2cm auki ja kotiin odottelemaan... :(
Kipeitä supistuksia tulee ja tulee ja tekis mieli itkeä...!!!!! Mutta vasta 2cm auki ja lähettivät juuri takaisin kotiin odottelemaan ja tuli olo että mitä sä turhaa täällä viet aikaamme, ei ole vielä edes kipuja... :( En halua mennä enää takas!! Mutta joka kerta kun uusi supistus tulee, tuntuu että ei kestä enää! :/ Itkettää niin paljon...
Kommentit (56)
mulla oli 4 cm auki ja kotiin odottelemaan silloin kuin itse synnytin...
mulla oli 4 cm auki ja kotiin odottelemaan silloin kuin itse synnytin...
Miten voi olla?? Mulla oli tismalleen saman verran auki paikat ja todellakin pääsin synnärille sisälle. Vauva syntyi 3h saapumisestamme.
Ap:n tapaus? Tai toi, jolla oli 4cm auki? Missä päin Suomea?
Mulla tuo avautumisvaihe kesti, kesti ja kesti. Olin tuolloin timmissä kunnossa ja avautuminen kesti vuorokausitolkulla.
Sen jälkeen ei mikään tuntunut yhtä pahalta, varsinkaan puudutusten jälkeen.
Muistan edelleen avautumisvaiheen kärsimykset helvettinä, loppu sujui itekseen. Ei kannata siis pelotella, että siitä se vain kovenee se kipu. Ei mee aina niin. Mömmöjen kaa ainakaan, luomusynnytyksestä en mitn tiedä.
Olipa eka kerta kun tuon kuulin...
Mulla tuo avautumisvaihe kesti, kesti ja kesti. Olin tuolloin timmissä kunnossa ja avautuminen kesti vuorokausitolkulla. Sen jälkeen ei mikään tuntunut yhtä pahalta, varsinkaan puudutusten jälkeen. Muistan edelleen avautumisvaiheen kärsimykset helvettinä, loppu sujui itekseen. Ei kannata siis pelotella, että siitä se vain kovenee se kipu. Ei mee aina niin. Mömmöjen kaa ainakaan, luomusynnytyksestä en mitn tiedä.
Mutta kyllä se on myös niin, että niin kauan kun jaksaa kirjoitella av:lle, puhua puhelimessa ja ruoka maistuu, niin synnytys ei ole vielä kunnolla käynnissä. Ja kyllä, supistukset voivat silti tuntua kipeiltä. Synnärille voi ja pitää aina mennä silloin, kun kotona tuntuu turvattomalta. Ensisynnyttäjänä sinun täytyy yrittää rauhoittua hetki ja miettiä kaikessa rauhassa oletko oikeasti jo niin kipeä/peloissaan, että on lähdettävä vai saattaako jännitys vain hieman lisätä kivun tuntemusta? Nyt kävelylle, suihkuun jne. Epäystävällinen ei kätilö saa olla, mutta aika moni tulee ensimmäisestä supistuksesta. Kokenut kätilö näkee yleensä jo nenän päästä, onko synnytys kunnolla käynnissä. Joskus menee myös pieleen ja ensisynnyttäjäkin voi synnyttää nopeasti tai kipukynnys on korkea.
mutta ei se kyllä sitä katso ettei synnytys ole käynnissä jos jaksaa koneella käydä ja syödä ym supistusten välissä.
itse kun tajusin että nyt on oikeita supistuksia niin tein suursiivouksen ja ruuat esikoisten hoitajalle valmiiksi ymym..siinä välissä pysähdyin itkemään ja supistelemaan ja homma jatkui.lopulta kun en kerennyt mitään enää tekemään supistusten välissä niin ajateltiin lähteä synnyttämään ja niin vauva oli ulkona 7tuntia myöhemmin.
odottaja voi olla useitakin senttejä auki, vaikkei synnytys ole vielä käynnissä. Eli siitä ei vielä voi päätellä, onko oikein vai väärin lähettää kotiin. Ja kyllä 2cm on vielä aika vähän. Sitten pitää arvioida monesko synnytys, supistuksia (myös kestoa!), kipua, vauvan vointia, matkaa sairaalaan jne. Ei ole mitään sairaalakohtaisia rajoja, vaan tilanne arvioidaan aina yksilölisesti.
Oli vain outo olo, kätilö tarkisti tilanteen ja paikat oli auki. Synnyttämään yksin tein. Onneksi olin jo valmiina osastolla.
Pari aiempaa synnytystä olikin pitempää lajia, tosin mitään kauhukuvia ei jäänyt niistäkään.
Ai miksi? Siksi että olin rehellinen?
Aniharvassa ovat ne synnyttäjät, jotka voihkaisevat hieman ja kiipeävät sitten ketterästi lavetille synnyttämään yhdellä ponnistuksella. Me muut normaalit olemme puulla päähän lyötyjä esikoisen synnytyskipujen alkaessa ja vasta noin 5. tunnin kohdalla tajuamme, että "ai perkele, nää kivuthan vaan pahenee ja tää kestää ihan helevetin pitkään tää homma". Jos sinä olet teräsnainen ja tiedät kaikesta kaiken, niin ei silti tarvitse tulla kuittailemaan.
Terveisin kolmen äiti.
Hys, muuten olet kohta sinäkin tyhmä ja urpo ja mitälie....Minäkin kuvittelin ekaa tehdessä muutaman tunnin jälkeen että ai kauheeta kun tekee kipeetä, huh huh...enpä vielä tiennyt siinä vaiheessa mitä on kun oikeesti koskee;)
ekasta viikkoja auki 5 cm, tokasta 6 cm auki jo muutaman viikon. Toisella kerralla kyllä hirvitti ja syöksynä sitten tulikin =)
Itse olin niiden voimilla kotona siihen asti kunnes olin jo 9cm auki.(En kylläkään tiennyt tätä ennekuin sairaalassa.) Paitsi et automatka oli yhtä tuskaa.
"Hahhaaah, tossa vaiheessa jo "ei ikinä toista"
Vitsit miten sääliksi sua käy. Tuossa vaiheessa kaikki on vielä ihan iisiä. "
Mä ainakin leipoisin sua turpaan jos tuollaisella hetkellä joku sanois mulle livenä näin.