Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivinen päivähoito on syvältä!!!!!

Vierailija
29.03.2011 |

En oikein ymmärrä näitä nyky"äitejä", jotka äitiyslomalla ollessaan vie vanhemmat lapset hoitoon. Parempi olisi varmaan jättää lapset tekemättä tai tehdä vain yksi, jos ei jaksa/osaa niitä itse hoitaa. Ymmärrän kyllä sen, että lapsi on hoidossa esim. vanhemman sairauden tai sosiaalisen kyvyttömyyden takia ( jolloin hoito tulisi olla tarveharkintaista esim. lastensuojelun tai neuvolan kautta). Turha vinkua, että menee hoitopaikka, jos lapsen ottaa välillä pois....itse torvelot aiheutatte sen, että hoitopaikat ruuhkautuvat ja ne, jotka niitä todella tarvitsevat esim. työn takia eivät niitä saa. Perusteluksi ei myöskään mielestäni käy lapsen tarve sosiaaliseen kanssakaymiseen ja virikkeisiin.....jos vanhemmat eivät osaa niitä järjestää muuten, niin silloin kannattaisi ihan oikasti tarkastella kykyä kasvattaa lapsia ylipäänsä.

Eli...jos haluatte lapset pois jaloista, niin maksakaa se sitten ihan kokonaan itse. Yhteiskunnan rahoille on paljon tärkeämpiäkin kohteita, kuten esim. vanhustenhoito ja kouluterveydenhuolto.

Repikää siitä!

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette mieltä siitä että pidän reilu 2 ja 1-vuotiaat lapseni päiväkodissa aamupäivän kun olen kotona opiskelemassa vauvan kanssa tai käyn koululla tunneilla? Tätä olisi tarkoitus jatkaa vain enää kuukausi, sitten pitkä kesäloma lasten kanssa :)

Kotona tuo aamupäivä sujuisi niin että olisi kova kiire ja hermoilu eikä välttämättä ehtisi ollenkaan käydä edes ulkona, päiväkodissa saavat ulkoilua, leikkejä, lauluja yms. tuossa ajassa :) Lisäksi koulua joutuisin käymään vuoden pitempään jos en olisi tätä kevättä tällalailla sumplinut...

siinä missä työssäkäynti, asiantuntijan/lääkärin määräys tai suositus. Myös työnhakua varten pitäisi saada lapset tarpeen mukaan hoitoon.

Vierailija
62/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyze on tosiaan muutamasta tunnista päivässä...

Itselle ei tulisi mieleenikään ottaa 5-vuotiastamme koko ajaksi kotiin, mikäli meille tulisi vauva. Taatusti veisin pari, kolme kertaa viikossa muutamaksi tunniksi meidän ihanaan pk:iin kavereiden kanssa puuhaamaan sen sijaan että äidin ja vauvan kanssa mennään vauvan rytmien mukaan ja ulkoilut tosiaan olisivat sen hetken lähipuistossa alle 3-vuotiaiden kanssa. Tosin jos lähellä olisi useamman kerran viikossa avointa leikkitoimintaa pk:n yhteydessä, niin saattaisin harkita sitä.

Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun 4-5 -vuotiaana ja meillä kaahot av-mammat haluaa pitää sen ikäiset kotona. Haloo!!! Tuon ikäiset tarvii ohjattua toimintaa ja kaverisuhteita. Niitä ei äipän ja vauvan kanssa saa. Missä kaikki 5-vuotiaat on päivisin? Lähipuistoissa on lähinnä alle 2-vuotiaita... Niin, ne on päiväkodissa askartelemassa, retkeilemässä, opettelemassa ryhmässä toimimista, laulamassa, tekemässä sadutuksia jne. Herranen aika, ei sen ikäistä tarvi kotona hautoa enää. Tehän syrjäytätte tuollaisen 4-5 -vuotiaan pakottamalla lapsen kotiin äidin sädekehää kiillottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs sanotte tästä?

Olen osa-aikatyötä tekevä äiti joka vie

ensi syksystä lähtien isommat eskariin ja 3,5v KOKPÄIVÄHOITOON, vaikka yksin lorvii kotona YKSIN ILMAN VAUVAA. En edes tunne tuskaa, nuorimmainen menee hoitoon vaikka olisinkin kotona YKSIN.

Mikäs yhteiskunnan loinen siis olen arvon vauvalaiset?

Vierailija
64/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi esikon on olla välillä lyhyt päivä hoidossa kuin seurata päivä toisensa perään äidin itkua ja huutoa. Jotkut meistä kun menevät ihan sekaisin yövalvomisesta, toipumiseen liittyvistä kivuista, hormoneista jne. En ainakaan itse tunnista itseäni niistä ajoista. Äitiysloman edetessä ja oman voinnin kohetessa esikko oli koko ajan enemmän ja enemmän kotona. Minusta on ihanaa olla lasten kanssa ja kasvattaa heitä. Hienompaa kuin mikään muu. Mutta luontainen unentarpeeni on sellainen, että pätkäunet tekivät minun yksinkertaisesti hulluksi ja tosi lyhytpinnaiseksi. Kun olen "normaali" oma itseni, meillä on kaikki hyvin ja vietämme kaiken ajan lasten kanssa mikä vain mahdollista.

Vierailija
65/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias on jo iso ja kaipaa kavereita. Äiti voi leikittää ja seurustella, mutta ei se korvaa ryhmässä toimimista saman ikäisessä seurassa.

Minusta on pikemminkin rikos pitää 5-vuotiasta kotihoidossa homehtumassa, jos tarjolla on viskariryhmä toimintoineen ja kavereineen!!!

Vierailija
66/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se kokopäivähoito 5-vuotiaallekaan aina niin kivaa ole, isoissa ryhmissä ja metelissä.

Täällä kuvitellaan että päiväkoti olisi onnela, jossa hoitajat hymysuin ehtisivät huomioida kaikki lapset ja ohjata heitä virikkeellisesti. Olisipa ihanaa kun niin olisi!

Lisää resurseja päivähoitoon ja pienempiä ryhmiä, oikeus joustavaan osapäivähoitoon tarvittaessa! Siinä tavoitteita päivähoidon kehittämiseksi.

Vierailija
67/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin kuopuksen tapauksessa kävi niin, että hänen eskariryhmänsä kaikki muut lapset menivät yhdelle luokalle ja meidän kuopus + yksi poika toiselle luokalle. Uudet kaverit löytyivät nopeasti, mutta alkuyllätys oli kyllä aikamoinen.

Sen kyllä voisi tehdä, että eskariin mentäis 5-vuotiaana ja kouluun 6-vuotiaana. Tämä etenkin kun kiireettömälle leikkiajalle kotona ei näy enää olevan sosiaalista tilausta.

Vierailija
68/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luokat sekoitettiin 1- ja 2-luokkien välissä.

Ja eskari todellakin voisi alkaa jo 5-vuotiaana ja koulu 6-vuotiaana, kuten lähes kaikkialla muualla (monessa maassa jo aiemminkin).

meilläkin kuopuksen tapauksessa kävi niin, että hänen eskariryhmänsä kaikki muut lapset menivät yhdelle luokalle ja meidän kuopus + yksi poika toiselle luokalle. Uudet kaverit löytyivät nopeasti, mutta alkuyllätys oli kyllä aikamoinen. Sen kyllä voisi tehdä, että eskariin mentäis 5-vuotiaana ja kouluun 6-vuotiaana. Tämä etenkin kun kiireettömälle leikkiajalle kotona ei näy enää olevan sosiaalista tilausta.

Vierailija
69/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan oli niin, että päiväkotimme oli aivan ihana ja hoitajat suorastaan unelmia. Lapsi ja hoitajat pitivät toisistaan todella paljon ja joka päivä kuulin yksityiskohtaisen raportin päivän kulusta.

mutta ei se kokopäivähoito 5-vuotiaallekaan aina niin kivaa ole, isoissa ryhmissä ja metelissä. Täällä kuvitellaan että päiväkoti olisi onnela, jossa hoitajat hymysuin ehtisivät huomioida kaikki lapset ja ohjata heitä virikkeellisesti. Olisipa ihanaa kun niin olisi! Lisää resurseja päivähoitoon ja pienempiä ryhmiä, oikeus joustavaan osapäivähoitoon tarvittaessa! Siinä tavoitteita päivähoidon kehittämiseksi.

Vierailija
70/100 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pätkätyöläisen lapsille subjektiivinen päivähoito on pelastus.

Eipähän ainakaan lapset joudu aina uuteen päiväkotiin vanhemman löytäessä uuden työpätkän.

Toki lapset tottuisivat pätkäelämäarkeen, jos oppisivat jo pienenä pistämään kaverisuhteet uusiksi aina muutaman kuukauden välein ;)

En kuitenkaan usko, että se olisi hyväksi lapsille.

Vierailija
71/100 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ottaa pois! Se on syntynyt olosuhteiden oakosta eli tukemann näitä uusavuttomia perheitä, joilla ei ole eväitä hoitaa lapsiansa asianmukaisesti.

Panostetaan laiskuuden ja mukavuudenhalun poistamiseen. Kitketään kaikki-mulle -heti- nyt-ajattelu pois. Kun elänässä joutuu joskus myös näkemään vaivaa, aina ei voi mennä yli siitä, missä aita on matalin.

Nuoret! Älkää tehko lapsia, jos ette viitsi niitä hoitaa. Tälläkin keskustelupalstalla uusavuttomuus suorastaan hyppii silmille, niin tyhmiin asioihin täällä kysellään neuvoa.

Kun nämä nuoret vanhemmat ovat itse kakrana kaiken saaneet, niin tällaisia turhakkeita heistä on sitten kasvanut.

Vierailija
72/100 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 lasta ja niistäkin kolme osa-aikaisia. Sairastelut ja lomat huomioiden, harvoin on yli kymmentä paikalla. Hoitajia on: LTO ja 2* LH. Eikä ole edes integraatio- tai erityisryhmä. Aika hyvin resurssia ja ilmapiiri ihana, kun hoitajista oikein näkee, että "pääsevät helpolla". LTO:kin sanoi, että kerrankin saa tehdä työtään kunnolla, kun ryhmä on pieni ja henkilökuntaa tarpeeksi.

Tämä siis suuren kaupungin päiväkodissa. Satutaan asumaan hiljaisemmalla alueella ja päiväkoti vajaatäytöllä, koska asujamisto täällä on vanhoja ihmisiä. Tiedän, että joissan päiväkodeissa on 20 pientä ja kolme hoitajaa. Meillä terveet viskarit, pienempi ryhmä ja kolme hoitajaa myös. Ollaan onnekkaita ja ei viitsitä tätä edes mainostaa pahemmin.:)

mutta ei se kokopäivähoito 5-vuotiaallekaan aina niin kivaa ole, isoissa ryhmissä ja metelissä.

Täällä kuvitellaan että päiväkoti olisi onnela, jossa hoitajat hymysuin ehtisivät huomioida kaikki lapset ja ohjata heitä virikkeellisesti. Olisipa ihanaa kun niin olisi!

Lisää resurseja päivähoitoon ja pienempiä ryhmiä, oikeus joustavaan osapäivähoitoon tarvittaessa! Siinä tavoitteita päivähoidon kehittämiseksi.

Vierailija
73/100 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyze on tosiaan muutamasta tunnista päivässä...

Itselle ei tulisi mieleenikään ottaa 5-vuotiastamme koko ajaksi kotiin, mikäli meille tulisi vauva. Taatusti veisin pari, kolme kertaa viikossa muutamaksi tunniksi meidän ihanaan pk:iin kavereiden kanssa puuhaamaan sen sijaan että äidin ja vauvan kanssa mennään vauvan rytmien mukaan ja ulkoilut tosiaan olisivat sen hetken lähipuistossa alle 3-vuotiaiden kanssa. Tosin jos lähellä olisi useamman kerran viikossa avointa leikkitoimintaa pk:n yhteydessä, niin saattaisin harkita sitä.

Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun 4-5 -vuotiaana ja meillä kaahot av-mammat haluaa pitää sen ikäiset kotona. Haloo!!! Tuon ikäiset tarvii ohjattua toimintaa ja kaverisuhteita. Niitä ei äipän ja vauvan kanssa saa. Missä kaikki 5-vuotiaat on päivisin? Lähipuistoissa on lähinnä alle 2-vuotiaita... Niin, ne on päiväkodissa askartelemassa, retkeilemässä, opettelemassa ryhmässä toimimista, laulamassa, tekemässä sadutuksia jne. Herranen aika, ei sen ikäistä tarvi kotona hautoa enää. Tehän syrjäytätte tuollaisen 4-5 -vuotiaan pakottamalla lapsen kotiin äidin sädekehää kiillottamaan.

...että varsinaisessa päivähoidossa ollaan silloin kun siihen on tarve ja jos tulee vauvaloma, työttömyyttä tmv. niin silloin siirryttäisiin oman päiväkodin keveämpään kerhoryhmään. Päiväkoti tarjoaa hoitotakuun eli takaisin pääsee tarpeen tullen.

Hoitopaikat reippaasti kiertoon, niin niitä riittää enemmän itsellekin silloin kun niitä tarvitsee.

Vierailija
74/100 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika aloittaa ensi viikolla osapäiväisen hoidon päiväkodissa. Meillä on 4 lasta. 2 koulussa ja poikaa pienempi jää kotia.

Poika on hoidossa 8pv/kk alle 5h päivässä. Tämä ihan sen takia kun pojalla ei ole poikakavereita suvussa, naapureissa, tuttavissa, ystäväperheissä jne. Ainoastaan tyttölapsia kaikilla, siis suunnilleen samaa ikäluokkaa.

Ja ihan selvästi poika on turhautunut kotona ja aina leikkimään tyttöjen leikkejä.

Kerhoihin en voi kuskata kun ei niinä päivinä ole autoa.

Tätä mietittiin miehen kanssa pitkään ja tultiin siihen tulokseen, että näin on paras.

Niin, ja olen äitiyslomalla ja pojan hoitopaikka on ilmainen. MUTTA otin tuon pienemmän hoitoajan vaikka olisin saanut ilmaisekseksi sen 10-12 pv kuussakin. Uskon, että tuo n.2pv/viikossa riittää.

T: Köyhä ja pojan puolesta onnellinen äiti :)

Vierailija
75/100 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

virikehoito ei rajoitu pelkästään päiväkotiin. Tiedän eräänkin perhepäivähoitajan, joka laittoi oman lapsensa koulun iltapäiväkerhoon 'saamaan sosiaalisia kontakteja', vaikka äiti tekee työtään kotona. Harmitteli, kun ei enää kolmannella luokalla päässyt. Eiköhän se lapsi saa niitä kontakteja ihan tarpeeksi koulupäivänkin aikana, ja voi kai kavereita pyytää kotiinkin. Iltapäiväkerhopaikkaa olisi varmasti kipeämmin tarvinnut joku sellainen lapsi, jonka vanhemmat tekevät pitkää päivää kodin ulkopuolella.

Vierailija
76/100 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, että poika on 4v, joten on mielestäni aikakin alkaa opettelemaan ryhmätoimintaa yms.

Vierailija
77/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta ja sinusta... SINULLE ei kelpaa selistys niin minkäänlainen. SINUN mielestäsi KAIKKIEN pitää ajatella asioista samalla tavalla kuin SINÄ tai muuten he ovat väärässä. SINÄ et kuitenkaan ehkä vielä tideä etkä ymmärrä ihan kaikkea.

Onnea valitsemallesi tielle.

Vierailija
78/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan pysyisi samana, jos muksujen määrä vähenisi. Niitä vähennettäisiin ihan samaa tahtia, kun lapset vähenisi. Näkeehän sen kouluista saman. Vaikka lasten määrä pienenee, niin luokkakoot kasvaa, koska opetusryhmiä vähennetään samalla.

Meillä on esikoinen päiväkodissa, vaikka minä olen pienen kanssa kotona. Mua ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä joku sanoo. Mulla on tähän oikeus ja tasan sitä käytän, jos kerran yhteiskunta sen mulle suo. Maksan sen verran paljon veroja töissä, koskaan en ole sossussa käynyt ja terveyskin hoituu yksityisellä, joten tämä on minun paikkani "kupata" yhteiskuntaa. Jos oikeutta ei olisi, lapsi olisi tietysti kotona, mutta näin hyvä.:)

On tää kivaa saada lepäillä vauvan kanssa, kun ei tarvi yrittää keksiä tekemistä 5-vuotiaalle ja se nyt on teennäisyyden huippu, etten veisi tuohon lähipäiväkotiin vaan kuskaisin jonnekin seurakunnan kerhoon. Yhtä kaikki lapsi on jossain "hoidossa" ja sekö tekisi pyhäksi, että lapsi olisi seurakunnan kerhossa eikä hoidossa???

Vierailija
79/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ajattele resursseja ym. mutta olen sitä mieltä, että jokaisella vanhemmalla kuuluisi olla sellainen ajatus, että itse hoitaa lapsen/lapset jos kotona hoitovapaalla, työttömänä tms. Maahanmuuttaja lastenkaan ei tulisi olla aina automaattisesti pk:ssa kotoutumassa, kieltä oppimassa. Heillekin olisi hyvä, että kävisivät äidin/isän kanssa avoimessa päiväkodissa, perhekahviloissa tai vastaavissa paikoissa.

Kummassa (pieni) lapsi muuten oppii paremmin sosiaalisuutta; isossa lapsiryhmässä, jossa täytyy sopeutua joukkoon vaiko turvallisesti läheisen aikuisen kanssa kerhoillessa?

Vierailija
80/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää yhteiskunnan varoin "köllöttelyvapaata" kotona oleville äideille? Totta, että resurssit pienenevät, mutta silloin varat voisi suunnata tarpellisempaan...kuten nuorten päihde- ja mieleterveyshoitoon. Kun ei ole pohjaton tuo kuntien ja valtion kassakaan. Tietty eihän se itteään hetkauta kun asia ei ole itsellään ajankohtainen ( ja toivotaan, ettei koskaan olekkaan:). Päättäjiltä tässä odottelen muutosta asiaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi