Parisuhteen aikana annetut lahjat ja ero!
Onko nykyaikan tavallista, että erotessa palautetaan kaikki saadut lahjat?
Omassa lähipiirissä olen nyt törmännyt kahteen tapaukseen, joissa tulee riita noista lahjoista.
Keskinenkin uutisoitu aiheesta.
Jos eroan miehestäni niin tuntuu oudolta, että vaatisemme lahjat takaisin tai korvauksen annetusta lahjasta (esim. ulkomaan matka).
Kommentit (27)
sanotaan että saadut lahjat pysyvät saajilla.
Mun ei tarvitse ikinä luopua mun timanteista ;)
Pikkusieluisuutta! En ole tuollaista omassa lähipiirissäni kuullut.
OK, jos mies olisi antanut mulla esim. isoäitinsä camé-korun, en varmaankaan sitä haluaisi eron jälkeen käyttää eli palauttaisin miehelle, jos meillä ei olisi tyttölasta
Mun entinen halusi takaisin esimerkiksi minulle ostamansa alusvaatteet sekä valmistujaislahjaksi minulle antamansa kodinkoneen. Koko suku oli näkemässä, kun hän antoi sen minulle valmistujaispäivänäni. Annoin kaikki takaisin mukisematta, koska en halua riitaa. Hänelle antamiani lahjoja ei tullut mieleenikään pyytää takaisin... Minä halusin erota, hän ei.. siitä kai tämä. Emme olleet edes naimisissa emmekä asuneet saman katon alla...
Mun entinen halusi takaisin esimerkiksi minulle ostamansa alusvaatteet sekä valmistujaislahjaksi minulle antamansa kodinkoneen.
mulla ei ollu tuota ongelmaa, ku en saanu 4v parisuhteen aikana lahjoja...
Lahjoja ei palauteta. Poikkeuksena näkisin tilanteen, jossa vain hyvin lyhyen aikaa ennen eroa (joka tapahtuu lahjansaajan aloitteesta) annetaan jotain kallista. Esim. jos on vastaanottanut muutaman tonnin korun pari viikkoa ennen kuin ilmoittaa lähtevänsä toisen miehen kelkkaan, niin olisi vain todella törkeetä pitää se koru.
Nimenomaan, kysehän on puhtaasta ilkeydestä ja satuttamisen halusta. Mitä hän niillä tekee? Mutta annoin kaikki hänen minulle syntymäpäivälahjaksi, valmistujaislahjaksi tai muuksi lahjaksi ostamat tavarat, korut, vaatteet ja alusvaatteet takaisin. Itselleni ei vielä tässäkään vaiheessa tullut edes mieleen pyytää häneltä mitään takaisin, enkä pyytänytkään. Tosin hän otti myös sellaisia tavaroita, jotka eivät ole koskaan olleetkaan hänen. Mitään suurta rahallista arvoahan niillä ei ole, joten eihän tämä toki elämääni kaada. Surulliseksi vain tekee.
Paitsi jos lahja on exän suvun perintökalleus, sellaisia en kehtaisi pitää.