Lukiko kukaan aamun Hesarista uutista joka koski sitä kuinka kotihoidontuki ja työttömyys toi Suomeen kotiäitiyden.
Mielenkiinnolla luin kyseisen uutisen ja pohdin itse, että olisiko tässä yksi syy suomalaisten lasten kasvaneeseen pahoinvointiin (asia josta täälläkin vouhkataan ja jota ei ole tapahtunut muissa Pohjoismaissa samoin kuin Suomessa). Uutisen mukaan oli tutkittu sitä, että yli 60 % suomalaisista alle 3-vuotiaista lapsista on kotihoidossa kun taas muissa Pohjoismaissa 70-90 % pienistä lapsista on päivähoidossa ja äidit töissä. Suomalaisten lapsiperheiden tulot olivat romahtaneet tämän kotiäitiyden mukana. Usein näillä äideillä ei ollut myöskään työpaikkaa johon palata lomien jälkeen ja näin on syntynyt uusi ilmiö Suomessa nimeltä kotiäitiys. Voisiko tämä ilmiö siis nimenomaan aiheuttaa pahoinvointia perheissä, kun perheen tulot ovat pienet lisääntyy myös tietynlainen kireys perheen sisällä, joka lisää pahoinvointia.
Olen itse tällä hetkellä kotona äitiyslomalla ja mietin jäisinkö pidemmäksi aikaa kotiin kuin vuodeksi. Itselläni on vakituinen työpaikka johon palata ja en ole koskaan ollut ns. pätkätyösuhteissa vaan heti valmistumiseni jälkeen olen ollut useamman vuoden aina vakituisessa työsuhteessa. Mutta voin kuvitella, että olisin melko ahdistunut mikäli minulla ei olisi työpaikkaa ja tulot olisivat epävarmat. Ja tämä vaikuttaisi varmasti lapsiin. Mietin siis aamulla sitä, että voisiko siis kotiin jäämisessä, perheen tulojen romahtamisessa jne. olla syy lasten lisääntyneeseen pahoinvointiin, koska pahoinvointihan ei ole lisääntynyt esim. Ruotsissa ja Norjassa samalla tavalla kuin Suomessa ja ko. maissa lapset pääsääntöisesti ovat alle 3 vuotiainen päivähoidossa.
En myöskään usko, että Suomen päivähoitojärjestelmä on täysin kelvoton leikkauksista huolimatta. Onhan julkiseen terveydenhuoltoonkin kohdistunut leikkauksia ja eihän sekään aivan kelvotonta ole (vaikka en sitä itse käytä).
Kommentit (64)
kärsitään yhä. Tällöin työttömiä oli 400000! Samaan aikaa sosiaali- ja terveyspalveluista jouduttiin tinkimään. Tässä voisi olla yksi syy.
rönsyineen ja mietin, että eikö kukaan osaa ottaa huomioon, että Suomi joutui 15 vuotta sitten yhteen historinasa pahimmista talouskriiseistä ja sen seuraukset aiheuttavat pahaa oloa edelleen ja ne heijastuvat myös nykyisiin lapsiperheisiin.
Hesarin juttu oli kyllä mielenkiintoinen totta.
Kotiäitiys toimii ja on hyväksi perheelle niin kauan kuin se on oma valinta. Vaan jos kotiäidiksi pitää jäädä vain siksi kun ei löydä töitä ei äiti voi nauttia kotona olemisesta ja varmasti lapset tällöin kärsii.
Paras ratkaisu perheelle on aina se valinta joka tukee äidin hyvinvointia. Tyytyväinen työssäkäyvä äiti on on aina parempi kuin surkea kotiäiti. Ja sama toisinpäin.. tyytyväinen kotiäiti on aina parempi kuin stressaantunut kotiin kaipaava äiti.
Itse olen siitä onnellisessa asemassa että olen voinut valita työn ja kodin väliltä -- kotiäitiys oli minun valintani ja sopii minulle ja perheelleni oikein hyvin :)
Vierailija:
Minusta tästä asiasta on ihan turha tehdä kotiäitien ja työssäkäyvien välistä kädenvääntöä. Kotiäitiys on varmasti hyvä valinta niin kauan, kuin se on OMA valinta. Tuo Hesarin juttuhan vihjasi, että monissa perheissä se on enemmänkin olosuhteiden sanelema tilanne.Meillä ainakin on niin, että kumpikaan meistä ei ole mitään kotiäiti/ -isä -tyyppiä. Itse ainakin myönnän ihan suoraan, että en jaksaisi sitä kotiäitiyden yksitoikkoisuutta. Ihan varmasti siinä kärsisivät niin äiti kuin lapsetkin, jos siihen rooliin vastentahtoisesti joutuisin.
Vierailija - 26.10. 14:32 vastaa tähän viestiin (63/65)
kotihoidontuesta maksetaan verot