Onko synnärillä pakko
kulkea niissä sairaalan kammottavissa yöpaidoissa ja aamutakeissa? En normaalistikaan käytä mitään yöpaitoja, voinko ottaa omat college- tai pyjamahousut mukaan ja esim. vetoketjuhupparin? Minusta kaikki sairaalan vaatteissa olevat äidit näyttää zombieilta, siis ne säkkivaatteet tekee sairaaksi. Vai tuleeko jotain vuotoa ja maitoa ja kaikkea joka rööristä niin paljon, että on kätevämpää käyttää talon vaatteita?
Esikoista siis odotan, jos joku ei arvannut :-D
Kommentit (61)
Minä olen käyttänyt sekä että. Vaatteita on kiva vaihtaa usein, koska hikoilee ja maitoa ja verta vuotaa.
ekalla kerralla tuli tosiaan jotain joka rööristä, toka kerralla sit ei...
omat vaatteet mukaan :) Mä otin omat, ja totesin vain kun hoitaja kanteli niitä kaapuja ja tossujaan että kiitti mut mulla on omat vaatteet.
On se paljon mukavampi omissa vaatteissa kulkea, mulla oli ihan vaan parit jumppacaprit, istuvat teepaidat ja säärystimet mukana. Ja omat pehmeät tossut :) Olo oli mitä mainioin, ja oli kivempaa kulkea siellä kahviossa ja käytävillä "ihmisen näköisenä".
Oma fiilis on se tärkein!
Säästyy vaan pesemiseltä jos pitää niitä sairaalan tamineita. Minä meikkasin ja laitoin hiukset synnärillä, ihan normaali oma itseni olin :)
On kyllä kätevämpää, sillä minulla ainakin meni päivässä 4-6 paitaa ja housua.
Veristä vuotoa, vauvan pukluja, vauvan pissaa (kun harjoittelin vaipanvaihtoa), maitoa ja vielä hikoilin niin paljon maidon noustessa, että halusin siksikin kuivaa ylle.
ota vaan mukaan ne omat vaatteet, mutta veikkaampa että sinäkin käytät sairaalavermeitä: sitä hikoilua, maitoläikkää, vuotoa yms. on sen verran että en uhraisi omia veluureja...
sä saat laittaa päällesi mitä haluat ja mä olin sun kanssa aika samoilla linjoilla. Sitten kun siellä oikeasti olin juuri synnyttäneenä, ei olisi voinut vähempää kiinnostaa mitä mulla oli päällä! Plus että se kaapu vähän peitti sitä mahaa mikä todella ei sitten lähtenytkään heti synnytyksessä... :)
Sairaalan sukkia meinasin lainata, mutta YÖK, siellä sisällä oli jonkun vanhuksen(?) keltainen kamala sieninen kynsi! :( Pesusta siis mennyt läpi, ja sinne oli sisään sellaiseen "tuubisukkaan" jäänyt.
siellä se ei sitten tunnu ollenkaan niin tärkeältä asialta, mitä on päällä. Luulen kuitenkin, että otan omia mukavia kotivaatteita, pidän niitä sitten sen verran kuin viitsin tai niitä riittää. Ja tukkaan leikkautan sellaisen mallin, mikä on helppo laittamattakin. Mulla on nimittäin tosi epämukava olo, jos on tukka valloillaan ja luulen, että siellä ei ole kiinnostusta mitään kampauksia laitella. Kai sitä on kivempi katsella niitä synnärikuviakin jälkeenpäin, jos ei ihan seinästä reväistyltä näytä.
Nyt varmaan sata av-mammaa tulee jeesustelemaan, että olet pinnallinen ja kyllä sitten huomaat, ettei paljon jaksanut ulkonäkö kiinnostaa, mutta tällä hetkellä nyt ainakin ajattelen näin.
Leggingsit, toppi ja aamutakki ja sairaalan tossut. ( en halunnut omilla kävellä siellä likaisilla? käytävillä.)
En muistaakseni joutunut vaihtamaan vaatteita kuin kerran päivässä. Ne jättivaipat piti vuodon hyvin kun vaihtoi yhtä usein kuin vauvan vaipan ;) Enkä nyt niin kovasti hikoillut. Maitoa roiskusi, mutta käytin harsoja topin sisällä, en liiejä, kun ne tuntui kurjalta kun maito nousi. Topin alla harsot pysyi hyvin.
Sairaalan sukkia meinasin lainata, mutta YÖK, siellä sisällä oli jonkun vanhuksen(?) keltainen kamala sieninen kynsi! :( Pesusta siis mennyt läpi, ja sinne oli sisään sellaiseen "tuubisukkaan" jäänyt.
sairaalassa. Mitä v#tun väliä on olla yks päivä jossain kaavussa kun kaikki muutkin ovat???
Siellä ei siis tosiaan olla viikkotolkull :-)
Itse olin kolme synnytystä joka kerta vaan 1-2 yötä...
Mä en ois voinu synnytyksen jälkeen laittaa ees tavallisiin puuvillasia pikkareita: paikat oli aivan hellänä. Telttaan pukeutuminen oli suunnilleen ainoa vaihtoehto mikä ei puristanut liikaa mistään. Ja imetys onnistuu helpoiten, kun saa tissit nopsaan esille (sairaalan yökkäris saa!)
Sitäpaitsi ois aika inhaa tulla kotiin pyykkikassin kera, alkuajat mieluiten ehkä vaan lepää ja sitä pyykkiä ehtii kertyä muutenkin aika paljon... Sotkua meinaan tulee, kun maito nousee rintoihin (lakanat ja paidat ja rintsikat vaihtuu useita kertoja päivässä niin sairaalassa kuin kotonakin). Menkat tulee noin 40-kertaisena vuotona (eli, kun otat housut pois veskis, niin verta valuu lattialle ja pönttö pitää pestä joka käynnin jälkeen tai veski näyttää siltä kuin siel ois teurastettu joku). Tämän lisäksi hemoglobiinit on tietty laskenu kaikesta vuodosta ja olo on täysin vetämätön eikä keskittymiskykyä ole nimeksikään.
Ainoa mikä kannattaa ottaa, jos yksilöllisyyttä haluaa sairaalassa on omat pesuaineet, sillä sairaalan tökötit on hajusteettomia ja olo on aikas likainen synnytyksen jälkeen. Hajuvettä ei ehkä kannata vastasyntyneitten parissa käyttää, mut mieto dödö, pesuneste, shampoo ja hoitoaine kantsii varata mukaan. Ja niit sairaalan kuteita ehdottomasti käyttää! Niin vauvalla kuin itelläänkin.
Ymmärrän että jotkut haluavat pitää omat vaatteet päällä, koska ne sairaalan yöpaidat on karseita. mutta en kyllä silti suosittele omia vaatteita, koska vuotoa saattaa tulla, mulla tuli aika runsaasti, verta alhaalta, maitoa ylhäältä... minusta oli niin luksusta, kun sai vaihtaa niitä sairaalan kauhtanoita aina kun siltä tuntui, kesällä kun hikosikin kivasti! Mua ei olis huvittanut heti kotiin päästyä ryhtyä liottelemaan ja pesemään verisiä oloasuja!
siellä se ei sitten tunnu ollenkaan niin tärkeältä asialta, mitä on päällä. Luulen kuitenkin, että otan omia mukavia kotivaatteita, pidän niitä sitten sen verran kuin viitsin tai niitä riittää. Ja tukkaan leikkautan sellaisen mallin, mikä on helppo laittamattakin. Mulla on nimittäin tosi epämukava olo, jos on tukka valloillaan ja luulen, että siellä ei ole kiinnostusta mitään kampauksia laitella. Kai sitä on kivempi katsella niitä synnärikuviakin jälkeenpäin, jos ei ihan seinästä reväistyltä näytä.
Nyt varmaan sata av-mammaa tulee jeesustelemaan, että olet pinnallinen ja kyllä sitten huomaat, ettei paljon jaksanut ulkonäkö kiinnostaa, mutta tällä hetkellä nyt ainakin ajattelen näin.
Mutta eipähän tartte omia vaatteita sotkea :)
Niissä tuntee itsensä terveeksi ja reippaaksi. Eikä sitä vuotoa ole mitenkään kamalasti eikä hikoiluakaan, maitokin alkaa nousta kunnolla vasta kolmantena päivänä.
Mies varmaan käy sinua katsomassa päivittäin ja voi kantaa likaiset vaatteet pois samantien. Olen kolme kertaa käynyt synnärillä ja joka kerta käyttänyt omia vaatteita. Kolmas kerta oli sektio, silloin satiinipyjama oli armahtava asia, kun sektiohaavan takia takamuksen siirtäminen oli hankalaa. Pyjamassa koko kroppa liukui kivasti...
Eli ehdottomasti suosittelen! Synnytys ei ole sairaus, ja jos pystyy kävelemään, kannattaa vaihtaa omat vaatteet päälle.
omat vaatteet mukana, eikä osastolla tullut mieleenkään käyttää niitä. Sitä tavaraa tuli joka rööristä ja olin vaan iloinen, ettei mikään painanut vatsaa ja tikejä kun päällä oli kunnon kaapu. Minulla tuli vertakin niin ettei edes ne isot siteet riittäneet ja vaatteet oli jatkuvasti sotkussa. Oli tosi kiva laittaa päälle jotain puhdasta monta kertaa päivässä, ja siinä vaiheessa oli ihan sama miltä se näytti.
että kai sen mukana voi niitä veressä uineita ja maidolla kyllästettyjä pyykkejä laittaa kotiin pesuun.
Jos siltä tuntuu, niin käytän sitten sairaalan kaapuja, mutta pakkaan sairaalakassiin omatkin vaatteet. Eikä mua juurikaan kiinnosta, näytänkö tyhmältä omissa vaatteissa (voihan sen sairaalan aamutakin vetää sitten päällimmäiseksi), koska ei niissä sairaalan vaatteissa kulkevatkaan miltään seurapiirikaunottarilta varmaan näytä.
Jos edes omia housuja pitäisi, paidat voin ottaa sairaalasta. Mä vihaan kaikkia yöpaitoja ja paituleita, haluan jalkaan oikeat housut, varsinkin jos siellä haaruksissa vielä on joku petauspatja toppauksena. Ei kai äitiysmalliset leggingsit, collegehousut tai pyjamahousut nyt niin paljon purista. En kuitenkaan tarkoittanut mitään mammafarkkuja.
Miten te selvisitte sitten esim. kotimatkan niissä omissa vaatteissa, jos ne sairaalan vaatteet oli kaikkien vuotojen ja valumien takia niin ylivedot? Tai kotona? Vai oliko teillä lapsivuodeajalle varattuna kauhtanoita ja säkkejä?
Kyllä ne paikat vuotaa, mut ei se mua oo haitannu. Vaihto vaatetta vaan mukaan jos vahinko käy :)