13 v ja netti, pleikka... ajankäytöstä
Rajoitatteko te 13-vuotiaiden netti-, pleikkapalaamis tai tv:n katsomisaikoja?
Huomaa, että nuorempia vahditaan aika paljon ja tehdään rajoituksia, mutta nyt 13 v kavereilla alkaa tosi monella olemaan oma tv ja kaikki pelit ja vehkeet omissa huoneissa eikä niiden käyttöä rajoiteta enää ollenkaan. Jatkavat vaikka yöllä pelaamista, kun vanhemmat ovat nukkumassa.
Itse oon kauhea niuho ja lapsi kärttää koko ajan, että ostaisi omilla rahoilla tv:n ja läppärin. Ei mulla muuten olisi asiaa vastaan, mutta kun nyt jo on kauhea ongelma siitä että pitäisi koko ajan pelata ja asiasta väännetään koko ajan. Siis lapsi pelaisi vaikka 8 h viikonloppuna jos antaisin.
Onko teillä siis jotain aikarajoja about 13 v ikäisille vai annatteko pelata ja olla netissä niin paljon kuin huvittaa?
Puuh, tämä taistelu uuvuttaa. Pojalla kaikki asiat kyllä hyvin ja kunnossa, mutten haluaisi, että elämä olisi yhtä pelaamista (etenkin kun nyt haluaa pelata vain K16 sotapelejä, kuten kaikki kaverinsakin).
Kommentit (23)
mutta nyt 13 v kavereilla alkaa tosi monella olemaan oma tv ja kaikki pelit ja vehkeet omissa huoneissa eikä niiden käyttöä rajoiteta enää ollenkaan.
Hei,sinä kukkahattu-täti!!! Joo ne grafiikat on jo aika hyvän laatuisia ja ääni ihan loistava MUTTA kyllä me 12-16 vuotiaat osataan erottaa peli ja oikea elämä.
pojalla on reenit 5-6 kertaa viikossa ja koulu menee hyvin (keskiarvo yli 9) eli hoitaa hommansa kyllä. Syömään sen sijaan saa maanitella vaikka tunnin kun peli tempaa mukaansa eikä huvittaisi syödä..
Mutta pelkään tosiaan missä vaiheessa tuollainen tappamispeli alkaa vaikuttaa ajatusmaailmaan, kun kaikki liikenevä aika pitäisi pelata ja kun kuulemma kaveritkin pelaavat jo öisinkin sitä omissa huoneisseen (ne joilla on oma pleikka).
Tää pojan väsytystaistelu vänkäämällä alkaa olla niin raskasta että tekisi mieli heittää hanskat tiskiin. Mutta en voi sellaista lapselleni tehdä.
Mies on vähän sillä linjalla, että kyllä hänkin sai pelata nuorena tappamispelejä, mutta grafiikat ja kaikki on niin kehittynyt (luurit päässä tilanne äänineen erittäin todellista) että pelkään jo lapsen puolesta. Ehkä turhaa. Paljon pahempiakin ajanviettotapoja varmaan on ja voi tietenkin keksiä muuta tyhmää kun alkaa pelaamista rajoittaa. Pelissä pärjääminen kun tuntuu olevan koko elämä nyt.
Mitä itse tekisit tällaisen lapsen kanssa?
väsytystaistelussa oleva ap