Subjektiivinen päivähoito on syvältä!!!!!
En oikein ymmärrä näitä nyky"äitejä", jotka äitiyslomalla ollessaan vie vanhemmat lapset hoitoon. Parempi olisi varmaan jättää lapset tekemättä tai tehdä vain yksi, jos ei jaksa/osaa niitä itse hoitaa. Ymmärrän kyllä sen, että lapsi on hoidossa esim. vanhemman sairauden tai sosiaalisen kyvyttömyyden takia ( jolloin hoito tulisi olla tarveharkintaista esim. lastensuojelun tai neuvolan kautta). Turha vinkua, että menee hoitopaikka, jos lapsen ottaa välillä pois....itse torvelot aiheutatte sen, että hoitopaikat ruuhkautuvat ja ne, jotka niitä todella tarvitsevat esim. työn takia eivät niitä saa. Perusteluksi ei myöskään mielestäni käy lapsen tarve sosiaaliseen kanssakaymiseen ja virikkeisiin.....jos vanhemmat eivät osaa niitä järjestää muuten, niin silloin kannattaisi ihan oikasti tarkastella kykyä kasvattaa lapsia ylipäänsä.
Eli...jos haluatte lapset pois jaloista, niin maksakaa se sitten ihan kokonaan itse. Yhteiskunnan rahoille on paljon tärkeämpiäkin kohteita, kuten esim. vanhustenhoito ja kouluterveydenhuolto.
Repikää siitä!
Kommentit (100)
Mua taas ei niinkään ärsytä ne jotka lapsensa hoitoon vievät, senkun vaan, oma valinta MUTTA olisi paljon reilumpaa jos hoidosta maksettaisiin sen todellisten kustannusten mukaan.
Malli voisi olla esimerkiksi; lapsilisää nostettaisiin reilusti alle kouluikäisten kohdalla, onhan valtio valmis sponsoroimaan jokaista lasta yli 500eurolla/kk päivähoidon muodossa. Ja sitten jokainen maksaisi tuntitaksan mukaan siitä päivähoidosta. Veikkaisin että aika paljon enemmän lapset viettäisivät aikaa omien vanhempiensa kanssa. ja loppuisi turhat narinat ja voitaisiin samalla lopettaa kotihoidon tuet ja kuntalisät.
Mua taas ei niinkään ärsytä ne jotka lapsensa hoitoon vievät, senkun vaan, oma valinta MUTTA olisi paljon reilumpaa jos hoidosta maksettaisiin sen todellisten kustannusten mukaan.
Malli voisi olla esimerkiksi; lapsilisää nostettaisiin reilusti alle kouluikäisten kohdalla, onhan valtio valmis sponsoroimaan jokaista lasta yli 500eurolla/kk päivähoidon muodossa. Ja sitten jokainen maksaisi tuntitaksan mukaan siitä päivähoidosta. Veikkaisin että aika paljon enemmän lapset viettäisivät aikaa omien vanhempiensa kanssa. ja loppuisi turhat narinat ja voitaisiin samalla lopettaa kotihoidon tuet ja kuntalisät.
Ei mikään huono ehdotus!
Mutta miten päiväkodit voisivat suunnitella/ennakoida mitään, jos lapset olisivat jollain kellokortti-periaatteella siellä hoidossa?
se on totta että sosiaalinen kanssakäyminen tms ei ole syy lapsen vientiin päiväkotiin, mutta yllätys yllätys sossut eivät meille muuta vaihtoehtoa kuin pistää lapsi tarhaan noista syistä, poika on kesällä vasta 2-vuotias. Oletko itse hoitanut sitä about 3-vee lasta ja pienempää muutaman kuukauden ikäistä lasta kotona? Eihän sen vanhemman lapsen tarvitse olla koko päivää tarhassa, äiti saa hoidettua nuorempaa kotona siihen asti että hänkin pääsee tarhaan ja siitä mamma sitten töihin. Kannattaa miettiä asiat kunnolla ennen kuin päästää jokaisen asian suustaan
Mitä jos lakkautetaan päiväkodit kokonaan, naiset jäävät kotiin hoitamaan lapsia ja menevät töihin kun lapset on kouluiässä, vietetään aikaa puistoissa raahataan lasta kerhoihin kouluikään asti, jos sitten nämä tyhjänpäiväiset valituksen aiheet loppuisivat siihen. Suomessa on asioita ja kaikkialla muualla on asiat vielä pahemmin kuin "lasikat äidit" jotka haluavat antaa kummallekkin lapsellensa virikkeitä. Kuinka kauan kuvittelette 5-vuotiaan jaksavan kotona? Vaikka äiti veisi häntä puistoon kerhoihin yms. Jos vanhempi lapsi on edes välillä tarhassa, tämä tarkoittaa äidille sitä että hän ehtii levähtää hetken jos nuorempi lapsi torkkuu, ehtii käydä rauhassa pienemmän kanssa kaupassa/asioilla jos on tarvetta. Ehtii siivota yms latkakaa jo ihmiset valittamasta turhista asioista, eiköhän noissa vanhemissa jotka vievät vanhemman lapsen tarhaan äidin ollessa nuoremman kanssa kotona suurimmalla osalla ihan hyvät syyt miksi näin on
Onneksi elämme yhteiskunnassa, jossa ajatellaan lapsenkin oikeuksia.
sanoa että ähäkutti, minulle on syntymässä kolmas lapsi, vanhemmat 1,5v ja 4v pojat jäävät kotiin! Tunnen itseni hyväksi äidiksi kun jaksan jakaa aikani kaikille :) Noh, tosiaan, vasta tulossa kolmas, enpä vielä voi tietää millainen vauva on luonteeltaan, tiedä vaikka väsyisinkin :)
Mutta en aio viedä hoitoon.
Ja sitten, jospa kuitenkin jätän kiillottamatta kruunua, nimittäin minä en vastusta ns. virikehoitoa. Eiköhän jokainen äiti ja isä tiedä mikä on heidän perheelleen paras ratkaisu.
Voi elämän kevät se on totta että sosiaalinen kanssakäyminen tms ei ole syy lapsen vientiin päiväkotiin, mutta yllätys yllätys sossut eivät meille muuta vaihtoehtoa kuin pistää lapsi tarhaan noista syistä, poika on kesällä vasta 2-vuotias. Oletko itse hoitanut sitä about 3-vee lasta ja pienempää muutaman kuukauden ikäistä lasta kotona? Eihän sen vanhemman lapsen tarvitse olla koko päivää tarhassa, äiti saa hoidettua nuorempaa kotona siihen asti että hänkin pääsee tarhaan ja siitä mamma sitten töihin. Kannattaa miettiä asiat kunnolla ennen kuin päästää jokaisen asian suustaan
koko porukka kotona kuopuksen vauvavuoden ajan. En ole mikään himamamman perikuva, mutta kyllä me hyvin pärjättiin. Vanhemmat lapset kävivät muskarissa pari kertaa viikossa, muuten käytiin leikkipuistossa ja tavattiin tuttuja ja naapureita. Onko sosiaalisista suhteista tullut nykyään kenties jotain rakettifysiikkaa.
Laitoin vahingon kiertämään Aikanaan en saanut esikoiselle pk-paikkaa lähipäiväkodista. Jouduttiin raahaamaan häntä ensin kaupungin toiselle puolelle hoitoon ennen kuin paikka omasta pk:sta järjestyi. Kyllä silloin otti päähän, kun tiesin siellä olevan hoidossa monta virikelasta. Nyt kun kuopus syntyi, laitoin vahingon kiertämään. Minä olen vauvan kanssa kotona, 4-vuotias jatkaa puolipäiväisenä 12 päivänä kuukaudessa hoidossa. Isyyslomien ym. aikaan on toki ollut kotona, samoin koko kesän on hoidosta pois.
En todellakaan ota esikoista päiväkodista pois ja riskeeraa työn ja tuskan takana ollut paikkaa meidän ihanassa, pienessä ja ammattitaitoisessa päiväkodissa. Lisäksi sisarusten saaminen aikanaan samaan päiväkotiin onnistuu helpommin, kun vanhemmalla lapsella on jo paikka. Päiväkodistakin suositeltiin esikoisen jäämistä osapäivähoitoon, jos haluamme varmistaa lapsilleni hoitopaikat töihin palatessani. Tärkeimpänä syynä lisäksi se, että lapsella on päiväkodissa mukavaa, kavereita (monet niin ikään virikelapsia...) ja hän menee sinne innoissaan.
Siinä olen samaa mieltä, että subjektiivinen päivähoitojärjestelmä on vähintäänkin kyseenalaista verovarojen käyttöä. Mutta niin kauan kuin tällainen järjestelmä meillä on, toki sitä surutta käytän (aivan kuten muitakin yhteiskunnan tarjoamia palveluita). Sitä paitsi järjestelmän uudistaminen tehokkaalla ja toimivalla tavalla on vaikeaa. Tarveharkinta toisi turhaa byrokratiaa ja hankalia tulkintatilanteita.
Lisäksi on todella naiivia ajatella, että virikelasten jäädessä kotiin heidän paikkansa jäisivät täyttämättä ja helpottaisivat päivähoidon resurssipulaa ja ahtautta. Ihan varmaa on, että hoitolasten määrän vähetessä resursseja kiristettäisiin vastaavasti.
- aivan helevetin huono perustelu.
5-vuotiaiden päivähoitoa "kouluksi" ja eräänlaiseksi eskariksi tai nollaluokaksi ja aikaistaa varsinaisen koulun alkamista vuodella. Loppuisi turhan jauhanta lasten virikkeistämistarpeista.
Toinen mahdollisuus: ruvetaan perimään todellisia kuluja vastaavaa hoitomaksua.
Kolmas mahdollisuus: lopetetaan koko kunnallinen päivähoito. Ammattihoitajat voivat perustaa mainiosti yksityisiä päiväkoteja. Hoidosta maksavat vain niitä oikeasti tarvitsevat eli hoitopaikat kohdistuvat juuri oikein.
en ajattele resursseja ym. mutta olen sitä mieltä, että jokaisella vanhemmalla kuuluisi olla sellainen ajatus, että itse hoitaa lapsen/lapset jos kotona hoitovapaalla, työttömänä tms.
Työtönkin tarvitsee sen hoitopaikan. Lasta ei välttämättä kannata ottaa mukaan työhaastatteluihin, eikä se hoitopaikkakaan aina ihan parin päivän varoitusajalla putkahda - varsinkaan kohtullisen matkan päästä. Siitä olen samaa mieltä, että kotihoito on se lähtökohta ja ulkopuolinen hoito vain tarpeeseen. Yksilötasolla en kuitenkaan lähde sitä tarvetta määrittelemään muille kuin itselleni.
Onneksi lapsilla on nykyään oikeus edes päivähoitoon. Omaan perheeseen kun ei oikeuksia enää olekaan vaan yhteiskunnan pitää lapset hoitaa ja kasvattaa, kun omat vanhemmat näin valitsevat.
Lapsella on oikeus päivähoitoon! Onneksi elämme yhteiskunnassa, jossa ajatellaan lapsenkin oikeuksia.
en ajattele resursseja ym. mutta olen sitä mieltä, että jokaisella vanhemmalla kuuluisi olla sellainen ajatus, että itse hoitaa lapsen/lapset jos kotona hoitovapaalla, työttömänä tms.
Työtönkin tarvitsee sen hoitopaikan. Lasta ei välttämättä kannata ottaa mukaan työhaastatteluihin, eikä se hoitopaikkakaan aina ihan parin päivän varoitusajalla putkahda - varsinkaan kohtullisen matkan päästä. Siitä olen samaa mieltä, että kotihoito on se lähtökohta ja ulkopuolinen hoito vain tarpeeseen. Yksilötasolla en kuitenkaan lähde sitä tarvetta määrittelemään muille kuin itselleni.
Hyvin sanottu.
päiväkotiin. Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun 4-5 -vuotiaana ja meillä kaahot av-mammat haluaa pitää sen ikäiset kotona. Haloo!!! Tuon ikäiset tarvii ohjattua toimintaa ja kaverisuhteita. Niitä ei äipän ja vauvan kanssa saa. Missä kaikki 5-vuotiaat on päivisin? Lähipuistoissa on lähinnä alle 2-vuotiaita... Niin, ne on päiväkodissa askartelemassa, retkeilemässä, opettelemassa ryhmässä toimimista, laulamassa, tekemässä sadutuksia jne. Herranen aika, ei sen ikäistä tarvi kotona hautoa enää. Tehän syrjäytätte tuollaisen 4-5 -vuotiaan pakottamalla lapsen kotiin äidin sädekehää kiillottamaan.
En ymmärrä, miksi naiset vaahtoaa tälläisestä asiasta, kun miehet antaa asioiden olla asioina.
Luopukaa te sitten lapsilisistänne, äitiyspäivärahoistanne jne. jos niin erinomaisia olette. Aika moni tulisi toimeen ilman niitä, jos todella haluaisi. Joten minä voin luopua virikehoidostani kunhan tekin luovutte jostain. Miksi minun tarpeeni ovat niin paljon turhemmat kuin teidän?
Suomeen on syntymässä syvä juopa työssä käyvien hyvin toimeen tulevien ja työttömien tai muuten syrjäytyneiden ihmisten välille. Kielletään vaan työttömiltä ja muilta kurjilta kaikki loputkin edut/mahdollisuudet työllistymiseen ja/tai järjissään pysymiseen, niin varmaan säästyy rahaa... tai sitten ei.
Te ette tiedä, mistä puhutte.
Peesaan tätä. Jotkut ääliöt jaksaa aina jauhaa äideistä, jotka on vauvan kanssa kotona ja vie esikoisen hoitoon. Ihmisillä on erilaisia syitä. Ette te niistä tiedä puoliakaan.
On ihan totta myös, ettei päivähoitoa ole jotain tiettyä määrää, jota sitten olisi enemmän antaa näille työssäolijoille, jos kotiäidit ottaisi lapsensa hoidosta pois. Ei todella. Vaan paikkoja vähennettäisiin.
Ei päivähoito ole ihan pelkkää menoa. Se myös työllistää - pääasiassa naisia. Mikä siinä on, että naisten pitää aina toisia naisia vainota ja näiden työtä ja lomaa ja kaikkia toimintoja kritisoida. Antaisitte herran tähden olla.
Hellanlettas sentään, menikö herne nenukkiin? Minä ainakin kritisoin kaikkia ÄÄLIÖITÄ, olivatpa miehiä, naisia tai vaikka simpansseja.
Virikehoidetut lonttaperseiden äpärät syö rahaa yhteisestä pussista, ja se raha on jostain muusta pois, mikä siinä on niin helvetin vaikeaa tajuta? Jos ämmä makaa kotona vauvan kanssa, niin on se nyt jumalauta ihme, jos ei onnistu isomman lapsen hoitaminen siinä ohessa. Jos ei tosiaan onnistu, niin lapset veks, ja piuhat kiinni moiselta luuserilta.
Multa ei tule IKINÄ löytymään ymmärrystä näiden virikehoidettujen vanhemmille, ei ikinä.
päiväkotiin. Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun 4-5 -vuotiaana ja meillä kaahot av-mammat haluaa pitää sen ikäiset kotona. Haloo!!! Tuon ikäiset tarvii ohjattua toimintaa ja kaverisuhteita. Niitä ei äipän ja vauvan kanssa saa. Missä kaikki 5-vuotiaat on päivisin? Lähipuistoissa on lähinnä alle 2-vuotiaita... Niin, ne on päiväkodissa askartelemassa, retkeilemässä, opettelemassa ryhmässä toimimista, laulamassa, tekemässä sadutuksia jne. Herranen aika, ei sen ikäistä tarvi kotona hautoa enää. Tehän syrjäytätte tuollaisen 4-5 -vuotiaan pakottamalla lapsen kotiin äidin sädekehää kiillottamaan.
En ymmärrä, miksi naiset vaahtoaa tälläisestä asiasta, kun miehet antaa asioiden olla asioina.
Paitsi jos nyt katsotaan tuonne maailmalle, eiköhän sielläkin jokainen konflikti ole äijäporukoiden aikaansaamaa, vaikka ovatkin sulle selvästi jumalasta seuraavia.
Ja on olemassa kerhoja ja harrastuksia, lapset tehdään yleisimmin parin vuoden ikäerolla, joten kotonakin saattaa olla sisarus jonka kanssa jo leikkiä, puhumattakaan naapuruston lapsista jne.
Olen samaa mieltä, että päivähoitopaikat pitäisi antaa vain tarpeeseen. Vanhemman työssäkäynti, opiskelu tai muu merkittävä peruste pitää olla. Jos vanhempi on kotona, perhetyöntekijän, terveydenhoitajan tai lastensuojelun päätös.
On surullista, että isompi sisarus / isommat sisarukset pidetään päivähoidossa, äidin ollessa äitiys- ja vanhempainlomalla. Tai vanhempi on kotona - lomautettuna tai työttömänä - ja lapset ovat hoidossa.
Lapset viedään päivähoitoon myös vanhemman vapaapäivinä ja lomilla. Vuoro- tai osa-aikatyötä tekevillä on vapaapäiviä viikolla. Miksi lapsen pitää olla hoidossa, kun äiti tai isä tai he molemmat ovat kotona? Miksi lapsi on hoidossa vanhemman kesä- ja talvilomalla?
Ymmärrystä ei heru myöskään lapsiaan jatkuvasti isovanhemmilla hoidattaville perheille. On koomista, että nuoret ja terveet, 20-40-vuotiaat vanhemmat hoidattavat lapset 24/7 iäkkäillä ja raihnaisilla isovanhemmilla! Lapset ovat mummolassa lähes joka viikonloppu. Välillä jopa viikkokausia putkeen. Hävetkää!
Oletteko Te äidit ja isät laiskoja, mukavuudenhaluisia, uusavuttomia vai kyvyttömiä lastenhoitajia/-kasvattajia? Vai miksi isovanhempi hoitaa ja kasvattaa lapsesi?!!
Lapsella pitää olla SUBJEKTIIVINEN OIKEUS KOTIHOITOON!
Kyseessä todellakin oli lapsen etu. Oletko SINÄ sitä mieltä, että 5-vuotiaan lapsen jo olemassa olevat ystävyyssuhteet eivät ole tärkeitä? Että 5-vuotiaan lapsen oma halu käydä päiväkodissa ei ole tärkeä?
Rautalangasta: 5-vuotias lapsi aloitti viimeisen vuoden päiväkodissa ystäviensä kanssa samassa ryhmässä. Seuraavana syksynä tuo ryhmä siirtyi kokonaisuudessaan eskariin (koululle) eikä kotihoidossa olleita lapsia laitettu tuohon ryhmään.
Itse olin kotona kaksi vuotta, joten en onnistunut "petaamaan paikkaa" vauvalle samaan päiväkotiin sillä perusteella, että isompi oli siellä jo (koska ei ollut enää siellä vaan eskarissa -> koulussa).
Pidin päiväkotikuljetuksia ERITTÄIN rasittavina, kun vaihtoehtona olisi ollut vaan maata kotona koko päivä. LAPSEN EDUN vuoksi kuitenkin joustin, jaksoin ja rytmitin vauvan päivää sellaiseksi, että vanhemman lapsen vieminen ja hakeminen onnistui. Niin usein oli kiusaus vaan jäädä kotiin ja laiskuuttani jättää viemättä tyttö päikkyyn... Onneksi lapset ovat minulle tärkeimpiä ja siksi en laittanut omaa mukavuuttani etusijalle.
onko todella lapsen etu olla päivähoidossa turhan takia, äidin keskittyessä vauvaan, vai olisiko lapsen etu nauttia kerrankin kiireettömistä aamuheräämisistä kotona. Jeesuskerhot ajavat varmasti oman asiansa joillekuille, lähinnä ihmetyttää se, millainen perhe ei kykene virikkeistämään omia lapsiaan tai järjestämään heille muuta seuraa kuin päiväkodin kautta. Voihan ihmisiä tavata ja harrastaa muutenkin. ja eskarissahan ne kouluunmenokaverit tapaa taas, vuosi ennen kouluun menoa (edellyttäen että koko eskariporukka menee samaan kouluun/luokalle). Kyllä tuossa edellisessäkin tapauksessa päätös tehtiin ennen muuta äidin mukavuuden ja laskelmoinnin kautta: hoitopaikkaa ei tarvitse hakea uudestaan tuonne "erittäin pidettyyn ja jonotettuun" päiväkotiin ja tuli pedattua kuopuksellekin sinne paikka. Viis siitä vaikka joku vuorollaan jäikin saamatta tarvitsemaansa hoitopaikkaa.
että pidän reilu 2 ja 1-vuotiaat lapseni päiväkodissa aamupäivän kun olen kotona opiskelemassa vauvan kanssa tai käyn koululla tunneilla? Tätä olisi tarkoitus jatkaa vain enää kuukausi, sitten pitkä kesäloma lasten kanssa :)
Kotona tuo aamupäivä sujuisi niin että olisi kova kiire ja hermoilu eikä välttämättä ehtisi ollenkaan käydä edes ulkona, päiväkodissa saavat ulkoilua, leikkejä, lauluja yms. tuossa ajassa :) Lisäksi koulua joutuisin käymään vuoden pitempään jos en olisi tätä kevättä tällalailla sumplinut...
järjestää yhteiskunnan varoin "köllöttelyvapaata" kotona oleville äideille?
Meillä on tähän varaa. Perustulo ja köllettyvapaa kaikille! Minun veroja ainakin saa kiristää.
Piti lainata viestiä 23..