo bileet sen arvoiset, että pakotat lapsesi niiden takia pullolle.
Eikö niitä bileitä sitten mitenkään voi pitää viinatta tai niin vähällä viinalla, ettei örvelöitä taatusti tule? Miksi johonkin kivaan tarvitaan aina viinaa???
kun pitäisi hauskaa pitää. Itse en ole mikään raivoraitis absolutisti, mutten kyllä juo oikeastaan koskaan :D En vain tarvitse sitä pitääkseni hauskaa, enkä sen enempää halua krapulaakaan :D
Miehen serkku ja hänen avovaimonsa vaan tuntuu olemaan sellaista sorttia, ettei kiinnosta osallistua juhliin jos juominen on "kielletty" ollaan todettu moneen kertaan, ilmeisesti selvän illanvieton takia ei kannata tuhlata lapsenvahtiapuja.. Tosi mälsää, koska itse tosiaan en niin juomisesta perusta. Mieheni ottaa silloin tällöin, ei hänkään muutamaa kertaa vuodessa enempää.
Ja heidät haluan ehdottomasti kutsua, koska he ovat mieheni siskon hyviä ystäviä.
Tuntuu hölmöltä, kun kuitenkin on tiedossa saunomista yms ja järjestän nämä juhlat siksi koska hän ei vielä mitän tupaantuliaisia pääse juhlimaan kun ei ole omaa asuntoa vielä löytänyt ja minun mielestäni olisi typerää kieltää ihmisiä juomasta kun on ollut puhetta vieraiden kanssa että tästä saatetaan jatkaa kaupungille illanviettoon..
noh, kai tässä jotain keksitään. jos ei muuta niin minä kaiketi sitten jään pois.
ja kuten sanoin, en halua lapseni joutuvan olemaan paikalla kun aikuset "juhlii" ja ottaa alkoholia :) En nyt ole missään vaiheessa eds ajatellut että mitään örvellystä tulee, ja jos tuleekin niin kyllä minä poistan meiltä sellaiset örveltäjät, kun en minäkään sellaista jaksa katsella :D
Ap
Luonnon kumisen tuttipullon ajattelimme käydä tänään ostamassa jos se sopisi paremmin suuhun.. Mutta mitä jos sekään ei kelpaa?
Onko jotain vippaskonsteja?
Ap