Päästäisitkö 15-vuotiaan kesällä festareille?
Kyseessä lukioon menevä tyttö, joka olisi lähdössä kaverinsa kanssa kolmen päivän rockfestareille kahden sadan kilometrin päähän. Mukaan lähtisi kaverin kaksi täysi-ikäistä isosiskoa.
Kommentit (68)
Kolmen päivän festarit = liian pitkä aika
Kaksisataa km = liian pitkä matka
Kaksi täysi-ikäistä isosiskoa = mahdollisesti saavat alkoholia näiltä.
Tosin riippuu nyt erittäin suuresti lapsesta, jos luotat täysin ja tiedät, ettei mm. ikinä missään olosuhteissa joisi ja että nuo kaksi täysi-ikäistä isosiskoa ovat ehdottoman luotettavia.
Oman 15-vuotiaani päästäisin oman ison siskonsa (22) kanssa päiväksi festareille.
niillä isosiskoilla ei ole mitään virkaa,ne ei ala pikkutyttöjä vahtimaan vaan menevät ihan yhtä matkaa.
Jos luotat täysin tyttäreesi menkää yhdessä niin että vanhemmat varaavat hotellista huoneen ja sinne tyttökin yöksi. Eli päivällä saa mennä bändejä kuuntelee ja yöksi hotelliin ja 2 h välein sms.
Eli vähän luottamusta mutta kuitenkin apu on lähellä. Ehkä 18 vuotiaana sitten.
Olen nipottajaäiti. Festareita ja kesiä tulee vielä monia.
just niitä parhaita bändejä. Ei ehkä enää koskaan. t.festarimamma
Niitä just parhaita ei ehkä tule enää koskaan - todellakaan! Ite kävin 15v festareilla ja edelleen käyn, koskaan ei oo mitään ikävää sattunut. :) Kaikenlaista voi muutenkin sattua, joten en näe syytä rajoittaa tytöltäni sellaista mistä itsekin siinä iässä nautin. Musiikki on meille vaan niin tärkeää! :) Tosin voi olla että tällainen vaatii juurikin sen, että itse on käynyt saman läpi ja tietää sen fiiliksen...
ei sitä varten tarvitse lähteä festareille. Ne ovat sellaisia rahankeruujuttuja, joista yritän opettaa lapseni pysymään kaukana. Vastuullista kulutusta on sekin, että ei lähde tuhlaamaan vähiä rahojaan.
..eli elämykset mitä siellä festareilla koetaan. Kaikki ei tykkää, mutta mä rakastan niitä muistoja ja tulevia festareita. Ja toivon että tytölle jää yhtä ihanat elämykset mieleen. :D Mieluummin niin, että on muistoja rutkasti mielessä ja tilin saldo hitusen pienempi, kuin että säästetään kaikesta ilman mahtavia kokemuksia! Elämä on elämistä varten.
ja jos yhtää on uskomista erilaisia nuortenpalstoja, ovat festareiden suurimmat muistot fritsut ja hellä alapää. Ihan ei muista, kuka se oli, mutta varmaan se oli ihana. Varmaan elämys humalaiselle 15v ikäiselle tulla naiduksi mutapohjaisessa teltassa. (lähde: Demi vuonna 2010)
Niitä just parhaita ei ehkä tule enää koskaan - todellakaan! Ite kävin 15v festareilla ja edelleen käyn, koskaan ei oo mitään ikävää sattunut. :) Kaikenlaista voi muutenkin sattua, joten en näe syytä rajoittaa tytöltäni sellaista mistä itsekin siinä iässä nautin. Musiikki on meille vaan niin tärkeää! :) Tosin voi olla että tällainen vaatii juurikin sen, että itse on käynyt saman läpi ja tietää sen fiiliksen...
ei sitä varten tarvitse lähteä festareille. Ne ovat sellaisia rahankeruujuttuja, joista yritän opettaa lapseni pysymään kaukana. Vastuullista kulutusta on sekin, että ei lähde tuhlaamaan vähiä rahojaan.
..eli elämykset mitä siellä festareilla koetaan. Kaikki ei tykkää, mutta mä rakastan niitä muistoja ja tulevia festareita. Ja toivon että tytölle jää yhtä ihanat elämykset mieleen. :D Mieluummin niin, että on muistoja rutkasti mielessä ja tilin saldo hitusen pienempi, kuin että säästetään kaikesta ilman mahtavia kokemuksia! Elämä on elämistä varten.
ja jos yhtää on uskomista erilaisia nuortenpalstoja, ovat festareiden suurimmat muistot fritsut ja hellä alapää. Ihan ei muista, kuka se oli, mutta varmaan se oli ihana. Varmaan elämys humalaiselle 15v ikäiselle tulla naiduksi mutapohjaisessa teltassa. (lähde: Demi vuonna 2010)
niin on paras olla päästämättä, jos tuollaiseen on vaara. Oma äitini onneksi luotti, ja olinkin luottamuksen arvoinen.
Demilehti ei ole koko totuus.com:D
Itsekin olin ensimmäisillä festareilla juuri 15-vuotiaana. Oli pakko päästä, kun maailman paras bändi esiintyi. Nyt 10 vuotta myöhemmin muistelen just sitä reissua elämäni hienoimpana. :)
itelläni on niin mahtavia, koko elämän kestäviä muistoja festareilta etten kehtais estää lastani saamasta samanlaisia
kokemusta festareista..ei alaikäisille..
niin on paras olla päästämättä, jos tuollaiseen on vaara. Oma äitini onneksi luotti, ja olinkin luottamuksen arvoinen. Demilehti ei ole koko totuus.com:D
festarivosuja. Mutta anna ihmeessä oman lapsesi lähteä, onhan sinullakin kivoja muistoja (tosin se sun tippuri hoidettiin jo samana kesänä). Normaali 15v onneksi tietää, että kesämuistoja saa muualtakin kuin festareilta. Vain ne äidit, joiden nuoruus jäi lyhyeksi, jumittavat jossain yksittäisessä festarimuistossa ehkä siksi, että heidän elämästään ei myöhemmin tullut mitään.
Itse olin samassa iässä hyvinkin luotettava ja kiltti.
Ja vielä noin pitkäksi aikaa.
Siellä kuitenkin ryypätään, poltellaan mitä tarjotaan, voidaan vetää vähän tabujakin. Kaikki tuonikäiset kokeilevat niin helposti.
Sitten kännissä tai pilvessä ollessa tapahtuu kaikenlaista ikävää. Joutuu ryöstetyksi, raiskatuksi, hävittää tavaroitaan jaa sukupuolitaudin tai vauvan. Ja näitä asioita ei saa tekemättömiksi.
Voi joutua pulaa ihan ilman omaa syytäänkin.
Itse päästän oman 15 vuotiaani blockfesteille isoveljensä ja hänen tyttöystävänsä kanssa koska molemmst täysi-ikäisiä
ehdin kyllä käydä festareilla ihan tarpeeksi nuorena aikuisenakin, enkä aikuisiässä enää edes kuuntele samaa musiikkia kuin 15-vuotiaana.
Luin ketjua "Seksikokemuksesi, jota häpeät/kadut/muistelet järkytyksellä". Tuli heti mieleen jotkut tutut ylihuolehtivat äidit. Luulevat, että oma tyttö tekee perässä samat mokat kuin äitikin. Tytöltä otetaan kesätyörahoilla ostetut festariliput pois ja niin pois päin.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1366282/seksikokemuk…
onko sinusta siis ylihuolehtivaisuutta olla päästämättä 15v festareille?
matkat, majoitus, ruoka, festariliput ja ylimääräinen raha, varmaan noin 200 euroa ainakin?
just niitä parhaita bändejä. Ei ehkä enää koskaan.
t.festarimammaNiitä just parhaita ei ehkä tule enää koskaan - todellakaan! Ite kävin 15v festareilla ja edelleen käyn, koskaan ei oo mitään ikävää sattunut. :) Kaikenlaista voi muutenkin sattua, joten en näe syytä rajoittaa tytöltäni sellaista mistä itsekin siinä iässä nautin. Musiikki on meille vaan niin tärkeää! :) Tosin voi olla että tällainen vaatii juurikin sen, että itse on käynyt saman läpi ja tietää sen fiiliksen...
Minäkään en tahdo lapseltani rajoittaa noita maailman parhaita hetkiä :-)
ai huonoja panoja kännissä jonkun ääliön kanssa puoliväkisin ?
3 päivän lippu varmaankin 80 e, matkat 50 e, majoitus ja ruoka...onhan noita känninotkujia tullut nähtyä kun asun paikkakunnalla, jossa isot festarit. Silti voisin antaa lasteni lähteä kaveriensa kanssa, porukkana jos liikkuvat ja toisistaan huolehtivat. Voihan siellä olla festari-ihastus, känni ja telttapano, mutta eikös sitä ole nekin itse mokailtava jossain vaiheessa?
Perustelu : olen itse ollut aikoinaan ja tiedän millaista siellä olisi.
niin on paras olla päästämättä, jos tuollaiseen on vaara. Oma äitini onneksi luotti, ja olinkin luottamuksen arvoinen. Demilehti ei ole koko totuus.com:D
festarivosuja. Mutta anna ihmeessä oman lapsesi lähteä, onhan sinullakin kivoja muistoja (tosin se sun tippuri hoidettiin jo samana kesänä). Normaali 15v onneksi tietää, että kesämuistoja saa muualtakin kuin festareilta. Vain ne äidit, joiden nuoruus jäi lyhyeksi, jumittavat jossain yksittäisessä festarimuistossa ehkä siksi, että heidän elämästään ei myöhemmin tullut mitään.
Mutta hei, rauhoitu. Mä oon itse käynyt festareilla teinistä lähtien ja käyn edelleen. Muistoja on paljon, hyviä sellaisia. Elämässäni olen pärjännyt vallan mainiosti - eikä pipo kiristä :)
Jos sä kuvittelet, että se nuorten "naiduksi tuleminen", fritsut, sukupuolitaudit tms vaativat parinsadan kilometrin välimatkan tai festarit tapahtuakseen niin suosittelen äkkiä todellisuuteen heräämistä. Kyllä ne kuule ne hormonit hyrräävät siellä kotibileissä, koulun päättäjäisissä, riparikekkereissä, rippileirillä, "kaverin luona yökylässä" jne. Ja ajattele, ne teidän lähialueella järkätyt ilmaistapahtumat on niitä pahimpia festareita - sinne kun pääsee ilmaiseksi niin ei tarvitse edes olla kiinnostunut musiikista, sinne voi mennä vaan vonkaamaan..
Ei se sun lapsesi ole sen enempää tai vähempää turvassa elämältä kävi festareilla tai ei. Mutta kuten todettu, mä ymmärrän mun tyttöä enkä estä lähtemästä - siinä on aika iso ero että haluaako lähteä festareille festareiden takia vai onko musiikki niin olennainen tekijä reissussa että siksi sinne haluaa lähteä. Mä tunnen oman lapseni, sille festarit on sopiva paikka - kaikille sen ikäisille varmasti ei ole.
Se, jonka mielestä rahaa voi tuhlata festareihinkin