Paljonko lastenhoitajalle olisi sopiva palkka,kotiin siis?
Minulla on 2,5v lapsi ja mietin mahdollisuutta ottaa lapselle hoitajaa kotiin. Saako siihen jotain tukea ja paljon omasta pussista maksaa. Ruuan saa tietysti meillä syödä välipaloineen jne. Joku opiskelija tms työtön kävisi ja pimeenä ottasin :D
Kommentit (32)
Jos on pimeästi jonkun palkannut, niin ei ole mistään mitään takeita koska ei ole sopimuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2011 klo 16:54"]
Kolmen lapsen hoidosta (tosin siten vähän eri asia jos ovat esim. itsestään huolehtivia koululaisia tms). Mielestäni olisi kohtuullisen kuuloinen yhden lapsen hoidosta mutta ei kyllä kolmen. Tosin olen itse ollut au pairina paljon pienemmällä korvauksella mutta siellä en ollutkaan rahantienausmielessä.
[/quote]
Niin kyllä minustakin on todella pieni palkka. Yksin asuvallakin voi vuokra pelkästään helsingissä olla puolet tuossa niin eihän sitä millään pärjää! ihan älytöntä että lastenhoidosta ja hoitoalalla muutenkin maksetaan niin vähän!
Nostan tätä viestiketjua, koska suunnitellaan hoitajan palkkaamista syksyksi.
Vertailussa on 3 vaihtoehtoa:
A. Hoitajan työllistäminen palkkatuella. Tämä edellyttää TESin mukaista palkkaa. Perhepäivähoitajan palkka on n 1700e, johon voi saada palkkatukea 700e max 6 kk. Maksettavaa jää 1000e+n. 400e palkan sivukuluja. Palkkatuen kanssa yhtäaikaa ei voi saada Kelan perhetukia. Hinta 1400e
B. Hoitajan palkkaaminen Kelan tuilla. Kotihoidontuki+yksityisen hoidon tuki olisi meillä 514e. Kotikaupungissamme ei saa kuntalisää, ellei ole itse poissa töistä, mikä on vähän hassua. Useimmissa kunnissa kuntalisän saa, mikäli lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Jos maksaa vaikka 1300e kuussa hoitajalle, jää itselle maksettavaksi 1072 (palkka+sivukulut). Tässä voi tietysti etsiä, löytäisikö vielä halvemman hoitajan jostain.
C. Kotitalousvähennyksen hyödyntäminen. Jos maksaa 1300e kuussa, Eteran sivuilla olevan laskurin mukaan maksettavaksi kuukausipalkaksi jäisi 890e. Kotitalousvähennys poistaa myös palkan sivukulut. Jos käyttää kotitalousvähennystä lasten päivähoitoon, ei voi saada Kelan lastenhoidon tukia.
Kotitalousvähennys näyttää tulevan halvimmaksi. Tosin koko vuoden maksuihin ei vähennys riitä. Palkkatuki tulee kalliimmaksi, mutta silloin saanee koulutetun ja kokeneen hoitajan varmemmin. Vähäistä palkkaa taas "nostaa" ruoka, jonka hoitaja saa tietysti nauttia lasten kanssa joka aterialla (2 välipalaa ja lounas).
Ja kahden lapsen hoitomaksu kotikunnassamme on karvan yli 500e.
Millä hinnalla olette saaneet palkattuja hoitajia kotiinne?
Minä en ole palkannut vaan minut on palkattu tuolla 23:sen esittämällä B-vaihtoehdolla. Osa palkastani (1800€/kk) tulee minulle suoraan kelalta, eli siis se mitä perheelle maksetaan kotihoidon tukea. Loppuosan maksaa perhe. Työsopimus on alan TES:in mukainen ylityökorvauksineen kaikkineen. :)
Tämä on mukava ja leppoisa työ, tästä järjestelmästä on perhe hyötynyt kovasti. Ainoa miinus on se, että kun samassa perheessä on ollut jo kolme vuotta, on lähtö vaikeaa kun lapsista on tullut todella läheisiä.
Moi! Olisitko vielä lastenhoitajan tarpeessa kesäksi esim :)?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2011 klo 12:02"]
niin epäilen, että saisit mitään tukia. Kelan sivuilla on nämä tukijutut selitetty. MLL:n lastenhoitajien palkka on 8,50e/tunti.
[/quote]
Ottaakaa myös huomioon, että se on tuon kun tunnit ovat vielä niin pieniä, ettei veroja ym. tarvi maksaa. Tietyn tuntimäärän ylitettyä pitää alkaa maksaa veroja ja tel maksuja.
Hyvä palkka on noin 10e/tunti, plus miinus kokemus. Lastenhoitajan työ on rankkaa, siinä ottaa vastuun toisen ihmisen lapsesta, ilman esimiehen/firman suojaa, ja tekee käytännössä tauotonta työtä. Sen lisäksi pitää sopeutua perheen tapoihin hyvin suuressa määrin.
Eli ap alkutietojen perusteella, en kyllä suosittelisi kenenkään tulevan sinun perheeseen töihin. Valitettavasti monet nuoret eivät ymmärrä oman suojansa päälle- Sinuna palkkaisin sen lastenhoitajan ihan laillisesti, maksaen hoitajasta vakuutukset,eläkkeet, verot ym. Sillä tavoin saat siihen tukeakin. Kalliimmaksi tulee jos pimeästi palkkaat, varsinkin jos jotain sattuu hoitajan hoitaessa lasta (joko lapselle tai hoitajalle). Tuon ikäinen on vielä tapaturma-alttiissa iässä, vaikka sitä hoitaisi itse Maija Poppanen.
Meidän lastenhoitajalle maksetaan 10 euroa/tunti + viikonloppulisät.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:09"]Minä en ole palkannut vaan minut on palkattu tuolla 23:sen esittämällä B-vaihtoehdolla. Osa palkastani (1800€/kk) tulee minulle suoraan kelalta, eli siis se mitä perheelle maksetaan kotihoidon tukea. Loppuosan maksaa perhe. Työsopimus on alan TES:in mukainen ylityökorvauksineen kaikkineen. :)
Tämä on mukava ja leppoisa työ, tästä järjestelmästä on perhe hyötynyt kovasti. Ainoa miinus on se, että kun samassa perheessä on ollut jo kolme vuotta, on lähtö vaikeaa kun lapsista on tullut todella läheisiä.
[/quote]
Paljonko sinulla on työtunteja?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2011 klo 12:35"]
sen jälkeen kun kotihoidontuki loppuu. Meillä hoitaja kotona, palkka 1400€/kk plus bussikortti (126€), sen päälle tulee työnantajamaksut 25% (n 350€/kk meillä). Kelan ja kaupungin tukea tulee 1000€ kun lapsia on 2 ja hoitaja on kaupungin hyväksymä eli lastenhoitoon kelpaava. Meille tämä kustantaa 750€/kk plus toisen lapsen yksityisen kerhon maksu (200€/kk). Hoitaja saa siis myös syödä päivisin meillä ja hänellä on palkalliset lomat 5 vk/vuosi. Työaika 8h/pv.
jos vanhempi on töissä. sillä pimeästi kun palkkaa hoitajan, niin lapsen kanssahan ei ole kotona ketään, joten kotihoidontukeakaan ei saa.
Kyllä se kotihoidontuki tulee kaikille alle 3v. jotka eibät ole kunnallisessa päivähoidossa.
Ei kai ne lapset yksin siellä kotona ole. Tuskin tukea saa jos pimeänä palkkaa.
kirjotan tän nyt ihan huvikseen, että jos joku ettii tätä tietoa ja lukee näitä keskusteluita ni tässä vähän lisää :)) ite oon 14v ja hoidan sillontällön kahta lasta illalla ja tuntipalkkana pidän sen 5e/h ja hyvin se mulle riittää :)) saan syödä niin paljon kun haluan ja mitä haluan. mun täytyy laittaa vaan lapset nukkuu, tottakai leikkiä niitten kanssa vähänaikaa ja tehä iltapala jne. kun muksut on nukkumassa ni katon vaa jotain leffaa tai näprään puhelinta 2 - 3tuntia :))
ja me nyt satumme arvostamaan sitä, että lapsilla on luotettava ja turvallinen hoitaja. Ymmärrän kyllä, että jos oma nettopalkka on lähemmäs tuota 1500-2000€/kk, niin tokikaan ei voi palkata hoitajaa kotiin. Mutta en myöskään ymmärrä sitä, että yritetään saada lastenhoitaja mahdollisimman halvalla.