Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä etelän lomissa kiehtoo?

Vierailija
28.03.2011 |

Täällä on nyt tosi monta lomaketjua ja aika monella on lomalla toiveena etelänloma. Mikä niissä viehättää?

En kysy provotakseni, ja toivottavasti tästä ei tule mitään pakettimatka vs. omatoimimatka -väittelyä. Kysyn oikeasti mielenkiinnosta, koska itse olen aina tykännyt enemmän kaupunkilomista ja juuri omatoimi-sellaisista. Mutta Euroopan kaupungeissa on talvisin aika viileää, ja mietinkin että olisikohan noissa etelänlomissa meille jotain. Jos haluaisi paeta inhottavaa talvea, vaikka ensi vuonna. Kaukokohteisiin ei meidän budjetti riitä.

Millaisia hotelleja noissa pakettimatkoissa on tarjolla, ja millainen olisi edullisin vaihtoehto? Nuo all inclusive -jutut ei ehkä ole meidän vaihtoehto, mutta joku huoneistohotelli voisi olla, tai vaikka perushuonekin.

Mitä teette yleensä noilla lomilla? Riippuu tietty vähän kohteestakin, mutta kertokaa nyt kaikenlaisista kokemuksista.

Ja miten osaa valita oikeanlaisen kohteen, ettei nyt pahimpaan teinituristirysään änkeä ;) Ja saako vielä paria kuukautta aikaisemmin matkan, vai onko silloin vain jämät jäljellä?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me matkustetaan yleensä pakettimatkalla ja aina on 5 tähden hotelli. Joo, kyllä ne maksaa, mutta olen valmis maksamaan siitä että ei ole just niitä örveltäviä turisteja tai kiljuvia pikkulapsia :). Esim. kesällä viikko Kreikassa 5 tähden hotellissa maksaa meillä yli 5000e. Mutta, jos olisin sen omatoimisesti ottanut, olisin säästänyt ehkä 500e, ja silloin lento olisi ollut välilaskulla! No thanks! Olen valmis maksamaan siitä, että pääsee ns. ovelta ovelle ihanan hotellin rauhaan, missä ei tarvitse tehdä itse mitään. Mutta joo, se on totta, että ei niissä paljon suomalaisia näy.

Vierailija
42/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on tärkeää ettei tarvi itse siivota ehkä laittaa ruokaa. All-inclusiveä emme käytä mutta tasokas aamiainen pitää tulla hotellin puolesta. Yleensä vuokrataan auto puoleksi viikoksi ja ajellaan kohde ympäriinsä, tehdään retkiä läheisiin kaupunkeihin jne. Kolmen pienen lapsen kanssa matkustetaan joten kaikki vie aikaa ja tuossa menee viikko nopeaan. Parasta on yhdessäolo lämpimässä ja ettei parvi tehdä kotitöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tosiaan vuokrataan ystäväperheen kanssa huvila ja silloin kokkaillaan itse, ei mitään makaronimössöjä kuitenkaan :) Levilläkin käydään 4-5 kertaa vuodessa, silloin äitini kantaa pakasteesta hirven/poronlihaa ja käydään toki ulkonakin syömässä tai mennään äidin luo valmiiseen pöytään. Tai majoitutaan sitten mun lapsuudenkodissa, jos ei haluta mökkiä vuokrata rinteen vierestä.

Lomalla golffataan, otetaan arskaa, uidaan, syödään hyvin, tutustutaan ympäristöön fillareilla/autolla/kävelleen. Kuntosali pitää olla, lapsille mieluisaa tekemistä, nähtävää jen. Turistirysissä voin olla, mielellään enemmän ihmisiä ja tekemistä kuin johonkin kylään keskelle ei mitään.

Vierailija
44/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän hankala tehdä huvilavuokrausta kun lämminta ei pikkuetäisyyksillä ole kuin kanarialla jonne taas on aika kallista ottaa itse lentoja (mä olen kattonut että lennot ja erillinen talovuokraus tulee sinne paljon kallimmaksi ja lennot todella hanakalia esim talvilomaviikolla 8 joka on oikeastaan tässä elämäntilanteessa meille ainoa mahdollinen).

Kannattaa välttää teinibilekohteita ja ainakin Teneriffan eteläosia... Muita ihan rauhallisia kohteitakin löytyy. Meidän oli tarkoitus mennä tänä talvena egyptiin mutta asia jäi.... ja vaihtui Kanraiaan sattuneesta syystä. Siellä on ainakin tosi mukavaa syödä paikallisissa ravintoloissa. Teinit tykkää siitä myös eniten. Olisi kurjaa ottaa All Inclusive, harvoin hotelliruuat myöskään kovin hyvätasoisia eikä illalla pääsisi kaupungille ihaniin paikkoihin. Lapset myös yllättävän ennakkoluulottomia ulkomailla ruokaillessaan; tilailevat hummeria, mustekalaa ja simpukoita, valkosipulileipää ym hyvin tottuneesti toisin kuin suomessa.

Aina myös vuokrataan auto pariksi päiväksi ja käydään katsomassa paikalliset luontokohteet tai muut nähtävyydet ja maisemat.

En meinaa jaksaa anää näitä pitkiä talvia jos ei pääse pistäytymään kesässä.

Vierailija
45/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei tarvitse tilata ruokia ja odotella niiden saapumista, ruokia on yleensä sataa eri sorttia jne. ja pitkin päivää saa pikkusuolaista, jätskiä, juotavaa ym. vaikka juuri silloin ei virallinen "ruoka-aika" olisikaan.

Sen sijaan aikuisten kesken tai teinien kanssa paikallisiin ravintoloihin tutustuminen ja illanvietto ravintoloissa on varmastikin mukavampaa.

Vierailija
46/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n tapaan enemmänkin kaupunkilomailija ja omatoimimatkaaja, mut lasten kanssa lomien on pitänyt muuttua. Samoin itsekin ruuhkavuosista uupuneena kaipaa muuta kuin 6 tunnin päivittäistä kävelyä museoissa yms muissa paikoissa.

Ap on hyvä muistaa että noita "etelän" kohteita on tosi erilaisia eikä niitä voi niputtaa yhteen. Itse en tykkää yhtään Bahia Felitzin kaltaisista lapsiperhehelveteistä. Mä palan tosi helposti auringossa eikä muukaan perhe tykkää maata rannalla, joten sellainen pelkkä bikineissä kulkeminen ei ole meidän juttu :)

Mut pakettimatkoista meillä on ollut tosi kivaa esim Madeiralla ja Italiassa Gardajärvellä. Itse nautin ravintoloissa syömisestä, kauniista maisemista, valokuvauksesta ym. Kummassakin paikassa käytiin patikoimassa(ystäväperhe oli mukana ja hoidettiin vuoron perään lapsia et päästiin aikuiset myös kunnon vaativalle levadalle).

Lapset on tykännyt myös, kun ovat päässeet uimaan uima-altaassa, köysiradan kyytiin yms. Hotellit on ollut ihan tavallisia, mut kun nuo kohteet ei ole niin lapsiperhe- tai örveltäjävaltaisia, on aamiaisilla ja muutenkin hotellissa ollut tosi rauhallista.

Hintoja kannattaa seurata ja todellakin pakettimatkalla saattaa päästä paljon halvemmalla kuin itse varaamalla. Riippuu ihan kohteesta. Esim. Kohteesta riippuen saattaa olla, ettei lentokentälle pääse kuin taksilla ja silloin pakettimatkaan kuuluva bussi on tosi hyvä juttu!

Vierailija
47/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yhdellä aiemmalla vastaajalla.

Aiemmin, kun ei ollut lapsia eikä perhettä, kävin usein lomilla äidin kanssa. Me kaksi aikuista tykkäsimme kaupunkilomista, koska olemme kummatkin kovia luuhaamaan läpi museoita, taidegallerioita ja nähtävyyksiä, puistoja ja linnoja.

Sitten, kun tuli tämä perhe, niin pieni lapsi ei jaksanut käydä museoissa eikä taidenäyttelyissä. Itsekin aloin olla niin väsynyt, että tuntui ihanalta päästä vain rentoutumaan jonnekin valoisaan ja lämpimään paikkaan, missä on kauniit maisemat ja lämmin merivesi ja missä voi mennä aamuisin suoraan hotellin monipuoliseen aamiaispöytään, jossa oli leipien lisäksi jugurttia, tuoreita hedelmiä ja muuta hyvää, nam.

Enkä jaksa varata erikseen enkä vertailla netissä mitään nykyään. Ostan paketin ja menen lepäämään :)

Vierailija
48/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AURINKO JA LÄMPÖ!

Vierailija
49/49 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun on "rauhallisempaa" jaksaa kiertää enemmän kaupunkikohteita, ja silloin kun "kiireistä" aikaa haluaa vaan maata rannalla passattavana. Ja nämä ainakin itsellä vaihdelleet paljon eri vuosina, riippuen mm. työn/opiskelun/perheen yhteensovittamisesta.

Ja on aika suppea käsitys rantalomista jos kuvittelee että se on tappelua aurinkotuolista kännisten brittituristien kanssa, pahaa ruokaa tiukkoine aikatauluineen, lasten melua altaalla ja ravintolassa.

Tuo on aivan väärä luulo.

Matkatoimistojen sivuillakin on luokiteltu hotelleja onko enemmän lapsiperheille, aikuisille pareille, nuorille vai kenelle. Mutta itse suosin lisäksi sitä, että etukäteen tutustuu hotellitarjontaan perusteellisemmin, eli googlettaa ihmisten kokemuksia eri hotelleista, niin saa tietää mihin hotelliin kannattaa mennä. Jos on liian vähän rantatuoleja, pahaa ruokaa, liian meluisalla paikalla jne. niistä 99,9% varmuudella löytää tiedon pikaisella googlettamisella.

Oleellista on myös se MIHIN matkustaa, valitsemalla maan ja kaupungin/alueen oikein saa juuri sellaisen loman millaisen haluaa. Jos menee halpaan hotelliin Sunny Beachin bilekadulle, niin meno on ihan erilaista kun jossakin Kreikan rauhallisessa pikkukylässä.

Ja toki myös hinta vaikuttaa, ne jotka menevät bilettämisen ja halvan viinan perässä myös yleensä majoittuvat aika halvasti. Ja kun ympärillä porukka bailaa sitä alkaa moni rauhallisempikin myös bailata. Jos taas hotelli on rauhallinen ja ihmiset käyttätyvät fiksusti niin yleensä se bilehirmukin on rauhallisemmin koska ihmisillä on tapana käyttäytyä "tilanteen mukaan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi