Voisitteko te mammat lopetta pitkähiuksisten poikien "tytöttämisen" kauppakeskuksissa, kiitos!
On se prkl ettei 2000-luvulla tajuta, että pojallakin voi olla pitkä tukka!!
Jos on selkeästi puettu pojaksi, niin miksi pitää lässyttää omille lapsillenne"tuo tyttö..."????
Sanokaa vaikka että "tuo toinen lapsi"tms,
MIKSI PITÄÄ TYTÖTELLÄ????
Oletteko tyttöjen äidit kateellisia että minulla on kaunis ja rauhallinen POIKA!?(tiedoksi vielä että kaikki pojat eivät myöskään käyttäydy huonosti, senkin te tyttöjen äidit aina yleistätte.)
t:ärsyyntynyt kolmen POJAN äiti
Kommentit (104)
tekstisi on muuten täynnä juuri stereotypiaa vahvistavaa teksiä:
"yksi miesjuontaja, jolla oli pitkä tukka"
Olen yli 30-vuotias, kuinka todennäköisesti muistan kaikki lastenohjelmien juontajat? Tuo on jäänyt mieleen, koska soitti kitaraa ja lauloi, ja tykkäsin kuunnella. Suurin osa lastenohjelmien juontajista oli 80-luvun alkupuolella naisia ja lastenohjelmia tuli vähemmän kuin nykyisin, joten tuo saattoi mahdollisesti olla jopa ainoa. Lähinnä annoin tuon esimerkkinä siitä, että jos joskus 25 vuotta sitten niissä harvoissa miesjuontajissa oli joku pitkätukkainen tyyppi, niin ei se kovin kummallista olisi enää nykyisinkään.
"tietyntyyppiset ihmiset hakeutuvat kyseisille aloille"
Olet oikeassa, tuo kohta vahvistikin stereotypioita, joskaan en määritellyt, millaisia. Tosin uskon kyllä, että tämäntapaiset yleistykset pitävät osittain paikkansakin. Ihmisillä on erilaisia ominaisuuksia, eri aloilla pärjää eri ominaisuuksilla, ja myös arvomaailma ja ajattelutapa ohjaa ammatinvalintaa.
"taiteilijaimagohan on ihan hyvä, taiteilijathan ovat usein persoonallisia, rohkeita, luovia ja älykkäitä"
Onko tämä pelkkä stereotypia? Aika monen tutkimuksenkin mukaan taiteilijoiden keskuudessa on huomattavan paljon ihmisiä, joihin nämä ominaisuudet tai ainakin osa niistä sopii (huomaa tekstissäni sana "usein").
"kalju mies on joutunut kertomansa mukaan idioottinatsi-oletusten kohteeksi"
Mitä stereotypiaa MINÄ tässä muka vahvistan? Jos moni kalju mies on kokenut ennakkoluuloja, niin sehän ei ole minun stereotypiaani, vaan niiden muiden. Ja jos taas tarkoitat, että esitän natsit nyt stereotyyppisesti idiootteina, niin se on kyllä ihan mielipiteeni: minusta natsit ovat idiootteja.
Ja tuon "Tukka ja järki ei pysy samassa päässä" sanonta kertoo paljon meidän yhteiskunnan menneistä arvoista vaikka sitä ei käytettäisikään.
MENNEISTÄ arvoista, kyllä. Mutta monet vanhat arvot ovat olleet ja menneet, tai ainakin niiden pitäisi antaa mennä. Ja 70-luvulla miesten pitkät hiukset olivat erittäin yleisiä Suomessakin, joten ei se nyt NIIN uusi juttu ole ;)
Vaikka taiteilijat ovat älykkäitä, niin tämä älykkyys ei ole yhteiskunnan mielestä samanlaista kuin paljon arvostetummat businessälykkyys tai matemaattinenälykkyys.
Kumpaa mielestäsi arvostetaan enemmän? Usein juuri taiteilijoita pidetään jonkinlaisina mielipideautomaatteina, joilta pyydetään kommenttia milloin mihinkin, varsinkin yhteiskunnallisiin asioihin. Kirjailija saattaa olla keskusteluohjelmassa ja häneltä odotetaan eri alojen asiantuntemusta, vaikka hän olisi vain sivunnut teemoja kirjassaan. Harvemmin joku bisnestyyppi kutsutaan minnekään analysoimaan yhteiskuntaa ja ihmisyyttä.
Sanoisin, että tietyt taidealat ovat kyllä paljon arvostetumpia kuin bisnesmaailma - kaikesta huolimatta.
ne stereotypiat muuttuvat sitä hitaammin, mitä enemmän ihmiset itse toimivat niiden mukaisesti! Eli kun vanhemmat automaattisesti tytöttelevät kaikkia pitkätukkaisia lapsia, siirtävät he tätä stereotypiaa ja mielikuvaa omille lapsilleenkin. Ja jos kaikki pukevat lapsensa stereotypian mukaisesti, niin eiväthän lapset sitten iki opi ajattelemaan asioista eri tavoin. Stereotypiat murtuvat vain, jos me ihmiset murramme ne!
vaan että stereotypiat ovat vahvoja ja pitkä tukka = TYTTÖ aika monessa kulttuurissa oli vaatteet minkälaiset tahansa. Ei sitä naamaa tule välttämättä katsotuksi eikä lasten naamasta voi aina päätellä onko kyseessä tyttö vai poika. Myöskään kehon rakenteesta tai kielestä ei lapsilla voi vetää johtopäätöksiä sukupuolesta. Teini-iässä alkaa sukupolten eroavaisuus lisääntyä niin että erehtymisen mahdollisuus vähenee. Stereotypioiden muuttuminen vie vuosia, jos ei vuosikymmeniä. Jos et siis halua poikiasi kutsuttavan tytöiksi silloin tällöin niin kannattaa leikkauttaa hiukset tai sitten vain tottua siihen että poikasi ovat tyttöjä joillekin ihmisille.
kaikkein naurettavin. Jos ei omin silmin näkisi, luulisi vitsiksi. Millaisessa suljetussa maailmassa te kaikki oikein elätte? Argumentit puoleen tai toiseen ovat kuin malliesimerkkejä alakoululaisen älykkyydestä. Tyhmä, tyhmempi, suomalainen av-mamma.
että lastasi "haukutaan" tytöksi, oletpa sovinisti! Meidän poika on myös kaunis, ja mielestäni on kehu, jos joku häntä tytöksi luulee.
Eikö pojalla saa tukka mennä edes korvien yli?
Vai tarkoittaako teille sana pitkä tukka sellaista epäsiistiä selkään asti menevää liehulettiä(ohut ja kampaamaton)?
KYLLÄ PITKÄ TUKKAKIN VOI OLLA SIISTI.
Kukapa teistä äänestäisi Johnny Deppiä leikkaamaan siilin?????
En oikein ymmärrä näitä "stereotypiaa"puolustavien kommentteja.
Muualla maailmassa pitkätukkaisia poikia on paljon, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
(ks. julkkisten lapsia,esim Matthew Mcconaheyn poika)
No täällä Suomessa tullaan taas jälkijunassa.
Pitkätukkaiset ovat roskasakkia tai taiteilijoita, joita ei arvosteta.
VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ TAAS! Jessus sentään miten vanhanaikaisia ja jämähtäneitä mielipiteitä!
Onneksi en asu Suomessa!huh huh.
että kukaan jolla on monta samaa sukupuolta ei ole toivonut toistakin. En vaan usko. Ap:kin olisi toivonut tyttöä. Meiltäkin löytyy vain yhtä lajia.
Tiedän perheen, josta ainoa tyttö annettiin adoptioon, poikia ei.
kun en ole ollut ihan varma lapsen sukupuolesta. Viimeksi vain muutama päivä sitten näin kaupassa lapsen, jola ei ollut kovinkaan pitkä tukka (lähinnä polkkamittainen, hieman kihartuva)ja päällä punainen huppari sekä farkut ja jalassa tennarit. Kasvot olivat säännölliset ja lapsella oli kauniit tuuhearipsiset silmät. Iältäään lapsi oli n. 10-11v. Lapsi oli ostamassa poikien lippistä ja ensimmäinen ajatukseni oli että "siinäpä poikamainen tyttö vai olisiko kenties ostamassa ystävälle tai veljelleen lippistä", kunnes tajusin lapsen äidin kommentista, että lapsi oli poika! Mutta minkäs sitä ulkonäölleen mahtaa ja eiköhän murrosiän myötä käy ihan selväksi jokaisen sukupuolikin :)
ettet pojaksi tajunnut. Oliko se punainen huppari se, joka sai luulemaan tytöksi? Farkut, lenkkarit, polkkatukka, ostamassa poikien lippistä=aivan selvä poika! Miten ihmiset on näin tyhmiä? Oikeesti!
maailman menostakin yleensä eikä vain minä näkökulmasta. Voi yrittää ensin ymmärtää miksi ihmiset käyttäytyvät niin kun käytäytyvät, kaikki kun eivät tee sitä aina tahallaan tai tietoisesti. Mutta tämähän menee jo suurimman osan "minä-asenteisen" av-mamman käsityskyvyn ulkopuolelle.
Ja tiedoksi teille: lukemalla historiaa voi myös ymmärtää tulevaisuutta. Hiustyylit ovat vaihdelleet ja vaihtelevat aikakausien mukaan maailmanlaajuisesti, mutta todella hitaasti. Siinä on av-mammojen palstakirjoittelut pisara meressä. Ja kas pitkät hiukset ovat joskus olleet ihan arvostettujakin ja merkki yläluokkaisuudesta.
Jos fakta ja historia miksi lyhyitä hiuksia arvostetaan enemmän nykyhteiskunnassa nyt sattuisivät av-mammoja ja ap:tä edes pienen pienen hiukkasen kiinnostamaan, niin lisää hiustyylien muutoksista voi lukea vaikka wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiukset
Fakta on, että vaikka ap ja muut av-mammat hyppisivät päällään niin pitkät hiukset miehillä voivat olla paremmin arvostettuja vasta parinkymmenen vuoden päästä, jos sittenkään.
Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta pätkääkään millaiset hiukset kelläkin on, kunhan toin tähän ketjuun vain vähän valaistusta miksi pitkiä hiuksia pojilla tarkoittaa monille ihmisille tyttöä. Monet vain tuntuvat ottavan tällä palstalla elämän faktat todella henkilökohtaisesti ja ovat heti puolustusasenteella liikkeellä.
anna luulla tytöksi! Ei se sinun äitiyttäsi voi loukata eikä poikasi identiteettiä. Se ei uhkaa myöskään hänen orastavaa miehisyyttään eikä pitäisi loukata häntä millään tavoin. Jos loukkaa sinua, häntä, teitä molempia, niin vika on jossain muualla....jos on aivan hirveä paikka joutua luulluksi tytöksi niin miten teillä kasvatetaan yleisesti ottaen lapset? Millainen avomaailma, erityisesti: miten kasvatatte tasa-arvoon?
anna luulla tytöksi! Ei se sinun äitiyttäsi voi loukata eikä poikasi identiteettiä. Se ei uhkaa myöskään hänen orastavaa miehisyyttään eikä pitäisi loukata häntä millään tavoin. Jos loukkaa sinua, häntä, teitä molempia, niin vika on jossain muualla....jos on aivan hirveä paikka joutua luulluksi tytöksi niin miten teillä kasvatetaan yleisesti ottaen lapset? Millainen avomaailma, erityisesti: miten kasvatatte tasa-arvoon?
Silloin ei ole sinut itsensä kanssa, jos pitää ajatella mitä muut minusta ajattelee tai välittää mitä muut sanovat.
ei tarvitse valittaa. se on sossupummitukka. pthyi!
Etkö itse ole koskaan ihastunut pitkätukkaiseen mieheen? Ootte te juntteja!
"mieheen" Siis ei oo mitään niin ällöä kuin pitkätukkainen mies.
Mun pojilla ei oo koskaan ollut pitkää tukkaa, eikä tuu oleen.
kun mulla oli lyhyet hiukset ja olin leirillä, seisoin mökkimme edessä ja ohi kulki joku aikuinen joka kysyi "eikö pojat ole menossa diskoon" olen siis tyttö. Vanhempana en ole halunnut leikata hiuksiani lyhyeksi vaikka se voisi olla nätimpi kun jäi niin traumoja tuosta. Ei se tietenkään ole sen ihmisen vika jos hän luuli minua pojaksi, olin vaan pojan näköinen.
mitä väliä sukupuolen erottumisella on ollenkaan, miksi nämä pitkätukkapojat pitäisi edes "selkeästi pukea" pojaksi? Sukkahousua vaan kehiin ja unisexiä.
Poika, jolle on jätetty niskaan pitkä soiro, kun äiti ei millään henno pätkäistä haituvia poikki, on säälittävä. Eikä toisaalta pitkä niskatukka tytöllä, jonka otsis on korvasta korvaan, yhtään sen parempi ole.
Kateuskortti on täysin turha tässä(kin) tapauksessa.
Ja tuon "Tukka ja järki ei pysy samassa päässä" sanonta kertoo paljon meidän yhteiskunnan menneistä arvoista vaikka sitä ei käytettäisikään. Vaikka taiteilijat ovat älykkäitä, niin tämä älykkyys ei ole yhteiskunnan mielestä samanlaista kuin paljon arvostetummat businessälykkyys tai matemaattinenälykkyys.
Ovatko kaikki kommentoijat eilen syntyneitä? Tuota sanontaa ei käytetä pitkiä hiuksia vastaan, vaan sen tarkoitus on lohduttaa kaljuuntuvaa miestä.
Pitkät hiukset olivat tavallisia pojilla silloinkin kun itse olin lapsi, 70-luvulla. Eli ei ole mun mielestä mikään uusi asia, johon ei ole VIELÄ ehditty tottua. Sitä paitsi liike-elämässäkin on taatusti tilaa pitkätukille, esim. IT-puolella.
Mutta silti olisin sitä mieltä, että ap on vetänyt herneen nenään ihan syyttä. Ei kukaan normaali ihminen tahallaan tytöttele poikaa tai päinvastoin. Sitä vain arvioi pikaisesti väärin. Eihän vieraiden lasten sukupuolen miettimiseen tule varmaan montaa aivosolua uhrattua.
ei tarvitse valittaa. se on sossupummitukka. pthyi!
Etkö itse ole koskaan ihastunut pitkätukkaiseen mieheen? Ootte te juntteja!
"mieheen" Siis ei oo mitään niin ällöä kuin pitkätukkainen mies. Mun pojilla ei oo koskaan ollut pitkää tukkaa, eikä tuu oleen.
En usko!(vai onko oma kaljupäinen ylipainoinen bisseä litkivä mies niin paljon ihanampi?)
Ja tuon "Tukka ja järki ei pysy samassa päässä" sanonta kertoo paljon meidän yhteiskunnan menneistä arvoista vaikka sitä ei käytettäisikään. Vaikka taiteilijat ovat älykkäitä, niin tämä älykkyys ei ole yhteiskunnan mielestä samanlaista kuin paljon arvostetummat businessälykkyys tai matemaattinenälykkyys.
Ovatko kaikki kommentoijat eilen syntyneitä? Tuota sanontaa ei käytetä pitkiä hiuksia vastaan, vaan sen tarkoitus on lohduttaa kaljuuntuvaa miestä. Pitkät hiukset olivat tavallisia pojilla silloinkin kun itse olin lapsi, 70-luvulla. Eli ei ole mun mielestä mikään uusi asia, johon ei ole VIELÄ ehditty tottua. Sitä paitsi liike-elämässäkin on taatusti tilaa pitkätukille, esim. IT-puolella. Mutta silti olisin sitä mieltä, että ap on vetänyt herneen nenään ihan syyttä. Ei kukaan normaali ihminen tahallaan tytöttele poikaa tai päinvastoin. Sitä vain arvioi pikaisesti väärin. Eihän vieraiden lasten sukupuolen miettimiseen tule varmaan montaa aivosolua uhrattua.
"Tukka ja järki ei pysy samassa päässä" lohduttaa kyllä kaljuuntuvaa, mutta kyllä sitä käytetään nykyisin myös siinä tarkoituksessa, että mitä pidempi tukka sen vähemmän järkeä. Esimerkkejä löytyy ihan googlaamalla vaikka ei toki ihan helposti.
Ja on ihan oikeassa. Hankkisivat tytön, jos kerran sellaisesta tukasta äiti tykkää. Tietenkään isäni ei työssään opettajana tytöttele vaan selän takana ja yksityiselämässä.:) ja kukaan mamma ei voi tälle mitään... Ei ole tiedossa rehtoria, jolle soitella.
Joillekin sopii pitkät hiukset. Esikoiseni on sellainen.
Ajattele vaikka Jone Nikulaa ilman hiuksiaan.
Olisi järkyttävän ruma!
t.ap
leikattuaan hiukset. Sama kävisi Nikulallekin (oikein komistuakseen hänen pitäisi tehdä jotain hampailleen)
Omaa tyttöäni luullaan monesti pojaksi, kun häntä ei ole puettu pinkkeihin hörsöihin, mutta itselläni ei tule mielenkään vetää moisesta herneitä nenään!
taas yksi joka "kuvittelee" tietävänsä
"Tukka ja järki ei pysy samassa päässä" lohduttaa kyllä kaljuuntuvaa, mutta kyllä sitä käytetään nykyisin myös siinä tarkoituksessa, että mitä pidempi tukka sen vähemmän järkeä. Esimerkkejä löytyy ihan googlaamalla vaikka ei toki ihan helposti.
Niin, eipä sille mitään voi, että eilen syntyneet kirjoittelevat eniten nettiin. :-) Googlaamalla saa tietää loppujen lopuksi aika vähän siitä, mitä on tapahtunut ennen viimeistä viittä vuotta.
Jos sanonta tarkoittaa nykypuhujille muuta kuin mitä se on ennen tarkoittanut, mutta samalla väitetään sen kertovan jotakin yhteiskunnan menneistä arvoista, niin: missä merkityksessä?! Nykymerkityksessäkö? Tämähän on anakronismi.
siis ainoastaa pitkän tukan takia tytöttelen vaikka naama olisi petolinnun...