G. Välitätkö ns "paskan vertaa" lapsesi ulkovaatteiden ulkonäöstä, yhteensopivuudesta yms?
Entäpä erilaisista ominaisuuksista kuten kosteudenpito jne?
Täällä tuntuu pyörivät 2 ääripäätä, ne jotka välittävät "vimpan päälle" ja sitten he jotka eivät välitä peen vertaa kunhan on joku takki ja housut ja vaikka 15 eri väriä sekaisin..köyhiä ei silti olla :D
Kommentit (34)
välitän, haluan pukea lapset mahdollisimman nätisti, kuten itsenikin. mukavuudesta en tingi, eli pitää olla joustavis materiaaleja, kuten velouria ja trikoota vauvalle ja taaperolle, joskus harvoin farkkuja. ulkopuvun ostin kalliimman, koska halusin juuri sen värisen. muuten käytämme lähinnä Lindexiä ja kirpparivaatteita, lisäksi joitain Småfalkin ja Popin vaatteita, sekä itseneulottuja ja ommeltuja luomuksia...
ettei ole kuin tilkkutäkki =D
Lapset 6v 5v ja 6kk ja isommat nyt jo vaikuttaa mitä laittavat päälle, mutta vauvan puen kyllä sävysävyyn, eka tyttö =)
silmää ilahduttaa, jos pipo sopii haalariin, mutta tarkoituksenmukaisuus on ensisijaista. Eli välitän, mutta en hanki uusia asusteita pelkän ulkonäön perusteella. Ja ulkohaalarin on oltava hyvä ja lämmin. Eli taidan olla noiden ääripäiden väliltä sitten.
No kyllä mä sen verran katson että on toimivat ja vähän värejä ettei ole kuin tilkkutäkki =D
Eli vaatteiden ja merkkien ei tarvitse olla vimpan päälle, mutta ehdottomasti välitän enemmän kuin paskan vertaa.
Omalla pihalla saa olla minkä näköisissä vaatteissa tahansa, kouluun ja päiväkotiin pitää laittaa jotain ihmisten ilmoille sopivaa. Säänmukaisuus ja toimivuus on aina tärkeää. Jostain hanskojen väristä en jaksa hirveästi stressata, mutta en ainakaan tahallani osta "väärän" värisiä hanskoja.
Koululainen on tietenkin itsekin saanut jonkin verran vaikuttaa ulkovaatevalintoihin kaupassa. Siis on kysytty otatko tämän vihreän vai turkoosin takin jne.
On tietysti kiva, että vaatteet näyttävät hyvältä mutta se on toissijaista. Tärkeintä on ne ominaisuudet eli kosteudenpito, hengittävyys jne. Ostan vaatteita paljon kirpparilta, koska lapsi on vielä sen ikäinen, etteivät vaatteet kulu loppuun yhdellä käyttäjällä.
eli en osta mitään tosi kalliita lastenvaatteita, mutta esim. Lenne, Lassietec tai Remu ovat minulle sopivia. Niissä on kosteussuojaakin. Pyrin ostamaan pukuun sopivat kivanväriset asusteet, enkä antaisi lapsen olla kyllä ihan sikin sokin eri väreissä... itseäni häiritsisi.
Tänään juuri näin lapsen, jolla oli naamassa ja KAULASSA ruuantähteitä, samoin paidan yläosassa. Itse en kyllä lastani kuljettelisi likaisena ja likaisissa vaatteissa, olkoon vaatteet sitten muuten vaikka millaisia... Kuitenkin vähintää voisi olla ehjää ja puhdasta!
Ulkovaatteet ostetaan syksyllä periaatteessa sävy sävyyn, mutta käytännössä meidän poika esim. voi aivan hyvin olla pinkeissä kinttaissa, jos omat hanskat on jossain tai likaiset.
Merkillä ei ole väliä, kosteussuojauksista en välitä. Kurahousut suojaa kuralta.
Välitän kyllä teorian tasolla - kyllä mä ihastelen kaikkia kauniita ja ihania ulkovaatteita alennusmyynneissä, mutten niitä silti osta. Ne kun ovat niin kauniita ja ihania, ettei niitä raaski laittaa mihinkään kura-loska-lumi-pihaleikkeihin, jossa ne vain likaantuvat, nuhjaantuvat ja rikkoontuvat.
Käytännössä ostan siis halpoja, kosteutta pitäviä ja lämpimiä ulkoiluvaatteita. Silmää miellyttävä väri on plussaa, muttei niitä ihan kauheasti tule kuitenkaan sotkettua keskenään - mä kun olen todennut, että paras mahdollinen ulkoiluvaate on haalari, joten toistaiseksi mun lapsilla on vain haalareita. Kuravaatteet tosin on asia erikseen.
eli yritän valita haalarit jotka eivät ole mun mielestäni ihan kaikkein rumimmasta päästä (pääasialliset valintakriteerit ovat kuitenkin materiaalit ja hinta), mutta eivät ne kyllä mitään kaunottaria silti ole. Ylipäänsä musta suurin osa lasten haalareista on aika kamalia. Tumput, myssyt ja kengät on mätsätty aikanaan johonkin haalariin, mutta haalarit on jouduttu ostamaan joka vuosi uudet, kun taas asusteet saattavat elää pitempään. Myös lahjaksi saadut voivat olla mitä väriä hyvänsä, ja ne otetaan silti käyttöön. Kysymys ei ole siitä etteikö meillä olisi varaa ostaa joka asuun sopivat, värikoodatut asusteet, mutta mä en pidä sitä järkevänä.
Kun ostetaan, ostetaan sitä, mikä miellyttää silmää, mutta käytössä( neljällä lapsella) moni asia menee sekaisin. Sitä paitsi lapset saa itse (8,6,4, v) valita sisävaatteensa ja ulkovaatteensa jos varaa valita säänmukaisia, joten kokonaisuudet on välillä aikamoista sillisalaattia, mutta he ovat tyytyväisiä ja siksi minäkin.
mihin liittyvät värit ja materiaalit. Panostan hyviin materiaaleihin esim. sisustamisessa, ja omissa vaatteissani, joten en poikkea lastenvaatteissa tuosta kaavasta. Ja koska jokatapauksessa saa laittaa rahaa kiinni lasten rytkyihin, niin saavat sitten myös sopia hyvin keskenään ;).
olen hivenen lähempänä tuota "en välitä paskan vertaa"-määritelmää. Pidän huolen, että ulkovaatteet ovat tilanteeseen sopivat mutta ulkonäkö on toissijainen asia. Asutaan maalla ja lapset rymyävät pääosin omalla pihallamme, jonne kukaan ei näe eli oikeasti on ihan sama minkänäköisissä vaatteissa ulkoilevat! Tyttöni on käyttänyt setänsä 10v vanhaa sinistä toppahaalaria ja poika tyttöserkkunsa 15v vanhaa punaista haalaria. Kesäisin housujen polvet ovat aina vihreät joten en tosiaankaan laita parhaita verskoja heille jalkaan vaan "tiensä päässä olevat". Ja puserot on aina voikukassa ym tahroissa joten ei oiekasti kannata laittaa kivoja vaatteita ulos. Kosteussuojahaalarit ovat kirppareilta, nykuiset ovat ihan kivatkin kun satuin löytämään sellaiset 5 eurolla. Ihmisten ilmoille kun lähdetään niin olen tarkka että lapsilla on kivat vaatteet.
ja olen, aina pukenut kolme tyttöäni sävy sävyyn oleviin vaatteisiin. Nyt kaksi on jo koululaista ja haluavat itsekkin panostaa asujen kokonaisuuteen sukkia myöten ;) Usein kaupungillakin kuulen kohteliaisuuksia, että olen nähnyt niin paljon vaivaa lastenkin pukeutumiseen. Olen niin onnellinen tytöistäni.
Ostan lapsille juuri ne kalliimmat ulkovaatteet. Katson myös millaisia sisävaatteita ostan. Ostan meille sopivan määrän kausittain. Eli kaapissa eivät pölyty. Meillä ne saa kulua, hankautua kiipeilytelineissä, kurastua, mennä rikki yms yms :D
En osta kuin yhdet haalarit per kausi. Erikseen ei ole takkisettejä yms.
Paitsi kesä takit tietty.
Joskus ostan uutena ja kohdalle sattuessa käytettynä.
Mun silmä valkkaa ilmeisesti hyvän värisilmän ansiosta pikapikaa ne sopivat asusteet eikä minun tarvitse miettiä pitkään että mitkä ja mistä hommaan ;)
Minä rakastan mm. lastenvaatteita ja toiset jotakin muuta.
Toiset juoksevat viihteellä, toiset ei.
Ihmiset harrastavat heitä kiinnostavia juttuja- so?
Jotenkin tuntuu että kaikki lasenvaate ja (-blogi) jutut alkaa olla vanha asia jauhettavaksi.
Keskittykää välillä vaikka leivonta tarvikkeisiin meneviin rahoihin.
Tuostakin aiheesta on blogeja :P
Onko teidän lapsella millainen synttärikakku?
Meillä ainakin ihan tavis...
eli yritän valita haalarit jotka eivät ole mun mielestäni ihan kaikkein rumimmasta päästä (pääasialliset valintakriteerit ovat kuitenkin materiaalit ja hinta), mutta eivät ne kyllä mitään kaunottaria silti ole. Ylipäänsä musta suurin osa lasten haalareista on aika kamalia.
Tumput, myssyt ja kengät on mätsätty aikanaan johonkin haalariin, mutta haalarit on jouduttu ostamaan joka vuosi uudet, kun taas asusteet saattavat elää pitempään. Myös lahjaksi saadut voivat olla mitä väriä hyvänsä, ja ne otetaan silti käyttöön.
Kysymys ei ole siitä etteikö meillä olisi varaa ostaa joka asuun sopivat, värikoodatut asusteet, mutta mä en pidä sitä järkevänä.