Ylipainoinen tuttavani syöttää lapsensa myös ylipainoisiksi
Lapseni koulukaverin äiti on jonkin verran "pullukka", varmaan lievästi ylipainoinen.
Hänellä on kaksi lasta, 6 ja 8v., jotka molemmat ovat samanmuotoisia äitinsä kanssa, ja selkeästi liikaa painoa molemmilla.
Äidin olen kuullut useamman kerran puhuvan, kuinka poikaansa kiusataan painon vuoksi. Hän on tuohtunut (tottakai, ymmärrän sen), mutta on sitä mieltä, että lapset ovat perinnöllisesti ylipainoisia, eikä siihen voi vaikuttaa.
Poikani kaveri kuitenkin useamman kerran viikossa saa äidiltä rahan, jolla voi hakea koulun jälkeen lähikioskista pizzan, kebabin tai ranskalaiset. Joskus antaa rahaa, että hakee välipalaksi lähikaupasta Saarioisten pizzaa tai pari hampurilaista.
POikani myös ihmettelee joskus ääneen, miksi kaverinsa saa aamulla syödä karkkia tai keksejä aamupalaksi, kun äiti on jo töissä.
Kerran sanoin jotain ruokatottumuksista ja niiden vaikutuksesta jo lapsuusiässä painoon. Äiti otti tästä nokkiinsa, oli pitkän aikaa puhumaton, eikä halunnut olla tekemisissä kanssani.
Aika monen ylipainoisen lapsen kohdalla syy on vanhemmissa, ei perimässä, näin väittäisin!!
Samaa tukee esim. erilaiset englantilaiset ohjelmat, joissa on ylipainoisia tai muuten syömishäiriöisiä lapsia, jotka syövät aivan mitä sattuu ja meinaavat oksentaa, jos saavat lautaselleen palan kasviksia!
haloo, ei ole tervettä.
Kommentit (25)
elä pidempään, vaan hieman pyöreät. Ts jos on nainen joka on 164 senttiä pitkä niin hänelle joku pulska painon on 58 kiloa, ei 78 kiloa. Ei todellakaan tarkoita sitä, että älytön ylipaino (+10kg) olisi hyväksi.
Älä opeta lapsellesi ajatuksiasi. 164/58 on NORMAALI paino.
Tutkimus: Pulskat vanhukset elävät pidempään
Samanpituisista 70-vuotiaista 85 kiloa painava elää luultavasti kauemmin kuin 70-kiloinen.
niin, ettei nähdä metsää puilta. Tässäkin keskustelussa näkee joidenkin kommenteista, ettei kritisoinnin aiheena ole lihavuus vaan ylipäänsä kaikki hoikasta normista poikkeava. esim. tämä yksi jonka mielestä painoindeksi 21,6 kertoo siitä etä henkilö on pulska.
Pieni pyöreys (esim. 164cm ja 64-70kg) on aivan eri asia kuin sairaalloinen lihavuus (tyyliin 164cm ja 100kg)! Ihmiset on erilaisia, toisilla on parempi hyöty-kulutus-suhde kuin toisilla. Pikkaisen pullukka voi olla oikein mainiossa kunnossa ja hyvinkin liikunnallinen. Nykyään vain kaikki "ylimäääräinen" rasva kehossa tarkoittaa jotain aivan kamalaa; sairautta tai ainakin mielen velttoutta.
Minä olen pieni ja pyöreä ja erittäin hyvässä kunnossa. Rasvaa on, mutta lihastakin löytyy. liikun raskaasti 4-5 kertaa viikossa ja väitän, että olen paremmassa kunnossa kuin useimmat ikäiseni. Olen täsmälleen saman näköinen kuin kaikki sukuni naiset, joista harva on kuollut alle 95 vuotiaana :)
usein perheessä, jossa vanhemmat/vanhempi on ylipainoinen, on myös lapset ylipainoisia. Toisaalta, nykyään syödään muka terveellisesti, mutta yhä enemmän kuluu myös herkkuja.
Kaikista eniten minusta kuitenkin, varsinkin lasten lihomiseen vaikuttaa nykyajan liikkumisen vähyys.
Kouluun ei kävellä, vaan sinne viedään autolla, jos matkaa on vähänkään enemmän. Ei ajella pyörillä, ei leikitä ulkona. Aikaa vietetään tietokoneella, pelikonsoleiden ääressä, ja monet perinteiset leikit ja puuhat on jäänyt vähemmälle.
Ja aina vaan nuorempana aletaan vähentää sitä liikkumista, juuri näiden pelien jne. takia.
Nykyään pitäisi panostaa juuri tuohon lasten liikkumiseen, siinä missä terveelliseen ruokavalioonkin, lapsesta asti se on opittava!