1v 7kk päiväkotiin?
Osaako tuon ikäinen jo nautti muiden lasten seurasta, leikkiä yhdessä tms? Asia ei ole vielä ajankohtainen, joten en vielä osaa ajatella millainen tuon ikäinen lapsi on...
Ollaan mietitty osa-aikaista hoitoa, n.4h/pvä jotta pääsisin luennoille ja saisin opintoja eteenpäin. Onko ylipäätänsä järkeä laittaa lasta yhdeksi lukukaudeksi hoitoon, jos tarkoitus kuitenkin jatkaa kotona n. 3-vuotiaaksi asti?
Kommentit (6)
Tässä vikat pari viikkoa ollut 10kk-3v lasten ryhmässä ja kyllä se touhu haisee ja ihan muutenkin kuin niiden p*skavaippojen takia.
ja ihan hyvin lähti alkukankeuden jälkeen sujumaan.
aloitti oma poikani päiväkodissa. Ihan sopiva ikä oli aloittaa. Oli 3 pv /viikko täyspäiväisesti kolme vuotiaaksi asti niin ei ollut niin kovin rankka aloitus. Riippuu tietty luonteesta ja siitä osaako esim. puhua. Sinuna varmaan itse laittaisin hoitoon. Eihän ne vielä paljon leikkiä osaa tuossa iässä, mutta tykkävät seurata muiden touhuja ja oppivat muilta tehokkaasti.
En vielä oikeen osaa sanoa lapsen reippaudesta, kun tuohon on tosiaan vielä piiitkä aika. Ja tosiaan esikoisesta puhe, niin ei ole vielä kovin selvää kuvaa tuon ikäisten ajatusmaailmasta.
Btw olen positiivisesti yllättynyt, kun kukaan ei uhannut ls-ilmoituksella, kun mietimme alle 3-vuotiaan laittamista päiväkotiin :)
ap
Tosiaan, lapsesta kiinni. Meijän lapsi on kuitenkin vielä kotihoidossa, ainakin kahteen ikävuoteen, toivottavasti kolmeen.
Päiväkotia parempana vaihtoehtona noin pienelle pitäisin pienryhmää. Ongelmia tässä on se, että perhepäivähoidossa saatetaan lasta pompotella ties minne varahoitoon. Eli siis mun mielestä on parempi, että lapsi tottuu siihen omaan ryhmäänsä päiväkodissa ja on aina samassa paikassa samojen hoitajien ja kaverien kanssa. Tässä siis on ristiriita. Lisäksi koen, että perhepäivähoitajalle pistäessä on suuremmat mahdollisuudet, että hoitaja on kouluttamaton, henkilökemiat ei toimi, jne. Kun päiväkodissa on useampi hoitaja, niin ehkä sitten joku mieleisempikin.
Olen miettinyt, että ryhmäperhepäivähoito voisi olla sopiva kompromissi. Tosin enhän vielä ole lastani laittamassakaan päivähoitoon.
MEillä tosiaan sosiaalinen tapaus, joka nauttii, kun käymme leikkimässä muiden lasten kanssa esim. avoimissa kerhoissa. Ei edes huomaa, että olen paikalla! :D
Jos hoidon tarve on vain väliaikainen ja osa-aikainen, niin voisiko vaihtoehtona olla, että esim. mummi tulisi lasta hoitamaan? Tai joku nuori, jolle sitten maksaisi palkkaa? KElastahan saa tukea tähänkin.
omani ainakin turhautuu jo kotona, on juuri tuon 1, 7 -vuotias. täällä hypitään molemmat äiti ja lapsi seinille, kun ollaan viikko nyt oltu sairastelemassa eikä päästy töihin ja päiväkotiin. Lapsi haluaa seuraa ja virikkeitä.