onko muita vanhempia täällä joille ei ole maailman loppu,mikäli oma teini
viettää normaalia nuoruutta? esimerkiksi kokeilee niin tupakkaa kuin alkoholia, ehkä myös seksiä n.14-15 vuotiaana?
itse olen välittävä ja rakastava äiti, mutten todella niuhota em. asioista kunhan ei ala tehdä typeryyksiä, tai juoda liikaa, saati jatkuvasti polttaa, ja kunhan yhdessä huolehdimme ehkäisyasiat kuntoon on minun puolestani vapaa aloittamaan seksi elämän silloin kun itse kokee olevansa valmis ja on pidempiaikainen seurustelukaveri.
Kommentit (117)
tuo on niin totta ja täällä kun menet myöntämään näitä tosiasioita,sinut leimataan surkeaksi kasvattajaksi kun et ole sen vertaa osannut lapsiasi kasvattaa että he eivät kokeilisi näitä asioita. JA palstamamma todellakin pystyy mihin vain. jopa kieltämään kaikki nämä. (ainakin omassa mielessään....)
Kuuluuko huumeiden kokeilu ap:n mielestä "normaaliin nuoruuteen"?
pettynyt jos lapseni harrastaisi seksiä jo 14-15-vuotiaana.
normaalina pidän sitä mitä noin yleisesti ottaen normaali aikuinenkin tekee.
on normaaleja joo. ei toivottavia, mutta moni moni niitä on kokeillut.
niin kuin minäkin 15-vuotiaana lahdessa 70-luvulla.
mutta miten helvetissä sinun mielikuvitus laukkasi jo ryhmäseksiin??? siitä puhe mistä puute vai kuinka? ;D
eli juuri sitä, mitä nykyisin harrastetaan. Myös 14v iässä, jos se äidin mielestä on OK.
eli juuri sitä porukkaa, jota muut katselee vähän vinoon. Kropalla kerjätään huomiota, jota koti ei ole koskaan lapsekke itselleen antanut.
niin se minäkin röökasin, vaikka kuinka kiellettiin, ei annettu rahaa yms uhkailuja. jos on polttaakseen, niin polttaa. olen sittemmin jättänyt koko homman ja ollut jo 20 v polttamatta. toivon myös, että mun lapset tekevät samoin.
etten tiennyt ryhmäseksin olevan sinulle jo normaalia arkipäivää :)
mutta. mainittakoon,etten tuomitse niitä aikuisia todellakaan jotka tätä harrastavat! itse en kuulu heihin, mutta tiedostan varsin hyvin että toiset harrastaa tätä, ovat aivan normaaleja jopa!!!
viettää normaalia nuoruutta? esimerkiksi kokeilee niin tupakkaa kuin alkoholia, ehkä myös seksiä n.14-15 vuotiaana? itse olen välittävä ja rakastava äiti, mutten todella niuhota em. asioista kunhan ei ala tehdä typeryyksiä, tai juoda liikaa, saati jatkuvasti polttaa, ja kunhan yhdessä huolehdimme ehkäisyasiat kuntoon on minun puolestani vapaa aloittamaan seksi elämän silloin kun itse kokee olevansa valmis ja on pidempiaikainen seurustelukaveri.
aivan kuten itsekin olen hoitanut aikoinani.
kyllä ne suurin osa on ihan normaaleja teinejä, jotka eivät kerjää huomiota noilla jutuilla.meidän teini ainakin saa huomiota kotona yllinkyllin ja kaikesta voimme puhuaavoimesti. (ei tietty vanhempien välisistä kaikista asioista mutta nuorta koskevista kyllä) mutta niissä "paremmissa" luokan kilteissä hissukoissahan on tainnut kasvaa nämä kouluampujat ja muut, mitäs siitä olet mieltä?? he ovat mielestäni pohjasakkaa.
niin minäkin olen hoitanut, mutta äitini tiesi siitä. ja sitä lähinnä tarkoitinkin auttamisella että asioista keskustellaan ja nuori sen jälkeen voi hankkia ehkäisynsä jos tuntee olevansa itse siihen valmis!!
niin kyselenkin vielä löytyykö muita rennompia vanhempia em. asioiden suhteen?
Kyllä kuuluu asiaan että teini tulee joskus kotiin tuoksahtaen ehkä oluelle tai takki haisee tupakalle. On pelkästää hyväksi että teini kasvaa, kokeilee ja oppii samassa tahdissa ikätovereiden kanssa. Ne jotka ei koskaa ota alaikäsenä tippaakaa tai kokeile röökii bileissäkään ovat monasti yksinäisii seinäkukkia ja jopa kiusattuja. Yläaste on pahinta aikaa just näissä asioissa, porukoista putoo helposti.
Tärkeintä on että mun lapsi noudattaa kotiintuloaikoja ja on mulle rehellinen. Se tietää et se voi aina tulla kotiin vaik mitä olis tapahtunu ja äidille voi aina soittaa, ikinä ei tartte pelätä vaikka olis tullu otettuu liikaa. Jos on liian tiukat säännöt ja hirvee kyttääminen, nuori voi haluta paeta kodin ahdistavaa ilmapiiriä jossa nuuhkitaan ja tentataan aivan kuin nuori olis joku kummajainen ja pahin mahollinen esimerkki jos on tippaakaan ottanu kaljaa. Kohtuuta, ymmärrystä ja turvaa lapsille koko elämä.
tosi hyvä kirjoitus ja täysin samaa mieltä olen!
Miettikää mitä itse ootte tehnyt tuossa iässä. Nykynuoret tekee ihan samoja juttuja tai jopa pahempia.
eipä nuoret entisaikaankaan ole tämän hullumpia/parempia/siveellisempiä kuin nytkään, entis aikaan ei vain puhuttu näin avoimesti ja joo, niinkuin nykyäänkin oli myös ennen niitä todellisia "pahiksia" jotka tekivät mitä ikinä päähän pälkähti, mutta he eivät kuuluneet ennen ei nyt, niihin normaaleihin "kokeilijoihin" joka suurimmaksi osaksi on kuitenkin aika harmitonta.
ollut kännissä ehkä 4 kertaa ja seksiäkin harrastanut vain aviomieheni kanssa=)
Tylsää tai ei, niin monelta ongelmalta on välttynyt, kavereita on aina ollut, hauskaa voi pitää ilman viinaakin. Ehkä se on tämä syntymähumala.
Kyllä minusta se että pystyy ajattleemaan omilla aivoillaan ja toimimaan vasten ryhmän painetta on ositus vahvasta itsetunnosta.
Minä aina pohdin mistä näillä 14- v on rahaa polttaa ja ryypätä. Tuon ikäisillä vielä juuri töitä ole, eli te vanhempina maksatte kyseiset lystit. minä en kyllä tosiaankaan tee töitä sitä varten että alpseni polttaa sen savuna ilmaan tai juo kurkustaan alas.
meillä 14- v kuljetetaan harrastuksiin, soitetaan rumpuja kavereiden kanssa autotallissa, vietetään leffailtoja, kutsutaan kavereita yökylään jne.
meillä kuskataan myös harrastuksiin ja kilpailuihin, kuten myös tavataan kavereita yms. mutta voi olla myös noita em asioita.
voi kuinka inhoankaan sanontaa hauskaa voi pitää ilman viinaakin. kun niin kovin harva oikeasti on "syntymähumalassa" :)
ehkä olis kannattanut kokeilla muitakin kuin omaa aviomiestä nourena (enkä tarkoita että olisi pitänyt juosta jokasängyssä) ehkä jopa juodakin joskus ja polttaa edes sen verran että tietää mistä puhuu. :D ei olisi tullut moinen tiukkis.
ja kuten jo aiemmin sanoin, silmää käteen vain! että ainakin minun teinini on todella ahkera tekemään töitä ja minä en sille voi mitään jos itse ansaitsemiaan rahojaan käyttää "kokeiluun". uskon myös että vastuullisuus mikä näkyy työssä, näkyy myös muussa elämässä. kun nuorelle antaahieman vapautta saattaapi kasvaaoikein vastuullinen ja fiksu nuori aikuinen!
ja ymmärrän aika pitkälle. olen itsekin ollut hurja nuori. pääasia, että keskusteluyhteys säilyy ja lapset hoitavat hommansa, eli koulunkäynnin. sille kun ei voi yhtään mitään, jos lapsi päättää polttaa tai juoda, ei yhtään mitään. vaikka palsta mammahan pystyy mihin vaan. helppohan se on, jos on lapsi, jolla kerta kaikkiaan ei ole tällaista taipumusta.