Mikä etelän lomissa kiehtoo?
Täällä on nyt tosi monta lomaketjua ja aika monella on lomalla toiveena etelänloma. Mikä niissä viehättää?
En kysy provotakseni, ja toivottavasti tästä ei tule mitään pakettimatka vs. omatoimimatka -väittelyä. Kysyn oikeasti mielenkiinnosta, koska itse olen aina tykännyt enemmän kaupunkilomista ja juuri omatoimi-sellaisista. Mutta Euroopan kaupungeissa on talvisin aika viileää, ja mietinkin että olisikohan noissa etelänlomissa meille jotain. Jos haluaisi paeta inhottavaa talvea, vaikka ensi vuonna. Kaukokohteisiin ei meidän budjetti riitä.
Millaisia hotelleja noissa pakettimatkoissa on tarjolla, ja millainen olisi edullisin vaihtoehto? Nuo all inclusive -jutut ei ehkä ole meidän vaihtoehto, mutta joku huoneistohotelli voisi olla, tai vaikka perushuonekin.
Mitä teette yleensä noilla lomilla? Riippuu tietty vähän kohteestakin, mutta kertokaa nyt kaikenlaisista kokemuksista.
Ja miten osaa valita oikeanlaisen kohteen, ettei nyt pahimpaan teinituristirysään änkeä ;) Ja saako vielä paria kuukautta aikaisemmin matkan, vai onko silloin vain jämät jäljellä?
Kommentit (49)
kitastelevat erakkoluonteet ja sosiaaliset nautiskelijat :-)
Tiedän kyllä kumpaan kuulun.
Mutta kaiken voi taas ymmärtää av-logiikan mukaan.
Ei se aamupala nyt tarkoita pelkkiä voisarvia. Onhan sitä mehuja, hedelmiä, jugurtteja, leikkeleitä ja vaikka sitä samppanjaakin. Se joka kertoin hakevansa voisarvia tarkoitti varmaan, että etelässä nyt on tapana hakea tuoreet ja lämpimät leivonnaiset kulmaleipomosta.
Jos se on teille arkista, niin missä ihmeessä te asutte? Itse nautin kunnon hotellista siinä missä huvilastakin, ei ne välttis sulje toisiaan pois.
Ruokaa kai voi tehä samoja ku kotonakin, onhan niisä mökeissä keittiöitä.
Ne joilla ei ole rahkeita huvilaan, niin perushotelli aamiaisella on ok, (all inclusive on paras, mut jos siitä ei tykkää), ei tartte sit muuta ku löhötä rannalla, käydä muutamalla retkellä, ja ettiä mukava ravintola illaks. Koko loma aikaa lapsille, ei siivousta yms.
OIKEA loma on sitä, kun ei todellakaan tarvitse niitä "samoja kotiruokia" vääntää ja syödä...
Ja rahkeilla tarkoitat varmaankin viitseliäisyyttä ja ruoanlaitto- sekä siivoushaluja? Halvemmaksihan se huvilan vuokraaminen tietenkin tulisi kuin 6 hengen all inclusive 5 tähden hotellissa... Mutta me panostetaan kunnon lomaan!
Kotimaassa mökkilomat on parhaita. Ruokaa kai voi tehä samoja ku kotonakin, onhan niisä mökeissä keittiöitä. Ne joilla ei ole rahkeita huvilaan, niin perushotelli aamiaisella on ok, (all inclusive on paras, mut jos siitä ei tykkää), ei tartte sit muuta ku löhötä rannalla, käydä muutamalla retkellä, ja ettiä mukava ravintola illaks. Koko loma aikaa lapsille, ei siivousta yms.
Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa on ihan oikeita kaupunkeja ja paikallista elämää, kuten kaupunkilomillakin. Ei sen tarvitse olla pelkkää rannalla tai uima-altaalla olemista. Meitä ainakin kiehtoo näiden yhdistäminen eli muutama päivä menee vain lämmöstä nauttien ja uiden, sen lisäksi katsellaan nähtävyyksiä, kävellään kaupungilla, istutaan kahviloissa, syödään hyvin, shoppaillaan, matkustetaan bussilla muihin kaupunkeihin tai kyliin, aika usein myös käydään patikoimassa. Ollaan tehty sekä omatoimi- että pakettimatkoja. Pakettimatkoissa kiehtoo varaamisen helppous ja lentokenttäkuljetukset, tosiaan sitä koko viikkoa ei tarvitse niiden samassa koneessa olleiden suomalaisten kanssa viettää. Hotelleja löytyy laidasta laitaan, me valitaan yleensä sellainen huoneistohotelli (lapset voi käydä aikaisemmin nukkumaan eri huoneeseen), johon kuitenkin kuuluu aamupala. Oppaita lukemalla valitaan sellaisia matkakohteita, joiden lähellä on isohko kaupunki. Koskaan ei meidän pakettimatkalomilla ole ollut sellaista meininkiä kuin esim. Matkaoppaat -ohjelmassa.
aamiaiseemme kuuluu todellakin muutakin kun voisarvet ja sämpylät. Ihan mitä itse haluamme. On ihana tehdä löytöretkiä paikallisille toreille ja elintarvikemyymälöihin ja nauttia niiden antimista hotellin standardiaamiaisen sijasta. Samalla tutustuu paremmin paikalliseen kultturiin ja tapoihin.
Siivoojan saa toki käymään useamminkin (eikä paljon maksa), mutta olemme sen verran siistiä porukkaa, että kerta viikkoon riittää kotonakin.
Emme vietä aikaa päivisin sisällä makuuhuoneissa, joten sänkyjen petauksella ei ole niin väliä. Huvila on niin iso, että oleskelutilaa on muutenkin runsaansti ja suurimman osan ajasta kuitenkin vietämme uima-altaalla, puutarhassa ja terassilla.
Lisään vielä, että emme pidä kerrostaloasumisesta kuten emme myöskään hotelliasumisesta. Oma rauha on meille tärkeää.
Onhan se hyvä, että valikoimaa löytyy kaikille erilaisiin makuihin.
kun eivät niitä itse käytä. Eli ostamme vaan lennot, sinne missä milloinkin on halvinta. Olemme olleet Italiassa, Unkarissa, Espanjassa ja Portugalissa näillä reissuilla.
Mitäs tehdään siellä? Otetaan aurinkoa ja uidaan, käydään shoppaillee, tutustutaan lähikyliin tai -kaupunkeihin, mitä milloinkin.
Me on oltu syksyisin, syys-lokakuussa, ja keväisin,ja ne on olleet hyviä hetkiä olla siellä.
jos viettää lomansa mielummin oman perheen kesken kun örveltävien brittien, äänekkäiden tanskalaisten ja kiljuvien ruotsalaisten lapsiperheiden kanssa.
ja ehkä taas sellaiseksi palaankin, mutta tässä elämäntilanteessa olen löytänyt itsestäni pienen etelänlomailijan. Olen vaativassa työssä ja minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta, ja arki on niin tiivistahtista että lomalla en halua tehdä ns. mitään. On ihanaa kun voi paeta kiirettä, toppahousuja ja lumitöitä pariksi viikoksi aurinkoon ja vain levätä... Tuijottaa merta, nauttia lämmöstä, lukea kirjaa samalla kun vahtii lasten vesileikkejä, syödä ruokaa jota ei ole itse valmistanut jne.
En mä noiden pienten kanssa kuitenkaan saisi kaupunkilomista nyt irti sitä mitä haluaisin, ei niitä voi ottaa teatteriin (siis vieraskieliseen, eivät puhu kuin suomea) tai konsertteihin, baareista nyt puhumattakaan. Ja vaikka ne kyllä periaatteessa voi viedä nähtävyyksiin ja museoihin ja taidenäyttelyihin, sitten siellä joutuu juoksemaan niiden perässä eikä saa kunnolla keskityttyä ja nautittua itse. Shoppailu oli aiemmin iso osa mun kaupunkilomailuani, mutta just nyt sekään ei oikein kiinnosta (mulla on ihan tarpeeksi tavaroita ennestäänkin), ei varsinkaan jos pitää raahata lapsia mukaan kauppoihin.
Elämäntilannejuttu siis ainakin minulla. Mutta on kyllä sanottava että siitä etelän lämmöstä olen alkanut tykätä vuosi vuodelta enemmän, olen varmaan tulossa vanhaksi...
Aamiaisesta ja ruoan laitosta sen verran, että inhoan hotellien hälyisiä aamupaloja, jotka ovat tarjolla vain tietyn aikaa. Huvilassa saa syödä rauhassa omalla terassilla siihen aikaan kun haluaa ja mitä haluaa. En koe kahvin keittämistä ja aamulenkillä tuoreiden sämpylöiden ja voisarvien hakemista minään isona hommana. Muu ruokailu välipaloja lukuunottamatta hoituu ravintoloissa, joita voimme vaihdella milen mukaan ja sen mukaan missä päin sinä päivänä liikumme. Olemme ottaneet huvilaan siivojan, joka käy kerran viikossa ja uima-altaasta ja puutarhasta on käynyt huoltomies huolehtimassa lomamme aikana, joten niistä ei lisähommia tule. Sänkyjä ei tarvitse lomalla pedata, joten niistäkään ei ole hommaa. On ihanaa kun ei tarvitse riidellä aurinkotuoleista tai katsella örveltäviä turisteja tai kiljuvia pikkulapsia uima-altaalla. Kokeilkaapa hotellilomalaiset kerran tätä vaihtoehtoa. Ette ikinä enää sen jälkeen hotelliin lähde.
jos sulla on hotelleista tuo mielikuva. Niissä hotelleissä missä me käymme ei ole örveltäviä turisteja tai kiljuvia pikkulapsia. Ja mulle olisi kauhistus, jos sänkyjä ei pedattaisi viikkoon...!! Eli ei, en kyllä kokeile tuota huvilaelämää etelänlomalla, sitä teen sitten koti-suomessa mökillämme :). Etelässä haluan kyllä ehdottomasti sen 5 tähden hotellin kaikkine mukavuuksineen. Kannattaisi sunkin joskus kokeilla sellaista, eikä vaan niitä hotelleja, missä ne turistit örveltää :).
jos viettää lomansa mielummin oman perheen kesken kun örveltävien brittien, äänekkäiden tanskalaisten ja kiljuvien ruotsalaisten lapsiperheiden kanssa.
muuta saa, eikä ole muita ruokapaikkoja? Eli joko teet makaronimössöä itse, tai syöt lehtipihviä? TAI olet kunnon hotellissa, jossa ruoka on parasta, ei mikään muu käy? Suosittelen todella kokeilemaan jotain ihan ravintolaakin, kuin vain sitä hotellin omaa, mutta pakkohan ei ole.
kuin yhdellä aiemmalla vastaajalla.
Aiemmin, kun ei ollut lapsia eikä perhettä, kävin usein lomilla äidin kanssa. Me kaksi aikuista tykkäsimme kaupunkilomista, koska olemme kummatkin kovia luuhaamaan läpi museoita, taidegallerioita ja nähtävyyksiä, puistoja ja linnoja.
Sitten, kun tuli tämä perhe, niin pieni lapsi ei jaksanut käydä museoissa eikä taidenäyttelyissä. Itsekin aloin olla niin väsynyt, että tuntui ihanalta päästä vain rentoutumaan jonnekin valoisaan ja lämpimään paikkaan, missä on kauniit maisemat ja lämmin merivesi ja missä voi mennä aamuisin suoraan hotellin monipuoliseen aamiaispöytään, jossa oli leipien lisäksi jugurttia, tuoreita hedelmiä ja muuta hyvää, nam.
että on monenlaista porukkaa ja monenlaisia toiveita lomansa suhteen, hotelli, huoneistohotelli, oma huvila tai vaikka vanhempien kämppä. Ei pidä silti ajatella noin mustavalkoisesti, että jos vuokraa huvilan, on kitupiikki, joka tekee ruuat itse, että säästää rahaa ja on erakko, jos ei nauti muiden turistien seurasta heti aamusta alkaen. tms.
eiköhän suurin osa ole just näitä ihania "perhehotelleja". Tai niihin ainakin suurin osa suomalaisista matkustaa. Eri juttu tietty, jos varaa itse hotellin ja matkat. Kuten sanottua, pysyyhän toiset asumaan kerrostalossakin.
joiden mielestä on hulppeaa lomailua vuokrata Lapista mökki laskettelureissuja varten. ja siellä sitten hiki päässä kokataan makaronia ja jauhelihaa tai lämmitellään eineksiä päivästä toiseen... Kuulostaa oikeasti tosi kurjalta lomalta :-( Me kyllä otetaan laskettelulomille aina täysihoito, niin ei mene aikaa ja vaivaa kokkailuihin.
Usko tai älä, onolemassa muitakin mahdollisuuksia ruokailla kun majoituspaikan all inclusive-buffet! Monet ihmiset tykkäävät jopa liikkua majoituspaikkansa ulkopuolella ja käydä syömässä jossakin muualla kuin turistihotellin ravintolassa. Olen kuullut joidenkin jopa vaihdelleen ruokapaikkoja lomansa aikana!
itse varatut lennot, vuokra-auto, ravintoloissa syöminen ym maksaa kyllä enemmän kun ns. pakettiloma hotellissa. Joten mistään kitupiikkeilystä tuskin on siinä kyse.
olen kahden lapsen yh-äiti. lapset eivät ole ikinä isällään hoidossa. teen kaikki kotityöt itse. On ihana päästä paikkaan, jossa joku muu siivoaa ja pääsee valmiiseen pöytään.
LÖomilla uidaan, otetaan aurinkoa, kierrellään kaupungilla, nähdään nähtävyyksiä.
on yleensä paljon enemmän luontokohteita.
Kansallispuistoja, patikointireittejä yms. Monesti etelän kohteissa voi myös vuokrata auton ja lähteä kiertelemään lähistön pieniä kyliä ja tutustua aitoon paikalliseen elämään.
Ei-kaupunkikohteissa on myös jotenkin leppoisampaa ja parina päivänä pitää ihan vain löhöillä rannalla, snorklata ja uida. Saa keskittyä siihen olennaiseen eli lomailuun. Joskus olemme tehneet niin että varaamme etelänloman paluulennon lähtemään jostain läheisestä suuremmasta kaupungista, jossa vietämme rantaloman päätteeksi pari päivää. Parissa päivässä kerkeää hyvin katsoa nähtävyydet ja shoppailla.