Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huutaako teidän 1-1½-vuotiaat hampaita harjatessa?

Vierailija
14.04.2011 |

Meidän ipana huutaa aina hullun lailla. Onko kaikki samanlaisia ja onko vinkkejä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut hänelle, että hammasharja on kiva ja hän alkaa aina hymyillä/nauraa, kun näytän harjaa hänelle. Sitten harjaan sen verran hänen hampaitaan kuin hän enempiä vastustelematta sietää. Eli tosi lyhyesti, ehkä kymmenen sekuntia. Hampaita nyt yhdeksän. Sitten hän ottaa harjan omaan käteensä ja maistelee sitä.

Olen sitä mieltä, että tässä vaiheessa tärkeintä on opettaa lapselle, että hampaiden harjaus on kivaa eikä tehdä sitä pakolla.

Vierailija
2/13 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaan kanssa tehdään niin että jos se hampaiden harjaus ei kiinnosta niin ei sit väkisin. Juttelin samaisesta aiheesta suuhygienistin kanssa viime viikolla ja hänen mukaansa pitäisi mennä tässäkin lapsen ehdoilla. Pitäkää vaikka taukoa pari päivää harjauksesta tai ostakaa uusi hieno harja tai hammastahna:)

Mä oon jotenkin sitä mieltä että sillai hienovaraisesti kannustaen niin hyvä tulee. Ja meillä siis neiti harjaa itse ensin ja sit vasta äiti tai isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 3kk poika ei ole antanut pariin päivään harjata hampaitaan ollenkaan. Kun kurkkasin sitten sinne suuhun, niin siellä oli puhkeamassa juuri monta hammasta. Eli taitaa olla melko arat nuo ikenet tällä hetkellä.

Olisiko teillä myös tulossa hampaita?

Vierailija
4/13 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut hänelle, että hammasharja on kiva ja hän alkaa aina hymyillä/nauraa, kun näytän harjaa hänelle. Sitten harjaan sen verran hänen hampaitaan kuin hän enempiä vastustelematta sietää. Eli tosi lyhyesti, ehkä kymmenen sekuntia. Hampaita nyt yhdeksän. Sitten hän ottaa harjan omaan käteensä ja maistelee sitä.

Olen sitä mieltä, että tässä vaiheessa tärkeintä on opettaa lapselle, että hampaiden harjaus on kivaa eikä tehdä sitä pakolla.

hyvään vinkkiin minä lisäisin vielä sen, että hampaiden harjaaminen pitää olla rutiini. Eli esimerkiksi aamupuuron ja iltapuuron jälkeen. Lapsi oppii nopeammin, että kyseessä on asia, joka tapahtuu joka tapauksessa. Tärkeää on tosiaan, että hampaiden harjaaminen ei ole väkisin harjaamista. Itse olen kapinavaiheissa käyttänyt hassuttelutekniikkaa, kutittanut varpaista tai jotain vastaavaa, millä lapsen huomion saa pois kapinoinnista.

Vierailija
5/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas hammashoitaja sanoi että hampaat täytyy harjata kunnolla kaksi kertaa päivässä, niin että aikuinen harjaa 2 minuuttia. Ja että lapsi pitää totuttaa siihen, että se tehdään joka päivä, halusi lapsi tai ei.

Vierailija
6/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alettu pestä hampaita noin kaksivuotiaana, kun ymmärtää paremmin puhetta ja haluaa mielellään harjata.

Vierailija
7/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen äidillä toinen lapsella ja lapsi saa lopuksi kastella veteen ja työntää harjaa suuhun. Se on vähän helpottanut tätä shouta.

Vierailija
8/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos oikeasti harjaa. Heittäytyy selälleen, rimpuilee ja kirkuu "äiti äitii äitii äititititiii".

Vierailija
9/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ei avaa suuta ollenkaan.

Vierailija
10/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatka vain sitkeästi. Ota laulu tai loru peliin. LAske hamapaita tms. Kyllä se hellittää - ajanmyötä

Vierailija
11/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ollaan tehty hauska.

Vierailija
12/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi saa iltaisin itse harjata sen minkä harjaa, jos minä yritän, ei onnistu vaan menee pakon puolelle ja huutamiseksi. Meillä ei syödä karkkia eikä muitakaan herkkuja. Ei minunkaan hampaita ole 1-vuotiaana harjattu ja silti mulla ei ole koskaan ollut reikiä. Toki kun järkeä tuohon hommaan saadaan, hampaita aletaan harjata.

Vierailija
13/13 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ipana huutaa aina hullun lailla. Onko kaikki samanlaisia ja onko vinkkejä?

Tuon ikäisellä kannattaa käyttää leikkiä, iloa, houkuttelua. Jos ei huvita niin ei huvita. Pääasia että hampaiden pesusta ei tule ikävää asiaa. Itse annoin tuossa vaiheessa vielä itse leikkiä "hampaiden pesua", sen kummemin tarkastelematta, nyt 2. v iässä olen saanut lorujen ja hauskojen ilmeiden kautta luvan pestä hänen hampaansa. Aiemmin ei ollut lupa.

Jos joskus unohtuu, se on ihan ok. Kannattaa ostaa jotain xylitol-pastilleja kotiin siltä varalta, että lapsi on syönyt jotain sokeripitoista eikä hammaspesu onnistu. Annat sitten "vitamiinin".

Tärkeintä lienee, ettei stressaa. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä