Subjektiivinen päivähoito on syvältä!!!!!
En oikein ymmärrä näitä nyky"äitejä", jotka äitiyslomalla ollessaan vie vanhemmat lapset hoitoon. Parempi olisi varmaan jättää lapset tekemättä tai tehdä vain yksi, jos ei jaksa/osaa niitä itse hoitaa. Ymmärrän kyllä sen, että lapsi on hoidossa esim. vanhemman sairauden tai sosiaalisen kyvyttömyyden takia ( jolloin hoito tulisi olla tarveharkintaista esim. lastensuojelun tai neuvolan kautta). Turha vinkua, että menee hoitopaikka, jos lapsen ottaa välillä pois....itse torvelot aiheutatte sen, että hoitopaikat ruuhkautuvat ja ne, jotka niitä todella tarvitsevat esim. työn takia eivät niitä saa. Perusteluksi ei myöskään mielestäni käy lapsen tarve sosiaaliseen kanssakaymiseen ja virikkeisiin.....jos vanhemmat eivät osaa niitä järjestää muuten, niin silloin kannattaisi ihan oikasti tarkastella kykyä kasvattaa lapsia ylipäänsä.
Eli...jos haluatte lapset pois jaloista, niin maksakaa se sitten ihan kokonaan itse. Yhteiskunnan rahoille on paljon tärkeämpiäkin kohteita, kuten esim. vanhustenhoito ja kouluterveydenhuolto.
Repikää siitä!
Kommentit (100)
no esim sellaisen, jonkakaverit on kaikki siellä eskarissa/päiväkodissa koko päivän (heidän vanhemmat ovat töissä) ja iltaisin eivät tarvitse tai jaksa enää kaverien kanssa leikkejä.
Käytän systeemiä lapseni eduksi - systeemi on olemassa lasten eduksi Lapseni (pian 6 v.) on hoidossa vanhempainvapaani aikana ylläpitääkseen ystävyyssuhteitaan tuleviin koulukavereihinsa ja monesta muusta syystä. Ihan hyvin hän voisi olla kotonakin, mutta näin on parempi. Lähtökohta on lapsen etu. Toukokuusta elokuuhun hän on kotona ja menee sitten esikouluun.
tapaamaan muita lapsia muualla kuin julkisessa päivähoidossa?
ja tapaa siellä kavereita ja oppii koulun kannalta oleelliset perusjutut ja sen jälkeen alkaakin jo koulu.
Millainen lapsi ei "jaksa" hoitopäivän jälkeenkin leikkiä? Eipä ole tullut sellaista vastaan.
Ja jos tätä typerää hoitopaikkojen panttaussysteemiä ei olisi, niitä kavereitakin olisi paljon enemmän saatavilla.
miks ihmeessä?viedään lapsi hoitoon koko päiväksi ja itse mennään töihin?en tajuu.ja ihan turha selittää et rahan takia.jos on kolme alle kouluikäistä lasta,niiden päivähoito maksaa n.600€?vai vielä enemmän?en nyt muista mitä ne sisaralet on.mut eipä siitä paljon jää pieni-/keskituloiselle.sen tonnin vois maksaa kotiäitiydestä ja lapset sais iki-ihanaa äidin seuraa 24h/vrk.
et mun mielestä itsekkäitä on töihin menevät äidit!jos ei oo varaa olla kotona niin miksi pitää tehdä lapsia??
Täällä taas katkerat äidit saahavat etuuksia toisiltaan. "Ettei vain kukaan pääse helpommalla kuin minä..."
Noh, siinäpä vihaatte subjektiivista päivähoito-oikeutta. Se nyt on kuitenkin olemassa eikä siltä näytä, että sitä ihan heti oltaisiin edes poistamassa. Hyvä niin.
Todellakin hän saa pitää rakkaat päiväkotikaverinsa ja kuvionsa 2-3 pv/vko ja itse nukun niinä päivinä vauvan kaa päikkäreitä tai käyn ostoksilla.
Sillä 4-vuotiaalla on tosiaan päiväkodissa jo "oma elämä", minkä pois riistäminen olisi aika törkeää. Siellä ovat tärkeät kaverit ja leikit ja puuhat, joka päiväinen kotona möllötys äidin kanssa olis varmasti lapselle kauhistus.
Ei niillä esikoisillakaan kotona järin hyvin ole oltavat..
50 viestin ketjuun missä kysyttiin leikitkö lapsesi kanssa, yli puolet oli vastannut että ei leiki.
100 viestin ketjuun missä kysyttiin ulkoiletko lapsen kanssa, yli puolet oli vastannut että n. tunnin päivässä.
summa summa rum= kotiäititen esikoisilla on todella kivaa kotona kun äiti ei leiki ja ulkoillaan tunti päivässä ja vauva vie paljon aikaa ja av toisen puolen;)
ollaan lastemme kanssa parhaamme mukaan kun ollaan ja annetaan rakkautta ja rajoja hoivaa ja syliä
elämäntilanteesta riippumatta! love&peace..please
mieltä AP:n kanssa. kunta voisi nekin rahat sitten käyttää esim. vanhusten virikkeisiin ja hoitoihin
ovat asia erikseen niinkuin AP kirjoittikin!!!!
mä olen kiitollinen virikehoitopaikastani. Sitä suositeltiin mulle sairastuttuani masennukseen ja siitä on ollut apua, saan levätä päivällä. Lapseni ovat saaneet kavereita ja sosiaalisia taitoja. Meilläpäin on erittäin vähän kotiäitejä, yksin saisin kaikki päivät puistossa olla. Lapsille ei myöskään tee hyvää olla aina masentuneen vanhemman seurassa.
Te ette aina tiedä, mistä syystä joku kotonaoleva vanhempi tuo lapsensa hoitoon. Älkää heitelkö kiviä, jonain päivänä saatatte itse tarvita yhteiskunnan apua, esimerkiksi sairaan tai vanhan omaisen hoidossa. Pahalta tuntuu silloin, jos sanotaan että ette vaan "viitsi" hoitaa häntä kotona.
Jos kotona on vanhempi kotona vapaana, niin turhaa rasittaa opettajia ja koululuokkia oman piltin opetuksella, ja vielä täysin ilmaiseksi! Näiden torveloiden vuoksi koululuokat pullistelevat liian suurina, ei ole kunnollista kouluterveydenhuoltoa jne. Opettakaa lapsenne kotona lukemaan ja laskemaan. Ja jos hoitoa tarvitsette kouluikäiselle, palkatkaa itse hoitajat älkääkä sen vuoksi tunkeko lapsianne yhteiskunnan kasvatettaviksi.
Mitä eroa koululla ja päivähoidolla muka on? Molemmat ovat lain säätämiä ilmaisia etuja kaikille suomalaisille lapsille. Millä helkkarin viisaudella täällä nyt jotkut vaatii, että minun (tai jonkun muun) pitäisi (muka vanhusten eduksi, hah) luopua vapaaehtoisesti eduistani???
Luopukaa te sitten lapsilisistänne, äitiyspäivärahoistanne jne. jos niin erinomaisia olette. Aika moni tulisi toimeen ilman niitä, jos todella haluaisi. Joten minä voin luopua virikehoidostani kunhan tekin luovutte jostain. Miksi minun tarpeeni ovat niin paljon turhemmat kuin teidän?
Suomeen on syntymässä syvä juopa työssä käyvien hyvin toimeen tulevien ja työttömien tai muuten syrjäytyneiden ihmisten välille. Kielletään vaan työttömiltä ja muilta kurjilta kaikki loputkin edut/mahdollisuudet työllistymiseen ja/tai järjissään pysymiseen, niin varmaan säästyy rahaa... tai sitten ei.
Te ette tiedä, mistä puhutte.
SUbjektiivisesta päivähoito-oikeudesta on tullut objektiivinen...
terv. lastentarhanopettaja
..kuinka kauan tätä sontaa oiken joku jaksaa jauhaa? Kaikki tekee niin kun itse parhaimmaksi näkee.
Minä ainakin pidän 4 vuotiasta esikoistani päiväkodissa 2x viikossa n 5h. Ja maksan siitä
n.90€. Kerho maksaisi 20€ kk jota olisi myös tuon 2x viikossa 5h. Päätettiin silloin että pidetään mielummin tuttu ilmapiiri lapsen ympärillä ja maksetaan siitä sitten vähän enemmän.
lapsiperheitä tasavertaisesti kohteleva etuus-
naiset- älkää kadehtiko lapsten etua toisiltanne pois
t. ammattikasvattaja
Aikanaan en saanut esikoiselle pk-paikkaa lähipäiväkodista. Jouduttiin raahaamaan häntä ensin kaupungin toiselle puolelle hoitoon ennen kuin paikka omasta pk:sta järjestyi. Kyllä silloin otti päähän, kun tiesin siellä olevan hoidossa monta virikelasta. Nyt kun kuopus syntyi, laitoin vahingon kiertämään. Minä olen vauvan kanssa kotona, 4-vuotias jatkaa puolipäiväisenä 12 päivänä kuukaudessa hoidossa. Isyyslomien ym. aikaan on toki ollut kotona, samoin koko kesän on hoidosta pois.
En todellakaan ota esikoista päiväkodista pois ja riskeeraa työn ja tuskan takana ollut paikkaa meidän ihanassa, pienessä ja ammattitaitoisessa päiväkodissa. Lisäksi sisarusten saaminen aikanaan samaan päiväkotiin onnistuu helpommin, kun vanhemmalla lapsella on jo paikka. Päiväkodistakin suositeltiin esikoisen jäämistä osapäivähoitoon, jos haluamme varmistaa lapsilleni hoitopaikat töihin palatessani. Tärkeimpänä syynä lisäksi se, että lapsella on päiväkodissa mukavaa, kavereita (monet niin ikään virikelapsia...) ja hän menee sinne innoissaan.
Siinä olen samaa mieltä, että subjektiivinen päivähoitojärjestelmä on vähintäänkin kyseenalaista verovarojen käyttöä. Mutta niin kauan kuin tällainen järjestelmä meillä on, toki sitä surutta käytän (aivan kuten muitakin yhteiskunnan tarjoamia palveluita). Sitä paitsi järjestelmän uudistaminen tehokkaalla ja toimivalla tavalla on vaikeaa. Tarveharkinta toisi turhaa byrokratiaa ja hankalia tulkintatilanteita.
Lisäksi on todella naiivia ajatella, että virikelasten jäädessä kotiin heidän paikkansa jäisivät täyttämättä ja helpottaisivat päivähoidon resurssipulaa ja ahtautta. Ihan varmaa on, että hoitolasten määrän vähetessä resursseja kiristettäisiin vastaavasti.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus EI OLE sama asia kuin se, että äitiyslomalla oleva äiti vie 2-vuotiaan isosisaruksen KOKOPÄIVÄHOITOON joka päivä.
Virikepaikkalaiset ovat lähes poikkeuksetta niitä, jotka tuodaan ensimmäisinä ja haetaan viimeisinä. Ja mielellään tuodaan myös silloin, kun vanhemmilla on lomapäiviä.
Pöen pl:ssa töissä ja näin oikeesti on. Äiti äitiyslomalla,sioin ekalla ja keskimmäinen aamusta iltaan hoidossa koska omien sanojensa mukaan äidillä niin oikeus on.Meinaavat koko kesän pitää lapsen hoidossa. Mua suorastaan oksettaa nää ihmeen nykyasjan äidit jotka kuvittelee että kaksi-kolmevuotiaat tarvitsee jotain ihmeen virikkeitä ja ystäviä.Vanhempiaan ja sisaruksiaan ne tarvitsee. Musta olis parempi etteivät tekis ku yhden lapsen jos jaksaisivat vaikka sen hoitaa. Ja yhdelle äidille tiedoksi joka täällä kirjoitteli, että päiväkodit tuskin on tarkoitettu hoitopaikoiksi sen takia, että jaksat olla kotona iloinen ja antaa miehellesi hyvää seksiä. Hei haloo tää maailma, onks pää tyhjää täynnä!!?
on eroa onko esikoinen 2- vai 5-vuotias. Viisivuotiaalla kun voi oikeasti olla jo tylsää koska todellisuudessa vauva vie suurimman osan äidin ajasta. Ja esikoulu on mielestäni erittäin tarpeellinen. Jos joutuu vasta koulussa ensimmäistä kertaa ryhmään, olet auttamattomasti muita jäljessä ja jos lapsi ei olekaan niin lahjakas, vaikea koulun aloitus voi näkyä pitkään.
Ihan pienten kohdalla en ymmärrä tarhaan viemistä ellei todellakin ole perheessä erityisongelmia tai vaikkapa vauva sairas tms.
Sinänsä en poistaisi kuitenkaan tätä oikeutta tai tekisi sitä tarveharkintaiseksi, koska kuten joku jo mainitsikin, byrokratia vain lisääntyisi ja eipä siitä juuri kukaan hyötyisi. Ehkä asiallista keskustelua ja muuta informaatiota voisi tällaisesta lisätä, niin moni ehkä harkitsisi uudestaan taaperon viemistä tarhaan tuossa tilanteessa. Onko vastaus kotihoidon tuen jatkaminen yli 3-vuotiaalle?
Lapsia ei pidä tehdä, jos ei niitä jaksa hoitaa edes kahta kerrallaan. Se on voi voi, jos vanhempi on liian vanha eikä sitten huhhuijakkaa jaksa!
Perusteluksi ei myöskään mielestäni käy lapsen tarve sosiaaliseen kanssakaymiseen ja virikkeisiin.....
mielestäni taas käy.
Revi siitä!
Siis tiedän, että jotkut todellakin "hylkäävät" esikoisen päiväkotiin, mutta omasta tuttavapiiristäni voinen sanoa, että ei todellakaan pidä paikkaansa. Meidän esikoinen oli 5-vuotiaana virikehoidossa, olisin itse halunnut 2 pv/vko klo 9-12, mutta päiväkodin mielestä 3x6 tuntia viikossa (klo 9-15)oli paras. Syynä pk:n päivärytmi sekä se, että lapsi pysyy mukana osana ryhmää.
JA lapseni vietti 3 kk kesäloman, monen viikon joululoman, sekä oli aina kotona jos tiesin että päiväkodissa on tiukkaa henkilökunnasta (esim. hiihtoloma).
Luopukaa te sitten lapsilisistänne, äitiyspäivärahoistanne jne. jos niin erinomaisia olette. Aika moni tulisi toimeen ilman niitä, jos todella haluaisi. Joten minä voin luopua virikehoidostani kunhan tekin luovutte jostain. Miksi minun tarpeeni ovat niin paljon turhemmat kuin teidän?
Suomeen on syntymässä syvä juopa työssä käyvien hyvin toimeen tulevien ja työttömien tai muuten syrjäytyneiden ihmisten välille. Kielletään vaan työttömiltä ja muilta kurjilta kaikki loputkin edut/mahdollisuudet työllistymiseen ja/tai järjissään pysymiseen, niin varmaan säästyy rahaa... tai sitten ei.
Te ette tiedä, mistä puhutte.
Peesaan tätä. Jotkut ääliöt jaksaa aina jauhaa äideistä, jotka on vauvan kanssa kotona ja vie esikoisen hoitoon. Ihmisillä on erilaisia syitä. Ette te niistä tiedä puoliakaan.
On ihan totta myös, ettei päivähoitoa ole jotain tiettyä määrää, jota sitten olisi enemmän antaa näille työssäolijoille, jos kotiäidit ottaisi lapsensa hoidosta pois. Ei todella. Vaan paikkoja vähennettäisiin.
Ei päivähoito ole ihan pelkkää menoa. Se myös työllistää - pääasiassa naisia. Mikä siinä on, että naisten pitää aina toisia naisia vainota ja näiden työtä ja lomaa ja kaikkia toimintoja kritisoida. Antaisitte herran tähden olla.
kaverit on kaikki siellä eskarissa/päiväkodissa koko päivän (heidän vanhemmat ovat töissä) ja iltaisin eivät tarvitse tai jaksa enää kaverien kanssa leikkejä.