Laittaisinko lapsen ruotsinkieliseen kouluun? (ei ole kotikieli)
Meidän lähellä on todella kiva ja hyvä ruotsinkielinen koulu. Ruotsinkielisyydestä on paljon etuja. Minun aikanani kaksikielisyyttä ei arvostettu samalla tavalla kuin nykyään ja meillä kotikieli oli suomi, vaikka isä on suomenruotsalainen. Laittaisinko ummikkolapsen ruotsinkieliseen kouluun? Itse tulen hyvin ruotsilla toimeen ja voisin keskustella opettajien ja vanhempien kanssa ja auttaa alussa kotiläksyissä. Mieheni ei puhu ruotsia ollenkaan.
Kommentit (104)
kun suomalaiset lapset ruotsista muuttavat Suomeen ja ruotsinkieliseen kouluun. Mitä ääntämystä ja murteiden sekotusta he joutuvat aluksi oppimaan. Toisin sanoen noin 200.000:n ihmisen murretta. Riikinruotsiahan täällä ei osata. Lisäksi täällä puhutaan ruotsia suomalaisittain.Ei hyvä!
tulet vielä huomaamaan,että on ihan normaalia sanoa: Du har ulletröjan väärinpäin tai Jag ska leimata bussilippu! Maantiedontunnit alkavat sillä, että käydään terminologiaa läpi ja sitten vielä suomenkieliset jarruttavat meininkiä...
sanoisin, että laita ihmeessä jos lapsi sitä itse haluaa. Minulla äiti jonka äidinkieli on ruotsi, mutta ei koskaan ole minulle puhunut ruotsia(isovanhemmat puhuivat ruotsia).
Itse olisin kuitenkin halunnut 7-vuotiaana ruotsinkieliseen kouluun, mutta äiti ei päästänyt. Ja hitto, että ottaa vieläkin päähän...
Lasteni serkut ovat kärsineet vielä peruskoulun 9. luokalla siitä, että ovat joutuneet käymään koulua heikommalla kielellään (ruotsilla). Tämä siitä huolimatta, että lapset eivät ole menneet kouluun ummikoina, vaan heillä on ruotsinkielinen isä, joka puhuu lapsille osaksi ruotsia (mutta osaksi suomea).
Vaikka jokapäiväinen kanssakäyminen ruotsiksi sujuukin helposti, niin lapset ovat kärsineet siitä, että heidän sanavarastonsa ei ole tarpeeksi laaja, vaan esim. koulukirjojen ymmärtämisen kanssa on ihan oikeita ongelmia.