Mitä opettaja saa sanoa?
6-luokkalaisten tyttöjen opettaja oli käsityötunnilla kutsunut yhtä tyttöä "Kaisuli-Haisuliksi" tuohduttuaan tämän nysväämiseen ompelukoneen kanssa. Tyttö purskahti itkuun, ja kouluavustaja vielä jatkoi, että jos noin vähästä parkuu, saa parkua loppuikänsä.
Äiti otti yhteyttä koululle ja kertoi kiusaamisesta, mutta rehtori luuli, että nimittely oli koulukavereitten keksintö. Luokka sai puhuttelun.
Äiti soitti uudestaan ja alleviivasi, että nimittelijä oli opettaja. Tämä kiistää tarkoittaneensa mitään.
Eli onko opettajan tekemä nimittely kiusaamista vai ei? Pitääkö siitä pitää puhuttelu?
Kommentit (35)
mutta tässä tapauksessa opettaja tosiaan oli sanonut noin jos kerran kielsi vain tarkoittaneensa sillä mitään.
Vaikka 12 tyttöä kertoo opettajan nimitelleen yhtä oppilasta, on opettajien vastaus aina sama eli lasten sanomisiin ei voi luottaa.
Kiusaaminen on JATKUVAA vähättelyä, haukkumista, käsiksi käymistä tai ulkopuolelle jättämistä.
Tietysti opettaan pitää miteetiä, mitä kannattaa sanoa herkälle tytölle.
Olen aivan varma, ettei opettaja edes tarkoittanut nimitellä lasta.
Kertokaa nyt minulle, mitä nykyään enää saa sanoa tai tehdä, ettei vanhemmat tule lankoja pitkin.
Jos opettaja on tässä esimerkissä puhunut oppilaan kanssa asiasta ja he ovat keskenään sopinut jo jutun, mitä järkeä on lähteä barrikaadeille opettajaa vastaan?
Olen aivan tavallinen äiti, mutta silti opettajan puolella. Opettaja ei ole enää auktoriteetti ja kasvattaja, vaan häneltä on viety kaikki valta, eikä hänellä ole keinoja selviytyä curlin- vanhempia ja heidän lellipentujansa vastaan.
Ja kun tämä auktoriteetti on viety, niin lapset hyppivät silmille ja saavat käyttäytyä tunneilla miten vaan.
Mä tosiaan toivon, että keskustelette tästä asiasta todella asiallisesti ja monelta kantilta katsottuna. Kykenettekö siihen??
Tässä tapauksessa rehtori uskoi tyttöä. Hänen mielestään edes opettajat eivät ole oikeutettuja sanomaan mitä tahansa. Sekä opettaja että kouluavustaja pääsivät puhutteluun epäammatillisesta käytöksestä. He saivat myös pyytää anteeksi nimitellyltä oppilaalta ihan julkisesti.
Kyseessä ei ollut oma lapseni. Enkä todellakaan ymmärrä, missä ihmeen tilanteessa opettajalla on pienintäkään oikeutta nimitellä oppilaita. Ei ihme, että auktoriteetti on kadonnut, jos opettaja asettuu samalle tasolle lasten kanssa.
Voit tulla kokeilemaan, mitä herkkua se työ on.Uskomaton CURLING olet!
Ei tuo minusta kovin pahalta kuulosta. Jos tyttö on häirinnyt opetusta, niin kyllä hänen pitää myös seuraukset kestää. Opettaja olisi voinut toki sanoa jotakin fiksumpaa ja kouluavustaja ruhoitella tilannetta vaikka sanomalla "ei tässä mitään hättä ole, istutaas nyt alas ja jatketaan töitä". Vaikka oikeasahan koulunkäyntiavustaja oli.
Jos opettaja ei järjestelmällisesti nimittele tai syrji tyttöä, ei kyse ole kiusaamisesta.
Äidin ei kannata opettaa tytärtämään pillittämään joka asiasta. Sen hän tekee, jos jatkaa tuollaisen pikku asian suurentelua.
ja ehkä opelle ja avustajallekin tyyliin "Haista v---, mä en saa näitä lankoja, taas tää v----n kone katko neulan, v---, v----, mä vihaan tätä konetta, mä vihaan kässää, haistakaa nyt kaikki v---"
Sitten ope menee sanomaan, että nyt rauhotut ja lapsi vaan vastaa, että "Haist nyt säkin", niin voisin hyvinkin sanoa, että nyt Haisuli-Kaisuli siirtyy koneelta syrjään ja menee toisen pöydän ääreen muihin hommiin rauhottumaan...
Kiusaamista tuo ei ole, kuulostaa vaan opettajan hellittelevältä tai humoristiselta sanomiselta tilanteessa missä lapsi äksyili.
Kyllä rehtorin kuuluisi keskustella asiasta opettajan kanssa, eikä kouluavustajankaan käytös ollut asiallista.
Minä olisin tullut lankoja pitkin.
Vertauksen vuoksi: saako lapsi nimitellä opettajaa Kaisuli-Haisuliksi? Tai minä työkaveriani?
KETÄÄN ei saa nimitellä, ei edes tuohduttuaan. Eikä herranen aika sentään siksi, että lapsi "nysvää" ompelukoneen kanssa.
Huomaanpa, että suutuin. Nyppii tuon tyyppiset "aikuiset" ihmiset.
Tässä tapauksessa rehtori uskoi tyttöä. Hänen mielestään edes opettajat eivät ole oikeutettuja sanomaan mitä tahansa. Sekä opettaja että kouluavustaja pääsivät puhutteluun epäammatillisesta käytöksestä. He saivat myös pyytää anteeksi nimitellyltä oppilaalta ihan julkisesti. Kyseessä ei ollut oma lapseni. Enkä todellakaan ymmärrä, missä ihmeen tilanteessa opettajalla on pienintäkään oikeutta nimitellä oppilaita. Ei ihme, että auktoriteetti on kadonnut, jos opettaja asettuu samalle tasolle lasten kanssa.
Ja aivan samaa mieltä, että ei ihmekään ettei aikuisella ole auktoriteettia, jos käytös on tuon tasoista aikuisella.
ja ehkä opelle ja avustajallekin tyyliin "Haista v---, mä en saa näitä lankoja, taas tää v----n kone katko neulan, v---, v----, mä vihaan tätä konetta, mä vihaan kässää, haistakaa nyt kaikki v---" Sitten ope menee sanomaan, että nyt rauhotut ja lapsi vaan vastaa, että "Haist nyt säkin", niin voisin hyvinkin sanoa, että nyt Haisuli-Kaisuli siirtyy koneelta syrjään ja menee toisen pöydän ääreen muihin hommiin rauhottumaan...
11-12 v valittava vastarannan kiiski, jolle opettaja on tokaissut että kuule Haisuli-Kaisuli, nyt vauhtia siihen hommaan! Ja curling-äiti samantien hyökkäämässä koulun kimppuun pikkuasian takia.
Kun olen ollut itse aikanaan koulussa, välillä opettajana ja nyt ovat lapseni kouluiässä, niin en tiedä onko opettajien käyttäytymiskoodin muuttunut.
Ei minun nuoruudessa opettajan saanut puhutella oppilasta edes vakiintuneella lempinimellä. Ei siinäkään tapauksessa, että luokassa oli 3 samannimistä oppilasta, joilla kaikilla vakiintunut lempinimi sukunimen perusteella.
Se aiheutti silloin ja aiheuttaa edelleen kovasti pahennusta, jos opettaja käyttää oppilaasta jotain muuta kuin virallista etu- tai sukunimeä.
Tosin olen myös sitä mieltä, että tässä tapauksessa se nimittely oli varmaankin hyväntahtoista eikä ilkeää, mutta varmahan en voi olla, ja lapsi otti sen ilkeilynä, joten opettajan oli syytäkin pyytää anteeksi.
Sen sijaan tuota auktoriteetin menetystä ja vanhempien puuttumista kaikenlaisiin asioihin suren kyllä. Miten tuo opettaja todellakaan enää saa auktoriteettia mihinkään luokkaan? Jutut kiertävät. Vuosikausia. Kaikki oppilaat vuosikymmeniä eteenpäin tietävät, että tuon open saa kuriin, kun vanhemman laittaa soittamaan. Opettaja teki virheen. Ja toki siitä pitää kärsiä seuraukset. Tässä tapauksessa ne seuraukset vain saattavat olla aivan kohtuuttomia, kun kuka tahansa vanhempi voi soitella ja pomottaa tietäessään naapureiltaan, että siinä on opettaja, jonka sanaan ei voi luottaa. Aina on ihmisiä, jotka käyttävät hyväksi näitä asioita.
Surullisinta kuultavaa oli lapseni päiväkodin vanhempainillassa, jossa hoitaja ohimennen kehui oman ryhmänsä lapsia (lapsia on 7 ja näistä neljän vanhempi oli paikalla) ja sanoi, miten oli hienoa, että nämä lapset tottelivat ja kunnioittivat aikuisia eivätkä vängänneet vastaan, huutaneet ja haukkuneet niin kuin monet muut muissa ryhmissä. Niin, nykyisin se alkaa jo päiväkodista...
Se aiheutti silloin ja aiheuttaa edelleen kovasti pahennusta, jos opettaja käyttää oppilaasta jotain muuta kuin virallista etu- tai sukunimeä.
Tervetuloa 2000-luvulle, nykyään opettajatkin käyttävät vakiintuneita lempinimiä. Meidänkin likkaa kutsutaan Annuksi vaikka se ei ole oikea nimi, ja likan luokkakaveri on Mikke erotuksena toisesta luokan Mikaelista.
Ei tuo minusta kovin pahalta kuulosta. Jos tyttö on häirinnyt opetusta, niin kyllä hänen pitää myös seuraukset kestää. Opettaja olisi voinut toki sanoa jotakin fiksumpaa ja kouluavustaja ruhoitella tilannetta vaikka sanomalla "ei tässä mitään hättä ole, istutaas nyt alas ja jatketaan töitä". Vaikka oikeasahan koulunkäyntiavustaja oli. Jos opettaja ei järjestelmällisesti nimittele tai syrji tyttöä, ei kyse ole kiusaamisesta. Äidin ei kannata opettaa tytärtämään pillittämään joka asiasta. Sen hän tekee, jos jatkaa tuollaisen pikku asian suurentelua.
No ei ihme, että palstalla saa kummallisia vastauksia, jos jo ompelukoneen kanssa epäröinti ja hankaluudet ovat tunnin häiritsemistä.
Kiusaamista tuo ei ole, kuulostaa vaan opettajan hellittelevältä tai humoristiselta sanomiselta tilanteessa missä lapsi äksyili.
Voit tulla kokeilemaan, mitä herkkua se työ on.Uskomaton CURLING olet!
Tervetuloa kouluun sinullekin. Olen siellä päivittäin, tosin en opettajana.
Kaisuliksi saa sanoa, mutta haisuliksi ei.
Että mitä opettaja oikeasti on sanonut ja mitä kukakin ylipäätään sanoi. Lasten sanomisiin ei ole aina luottamista, jotkut valehtelevatkin aika kylmäverisesti.