Subjektiivinen päivähoito on syvältä!!!!!
En oikein ymmärrä näitä nyky"äitejä", jotka äitiyslomalla ollessaan vie vanhemmat lapset hoitoon. Parempi olisi varmaan jättää lapset tekemättä tai tehdä vain yksi, jos ei jaksa/osaa niitä itse hoitaa. Ymmärrän kyllä sen, että lapsi on hoidossa esim. vanhemman sairauden tai sosiaalisen kyvyttömyyden takia ( jolloin hoito tulisi olla tarveharkintaista esim. lastensuojelun tai neuvolan kautta). Turha vinkua, että menee hoitopaikka, jos lapsen ottaa välillä pois....itse torvelot aiheutatte sen, että hoitopaikat ruuhkautuvat ja ne, jotka niitä todella tarvitsevat esim. työn takia eivät niitä saa. Perusteluksi ei myöskään mielestäni käy lapsen tarve sosiaaliseen kanssakaymiseen ja virikkeisiin.....jos vanhemmat eivät osaa niitä järjestää muuten, niin silloin kannattaisi ihan oikasti tarkastella kykyä kasvattaa lapsia ylipäänsä.
Eli...jos haluatte lapset pois jaloista, niin maksakaa se sitten ihan kokonaan itse. Yhteiskunnan rahoille on paljon tärkeämpiäkin kohteita, kuten esim. vanhustenhoito ja kouluterveydenhuolto.
Repikää siitä!
Kommentit (100)
Mua suorastaan vi**ttaa mun oma veli, jos vie nyt tasan 3-vuotiaansa kokopäivähoitoon kun vauva syntyy ensi viikolla. Toivottavasti 3-vuotias pistää rähinäksi ja oireilee oikein kunnolla hylkäystään!
Lapseni (pian 6 v.) on hoidossa vanhempainvapaani aikana ylläpitääkseen ystävyyssuhteitaan tuleviin koulukavereihinsa ja monesta muusta syystä. Ihan hyvin hän voisi olla kotonakin, mutta näin on parempi. Lähtökohta on lapsen etu. Toukokuusta elokuuhun hän on kotona ja menee sitten esikouluun.
Lapseni on siis 8 pv kuukaudessa hoidossa. Olen tyytyväinen enkä tunne todellakaan syyllisyyttä. Lapseni saa parasta molemmista, kotoa ja hoidosta.
ei tarvi niin ihmeellisiä virikkeitä mitä ei kotona saisi. Ulkoilut, sadut, tavallinen arkielämä, kaupassa käynnit jne. Siihen lisäksi joku kerho tai avoin pk kerran pari viikossa. Siinäpä se :) Mutta jokainen tekee kuten tekee. Itse en omia lapsia hoitoon laittaisi kun kerran äitiyslomalla olen
olen täysin samaa mieltä AP:n kanssa.
Siis MINÄ, MINÄ, MINÄ!!
Niin paljosta joudutaan karsimaan todella tärkeissä asioissa, niin terveet äidit saavat lekotella kotona ja lapsille saadaan kokopäivähoito parilla sadalla eurolla. Härskiä peliä.
Lasten paikka on kotona, jos siellä on äiti tai isä tai peräti molemmat.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus EI OLE sama asia kuin se, että äitiyslomalla oleva äiti vie 2-vuotiaan isosisaruksen KOKOPÄIVÄHOITOON joka päivä.
Mutta uskon kyllä, että haluatte niin uskotella itsellenne... Ja tunnette itsenne sen vuoksi jotenkin paremmiksi ihmisiksi :-D HAHHHAHHHAAAAA!
Mustavalkoinen typeryys on kaukana fiksuudesta.
ja voihan olla että nykyään esim. pk-seudulla (5 vuotta sitten ei ollut).
Mutta meillä 20000 asukkaan kunnassa ei ole ns. paikkatakuuta eli samaan paikkaan ei pääse, jos ei sieltä juuri silloin satu vapautumaan paikkaa.
Kunnallisia päiväkerhoja EI OLE, saati sitten SAMASSA päiväkodissa olevia :-D
Ainoastaan srk-kerho, jonne ei todellakaan voi velvoittaa vanhempia viemään lapsiaan, meno on sen verran uskonnollista.
Kunnan puolelta tuli viesti, että täällä on normaali käytöntö, että äitiysloman ym. lomien ajaksi vanhempi sisarus jää "virikepaikalle" samaan päiväkotiin, missä on siihenkin asti ollut.
...että varsinaisessa päivähoidossa ollaan silloin kun siihen on tarve ja jos tulee vauvaloma, työttömyyttä tmv. niin silloin siirryttäisiin oman päiväkodin keveämpään kerhoryhmään. Päiväkoti tarjoaa hoitotakuun eli takaisin pääsee tarpeen tullen. Hoitopaikat reippaasti kiertoon, niin niitä riittää enemmän itsellekin silloin kun niitä tarvitsee.
kun te äidit ette päästä niitä kiertoon vaikka juuri sillä tavalla niitä saisi itsellekin paremmin taas, kun tarvitsee. Ette ymmärrä että juuri te hankaloitatte systeemiä.
Huomaatteko äidit, miten vetoatte siihen, että TEILLÄ on oikeus viedä lapsi hoitoon? Entä lapsen oikeus olla kotona vanhempien ja pikkusisaruksen kanssa? Kyllä, vanhemmilla on todellakin oikeus viedä se isompi sisarus hoitoon. Mutta on todella surkeaa katsoa pienen 2-3 -vuotiaan tuskaa hoidossa, kun hän aiemmin on siellä viihtynyt, alkaa hyvin usein oireilemaan, itkeskelee ym. Nykyään vanhemmat jättävät lähes poikkeuksetta isomman sisaruksen esimerkiksi 10 pv/kk hoitoon, pikkusisaruksen syntyessä. Täällä tämä esimerkiksi on aiheuttanut sen, että näitä paikkoja yhdistellään, eli samaa paikkaa saattaa käyttää kaksi lasta, toinen on ma-ti ja toinen ke-to-pe. Se saattaa tarkoittaa mm. sitä, että hoitopaikka vaihtuu, esimerkiksi toiselle pp-hoitajalle tai toiseen ryhmään päiväkodissa. Subjektiivinen oikeus on päivähoiton, mutta kaupunki määrittelee sen, missä ja miten tämä oikeus toteutuu. Ja uudelleen on haettava sitten kokopäiväpaikkaa. Tämä järjestely meilläpäin nyt on aiheutunut juuri tästä ongelmasta, kun ei paikkoja voi osittaisella tyhjäkäynnillä pitää. Ja siis tarkennukseksi vielä, että äitiyslomalaisen lapset eivät saa olla kokopäivähoidossa täällä koko kuukautta..
Terv. LTO ja Pph
Ei tule mieleenkään ottaa poikaa sieltä pois. Osa-aikaiseksi muutan hoitoajan, mutta hoitopaikan pidän. Mitä se lapsi tekee sen aikaa kun opettelen uuden vauvan tapoja ja vauva on tississä kiinni 24/7? Yksinkö nakkaan lapsen pihalle hakemaan niitä "kodin tarjoamia" virikkeitä? Ai mutta, telkkari auki ja dvd-pyörimään! Sehän on tosi näpsää. Vai haenko sädekehän seurakunnan kerhosta, jossa kaverit tulevat ja menevät ja jotka ovat täysin vieraita? Sekö on paras ratkaisu esikoiselle tilanteessa, jossa perheeseen tulee uusi vauva. Perheen suhteet muuttuvat muutenkin, pitääkö esikoiselta viedä se yksi "oma juttu" joka on vain hänen ja jota ei tarvitse sen pikkusisaruksen kanssa jakaa? Mieluummin annan esikoisen pitää sen tutun hoitoympäristön 3 krt/vk, ettei hänestä tunnu siltä, vauva sotkee aivan kaiken.
Ei tule mieleenkään ottaa poikaa sieltä pois. Osa-aikaiseksi muutan hoitoajan, mutta hoitopaikan pidän. Mitä se lapsi tekee sen aikaa kun opettelen uuden vauvan tapoja ja vauva on tississä kiinni 24/7? Yksinkö nakkaan lapsen pihalle hakemaan niitä "kodin tarjoamia" virikkeitä? Ai mutta, telkkari auki ja dvd-pyörimään! Sehän on tosi näpsää. Vai haenko sädekehän seurakunnan kerhosta, jossa kaverit tulevat ja menevät ja jotka ovat täysin vieraita? Sekö on paras ratkaisu esikoiselle tilanteessa, jossa perheeseen tulee uusi vauva. Perheen suhteet muuttuvat muutenkin, pitääkö esikoiselta viedä se yksi "oma juttu" joka on vain hänen ja jota ei tarvitse sen pikkusisaruksen kanssa jakaa? Mieluummin annan esikoisen pitää sen tutun hoitoympäristön 3 krt/vk, ettei hänestä tunnu siltä, vauva sotkee aivan kaiken.
isompi lapsi on päivähoidossa samaan aikaan kun olen vauvan kanssa kotona ja päivisin opiskelen etänä ammattikorkeassa ja illalla käyn kursseja iltalinjalla.
Kait olen sitten hyvin paha ihminen...
Opiskelu on ihan hyväksyttävä syy viedä lapsi hoitoon.
Käyn töissä ja meillä 2 päiväkodissa ja yksi eskarissa+iltpäivähoito.
Meillä menee täydet maksut ja se on 513e/kk
Minulla on tällä hetkellä lapsi pk:ssa, vaikka olen itse kotona kyseessä ei ole pelkästään päivähoito vaan hänen yleinen kehittymisensä, jota ei saa tavallisessa kerhossa. Lapsella on vaikea-asteinen dysfasia ja hän tarvitsee muiden lasten puheen oikeaa mallia. Lapsi on tällä hetkellä pk:ssa erityisryhmässä ja ryhmässä on erityislastentarhanopettaja ja paljon puhetta tukevia keinoja. Lapsi on ollut myös kerhossa, jossa häntä ei osattu tukea puheenkehityksessä, tosin hän ei paljoa silloin vielä puhunut vaikka hän oli yli 3v.
Lapsella on säännöllinen ympärivuotinen tiheä puheterapia, paljon kotiharjoituksia ja muita hoitojuttuja (hierontaa, kaksi erilaista levyä suussa jne). Lapsella on paljon ylimääräisiä käyntejä esim. sairaalassa, hammaslääkärissä ja paljon kokouksia ja puheterapeutin tapaamisia. Häntä itseään ei voi ottaa kokouksiin mukaan, mutta vauvan voi.
Minulla on tällä hetkellä lapsi pk:ssa, vaikka olen itse kotona kyseessä ei ole pelkästään päivähoito vaan hänen yleinen kehittymisensä, jota ei saa tavallisessa kerhossa. Lapsella on vaikea-asteinen dysfasia ja hän tarvitsee muiden lasten puheen oikeaa mallia. Lapsi on tällä hetkellä pk:ssa erityisryhmässä ja ryhmässä on erityislastentarhanopettaja ja paljon puhetta tukevia keinoja. Lapsi on ollut myös kerhossa, jossa häntä ei osattu tukea puheenkehityksessä, tosin hän ei paljoa silloin vielä puhunut vaikka hän oli yli 3v.
Lapsella on säännöllinen ympärivuotinen tiheä puheterapia, paljon kotiharjoituksia ja muita hoitojuttuja (hierontaa, kaksi erilaista levyä suussa jne). Lapsella on paljon ylimääräisiä käyntejä esim. sairaalassa, hammaslääkärissä ja paljon kokouksia ja puheterapeutin tapaamisia. Häntä itseään ei voi ottaa kokouksiin mukaan, mutta vauvan voi.
muotoa keskustelun piiriin...jos kykeessä on lapsen etu ( esim. erityistarpeet), niin silloin aisia on ok!
Tää menee aina tähän... Se mikä on lapsen etu on niin katsojasta kiinni.
MINUSTA on lapsen etu mm. tällainen tilanne: Lapsi on ollut 2-vuotiaasta samassa pienessä, lähellä kotia sijaitsevassa erittäin pidetyssä ja jonotetussa päiväkodissa. Äiti jää äitiyslomalle, kun lapsi on 5v. LAPSEN ETU on todellakin jatkaa 3krt/vk tuttujen ystävien ja aikuisten kanssa tutussa ympäristössä, tuttujen rutiinien keskellä ja lähteä sitten saman tutun ryhmän kanssa vuoden päästä eskariin.
Kateellisten mammojen mielestä ehkä lapsen etu tässä tapauksessa olisi ottaa lapsi pois tutusta ryhmästä ja kuljettaa puolivillaiseen jeesus-kerhoon tuoksi samaksi ajaksi uppo-outojen aikuisten ja tuntemattomien lasten seuraan ja taas vuoden päästä uuteen ryhmään eskariin???
Salli mun nauraa!! Nyt taitaa sittenkin olla kyseessä jokin ihan muu kuin yksittäisen LAPSEN etu.
Meillä oli tuollainen tilanne eikä tullut mieleenikään tehdä toisin! Ei kertaakaan. Ja ihan vaan tiedoksi, että maksoimme korkeimman hintaluokan mukaan hoitopaikasta myös tuon perhevapaan ajan.
muotoa keskustelun piiriin...jos kykeessä on lapsen etu ( esim. erityistarpeet), niin silloin aisia on ok!
onko todella lapsen etu olla päivähoidossa turhan takia, äidin keskittyessä vauvaan, vai olisiko lapsen etu nauttia kerrankin kiireettömistä aamuheräämisistä kotona.
Jeesuskerhot ajavat varmasti oman asiansa joillekuille, lähinnä ihmetyttää se, millainen perhe ei kykene virikkeistämään omia lapsiaan tai järjestämään heille muuta seuraa kuin päiväkodin kautta. Voihan ihmisiä tavata ja harrastaa muutenkin. ja eskarissahan ne kouluunmenokaverit tapaa taas, vuosi ennen kouluun menoa (edellyttäen että koko eskariporukka menee samaan kouluun/luokalle).
Kyllä tuossa edellisessäkin tapauksessa päätös tehtiin ennen muuta äidin mukavuuden ja laskelmoinnin kautta: hoitopaikkaa ei tarvitse hakea uudestaan tuonne "erittäin pidettyyn ja jonotettuun" päiväkotiin ja tuli pedattua kuopuksellekin sinne paikka. Viis siitä vaikka joku vuorollaan jäikin saamatta tarvitsemaansa hoitopaikkaa.
Minulla vain surettaa ne lapset kun niillä ei ole oikeutta äitiin, eikä oikeutta sisarukseensa.
Mutta jokainen tekee arvomaailmansa mukaan.