Miksi taiteilijat ja yleensä älymystö ovat usein vasemmistolaisia?
Tätä pohtii mm. tänään Tuomas Enbuske ohjelmassaan. Mitä mieltä itse olet?
Oma mielipiteeni: Älymystöön liittyy huolehtiminen yhteiskunnan ja ihmisten hyvinvoinnista. Se on vastavoima yhteiskunnan valtaeliitin väärinkäytöksiin. Hyvä älymystö on älykkäään lisäksi viisas. Ja viisauteen mielestäni kuuluu hyvä moraali ja toisista välittäminen.
Kommentit (30)
kuvattiin ihmisen kehityskaarta siten, että nuoret ovat arvoiltaan jyrkpiä, koska elämänkokemusta puuttuu, eivät ole niin viisaita kuin iäkkäämmät ihmset noin yleensä. Ikääntyessä ihminen huomaa, että mikä on tärkeää. Inhimillisyys ja toisista välittäminen. Tämä kai liittyy jotenkin tähän?
Ja nämä muutamat oikeistolaisten vastaukset osoittavat sen todeksi. Sen verran rankalla kädellä arvostellaan vasemmistolaisia, heidän koulutuspohjaansa ja työtä, jota he tekevät. Ei siis kovin paljoa inhimillisyyttä ja solidaarisuutta löydy oikealta. Onneksi ystäväpiirissäni on niitäkin oikeistolaisia, joilla arvot ovat kohdillaan. Heidän kaltaisten kanssa tälläinen vasurikin voi olla hyvä ystävä.
Kaupallista? Arvoiltaan kylmää? Fasististista?
jonka ap sanoikin.
Laaja-alaisesti ajatteleva ihminen ymmärtää j akannattaa muutakin kuin juuri sillä hetkellä hänen omaa etuaan palvelevaa ideologiaa. Tästä syystä moni kovapalkkainenkin akateeminen tai ajattelija ylipäätään haluaa esimerkiksi puolustaa hyvinvointivaltiota.
Mä en oo käyny kouluja juurikaan ja aika "paskaa" hommaakin teen, meinaan silti äänestää vasemmistolaista.
Mulle tuli ihan sellainen tunne ettei mun pitäis äänestää vasemmistolaista koska en oo yliopistoja tai mitään sinnepäinkään käyny...
että puolue on enemmänkin arvopuolue kuin taloudelliseen tai yhteiskunnalliseen asemaan sitoutunut puolue. Voit siis hyvillä mielin mennä äänestyskoppiin ja äänestää kannattamaasi ehdokasta.
Mä en oo käyny kouluja juurikaan ja aika "paskaa" hommaakin teen, meinaan silti äänestää vasemmistolaista. Mulle tuli ihan sellainen tunne ettei mun pitäis äänestää vasemmistolaista koska en oo yliopistoja tai mitään sinnepäinkään käyny...
(lukuunottamatta vanhempainvapaata) ja silti äänestän (ja olen aina äänestänyt) vasemmistoa. Oho!
Sinunkin kannattaisi tutustua Vasemmistoliiton tavoitteisiin ja puolueohjelmaan, niin oppisit jotain.
Kannattaa olla vasuri, jos elää yhteiskunnan tuella.
Tieto lisää tuskaa. On vaikeaa ohittaa toisten kärsimyksiä, kun jossain vaiheessa on tullut niistä tietoiseksi.
on taipuvainen kallistumaan vasemmalle.
Oikeistopuolueet eivät halua ylenmäärin tukea loisimista.
koska se on niissä piireissä "makeeta" olla
suurin osa ihmisistä ei oikeasti tee asioita vain sen perusteella, että se on "makeeta".
ne on yleensä persaukisia ja haluavat että yhteiskunta elättää.
Ehkä laajasti ajattelevat ihmiset ovat empaattisempia?
kääntynyt vasemmalle. Nuorena, siis teininä ja parikymppisenä, olin sinistäkin sinisempi. Valitsin ehdokkaani aina Kokoomuksen riveistä. Aloitettuani yliopisto-opinnot ja hieman maailmaa nähtyäni muutuin vihreäksi. Nyt, tohtorintutkintoa suorittavana jatko-opiskelijana äänestän vasureita. Näin se menee, enemmän tietoa, laajempaa ajattelua, yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta, kokonaisuuksien näkemistä.
koska se on niissä piireissä "makeeta" olla
suurin osa ihmisistä ei oikeasti tee asioita vain sen perusteella, että se on "makeeta".
ei voi poiketa siitä massasta, eihän sitä enää olisi uskottava niissä piireissä enää.
kääntynyt vasemmalle. Nuorena, siis teininä ja parikymppisenä, olin sinistäkin sinisempi. Valitsin ehdokkaani aina Kokoomuksen riveistä. Aloitettuani yliopisto-opinnot ja hieman maailmaa nähtyäni muutuin vihreäksi. Nyt, tohtorintutkintoa suorittavana jatko-opiskelijana äänestän vasureita. Näin se menee, enemmän tietoa, laajempaa ajattelua, yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta, kokonaisuuksien näkemistä.
Kuinka paljon olet tehnyt oikeita töitä eläessäsi? Enkä tarkoita mitään yliopisto-assistenttina oloa, vaan tuottavampaa työtä? Ikiopiskelijat ovat usein näitä vasureita, pohtivat epäolennaisuuksia työnteon sijaan....
ahneet porvarispaskat koettaa saada ihmiset töihin hyvinvointia luomaan, ja fiksummat vasurit muistuttavat ahneita siitä millainen loppu heillä on jos eivät ota orjiaan huomioon.
Älymystöllä on yleensä ollut mahdollisuus ajatella enemmän kuin bisnesihmisillä, joten on selvää, että he kallistuvat vasemmalle, koska jokainen asioita ajatellut tajuaa, että hyvinvointia olisi jo nyt aivan riittävästi jos se vain jakaantuisi tasaisemmin.
Kuinka paljon olet tehnyt oikeita töitä eläessäsi? Enkä tarkoita mitään yliopisto-assistenttina oloa, vaan tuottavampaa työtä? Ikiopiskelijat ovat usein näitä vasureita, pohtivat epäolennaisuuksia työnteon sijaan....
yliopistolla assistenttina oleminen on työtä. Tuolla logiikalla aika suuri osa töistä ei ole tuottavia.
tulevia opettajia yliopistolla nyt neljä vuotta. Mutta sitähän ei oikeaksi työksi vissiin lasketa.
Opiskeluaikana istuin kassalla ja tarjoilin yhteensä kolme vuotta. Onko se oikeaa työtä?