Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako äiti levätä/nukkua ilman vauvaa synn. jälk.?

Vierailija
01.04.2011 |

..vai katsotaanko tätä pahalla ja kirjataan papereihin jotain vähemmän mairittelevaa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvissa ainakin voi viedä vauvan yöksi pois, jos haluaa. Ne tuo sen sit vaan syömään.

Vierailija
42/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään mahista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tehnyt edes mieli veidä vauvaa nukkumisen ajaksi pois.. mutta harmitti se että ei edes suihkun ajaksi saanut vieda kansliaan. mies teki pitkää päivää töissä pitkän matkan päässä eikä oikein päässyt kuin käymään sairaalassa ennekuin vierailua aika loppui,niin halusin viettää sen aja perheenä enkä mennä silloin suihkuun.

Vierailija
44/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei äitien annettaisi levätä rauhassa, jos heistä siltä tuntuu. Varsinkin, kun sairaalasta lähdön jälkeen on sitten omillaan ja taatusti joutuu jatkossa valvomaan.

Mutta näin vähän arvelinkin, että joissakin paikossa ollaan aika niuhoja. Ja kyllä minä ainakin välitän siitä, mitä papereissa lukee, jos on esim. että "hyljeksii lastaan" tms.

terv. ap, tulevan ensisynnyttäjän mietteitä

Vierailija
45/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla eivät äidintunteet herää aivan saman kaavan mukaan. Toiset tarvitsevat enemmän aikaa tutustua vauvaan ja harjoitella uutta rooliaan. Toisilla hormonit ym. auttavat paremmin ja rakkaus vauvaan syntyy salamana. Se, että niin ei käy, ei tee yhtään huonommaksi äidiksi tai vähennä rakkauden määrää.

t. eräs, joka ensin meinasi taivastella, miten kukaan voi haluta nukkua ilman vauvaa

Vierailija
46/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin aivan riepuna synnytyksen ja yhden nukkumattoman yön jälkeen. Vauva ei nukkunut kun huusi nälkäänsä, maitoa ei herunut pisaraakaan.

Olin loppu, joka piakkaan sattui enkä voinut olla kuin toisella kyljellä vauva kainalossa....SIllä sängyssä ei ollut kuin toinen laita! 10 points goes to.....Tyks!

En uskaltanut edes nostaa vauvaa väsymykseni ja oloni takia ja lopulta hoitaja suostui kokeilemaan vauvaa omaan sänkyyn. No eipä tietenkään viihtynyt kun oli se nälkäkin.Lopulta sitkeän soittelun jälkeen vauva vietiin vauvahuoneeseen, jonne oli rauhoittunut saatuaan tutin. (Ja muistaakseni myös maitoa).

Ei ollut helppoa paikka ja oikeasti itkin itseni uneen. Sikeään sellaiseen, josta heräsin elämääni tyytyväisenä ihanan pikkutytön äitinä aamukuudelta kun vauva tuotiin kainalooni.

Se voi olla pienestä kiinni, joten sinä, joka kyselit vauvan läheisyyden jne. perään; omani nukkuin tyytyväisenä, niin kuin minäkin. Siitä lähhtien aika tasaisesti hän on sitäkin lajia saanut.

Pitäkää puolenne, vaakakupissa tärkeitä asioita!

Vierailija
47/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esikoisen kohdalla se olisi ehkä ollut paikallaan. Vauva oli tosi itkuinen, itsellä pitkä aika huonoa unta takana ja vuorokauden mittainen synnytys. Maito nousi vasta viikon kuluttua, eikä syynä kyllä ollut vähäinen yrittäminen. En kyllä silloin ajatellut haluavanikaan antaa vauvaa hoitoon, mutta herkemmin minusta ehkä kätilöt saisivat tarjota sellaista. Itse olin menettänyt reilun litran verta ja hb tosi alhainen, olin tosi kipeä ja pyörrytti aina noustessa kovasti.

Sekin oli hassua, kun halusivat näyttää vaipanvaihtoja ja pesuja heti synnytysyötä seuraavana päivänä. En osannut siitäkään kieltäytyä tai pyytää että saisin katsoa sitä maaten. Nousin seisomaan, ja piti oikein taistella pyörtymistä vastaan ja tsempata hulluna että ymmärsi puhutun. Jälkikäteen ajatellen tuo olisi ehkä voinut odottaa seuraavaan päivään.

Toisen lapseni synnyttyä yöhoitaja halusi käydä läpi nuo asiat, mikä oli tosi kummaa. Yleensä kuitenkin yöllä edes yritetään nukkua..

Vierailija
48/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes patisteltiin suihkuun. Sen jälkeen nukuin lisää. Lapsi syntyi aamulla klo 7 ja itse asiassa hänkin nukkui koko päivän. Ensimmäinen yhteinen yö sitten valvottiin ja syötiin.

Esikoisen kanssa olin niin lääkitty, että kun vauva näki maailman torstaina, aloin olla tajuissani enemmän vasta sunnuntaina, muistan kyllä pätkiä sitäkin ennen. Torstaista ei oikein mitään käsitystä.

Vierailija
49/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottivat ekaksi yöksi ja kysyivät onko ok että antavat korviketta jos lapsi herää. Olin sen verran uupunut, että suostuin mihin vaan kunhan saisin nukkua. Lapsi nukkuikin sitten koko yön eikä korviketta tarvittu. Aamulla tuntui, että nyt tässä jaksaa mitä vaan kun yhden yön sai nukkua. Kiitos naikkarille!

Vierailija
50/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs vietiin lastenosastolle sokeriarvojen heittelyn vuoksi. En saanut kuitenkaan kovin hyvin nukuttua, koska muiden vauvat itkivät. Mitään vahinkoa ei parista yöstä lastenosastolla tullut, maitokin nousi hellemmin eikä liian rajusti, kuten aikaisemmin. On väärin, että synnyttäneiden osastoilla huoneissa on niin monta ihmistä, ettei pysty lepäämään. PHKS:ssa ei ole perhehuone- tai yksityishuonemahdollisuutta.

Vierailija
51/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tokaisu, että "pitäähän sitä jaksaa sitten kotonakin hoitaa" on ihan epälooginen. Valmiiksi puolikuolleena väsymyksestä lähdet kotiin vauvan kanssa kun mahdollisuus olisi edes yksi yö nukkua väsymystään pois.

Ja tosiaan, kaikki eivät kaipaa sitä, että saisi nukkua yhden yön voimia keräten mutta joillekin se on aika tärkeää.

Itse esikoisen syntymän aikoihin valvoin käytännössä perjantai-aamusta maanantai-iltaan. Välissä taisi olla yhdet kahden tunnin unet. Vauva syntyi sunnuntai-aamuna ja maanantaina todettiin vauvalla tulehdusarvojen kohoaminen ja vauva joutui osastolle tarkkailuun. Ja täytyy sanoa minun kannaltani, että onneksi. Itse olin siinä vaiheessa jo niin sekaisin ja ylikierroksilla, että varmaan olisin pimahtanut jos en olisi saanut unilääkettä ja katkeamattomia unia. Mutta sitä ennen ei puhettakaan, että vauva olisi otettu hoitajille hoitoon, että olisin saanut edes pari tuntia levätä.

Vierailija
52/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kainalossa :)

Vierailija
53/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sikiää, jotka ei ymmärrä, että kaikki menee niin hyvin kuin heillä.

Kaikilla eivät äidintunteet herää aivan saman kaavan mukaan. Toiset tarvitsevat enemmän aikaa tutustua vauvaan ja harjoitella uutta rooliaan. Toisilla hormonit ym. auttavat paremmin ja rakkaus vauvaan syntyy salamana. Se, että niin ei käy, ei tee yhtään huonommaksi äidiksi tai vähennä rakkauden määrää.

t. eräs, joka ensin meinasi taivastella, miten kukaan voi haluta nukkua ilman vauvaa

Vierailija
54/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni syntyessä oli itsestään selvää, että vauva oli pari ensimmäistä vuorokautta enimmäkseen vauvalassa, ja äiti vain syötti, ehkä vaihtoi vaipan.

Kai se vauvakin enimmäkseen nukkuu, miksi ei sitten myös äiti?

Vierailija
55/55 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en saanut nukkua vaikka olisin halunnut. Vauvaa synnytettiin 30h ja kun vauva lopulta syntyi, itki seuraavat 3 yötä osastolla lähes tauotta. Oli ressukka nälkäinen, kun maito ei heti noussut rintoihin, mutta lisämaitoa ei pyynnöistä huolimatta saatu.

Toisen lapsen syntymä meni hieman helpommin ja halusinkin pian kotiin lepäämään, vaikka olikin sitten vauva ja 1v. isoveli hoidettavana.

Kuopuksen synnytys oli erittäin rankka mutta eipä äiti-ressukka saanut silti levätä. Ja lisämaidosta taas taisteltiin, sitä kun ei meinattu saada millään, vaikka olin ollut teholla ja maito ei todellakaan noussut heti rintoihin. Lupasinkin ottaa Tuttelia mukaan, mikäli vielä joskus synnyttämään menen.

Niin ja suihkuun jos tahtoi, hoitajille oli turha edes yrittää antaa vauvaa siksi aikaa, kuulemma vauvan voi ihan hyvin jättää sinne omaan huoneeseen... otin sitten vauvan mukaan suihkuun, köllötteli siinä kopassaan suihkun ajan.